Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Som allerede ble nevnt på første side bør en 15-åring kunne bestemme dette selv - i alle fall nå som det er ferie. Mine foreldre har alltid vært veldig snille på dette med å komme hjem eller legge seg til en viss tid, og jeg tror at på grunn av det har jeg funnet en fin balanse som fungerer både i og utenfor ferien. 

Nå som det er ferie legger jeg meg nesten aldri før 01:00, men heller nesten aldri etter 03:00. Ved å stå opp rundt 12:00 får jeg ~10timer som er mer enn godt nok. Det er som de sier i dårlige reklamer på TV - det funker for meg! 

 

hvor gammel er du forresten? hvis du er 15 selv, så er det ikke rart du syns det :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette burde du bestemme selv. Men hvordan veit foreldrene dine om du sover eller ikke?

 

 

det er det verste.. hun har en eller annen innebygd ting som gjør at hun våkner når hun vil at jeg skal legge meg, for så å komme ut å mase på meg...

 

:dontgetit:

 

Det har alle mødre medfødt, men du må lære deg og slå den av.

Lenke til kommentar
Gjest Godt voksen ungdom

På den tiden jeg var 15år, 23 år siden, hadde vi ikke mobil og internett. Det vi hadde var 5 liter hjemmebrent og et hustelt. Der var vi i minst 10 dager til spriten var slutt. Vi spiste og sov når vi selv ville det.

 

Nå skal det sies at alle de jeg gjorde dette sammen med fortsatt lever og de har familie og jobb.

 

Jeg mener at for at en person skal bli voksen og ta eget ansvar og lære seg konsekvenser, bør man få frihet ihvertfall i ferietiden.

 

Dersom du bare skal surfe, chatte eller se på tv, synes jeg du kan legge deg tidlig for så å komme deg tidligere ut av huset. Dra på "fisketur" med venner, dra på lan, styr ditt liv og sjekk om det blir en god voksen av deg også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På den tiden jeg var 15år, 23 år siden, hadde vi ikke mobil og internett. Det vi hadde var 5 liter hjemmebrent og et hustelt. Der var vi i minst 10 dager til spriten var slutt. Vi spiste og sov når vi selv ville det.

 

Nå skal det sies at alle de jeg gjorde dette sammen med fortsatt lever og de har familie og jobb.

 

Men om de HAR lever er et annet spørsmål :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo an på når man står opp det...En 15-åring trenger vel antagelig 9-10 timer med søvn for å fungere optimalt, så da er det jo bare å regne seg fram til klokkeslettene...

Så vidt meg bekjent er det beste for et menneske etter fylte 14 år mellom 5 og 8 timer søvn. Mest optimale er 6 timer per natt. ( Voksne og eldre klarer seg med 4-6 timer. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Leggetid er en "trust ting" hvist du får være oppe lengre enn foreldrene dine sitter du da oppe og "gamer" til 06:00 om morgenen, eller legger du deg når den gode filmen som slutta 01:00 er ferdig?

mitt forslag er at du appelerer til deres fornuft, og gjerne prøver å legge deg før 02:00 i begynnelsen, etter hvert kan du gjerne ekspandere det kvarter per kvarter (månedsvis)

 

Selv er jeg 18 og jobber som nattevakt i heljene, så å diskutere leggetider her hadde blitt litt idiotisk :p

 

edit: ser at du har fremstilt foreldrene dine som ganske strenge og vanskelige å "reasone" med her, men ALLE foreldre har fornuft, et tips er å ikke legge frem altfor "vesle-voksne" argumenter, men heller ikke gå over til ren whining, en spøkefull tone får deg langt, så samt den blir tatt seriøst

 

Bare pass på at du ikke kommer i "nå kverulerer du" blokaden, den slår alt og er foreldres ultimate våpen (gode minner :) )

Endret av homesmasher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er faktisk i akkurat samme situasjon som TS. :p Er 16 år og foreldrene tok fra meg datamaskinen når jeg var oppe sent (04-06.00). Men jeg lærer jo ikke, jeg er i trassaldern u know, care, whatever, så jeg har begynt å legge meg 09.00-12.00 og våkne 18.00-24.00.

 

Dunno om det er dumt eller veldig dumt, time will show, liksom. Du kvalifiserer deg så fryktelig om du begynner å oppfylle kravene til foreldrene dine for å få PCen tilbake og det er teit.

Lenke til kommentar
Gjest Glavalavala

men det er ikke alle som legger seg klokka 8 om morgenen bare de får lov, og jeg tror personlig at alle andre som meg lærer av "feil".. ?

