Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

 

Plassproblemer kan til en viss grad forklare færre brytere og knapper, men hovedgrunnen er nok posisjonering i markedet, både i forhold til brukergrupper og ikke minst pris. Lager de G3 for likt GH2 er det liten grunn til å kjøpe GH2 til en vesentlig høyere pris for G3 matcher GH2 på bildekvalitet og autofokusegenskaper.

 

Ja G3 ville vel bli litt for lik GH2 med flere manuelle kontroller. Jeg liker egentlig ikke retningen somn Panasonic tar med mere kompakte modeller og færre kontrollmuligheter via knapper ol.

Olympus holder seg stort sett på lik linje med de nye modellene kontra de som er lagd tidligere.

 

Men de har vel sine grunner, antageligvis har de vurdert hva som selger mest tipper jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kit lens 14-42mm, men lurer på å invistere i nevnte linse for bedre video, og større brenvidde:)

 

Videtilpasningen på 14-140 går på at motorer for blender og fokus er mer stillegående enn andre objektiv. Det ventle skiver om fokusavstand mener jeg ikke har noe med objektivet å gjøre, men kamerahuset.

 

Vurder muligens 45-200 mm-objektivet i stedet. Du får mer zoom til en billigere pris og lavere vekt på kameraet. Ulempen er at du må bytte objektiv og får litt mer totalvekt på vesken - 165+380 = 545g vs. 460g. De få gangene jeg har hatt behov for 45-200mm objektivet er ellers veldig få og mulige å planlegge for, så det kan være fullt mulig å la det ligge hjemme.

 

Ellers går det rykter om at nye objektiver er på vei:

 

http://www.43rumors.com/ft5-panasonic-upcoming-14-42mm-and-45-170mm-will-have-power-zoom-and-inner-focusing/

 

Legg spesielt merke til motorisert zoom - dette kan absolutt være noe for videoentusiasten.

Lenke til kommentar

Det ventle skiver om fokusavstand mener jeg ikke har noe med objektivet å gjøre, men kamerahuset.

 

Denne funksjonen ligger i objektivet, ikke i kamerahuset. For det første oppfører ikke 14-42 og 45-200 seg på denne måten, de må alltid refokusere når man endrer brennvidde. For det andre krever en sånn funksjon kunnskap om hvor mye fokusavstanden endres når brennvidden endres, kamerahuset kan ikke vite dette for objektiver som ikke var lansert når kameraet ble lansert, dermed ville det krevd firmwareoppgradering for hvert nye objektiv som kom ut dersom denne funksjonen ble kontrollert fra kamerahuset. Det gir ingen mening å legge ansvaret for denne funksjonen til kamerahuset, objektivet selv er den som er best skikket til å håndtere dette.

Lenke til kommentar

... dermed ville det krevd firmwareoppgradering for hvert nye objektiv som kom ut dersom denne funksjonen ble kontrollert fra kamerahuset.

 

Det er ingenting i veien for å legge slik info i firmwaren til objektivene, gitt at protokolen mellom hus og objektiv støtter dette.

 

Det er akkurat samme problematikk som for fjerning av feilbrytning, reduksjon av vignettering og fortegning.

 

Om MFT har mulighet for slik info vet jeg ikke, men rent teoretisk er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal objektivet sende denne informasjonen til kamerahuset, i stedet for å ta seg av det selv? Det krever forøvrig mye mer dataoverføring enn det korrigering av optiske aberrasjoner gjør - for at dette skal fungere må brennvidden kommuniseres til kameraet flere titalls, kanskje flere hundre ganger i sekundet - totalt bortkastet bruk av båndbredde og prosessorkraft så lenge objektivet selv er tilstrekkelig utrustet til å gjøre det selv. Korrigering av optiske aberrasjoner krever bare at brennvidden kommuniseres over i det bildet blir tatt. Det gir som sagt ingen mening sett fra ett ingeniørståsted - og jeg er rimelig sikker på at det er ingeniører som utvikler objektivene hos Panasonic...

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal objektivet sende denne informasjonen til kamerahuset, i stedet for å ta seg av det selv?

 

Jeg argumenterte ikke for eller i mot at dette kan håndters av objektivet. Jeg påpekte kun at man ikke trenger oppdatering av kameraets firmware siden nye objektiv kan gi huset den infoen som trengs.

 

Forøvrig ser jeg heller ikke hvorfor det skulle kreve spesielt stor båndbredde. Å sende ny brennvidde hver gang den endres krever minimalt med kapasitet.

Lenke til kommentar

Og motorzoomen muliggjør en annen snedig egenskap: objektivet skifter automatisk mellom sammenslått og utfelt posisjon når kameraet slåes på og av. Dette (systemoptikk med motorzoom) er seriøst det mest innovative jeg har sett på kamerafronten, uansett produsent og kamerakategori, i hele 2011 :)

 

http://vimeo.com/28001337

 

Nå er hverken 14-42 eller 45-175 veldig aktuelle for meg, men dersom de kommer med en motorversjon av 14-140 begynner vi å snakke...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Det er ikke aktuelt for meg foreløpig heller ettersom jeg tross alt allerede har disse brennviddene dekket, og motorzoom + mindre vekt til den prisen er fortsatt litt luksus. Jeg kan absolutt se at de som har penger å svi av eller kjøper seg inn i systemet for første gang kan være interessert. For de som er interessert i videomulighetene er det jo også fordeler å hente med motorisert zoom.

