Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Takk for svar! Ikkje så flink med raw, brukte lang tid i Canon DPP, og ujavne resultat. Fått litt tak på Silkypix, men i begge tilfelle ofte fiksa resultatet litt i anna program etterpå. Bør vel læra S-p betre. Derimot er FastStone lettare, veit ikkje kor bra det er. Uansett lett å fiksa kvitbalanse og litt til. Og tek vare på viktige raw-filer. Plassmangel ikkje noko problem idag. Problemet er å læra i relativ høg alder og ikkje mista oversikta. Panasonic er vel ikkje verre enn andre merke i så måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Silkypix er det mest bruker-uvennlige foto-programmet jeg noengang har brukt. Canon's DPP er forsåvidt greit, men jeg synes den også har en del mangler.Så jeg savner ikke den.

 

Det er tre-fire RAW programmer som er relativt greie å lære seg - ACDsee Pro, Adobe Lightroom, Corel Aftershot Pro og Capture One. Alle disse har 30 dagers prøveversjoner, så det kan være verdt å ta en titt på de. Det lønner seg nok å prøve de en av gangen ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Silkypix er det mest bruker-uvennlige foto-programmet jeg noengang har brukt. Canon's DPP er forsåvidt greit, men jeg synes den også har en del mangler.Så jeg savner ikke den.

 

Det er tre-fire RAW programmer som er relativt greie å lære seg - ACDsee Pro, Adobe Lightroom, Corel Aftershot Pro og Capture One. Alle disse har 30 dagers prøveversjoner, så det kan være verdt å ta en titt på de. Det lønner seg nok å prøve de en av gangen ...

 

Adobe Lightroom har vel den fordel at "alle" kjenner til det om ein skulle ha spørsmål. Har gamle Photoshop 7.0 men tek kanskje ikkje raw.

Lenke til kommentar

Adobe Lightroom har vel den fordel at "alle" kjenner til det om ein skulle ha spørsmål. Har gamle Photoshop 7.0 men tek kanskje ikkje raw.

Det er riktig at "alle" kan Lightroom, og det finnes utrolig mye materiale (video.kurs, artikler, tips&tricks) på nettet.

 

PS7 tror jeg ikke skjønner RAW filer; hvis dne gjør det, så er det i såfall kun fra veldig gamle kameraer.

Lenke til kommentar

Adobe Lightroom har vel den fordel at "alle" kjenner til det om ein skulle ha spørsmål. Har gamle Photoshop 7.0 men tek kanskje ikkje raw.

Det er riktig at "alle" kan Lightroom, og det finnes utrolig mye materiale (video.kurs, artikler, tips&tricks) på nettet.

 

PS7 tror jeg ikke skjønner RAW filer; hvis dne gjør det, så er det i såfall kun fra veldig gamle kameraer.

Første versjon av ACR var for PS 7 så vidt jeg husker, men den støttet bare noen få kameraer og ikke DNG så det vil ikke fungere med et Panasonic G-kamera. Selv om det hadde funket ville det ike vært noen optimal løsning for det har skjedd mye både når det gjelder brukervennlighet og konverteringskvalitet siden PS7 ble lansert. PS7 har forøvrig store begrensinger i hva som fungerer i 16-bits modus så editering er ikke optimalt.

 

Det er ikke mulig å oppgradere fra PS7 til PS CS6 så det er ganske dyrt å få siste versjon. Et rimeligere alternativ er å kjøpe Lightroom og fortsette å bruke PS7 som editor der LR ikke strekker til. Det kan være en liten utfordring å sette seg inn i LR's måte å jobbe på, men det er ikke noe uoverkommelig problem. Jeg har ikke sammenlignet LR med de andre programmene Tomsi foreslår så jeg har ingen formening om hva som er "best".

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Må melde meg på denne tråden her jeg også! Ser at tråden er ganske død, men kanskje vekke den til live igjen?

 

Ble en G6 på meg og det virker som ett veldig bra kamera. Har hatt det en helg og har brukt det endel til både film og foto.

 

Noen som har erfaring med firmware oppdatering på 14-140mm kit objektivet? Leste at noen har hatt problemer med at stabilisatoren står på hele tiden etter oppdatering???

Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at hvis det var problemer med stabiliseringen, så hadde Panasonic trukket tilbake firmware-oppgraderingen. Så jeg mistenker brukerfeil.

 

Jeg har oppdatert alle mine objektiver (og kameraer) uten problemer, så jeg ville vært så bekymret.

 

Men det er et par ting du bør huske på før oppdateringen. Det første er at du bruker et tomt minnekort, og det andre er at batteriet er fullladet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...