Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Du får batterier på ebay til en brøkdel av det. Problemet med dem er at du ikke får noen batteriindaktor på skjermen og at de varer en del kortere:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/07/third-party-battery-for-gh2.html

 

Jeg synes det er greit å ha én eller to som reserverbatteri når hovedbatteriet går tomt.

Joda, det finnes meget billige batterie på ebay; men hvis de ikke oppfører seg likt som Panasonic sine egne, så kan det være det samme for min del. Men hvis batteriene til Altitec er brukbare, så kan jeg leve med en pris på 400 kroner.

 

Med en GH2 så er det forøvrig ikke snakk om et eller to reserve batterier i tilfelle hovedbatteriet går tomt. Det er mer på nivå med 2-3 hovedbatteriet og 2-3 til i reserve :) Ihvertfall på en meget aktiv dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan :)

 

 

Før jeg kjøpte GH2 så jeg en video der den (eller muligens GH1/GH13) ble sammenlignet med ett eller flere Canon-kamera, muligens 7D/5DII/60D. Det var en fyr som satt og snakket litt, og så viste noen håndholdte opptak av blafrende løvverk mot himmelen, som tydelig viste Panasonics styrke over Canon med deres overlegne videokoding og mindre brutale AA-filter. Nå finner jeg ikke igjen denne videoen. Noen som kan hjelpe meg?

 

Takker for innspillet, men nei, det var ikke den :(

Lenke til kommentar

Det har nå kommet hack til GH2 som gir bedre kvalitet på videoopptak. Den er fortsatt noe ny men, så man kan ikke nødvendigvis forvente at alt fungerer. Les tråden på følgende kobling:

 

http://www.personal-view.com/talks/discussion/414/ptool-3.61d-topic/p1

 

Så meget lovende ut!

 

Jeg drev og tok bilde av gitaren her i kveld, og tenkte hvorfor ikke prøve litt forskjellig utstyr, og sammenligne dem på minst mulig vitenskapelig måte, akkurat som at det ikke finnes nok sammenligningstester der ute? Her er tre bilder tatt med samme innstillinger, tilnærmet ekvivalent brennvidde og tilnærmet samme lyssetting (det eneste som avviker litt er lyset på headstocken på det ene bildet). Alle bildene er tatt på ISO200, 1/160sek, f/8. Alle bildene er i full størrelse, så pixelpeepers, go ahead :)

 

Først ut ett bilde tatt med GH2 og 14-140mm på 75mm.

post-78758-0-91919300-1311284290_thumb.jpg

 

Deretter kombinasjonen GH2 og 45-200mm på 72mm.

post-78758-0-75493600-1311284448_thumb.jpg

 

Og til slutt ett med D3 og Sigma 150mm.

post-78758-0-09189100-1311284565_thumb.jpg

 

Bildene har vært gjennom minimalt med etterbehandling - det eneste er at GH2-bildene har fått justert hvitbalansen og blitt hårfint cropet (for å matche hvitbalanse og utsnitt på D3-bildet mest mulig) og blitt påført noe oppskarping i Lightroom (D3-bildet er ikke oppskarpet).

Lenke til kommentar

Den er det. Jeg lurte mest på optisk kvalitet sammenlignet med 20 panecake, samt hvor hurtig autofokus er sammenlignet med Leica 45 Macro. Ser ut som jeg må vente litt ;)

Den er nok bedre enn 20mm-en på de fleste områdene. Men om det er nok til å forsvare merprisen, er jeg usikker på. Det viktigste, slik jeg ser det, er at 25mm er mer rettegnende, slik at bildene ikke behøver å bli korrigert for tønneforvrenging i ettertid.

Lenke til kommentar

Oppdatering etter en sommer bruk av GH-2 som reisekamera:

 

Stort sett godt fornøyd etter å ha kommet hjem og sett bilder. Men GH-2 blingser utrolig mye på hvitbalanse. Jeg må stort sett justere det meste i etterbehandling.

 

Et irritasjonsmoment ved håndtering er at det er umulig å bruke uten å komme bort i minst 13 knapper samtidig, med det resultat at det stadig dukker opp menyer som jeg ikke har bruk for i søker. Skulle ønske all menyknapper kunne disables :whistle: .

 

Manuell fokus harvært brukt noe, men i praksis fungerer det ikke raskt nok sammenlignet med målsøker hus til å være til virkelig nytte i "raske" situasjoner. Jeg savner også en "undelig" mulighet.

