Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Hei, oppdaget denne tråden først nå.

Det er aldri for sent ;)

 

Her er noen første betrakninger ettr å ha kjøpt GH-2 og brukt det en liten stund. Jeg kommer fra analogt FF, og senere Nikon FF DSLR samt noe tyske FF-greier. GH-2 er jo noe "helt annet", så kanskje mine subjektive betrakninger kan hjelpe noen, eller noe kan tipse meg om bedre bruk :tease: ?

Du er muligens noe bortskjemt?

 

Generellt er jeg svært imponert over fotoegenskaper til GH-2 hus, samt betjening og brukergrensesnitt. Selv om jeg er, eller fordi jeg er ganske konservativ har det gått greit å bruke dette og det fungerer fint som et reise og turkamera.

Jeg kjenner jo litt til Panasoic fra før, så jeg er vant til betjeningen. Men bildekvaliteten overrasket positivt.

 

Det har noen svakheter. Den største synes jeg er at det ene tommel-hjulet som brukes til å stille eksponering og mye annet er allt for fysisk lite og derfor noe slitsomt i bruk.

Der er jeg uenig - jeg synes hjulet er helt greit. Og så liker jeg at jeg velger modus ved å trykke det inn.

 

Jeg savner også dedikerte hjul for lukker, blender, kompensasjon og ISO. Allt som involverer kombinasjoner av trykk og skroll stinker også på dette (for meg). Lukker , blender, kompensjon ISO SKAL være på dedikerte hjul.

Dette er vel det tyske firmaet som har skjemt deg bort ;) Jeg har en helt annen tilnærming og synes at Panasonic sin løsning er bedre enn flere hjul. ISO er på auto for min del, bruker stort sett kun A, og da har jeg ent hjul å forholde meg til.

 

Jeg har en rekke ganger kommet borti knappen for enkelt/multi/+-/Selvutløser med det resultat at kamera tar en serie av like jpeg bilder i stedet for et RAW. Det er nesten så jeg vurderer lynlim :blush: .

Jeg sliter med at jeg trykker inn Display og WB kanppen ufrivillig - har ikke problemer med resten.

 

Det er sikkert mulig å skru av skjerm på noen måte, men dette har ikke jeg klart. Denne slår seg på i tide og utide og er et stort irritasjons moment. Selvfølglig kan jeg snu den inn mot kamera, men dette er for tungvindt.

Og jeg som hadde tenkt å foreslå det å snu skjermen. Dui får tross alt review i EVF-en ...

 

Autofokus imponerer meg etter mine forventninger. Manuell fokus fungerer stort sett, men jeg sliter med fokusering på fisk under vann og vannflate. Her har andre hus/optikk fungert vesentlig bedre. Det er mulig at dette skyldes Pana optikk med dårlig lysstyrke?

Fokusering på fisk i vann er vel muligens noe sært? Har kun prøvd litt og da gikk det greit. Men er ellers fornøyd med AF ytelse.

 

 

Objektiver (Pana 14-240, Pana 20 og Pana 100-300) er noe litt annet enn det jeg er vant til fra Nikon, Leica, Voigtlander og Leitz. Byggekvalitet virker for meg som noe som kommer fra Kinder-egg. På tilbud :!: . Men her dømmer jeg kanskje for fort. De har jo tross allt metall fatninger, og det virker som det er mer glass enn plast elementer. Det skal bli gøy å se om de overlever noen mnd-er. Optisk sett kan jeg ennå ikke si noe bastant. Håper å sammenligne med Leica i samme brennvidder via adapter snart.

Du har tydeligvis ikke godt kjentskap til Canikons billigste kit eller tilsvarende fra Sigma? Panasonic lever solide saker i forhold til det. Jeg kjøpte en sliten brukt 14-45mm i Tyskland for snart et år siden. Den holder fortsatt stand og er overraskende skarp. Har også en Panasonic Leica Macro-Elmarit 45mm f/2.8 - den er nydelig optisk men viser tegn til å være et mandagsprodukt. Full/Limitknappen har jeg måtte tape fast og den røde prikken som viser hvordan objektivet monteres, har forsvunnet. Men bildekvaliteten er upåklagelig.

