Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

- Alle vennene dine er oppe og du har lyst til å chatte / spille etc.. med de.

 

- Det er normalt for en 15 åring å legge seg 00.00 - 01.00/02.00

- Det er også veldig normalt å sove lenge for en 15 åring (så sant det ikke er skole da..)

Lenke til kommentar

men det er ikke alle som legger seg klokka 8 om morgenen bare de får lov, og jeg tror personlig at alle andre som meg lærer av "feil".. ?

 

Ok så da har du fattet at det er teit å legge seg så sent, men gjør det alikevell.

Er det andre ting du gjør som du også bare går å venter på å ta lærdom av?

Bare å innse at man er på sitt dummeste når man er mellom 12-16 år.

 

Har en på 14 selv og han legger seg kl 23.30. på sommeren hvis vi skal på jobb dagen etter.

Når det er skole legger han seg 22.30 (får være oppe lengre hvis det er noe spesielt på tv. el.)

Et triks er å ikke la ungen sove midt på dagen få dem opp og hold em våkne til sengetid.

 

Når vi foreldre har ferie så legger han seg mye tidligere enn normalt.

Da står han opp når vi gjør og er sammen med oss mye av tiden.

Det skjer selvfølgelig mer hver dag når vi har ferie som gjør at han er sliten og trøtt når

kvelden kommer.

 

Tips til tennåringsforeldre:

 

Vil du ha en enklere tenåring så aktiviser dem litt. Motiver dem til å dra på stranden , kjøre gocart o.l.

De trenger råd og oppfølging av voksne, lever de sitt eget liv så sklir det ut med leggetid etc.

Frokost, lunsj, middag og kveldsmat (som de liker) er viktig å ha rutine på, da slipper du å ha regler for når de skal være hjemme.

 

Skjemm dem bort ved å smøre mat (he he) da blir de avhengige av foreldrene til slikt.

Ikke lenge de klarer seg uten mat.

La dem være litt late med rydding i den alderen.

Bruker tennåringen for mye tid på data så er det nok for lite andre ting å finne på.

PC og spillkonsoller er jo ganske morro og fengende ikke rart at det er lett å bli litt avhengig. Man må da heller prøve å gi dem litt andre interesser i tillegg. At det kan koste penger er en selvfølge. Du konkurer jo mot Microsoft, Nintendo og Sony.

 

Viktig å prioritere barna i den alderen hvis du vil unngå krangel.

Noen vil sikker være uening, men en litt borskjemt tennåring er enklere enn en som skjelden får noe.

De er jo sykt materalistiske og skjønner/bryr seg lite om hva ting koster.

Men kjøper du I-phone til deg selv og lar guttungen ha en gammel 1kr. telefon

så ber du om problemer.

 

Å tvinge en tenåring fungerer dårlig da det skal mye til får å få Dem til å se på ting i fra den vinkelen du gjør.

De blir også mestere på argumentasjon og kverrulering raskt.

 

unnskyld meg, men om han står opp tidlig om morgenen når dere drar på jobb, legger seg tidlig, og tilbringer generelt mye tid med dere. Er jeg nå frekk om jeg spør(?): Er ungen din viggo eller noe?

 

Er 95-mod, og jeg har ikke en eneste venn(uten om noen få jenter) som står opp før kl9-10 tiden om morgenen. Så ser det å legge seg halv 12 i ferier, og stå opp rundt 7-8(?) hver morgen når dere jobber som litt spesielt.

 

flame on.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg var 15 la jeg meg når jeg selv ønsket å legge meg. For meg virker det som om foreldre har lett for å gi sine barn sin egen ungdom uten å tenke på at tiden har forandret seg, og det går derfor ut over barnet sin leggetid. Nå skal det sies at bor du midt i Oslo området er det selvsagt at foreldrene bør engste seg, for det er mye som ikke er sunt for en 15-åring å oppleve/se. Jeg bodde ganske langt ute på landet der det nærmest ikke var noe aktivitet etter klokken 01, det har nok mest sannsynlig påvirket min innetid som 15-åring.

 

Min mening bør nok foreldrene dine gi deg litt mer frie tøyler når det kommer til innetider, men man må ikke glemme at det er sunt å ha regler som igjen reflekterer respekt til foreldrene. Uansett, lykke til, og ta en prat med foreldrene dine :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk sier at barna blir lite aktive om de legger seg sent og står opp sent. Vel hver dag legger jeg meg rundt 02:00 - 03:00 og står opp i 12 tiden. Allikevell klyver jeg ved, støvsuger huset, vanner hagen og rydder, dette HVER dag. Så ikke kom å klag dere voksne.

 

Er 15 år.

 

nazi foreldre sa du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg begynner han vel å bli litt gammel til å bli sendt til sengs lenge før de voksne.

 

problemet er at jeg har foreldre som liker veldig godt å legge seg 10-11... og det går ut over MEG!

 

dette er jeg sterkt imot! håper dere er enige :dontgetit:

 

 

hva skal jeg gjøre for å få de til å forstå at jeg IKKE trenger like mye søvn som de?

 

og at jeg også kan lære av å bestemme litt selv når jeg er 15 år...