 

20mm er et ok objektiv, men 14-140 zoomen er allt for stor og har for dårlig lysstyrke, og duger ikke til mitt bruk.

 

Allt i allt klart anbefalt som turkamera med noen begrensininger :thumbup: .

 

Hei, oppdaget denne tråden først nå.

 

Her er noen første betrakninger ettr å ha kjøpt GH-2 og brukt det en liten stund. Jeg kommer fra analogt FF, og senere Nikon FF DSLR samt noe tyske FF-greier. GH-2 er jo noe "helt annet", så kanskje mine subjektive betrakninger kan hjelpe noen, eller noe kan tipse meg om bedre bruk :tease: ?

 

Generellt er jeg svært imponert over fotoegenskaper til GH-2 hus, samt betjening og brukergrensesnitt. Selv om jeg er, eller fordi jeg er ganske konservativ har det gått greit å bruke dette og det fungerer fint som et reise og turkamera.

 

Det har noen svakheter. Den største synes jeg er at det ene tommel-hjulet som brukes til å stille eksponering og mye annet er allt for fysisk lite og derfor noe slitsomt i bruk. Jeg savner også dedikerte hjul for lukker, blender, kompensasjon og ISO. Allt som involverer kombinasjoner av trykk og skroll stinker også på dette (for meg). Lukker , blender, kompensjon ISO SKAL være på dedikerte hjul.

 

Jeg har en rekke ganger kommet borti knappen for enkelt/multi/+-/Selvutløser med det resultat at kamera tar en serie av like jpeg bilder i stedet for et RAW. Det er nesten så jeg vurderer lynlim :blush: .

 

Det er sikkert mulig å skru av skjerm på noen måte, men dette har ikke jeg klart. Denne slår seg på i tide og utide og er et stort irritasjons moment. Selvfølglig kan jeg snu den inn mot kamera, men dette er for tungvindt.

 

Autofokus imponerer meg etter mine forventninger. Manuell fokus fungerer stort sett, men jeg sliter med fokusering på fisk under vann og vannflate. Her har andre hus/optikk fungert vesentlig bedre. Det er mulig at dette skyldes Pana optikk med dårlig lysstyrke?

 

Objektiver (Pana 14-240, Pana 20 og Pana 100-300) er noe litt annet enn det jeg er vant til fra Nikon, Leica, Voigtlander og Leitz. Byggekvalitet virker for meg som noe som kommer fra Kinder-egg. På tilbud :!: . Men her dømmer jeg kanskje for fort. De har jo tross allt metall fatninger, og det virker som det er mer glass enn plast elementer. Det skal bli gøy å se om de overlever noen mnd-er. Optisk sett kan jeg ennå ikke si noe bastant. Håper å sammenligne med Leica i samme brennvidder via adapter snart.

 

Til gjengjeld leveres de med skikkelige (plast) motlysblendere. Men stort sett all objektiver som er intersante for meg har ulike filter str, noe som betyr en formue i obligatoriske polafilter eller j*vla adapter ringer. På Leica kan jeg bruke samme filter på de tre brennviddene jeg bruker mest.

 

14-140 er et flott objektiv, som er ganske kompakt. På mitt er zoom så treg at det går ut over bruk under filming. Det er omtrent umulig å zoome jevnt og rolig. Dette problemet har ikke 100-300.

 

For optikk savner jeg lyststyrke og faste brennvidder! Jeg mener objektiver som ender på 5,6 og 5,8? Det nærmer seg diffraksjon på største blender :!: . Hvor er f/2,8 zoomer? Hvor er faste kompakte vidvinkler (8 eller 9mm)? Kom med en 12-25 eller noe sånn som er skikkelig bygget med lystyrke og uten stabilisering og en 8mm som er optisk god (i stedet for en mastodont 7-14).

 

Dette til tross et absolutt trivelig bekjentskap.

Lenke til kommentar

Det finnes et alternativ du kan aktivere som viser deg fokuseringsavstanden ved manuell fokusering. Dessverre viser den ingen tall, men du kan i det minste enkelt stille inn på minste avstand eller uendelig og få en indikasjon på hvilken retning fokuset beveger seg.

Lenke til kommentar

Det finnes et alternativ du kan aktivere som viser deg fokuseringsavstanden ved manuell fokusering. Dessverre viser den ingen tall, men du kan i det minste enkelt stille inn på minste avstand eller uendelig og få en indikasjon på hvilken retning fokuset beveger seg.

Takk for tips!

