Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under slike forhold, så er det ikke mye å gjøre med - f/0.95 slipper inn mye lys. Hva med en 50m mf/1.8 - det er billig og sikkert morsomt.

 

Det hadde dessverre ikke gått - jeg prøvde med 30 mm og måtte stå for langt unna til at det var praktisk å få tatt bilder i den situasjonen. Litt av poenget er å få med hele kostymet, og det ville blitt vanskelig med alle folkene og så liten plass som det var tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Og motorzoomen muliggjør en annen snedig egenskap: objektivet skifter automatisk mellom sammenslått og utfelt posisjon når kameraet slåes på og av. Dette (systemoptikk med motorzoom) er seriøst det mest innovative jeg har sett på kamerafronten, uansett produsent og kamerakategori, i hele 2011 :)

Hei,

 

litt nyskjerrig, hvorfor mener du dette er en inovasjon, er det til filming?

 

For andre (slik som meg) er motorzoom en klar ulempe, trekker mer strøm fra hus (som allerede har dårlig kapasitet), mer som kan gå i stykker, dårligere kontroll av zooming (i likhet med fokus by-wire).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, til filming er motorzoom en stor fordel da det gjør det mulig å zoome inn og ut med helt jevn hastighet. Motorisert inn- og utfelling idet kameraet slåes av og på gjør det også raskere og enklere å gå fra parkert til aktiv tilstand enn olympus' sine tilsvarende objektiver gjør.

 

Dersom man i fremtiden kommer med kamerahus med innebygget zoom-bryter ved tommelhjulet, sånn som en del kompaktkameraer har/har hatt, muliggjør det at alle funksjoner kan opereres med en hånd. Det anser jeg som en fordel når kameraet uansett er såpass lett at det ikke er nødvendig å bruke to hender for å holde i.

 

...og sånn på siden, så virker det for meg som at m43 uansett ikke er det riktige kameraet/kamerasystemet for deg, og heller aldri kommer til å bli det ;)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Ja, til filming er motorzoom en stor fordel da det gjør det mulig å zoome inn og ut med helt jevn hastighet. Motorisert inn- og utfelling idet kameraet slåes av og på gjør det også raskere og enklere å gå fra parkert til aktiv tilstand enn olympus' sine tilsvarende objektiver gjør.

 

Dersom man i fremtiden kommer med kamerahus med innebygget zoom-bryter ved tommelhjulet, sånn som en del kompaktkameraer har/har hatt, muliggjør det at alle funksjoner kan opereres med en hånd. Det anser jeg som en fordel når kameraet uansett er såpass lett at det ikke er nødvendig å bruke to hender for å holde i.

 

...og sånn på siden, så virker det for meg som at m43 uansett ikke er det riktige kameraet/kamerasystemet for deg, og heller aldri kommer til å bli det ;)

Takk,

 

... tja, jeg synes det er gøy å følge med, og m43 er allrede et av mine systemer (til stillbilder). m43 har ennå stort potensiale, og jeg følger spent med :yes: . Det(kameraer) har noen fordeler og for meg noen ulemper. Jeg tror ikke på noe *verdens beste*, men derimot på kompromisser. Noen som meg er så sære på krav til bruk at de ønsker "sære" løsninger. Eksempelvis "harde" og dedikerte knapper/betjeninger, MF o.l. Jeg og mange andre bifaller noen av m43 fordelene, og da spesiellt at det kan gjøres kompakt, men er kanskje ikke enige i alle "framskritt" :nei: .

 

En eller tohånds? Dette blir sikkert smakssak, men jeg synes det går lettere dersom venstre hånd kan gjøre noe betjening. Det gir også sammen med støtte mot hode bedre støtte = mindre bevegelses uskarphet. Forsøk selv, hold kamera med en hånd ustrakt (skjerm som søker), med to hender utstrakt (skjerm som søker), med to hender støttet mot hode.

 

Beklager dersom mine kommentarer høres for kritiske ut :ermm: .

Lenke til kommentar

Den nye 14-42 er nevnt, omtalt som "normalzoom". Skulle passa fint til G3? Vert det muleg å få G3 med den? Har jo ikkje hensikt med 2 stykk 14-42, så kva er lurt her. Finst G3 med berre 20 eller 14 mm?