 

Til gjengjeld leveres de med skikkelige (plast) motlysblendere. Men stort sett all objektiver som er intersante for meg har ulike filter str, noe som betyr en formue i obligatoriske polafilter eller j*vla adapter ringer. På Leica kan jeg bruke samme filter på de tre brennviddene jeg bruker mest.

Alle seriøse leverandører lever med solblender :) Ulik filterstørrelse er vanlig utenfor Leica verdenen.

 

14-140 er et flott objektiv, som er ganske kompakt. På mitt er zoom så treg at det går ut over bruk under filming. Det er omtrent umulig å zoome jevnt og rolig. Dette problemet har ikke 100-300.

14-140mm er den første brukbare super-zoomen jheg har vært borti. Den mykner opp litt etterhvert, så det blir nok bedre.

 

For optikk savner jeg lyststyrke og faste brennvidder! Jeg mener objektiver som ender på 5,6 og 5,8? Det nærmer seg diffraksjon på største blender :!: . Hvor er f/2,8 zoomer? Hvor er faste kompakte vidvinkler (8 eller 9mm)? Kom med en 12-25 eller noe sånn som er skikkelig bygget med lystyrke og uten stabilisering og en 8mm som er optisk god (i stedet for en mastodont 7-14).

Det kommer en 25mm f/1.4 fra Panasonic, Olympus kommer med 12mm f/2, Voigtländer har en 25mm f/0.95. Så det er noe der ute og mer kommer. Men såpass vidt som 8-9mm kan nok ta noe tid.

 

Dette til tross et absolutt trivelig bekjentskap.

Det vil jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukker , blender, kompensjon ISO SKAL være på dedikerte hjul.

 

Litt usikker på om jeg forstår deg riktig nå - du vil altså ha fire innstillingshjul?

Mitt kompaktkamera har tre; blender, lukkertid, kompensasjon. Iso skal være på samme ratt som lukkertid, bare løft litt på den og vri til ønsket verdi. Men, autoiso er så bra at det går fint uten. :yes:

 

Det er utrolig kjekt med dedikerte hjul man kan avlese/endre uten at strømmen er på, så når man kommer derfra må det nødvendigvis ta tid å venne seg til noe mindre. :yes:

Lenke til kommentar

Lukker , blender, kompensjon ISO SKAL være på dedikerte hjul.

 

Litt usikker på om jeg forstår deg riktig nå - du vil altså ha fire innstillingshjul?

Ja, og dagen konkuranse er: Hvor mange kameraer leverer dette som jeg betrakter som helt basis funksjonalitet? jeg kjenner til et, de andre er opptatt av å dekke behov som ikke finnes og levere unødig fjas :roll: .

 

Dette er mine meninger, og andre slik som tomsi42 savner det ikke. Men ser at jeg er helt på linje med en del andre b.l.a. slik som Geir Brekke skriver i hans Skråblikk på D7000.

 

Ved manuell fokusering, har du forsøkt å slå på zoom slik at objektet forstørres i det du trykker inn løseren halveis og begynner å vri på fokuseringsringen?

Ja dette hjelper noe. Uansett takk for tips :cool:

Lenke til kommentar

Hei, oppdaget denne tråden først nå.

Det er aldri for sent ;)

 

Her er noen første betrakninger ettr å ha kjøpt GH-2 og brukt det en liten stund. Jeg kommer fra analogt FF, og senere Nikon FF DSLR samt noe tyske FF-greier. GH-2 er jo noe "helt annet", så kanskje mine subjektive betrakninger kan hjelpe noen, eller noe kan tipse meg om bedre bruk :tease: ?