 

Ok så da har du fattet at det er teit å legge seg så sent, men gjør det alikevell.

Er det andre ting du gjør som du også bare går å venter på å ta lærdom av?

Bare å innse at man er på sitt dummeste når man er mellom 12-16 år.

 

Har en på 14 selv og han legger seg kl 23.30. på sommeren hvis vi skal på jobb dagen etter.

Når det er skole legger han seg 22.30 (får være oppe lengre hvis det er noe spesielt på tv. el.)

Et triks er å ikke la ungen sove midt på dagen få dem opp og hold em våkne til sengetid.

 

Når vi foreldre har ferie så legger han seg mye tidligere enn normalt.

Da står han opp når vi gjør og er sammen med oss mye av tiden.

Det skjer selvfølgelig mer hver dag når vi har ferie som gjør at han er sliten og trøtt når

kvelden kommer.

 

Tips til tennåringsforeldre:

 

Vil du ha en enklere tenåring så aktiviser dem litt. Motiver dem til å dra på stranden , kjøre gocart o.l.

De trenger råd og oppfølging av voksne, lever de sitt eget liv så sklir det ut med leggetid etc.

Frokost, lunsj, middag og kveldsmat (som de liker) er viktig å ha rutine på, da slipper du å ha regler for når de skal være hjemme.

 

Skjemm dem bort ved å smøre mat (he he) da blir de avhengige av foreldrene til slikt.

Ikke lenge de klarer seg uten mat.

La dem være litt late med rydding i den alderen.

Bruker tennåringen for mye tid på data så er det nok for lite andre ting å finne på.

PC og spillkonsoller er jo ganske morro og fengende ikke rart at det er lett å bli litt avhengig. Man må da heller prøve å gi dem litt andre interesser i tillegg. At det kan koste penger er en selvfølge. Du konkurer jo mot Microsoft, Nintendo og Sony.

 

Viktig å prioritere barna i den alderen hvis du vil unngå krangel.

Noen vil sikker være uening, men en litt borskjemt tennåring er enklere enn en som skjelden får noe.

De er jo sykt materalistiske og skjønner/bryr seg lite om hva ting koster.

Men kjøper du I-phone til deg selv og lar guttungen ha en gammel 1kr. telefon

så ber du om problemer.

 

Å tvinge en tenåring fungerer dårlig da det skal mye til får å få Dem til å se på ting i fra den vinkelen du gjør.

De blir også mestere på argumentasjon og kverrulering raskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest notloggedin

Nå gadd jeg ikke å lese igjennom hele tråden. Men jeg sier det enkelt og kort:

 

Søvn er mye viktigere enn du tror. På din er alder er søvn essensielt pga du skal være våken for å lære og vokse.

 

I skole/arbeidsdager så burde du SOVE kl 2200. dvs at du da legger deg 2130 for å klare å være i søvn kl 2200. I ferie og helger: fritt fram. grunnen er at da sover du lenge nok uansett, samme om du er oppe til 0300.

 

Men dette er selvsagt helt individuelt som det meste er. Jeg selv trengte 10 timers søvn for å fungere normalt. Dog en kompis av meg trengte bare 6 timer. I dag trenger 9-10 timer pga trening og tungt fysisk arbeid. Søvn er VIKTIG :)

Lenke til kommentar

Er faktisk i akkurat samme situasjon som TS. :p Er 16 år og foreldrene tok fra meg datamaskinen når jeg var oppe sent (04-06.00). Men jeg lærer jo ikke, jeg er i trassaldern u know, care, whatever, så jeg har begynt å legge meg 09.00-12.00 og våkne 18.00-24.00.

 

Dunno om det er dumt eller veldig dumt, time will show, liksom. Du kvalifiserer deg så fryktelig om du begynner å oppfylle kravene til foreldrene dine for å få PCen tilbake og det er teit.

 

 

dust :nei:

Lenke til kommentar

Står fremdeles på min mening om at du bør få styre helt fritt selv så lenge du klarer å komme deg opp om du skal noe. Om jeg skal på jobb eller noe så legger jeg meg selvsagt mye tidligere enn ellers i ferien, om det er bandøving / planlagte ting med venner så gjelder det også. Men om du ikke skal gjøre noe den dagen, hvorfor skal du absolutt opp klokka 10? Jeg er ett nattemenneske til tusen, så kanskje litt dumt at folk er forskjellige, men for min del så er den beste tiden på døgnet 21:00-03:00. Når jeg legger meg tidlig i ferien og står opp i 9-10 tiden, så er jeg nødt til å vente til 14-15tiden før noen våkner. 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...