Og så er spørsmålet f.eks 20 mm eller 45 til 200 i tillegg. Kamera svært hendig å ha med seg overalt med 20mm, men er vant med zoomkamera. Men 16 mp betyr vel ein del ekstra "zoom" når bilde med 14-42 vert behandla.

Ser G3 er nede i 5000, halve prisen av NEX7? Spørsmålet er om ein nybegynnar kan utnytta forskjellen mellom dei to i same grad som erfarne brukarar. G3 sin søkar er sikkert god nok for den vanlege brukar.

Lenke til kommentar

Ser G3 er nede i 5000, halve prisen av NEX7?

Reell pris på Nex-7 må du nok vente på til kameraene er i butikkene. Det geniale med den ny 14-42 er størrelsen som gjør at kameraet er virkelig kompakt selv med en 3x nomalzoom. Siden den ikke er tilgjengelig ennå er det vanskelig å vite hvilke kombinasjoner som blir å få kjøpt. Det eneste jeg har sett fra Panasonic er 14-42 X med GF3. Hvillke objektiv du (evnetuelt) vil ha i tillegg er jo helt avhengig av hva du liker å ta bilder av.

 

14-42X + 75-175X + 20mm F1.7 tror jeg er en kombinasjon som ville dekke behovet for mange og som gir et eksepsjonelt kompakt system i forhold til zoomområdet, pluss bra lysstyrke med 20mm. Men det blir dyrt og kanskje du egentlig trenger noe helt annet?

 

Beskjæring av bilde som erstatning for optisk zoom "virker ikke", selv med 16MP (eller 24MP) tilgjengelig. Du kan (og bør ved behov) selvsagt beskjære noe og fortsatt sitte igjen med nok piksler, men det er ingen fullgod erstatning for lengere brennvidder.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ser G3 er nede i 5000, halve prisen av NEX7?

Reell pris på Nex-7 må du nok vente på til kameraene er i butikkene. Det geniale med den ny 14-42 er størrelsen som gjør at kameraet er virkelig kompakt selv med en 3x nomalzoom. Siden den ikke er tilgjengelig ennå er det vanskelig å vite hvilke kombinasjoner som blir å få kjøpt. Det eneste jeg har sett fra Panasonic er 14-42 X med GF3. Hvillke objektiv du (evnetuelt) vil ha i tillegg er jo helt avhengig av hva du liker å ta bilder av.

 

14-42X + 75-175X + 20mm F1.7 tror jeg er en kombinasjon som ville dekke behovet for mange og som gir et eksepsjonelt kompakt system i forhold til zoomområdet, pluss bra lysstyrke med 20mm. Men det blir dyrt og kanskje du egentlig trenger noe helt annet?

 

Beskjæring av bilde som erstatning for optisk zoom "virker ikke", selv med 16MP (eller 24MP) tilgjengelig. Du kan (og bør ved behov) selvsagt beskjære noe og fortsatt sitte igjen med nok piksler, men det er ingen fullgod erstatning for lengere brennvidder.

 

Takk for svar! Kanskje greitt å berre starta med 14-42, og læra å bruka det, for så å sjå kva vidare behov er. Ikkje hatt systemkamera og sikkert umuleg å vita på forhånd kva objektiv ein treng. Å kjøpa to straks for å spara litt kan vera ufornuftig. Tek ein del landskap i svakt lys og ganske mykje byfoto. Spennande å sjå omtale av den nye 14-42, om den er betre enn den gamle. Litt innstilt på kamera som kan vera med heile tida. Med god innebygd elektronisk søkar og Panasonic/Canon sin type skjerm.

 

Har ikkje funne så mykje omtale av Intelligent Auto og IA+, korleis er kvaliteten? Kan ha litt å sei for den som er ny. Elles kjennest kameraet ok, men ikkje prøvt med store objektiv som 14-140, som ikkje er særleg aktuelt.

Lenke til kommentar

Kanskje greitt å berre starta med 14-42, og læra å bruka

Jeg synes normalt det er lurt å starte med et objektiv hvis du ikke har helt spesielle krav som krever mer, eller du finner et ekstremt bra tilbud.

 

Inteligent auto fungerer bra til generell bruk, Panasonic har en av de beste full-auto-som-gjetter-hva-du-vil-funksjonene. Jeg bruker det sjelden selv da jeg vil ha RAW og litt mer kontroll, men full auto treffer stort sett veldig bra med eksponering, hvitbalanse og finner imponerende ofte riktig motivprogram - som viser at kameraet faktisk har gjettet hva du holder på med.