 

Du kommer til å skjønne det når du selv får barn, da er det veldig greit for de voksne at barna sovner litt før de legger seg... Jeg gidder ikke utdype det mer...

 

Når man er ungdom kan man godt få litt mer frihet...

 

Er ganske så enig i det. Har selv vært relativt uavhengig med tanke på leggetider siden jeg var rundt 14, da var det fantastisk å kunne vente til foreldre hadde lagt seg og være oppe så lenge jeg ville. Det er først nå tre år senere at jeg har skjønt at det er en måte å lære på. Jeg legger meg nå rundt 02.00 siden ejg vet at blir det senere står jeg ikke opp før tolv timer senere. Så hvis man klarer å styre seg og si at; nei, nå er klokka såpass mye, jeg trøtt og da legger jeg meg (og dette foregår i rimelige tider) burde man få bestemme selv.

Lenke til kommentar

Folk sier at barna blir lite aktive om de legger seg sent og står opp sent. Vel hver dag legger jeg meg rundt 02:00 - 03:00 og står opp i 12 tiden. Allikevell klyver jeg ved, støvsuger huset, vanner hagen og rydder, dette HVER dag. Så ikke kom å klag dere voksne.

 

Er 15 år.

 

nazi foreldre sa du?

 

Nei, det er jeg som velger det, var litt seint ute med sommerjobb, så jeg får penger for det istedenfor. Eller jeg får penger for å hugge ved, og støvsuginga er for en gitar. Kan bare slækken hvis jeg vil, som jeg gjør i dag, spise litt grandis og drikke is kaffe, men man må jo jobbe for ting man vil ha. Er ikke alle som bare får ting.

Lenke til kommentar

Selv legger jeg meg alt fra klokken 00.00 til 06.00. Mine foreldre setter ingen begrensninger såfremt jeg ikke er alt for trøtt dagen etterpå.

 

du er trøtt dagen etterpå om du legger deg kl. 06.00.. såfremt du ikke står opp kl. 16 neste dag... sånn err'e bare!

 

Jeg er 15 år.

 

det skjønner jeg...

Lenke til kommentar

Søvn er ekstremt viktig. Det er ikke sunt å sove urytmisk.

 

http://www.ung.no/helse/1785_S%C3%B8vn.html

 

Hvorfor er søvn viktig

Nok og god søvn er viktigere enn mange tror. Det er faktisk en forutsetning for å leve og fungere godt i hverdagen. Mange tar søvn som en selvfølge og sover lenge og godt mens andre syns det er kjedelig/unyttig å sove bort tiden. Kroppen er helt avhengig av søvn for at kroppens funksjoner skal være på topp. Kroppen og hjernen reparerer og vedlikeholder seg selv mens vi sover.

 

Det skjer mye med kroppen når du du sover

Immunforsvaret styrkes av god søvn, produksjonen av veksthormoner øker og produksjon av hormonet leptin som regulerer metthetsfølelse øker. Å få lang nok sammenhengende søvn er viktig for innlæring av fysiske ferdigheter, derfor er det spesielt viktig å sove nok når man driver idrett. I tillegg blir man bedre på kreativ løsningstenkning. Så å sove godt foran eksamen er superviktig. Fornying av kroppens celler foregår i stor grad om natten,- så begrepet ”skjønnhetssøvn” har mer sannhet i seg en man tror.

 

 

Når foreldrene dine setter strenge(?) grenser for når du skal legge deg, er ikke dette får å være kjip. Likevel når du er 15 år vet selv hvor mye søvn du trenger, og hvis du klarer å ta det opp med foreldrene på en skikkelig måte, skal det ikke være umulig å få bestemme litt selv. Problemet er når det kommer ut av kontroll, og med ut av kontroll mener jeg: "Jeg sover når jeg blir trøtt, av og till 0100 av og til 0600". Jeg snakker av erfaring.

 

 

 

> KORTSIKTIGE KONSEKVENSER

Man blir lettere irritert og i hele tatt følelsesmessig mer ustabil. Man blir mindre oppmerksom og konsentrert, noe som i stor grad påvirker skoleprestasjoner og arbeidsprestasjoner. Reaksjonstiden reduseres.

 

> LANGSIKTIGE KONSEKVENSER

Utmattelse. Kronisk hukommelsestap. Overvekt. Adferdsvansker og emosjonelle problemer. Psykisk ustabilitet. Sosiale problemer. Mer utsatt for infeksjoner og andre sykdommer. Tidligere aldring. Utbrenthet og stress.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Det er jo derfor vi sover lenge når vi legger oss 00.00-02.00 :roll:

 

La meg kl. 2.00 i natt fordi jeg så en film, og stod opp kl. 12.

Lenke til kommentar

Det er jo derfor vi sover lenge når vi legger oss 00.00-02.00 :roll:

 

La meg kl. 2.00 i natt fordi jeg så en film, og stod opp kl. 12.

 

Er nok bedre å legge seg feks 23:00 eller 00:00 og stå opp klokken 07:00 , på den måten har man 3 timer mer i døgnet å gjøre ting på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...