 

Men, hvis de kommer ut med mer lysfølsom optikk blir det noe annet. På grunn av crop-faktoren gir ikke micro 4/3 like bra dybdeskarphet som andre formater, spesielt ved vidvinkel. Jeg kunne hatt stor nytte av 25/F1.4 for et par uker siden f.eks., men måtte klare meg med 20/F1.7 og den ga ikke helt den samme effekten.

Lenke til kommentar

Men, hvis de kommer ut med mer lysfølsom optikk blir det noe annet. På grunn av crop-faktoren gir ikke micro 4/3 like bra dybdeskarphet som andre formater, spesielt ved vidvinkel. Jeg kunne hatt stor nytte av 25/F1.4 for et par uker siden f.eks., men måtte klare meg med 20/F1.7 og den ga ikke helt den samme effekten.

Nå er det såpass liten forskjell mellom f/1.7 og f/1.4 at jeg er ikke sikker på om det hadde gitt det store utslaget. 25mm kontra 20mm vil kunne bidra litt også, men det er heller ikke nok. Du må nok over på denne, skal det være noe vits å bytte.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del forskjell, her er en test som sammenligner bokeh'en på 25mm 1.4 DG og 20mm 1.7, både ved samme fokusavstand og ved samme utsnitt.

 

25 1.4 har drøyt 1.5 ganger større blenderåpning enn enn 20 1.7, noe som utgjør over ett blendertrinn. Dvs at forskjellen mellom 20 1.7 og 25 1.4 er omtrent like stor som forskjellen mellom 25 1.4 og 25 0.95 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk en del forskjell, her er en test som sammenligner bokeh'en på 25mm 1.4 DG og 20mm 1.7, både ved samme fokusavstand og ved samme utsnitt.

Ved samme utsnitt, så var det vel ikke så stor forskjell? 25mm får mest en fordel pga. økt arbeidsavstand og mindre forvrengring.

 

25 1.4 har drøyt 1.5 ganger større blenderåpning enn enn 20 1.7, noe som utgjør over ett blendertrinn. Dvs at forskjellen mellom 20 1.7 og 25 1.4 er omtrent like stor som forskjellen mellom 25 1.4 og 25 0.95 :)

Men den fordelen mister du tildels da du må gå lengre i fra motivet ...

Lenke til kommentar

Ser av animasjonen på Panasonics nettsider at 45-175 har intern zoom - dvs objektivet blir ikke lengre ved zooming, slik de fleste andre m43-zoomer blir - etter min mening en av de største svakhetene ved bla. 14-140 og 45-200. De påstår også at det nye stabiliseringssystemet, Power OIS, skal være bedre til å stabilisere store, lavfrekvente vibrasjoner enn tidligere, begge disse tingene er viktige forbedringenr ift. videobruk, tydelig at dette fortsatt er ett satsingsområde for Panasonic.

Lenke til kommentar

Bildene jeg tok var fullfigurs portretter på kort avstand (ikke mulighet til å bevege seg så veldig mye i forhold til motivet):

 

https://picasaweb.google.com/108775423191776751107/SummerComiket2011?authuser=0&feat=directlink

 

(uredigerte jpeg-bilder som er noe undereksponert - skal fikse på RAW-filene senere. Hadde også vært en fordel med blitz, men det får bli et annet innkjøp)

 

Etter å lest omtalen på cameralabs, er det mulig at jeg kanskje hadde trengt Nokton-objektivet i stedet for å få en betydelig merkbart forskjell i dybdeskarphet. Jeg er ikke klar for den investeringen enda, spesielt siden det ikke er så ofte jeg drar på comiket.

Lenke til kommentar

Bildene jeg tok var fullfigurs portretter på kort avstand (ikke mulighet til å bevege seg så veldig mye i forhold til motivet):

 

https://picasaweb.google.com/108775423191776751107/SummerComiket2011?authuser=0&feat=directlink

 

(uredigerte jpeg-bilder som er noe undereksponert - skal fikse på RAW-filene senere. Hadde også vært en fordel med blitz, men det får bli et annet innkjøp)

 

Etter å lest omtalen på cameralabs, er det mulig at jeg kanskje hadde trengt Nokton-objektivet i stedet for å få en betydelig merkbart forskjell i dybdeskarphet. Jeg er ikke klar for den investeringen enda, spesielt siden det ikke er så ofte jeg drar på comiket.

Under slike forhold, så er det ikke mye å gjøre med - f/0.95 slipper inn mye lys. Hva med en 50m mf/1.8 - det er billig og sikkert morsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...