Du er muligens noe bortskjemt?

 

Generellt er jeg svært imponert over fotoegenskaper til GH-2 hus, samt betjening og brukergrensesnitt. Selv om jeg er, eller fordi jeg er ganske konservativ har det gått greit å bruke dette og det fungerer fint som et reise og turkamera.

Jeg kjenner jo litt til Panasoic fra før, så jeg er vant til betjeningen. Men bildekvaliteten overrasket positivt.

 

Det har noen svakheter. Den største synes jeg er at det ene tommel-hjulet som brukes til å stille eksponering og mye annet er allt for fysisk lite og derfor noe slitsomt i bruk.

Der er jeg uenig - jeg synes hjulet er helt greit. Og så liker jeg at jeg velger modus ved å trykke det inn.

 

Jeg savner også dedikerte hjul for lukker, blender, kompensasjon og ISO. Allt som involverer kombinasjoner av trykk og skroll stinker også på dette (for meg). Lukker , blender, kompensjon ISO SKAL være på dedikerte hjul.

Dette er vel det tyske firmaet som har skjemt deg bort ;) Jeg har en helt annen tilnærming og synes at Panasonic sin løsning er bedre enn flere hjul. ISO er på auto for min del, bruker stort sett kun A, og da har jeg ent hjul å forholde meg til.

 

Jeg har en rekke ganger kommet borti knappen for enkelt/multi/+-/Selvutløser med det resultat at kamera tar en serie av like jpeg bilder i stedet for et RAW. Det er nesten så jeg vurderer lynlim :blush: .

Jeg sliter med at jeg trykker inn Display og WB kanppen ufrivillig - har ikke problemer med resten.

 

Det er sikkert mulig å skru av skjerm på noen måte, men dette har ikke jeg klart. Denne slår seg på i tide og utide og er et stort irritasjons moment. Selvfølglig kan jeg snu den inn mot kamera, men dette er for tungvindt.

Og jeg som hadde tenkt å foreslå det å snu skjermen. Dui får tross alt review i EVF-en ...

 

Autofokus imponerer meg etter mine forventninger. Manuell fokus fungerer stort sett, men jeg sliter med fokusering på fisk under vann og vannflate. Her har andre hus/optikk fungert vesentlig bedre. Det er mulig at dette skyldes Pana optikk med dårlig lysstyrke?

Fokusering på fisk i vann er vel muligens noe sært? Har kun prøvd litt og da gikk det greit. Men er ellers fornøyd med AF ytelse.

 

 

Objektiver (Pana 14-240, Pana 20 og Pana 100-300) er noe litt annet enn det jeg er vant til fra Nikon, Leica, Voigtlander og Leitz. Byggekvalitet virker for meg som noe som kommer fra Kinder-egg. På tilbud :!: . Men her dømmer jeg kanskje for fort. De har jo tross allt metall fatninger, og det virker som det er mer glass enn plast elementer. Det skal bli gøy å se om de overlever noen mnd-er. Optisk sett kan jeg ennå ikke si noe bastant. Håper å sammenligne med Leica i samme brennvidder via adapter snart.

Du har tydeligvis ikke godt kjentskap til Canikons billigste kit eller tilsvarende fra Sigma? Panasonic lever solide saker i forhold til det. Jeg kjøpte en sliten brukt 14-45mm i Tyskland for snart et år siden. Den holder fortsatt stand og er overraskende skarp. Har også en Panasonic Leica Macro-Elmarit 45mm f/2.8 - den er nydelig optisk men viser tegn til å være et mandagsprodukt. Full/Limitknappen har jeg måtte tape fast og den røde prikken som viser hvordan objektivet monteres, har forsvunnet. Men bildekvaliteten er upåklagelig.