Lenke til kommentar

Kanskje greitt å berre starta med 14-42, og læra å bruka

Jeg synes normalt det er lurt å starte med et objektiv hvis du ikke har helt spesielle krav som krever mer, eller du finner et ekstremt bra tilbud.

 

Inteligent auto fungerer bra til generell bruk, Panasonic har en av de beste full-auto-som-gjetter-hva-du-vil-funksjonene. Jeg bruker det sjelden selv da jeg vil ha RAW og litt mer kontroll, men full auto treffer stort sett veldig bra med eksponering, hvitbalanse og finner imponerende ofte riktig motivprogram - som viser at kameraet faktisk har gjettet hva du holder på med.

 

Har tenkt å bruka RAW, men veit ikkje kor godt det vil fungera (fått til Canon DPP på eit vis), så IA er litt viktig. Også lagt merke til at JPEG fargar og bildekvalitet er forbetra frå G2. Ventar nok på den nye 14-42, forstår det slik at med den er kameraet berre 440 gram! For lett vil kanskje enkelte sei. Men greitt å ha med overalt.

 

Har venta litt på kva Fuji kan by på, likar Fuji sine fargar, men "X50" i tillegg til X10 er vel berre rykte.

Lenke til kommentar

Har venta litt på kva Fuji kan by på, likar Fuji sine fargar, men "X50" i tillegg til X10 er vel berre rykte.

 

Det gikk rykter om at X10 ville hete X50 i noen områder, det ser ikke ut til å stemme. Om det kommer ennå et X-kamera fra Fuji i nær fremtid er selvsagt mulig, men kanskje ikke veldig sannsynlig. Det går jo masse rykter hele tiden, jeg har sett rykter (eller kanskje heller ønsker) om X100-versjon med annen brennvidde, m4/3-kamera fra Fuji var (nesten) helt sikkert - for et år siden. Det ryktet dukker forsåvidt opp stadig, og nå er det et rykte om Fuji-kamera med Leica-fatning.

 

Det vi vet er at de fleste lanseringer kommer i januar/februar og på sensommer/tidlig høst så akkurat i de periodene kan de være smart å se an litt, ellers er det bare å kjøpe det som finnes tilgjengelig når du trenger kameraet. Har du noe som funker rimelig bra, men er på jakt etter en spesiell finesse kan du selvsagt velge å vente lenger, men det er sjelden det kommer de helt revolusjonerende forbedringene på kort sikt.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Kanskje greitt å berre starta med 14-42, og læra å bruka

Jeg synes normalt det er lurt å starte med et objektiv hvis du ikke har helt spesielle krav som krever mer, eller du finner et ekstremt bra tilbud.

 

Inteligent auto fungerer bra til generell bruk, Panasonic har en av de beste full-auto-som-gjetter-hva-du-vil-funksjonene. Jeg bruker det sjelden selv da jeg vil ha RAW og litt mer kontroll, men full auto treffer stort sett veldig bra med eksponering, hvitbalanse og finner imponerende ofte riktig motivprogram - som viser at kameraet faktisk har gjettet hva du holder på med.

 

Har tenkt å bruka RAW, men veit ikkje kor godt det vil fungera (fått til Canon DPP på eit vis), så IA er litt viktig. Også lagt merke til at JPEG fargar og bildekvalitet er forbetra frå G2. Ventar nok på den nye 14-42, forstår det slik at med den er kameraet berre 440 gram! For lett vil kanskje enkelte sei. Men greitt å ha med overalt.

 

Har venta litt på kva Fuji kan by på, likar Fuji sine fargar, men "X50" i tillegg til X10 er vel berre rykte.

 

Å sitte på gjerdet og vente resulterer i 0 kamera og 0 bilder...jeg satt selv å ventet på Nikon D700 etterfølger som har versert rykter om siste 2 årene. Endte opp med D700 som er strålende fornøyd med og savner ingen D700x/D800 eller hva en evt oppfølger vil hete.

 

Dette minner sterkt om PC bransjen hvor man godt kan sitte å vente på neste nye store tøffe laptopen eller hovedkort, skjermkort, CPU osv, for en ting er sikkert er at det kommer alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...