 

Ja når jeg stiller på manuell og begynner å fokusere så vises et utsnitt sammen med avstandsskala (uten tall). Problemet *mitt* er at *jeg* synes det tar for lang tid å fokusere da fokus er svært "finkornet". Man må skru svært mye for at fokus endres. Jeg er fra mekaniske MF objektiver vant til kort vandring på fokus ring.

 

Løsningen blir ofte å bruke et-punkts autofokus og deretter re-komponere bildet mens avtrykker holdes inne slik at autifokus er låst.

 

Men når det er sagt så synes jeg Pana har løst fokus på GH-2 svært bra med svætr rask og relativ presis autofokus, og en intelligent MF løsning som nok vil virke bra for de fleste.

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma, jeg har en Olymus E-PL2 som jeg er ganske fornøyd med. Samtidig har jeg lyst på elektronisk søker til kameraet.

I tillegg savner jeg litt mere kontroller som jeg slipper å gå inn i menyene for å bruke.

 

Så valget er å enten kjøpe meg en VF-2 til kameraet eller å selge det å kjøpe et annet.

Jeg har lest en del om Panasonic G2 og det ser ut til å kunne dekke mine behov bedre. Det har samme 12MP bildebrikke og mye flere muligheter for å justere ting uten å gå inn i menyene og i tilleg innebygd søker.

Det eneste jeg da mister er IBIS og at JPEG filene som Panasonic produserer ikke er like bra som Olympus. Men det løser jeg greit med å benytte raw.

 

Er det noen her som har brukt både olympus og Panasonic som kan komme med noen råd? Jeg er ikke interessert i GH2, har ikke filmet en eneste gang med Olymus kameraet som jeg har.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har brukt både olympus og Panasonic som kan komme med noen råd? Jeg er ikke interessert i GH2, har ikke filmet en eneste gang med Olymus kameraet som jeg har.

 

Jeg testet G2 i fjor og det er et bra kamera, også nå et år senere. Ser også at et er en del tilbud på G2 for øyeblikket, regner med at det er fordi G3 er lansert og de vil tømme lagrene.

 

En svakhet med G2 i forhold til nyere modeller er at det kun har 720p video mens full HD nå er standard på nesten alle nye modeller. Siden du ikke er interessert i video betyr det jo minimalt for deg.

 

En annen forbedring på årets modeller er raskere AF, både Panasonic (GH2, G3) og de nye modellene til Olympus har forbedret AF. Det kan være et viktig poeng, men G2 var også rimelig rask og bedre enn det du allerede har.

 

Personlig likte jeg designen på det nye G3 ganske godt, men når det gjelder knapper for direkte tilgang til funksjoner er G2 klart bedre. Bildekvaliteten til G3 er imidlertid en forbedring i forhold til G2, men først og fremst synlig ved høy Iso og ved store forstørrelser hvor flere piksler er en fordel.

 

Når det gjelder spørmålet Olympus vs Pansonic synes jeg det er vanskelig å si noe generelt. De satser åpenbart litt i forskjellige retninger selv om det er en mye overlapp, og det gjør det vanskelig å sammenligne produktene direkte. Vil du ha innebygd søker må du i dag velge Panasonic, vil du ha IBIS må du velge Olympus.

Lenke til kommentar

Som du sier så er G3 et valg, den har jo også en 16MP sensor, men desverre så valgte Panasonic å gjøre den litt mere kompakt. Noe som medførte færre kontrollmuligheter uten å måtte gå inn i menyene.

Tipper Panasonic kommer med en ny erstatning for GH2 senere og da måtte de vel kutte litt bort fra G3 slik at den ikke konkurrerte med GH3.

 

Det som også er tiltalende når det gjelder G2 er prisen, ligger på ca. 3300,- for tida.

Jeg får vel legge ut E-PL2 kameraet for salg og se hvilken respons jeg får.

Lenke til kommentar

Som du sier så er G3 et valg, den har jo også en 16MP sensor, men desverre så valgte Panasonic å gjøre den litt mere kompakt. Noe som medførte færre kontrollmuligheter uten å måtte gå inn i menyene.

 

Plassproblemer kan til en viss grad forklare færre brytere og knapper, men hovedgrunnen er nok posisjonering i markedet, både i forhold til brukergrupper og ikke minst pris. Lager de G3 for likt GH2 er det liten grunn til å kjøpe GH2 til en vesentlig høyere pris for G3 matcher GH2 på bildekvalitet og autofokusegenskaper.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...