 

Til gjengjeld leveres de med skikkelige (plast) motlysblendere. Men stort sett all objektiver som er intersante for meg har ulike filter str, noe som betyr en formue i obligatoriske polafilter eller j*vla adapter ringer. På Leica kan jeg bruke samme filter på de tre brennviddene jeg bruker mest.

Alle seriøse leverandører lever med solblender :) Ulik filterstørrelse er vanlig utenfor Leica verdenen.

 

14-140 er et flott objektiv, som er ganske kompakt. På mitt er zoom så treg at det går ut over bruk under filming. Det er omtrent umulig å zoome jevnt og rolig. Dette problemet har ikke 100-300.

14-140mm er den første brukbare super-zoomen jheg har vært borti. Den mykner opp litt etterhvert, så det blir nok bedre.

 

For optikk savner jeg lyststyrke og faste brennvidder! Jeg mener objektiver som ender på 5,6 og 5,8? Det nærmer seg diffraksjon på største blender :!: . Hvor er f/2,8 zoomer? Hvor er faste kompakte vidvinkler (8 eller 9mm)? Kom med en 12-25 eller noe sånn som er skikkelig bygget med lystyrke og uten stabilisering og en 8mm som er optisk god (i stedet for en mastodont 7-14).

Det kommer en 25mm f/1.4 fra Panasonic, Olympus kommer med 12mm f/2, Voigtländer har en 25mm f/0.95. Så det er noe der ute og mer kommer. Men såpass vidt som 8-9mm kan nok ta noe tid.

 

Dette til tross et absolutt trivelig bekjentskap.

Det vil jeg skrive under på.

Takk for omfattende svar,

 

Klart jeg er bortskjemt :roll: . Og i den Store Sammenhengen vil jeg si at alle som kan delta på slike diskusjoner er ganske bortskjemte...

 

Spøk til side; GH-2 skal jo til en viss grad konkurere med Nikon spesiellt på video, og med Tyskerne på foto? Jeg er klar over begrensninger og styrker som ligger i m34 format, så jeg holder ikke dette mot/for GH-2.

 

Så det jeg forsøker å si litt om er; hvor godt leverer GH-2 ut fra å være bortskjemt? Så vidt jeg kan se fra førsteinntrykke leverer GH-2 bra :yes: .

 

Alle jeg kjenner driver på med foto av fisker (laks, ørret, røye, bonefish, tarpon, osv...) i vann, så dette kan ikke være så sært :cool: ? Er det altså noen som ikke driver med dette.

 

Er spent på ny optikk selv om jeg egentlig har nok. men er fortsatt usikker på om jeg kan kompensere i billedbehandling for Olympus og andre på samme måte som Pana gjør det i kamera for sin optikk? Jeg er ikke så optatt av pixels, men for reise/arkitektur synes jeg det er et poeng å kunne korigere distortion, og for vidvinkel rare farger pga bakre linse kommer nær sensor.

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner driver på med foto av fisker (laks, ørret, røye, bonefish, tarpon, osv...) i vann, så dette kan ikke være så sært :cool: ? Er det altså noen som ikke driver med dette.

Det høres nok ganske så utrolig ut; men - ja det er faktisk en nisje-syssel :)

 

Er spent på ny optikk selv om jeg egentlig har nok. men er fortsatt usikker på om jeg kan kompensere i billedbehandling for Olympus og andre på samme måte som Pana gjør det i kamera for sin optikk? Jeg er ikke så optatt av pixels, men for reise/arkitektur synes jeg det er et poeng å kunne korigere distortion, og for vidvinkel rare farger pga bakre linse kommer nær sensor.

Lightroom og Bibble 5 er to merker som jeg vet korrigerer Panasonic optikk. Er mer usikker på hvor godt Olympus sin optikk er støttet i LR; i Bibble 5 er det dårlig med korreksjoner for Olympus optikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må nesten slenge meg med på denne tråden. Bestilte meg nettopp en G2 for 3500. Virker som er ganske bra pris. Syns G3 så spennende ut, men tviler på at d kommer til å være verdt 2000 mer. Har egentlig ikke råd til kamera nå, men til den prisen har eg ikke råd til å la være :p

 

Gleder meg til å sette meg inn i hvordan man tar skikkelige bilder. Holder ikke med mitt gamle olympus kompaktkamera lenger.

Lenke til kommentar

Må nesten slenge meg med på denne tråden. Bestilte meg nettopp en G2 for 3500. Virker som er ganske bra pris. Syns G3 så spennende ut, men tviler på at d kommer til å være verdt 2000 mer. Har egentlig ikke råd til kamera nå, men til den prisen har eg ikke råd til å la være :p

 

Gleder meg til å sette meg inn i hvordan man tar skikkelige bilder. Holder ikke med mitt gamle olympus kompaktkamera lenger.

Høres ut som en meget god pris.

 

Gratulerer med nytt kamera. Tror du blir veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Solblender tror jeg skal følge med, men jeg tenkte mer på beskyttelse mot riper, drit og sprut f.eks. ved sjøen. Koster det mye for et filter som ikke påvirker bildet for mye? Kan jo kjøpe på ebay for et par dollar, men d er vel bare crap.

Riper trenger du ikke bekymre deg for*. Sjøsprut og sand i i vinden kan det være greit å bekytte deg mot. Men da må du spandere på deg et skikkelig beskyttelsesfilter (istedet for UV) fra Hoya, Kenko, eller B+W. De er desverre dyre. De billige er bare crap som gir synlig dårligere bilder (det er en tråd på forumet om emnet)

 

Det er også viktig at du kun bruker filteret når du er ved sjøen eller andre veldig utsatte områder. Det er fordi et beskyttelsesfilter fort kan føre til mer flare (pga. strølys).

 

Et alternativ ved sjøen, er et polariseringsfilter; ved å justere det riktig (det roterer) vil du få mindre refleksjoner fra vanet og en blåere himmel.

 

*) Fortsettelsen ...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min GH2 med 14-140 mm 1 uke før jeg reiste ut for et par måneder til et mer fjerntliggende og isolert sted, i april denne våren. Null erfaring med kameraet før jeg tok det frem på flyet mellom kontinentene. Jeg hadde også med min LX3.

Overraskelsen ved GH2 var stor og meget positiv. Kameraet ble brukt enormt mye. Likevel la jeg merke til enkelte ting som jeg vil tro at produktutviklere er opptatt av:

1. Etterhvert ble zoom-ringen så smidig at objektivet gled ut i full lengde når jeg bærer det på skulderen i rem. Ganske irriterende. Jeg løste det ved å ha en teipbit som holder igjen i den ytterste ringen, festet på undersiden,og ikke sterkere enn at den slipper taket straks jeg beveger zoom-ringen. Rart ingen har laget en låsefunksjon på zoom-ringen, gjerne med flere funksjoner, for full fastlåsing i innerste stilling, og en funksjon der den lett slipper taket.Hermed en gratis idé.

2. Rykkete, trinnvis endring av blenderåpning når man bruker video i manuell opptaksmodus (shutter speed 50 for å unngå stroboskopeffekt.) Ingen god løsning, og jeg fant ingen måte å lure meg utenom dette.

3. Lett å glemme at man har kameraet i manuell fokus. Rart det ikke er laget et tydeligvi varsel om dette.(Jeg vil gjerne bruke manuell fokus i videofunkasjon, for å unngå vandring og søking i autofokus. Skulle vært en slik onetouch fokusfunksjon som det er på mange videokameraer.)

Kanskje noen som har oppdaget andre løsninger? Alt i alt var jeg utrolig glad for å ha med dette kameraet, og imponert av hvilken funksjonalitet som er lagt inn, både innholdsrikt og med forutsigbare veivalg.

Lenke til kommentar

Fikk nytt objektiv i posten i dag. Pakker det ut, setter det på GH2'en og slår på kamera, og hva skjer? Kamera piper, batterisymbolet blinker på skjermen og kamera slår seg av. Batteritiden er noe Panasonic virkelig bør prioritere på GH3. Syns også at det tar veldig lang tid å lade batteriet, spesielt med tanke på at det ikke har spesielt høy kapasitet, sammenlignet med batteriene på Nikon-kameraene mine.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min GH2 med 14-140 mm 1 uke før jeg reiste ut for et par måneder til et mer fjerntliggende og isolert sted, i april denne våren. <klipp> Kanskje noen som har oppdaget andre løsninger? Alt i alt var jeg utrolig glad for å ha med dette kameraet, og imponert av hvilken funksjonalitet som er lagt inn, både innholdsrikt og med forutsigbare veivalg.

Jeg har hatt min GH2 siden desember, men har faktisk ikke en gang testet videofunksjonen. ;)

 

Har du lagt ut noen klipp på nett?

 

Fikk nytt objektiv i posten i dag. Pakker det ut, setter det på GH2'en og slår på kamera, og hva skjer? Kamera piper, batterisymbolet blinker på skjermen og kamera slår seg av. Batteritiden er noe Panasonic virkelig bør prioritere på GH3. Syns også at det tar veldig lang tid å lade batteriet, spesielt med tanke på at det ikke har spesielt høy kapasitet, sammenlignet med batteriene på Nikon-kameraene mine.

Gratulerer, hva kjøpte du?

 

Batteritiden på GH2 er et irritasjonsmoment, spesielt siden nye originale koster en halv formue og uoriginale ikke funker helt fordi Panasonic ønsker å forhindre sånn bruk. Jeg har bladd opp for ett til, burde hatt et tredje, men jeg nekter å bruke så mye penger.

Lenke til kommentar

Panasonic 45-200. Hadde (og har egentlig fortsatt) mest lyst på en 14-140 for å utvide rekkevidden, men bestemte meg for å prøve denne da det dukket opp en til hyggelig pris på bruktmarkedet (1900 kroner med frakt og ett UV-filter jeg selvfølgelig ikke akter å bruke, men regner med å kunne selge videre for en hundrelapp :p ). Ganske hyggelige spesifikasjoner på dette objektivet, men har selvfølgelig ikke den enorme fleksibiliteten til 14-140 :)

Lenke til kommentar

Batteritiden på GH2 er et irritasjonsmoment, spesielt siden nye originale koster en halv formue og uoriginale ikke funker helt fordi Panasonic ønsker å forhindre sånn bruk. Jeg har bladd opp for ett til, burde hatt et tredje, men jeg nekter å bruke så mye penger.

Altitec har nå en variant til 409,-. Har tenkt å bestille og teste en snart. Dustin selger visstnok originalen til litt under 700,- Så det begynner å bli bedre.

Lenke til kommentar

Altitec har nå en variant til 409,-. Har tenkt å bestille og teste en snart. Dustin selger visstnok originalen til litt under 700,- Så det begynner å bli bedre.

 

Du får batterier på ebay til en brøkdel av det. Problemet med dem er at du ikke får noen batteriindaktor på skjermen og at de varer en del kortere:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/07/third-party-battery-for-gh2.html

 

Jeg synes det er greit å ha én eller to som reserverbatteri når hovedbatteriet går tomt.

Lenke til kommentar

Jeg kan :)

 

 

Før jeg kjøpte GH2 så jeg en video der den (eller muligens GH1/GH13) ble sammenlignet med ett eller flere Canon-kamera, muligens 7D/5DII/60D. Det var en fyr som satt og snakket litt, og så viste noen håndholdte opptak av blafrende løvverk mot himmelen, som tydelig viste Panasonics styrke over Canon med deres overlegne videokoding og mindre brutale AA-filter. Nå finner jeg ikke igjen denne videoen. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...