Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Vi som har Panasonic G1, GH1, GF1, G2, G10 osv må jo også ha vår egen tråd.

 

Poster den her da det er snakk som systemkameraer med utskiftbar optikk. Riktignok uten speil, men det er ingen hindring.

 

Her diskuterer vi løst og fast om kameraene våre og komemr med tips og triks.

 

Jeg selv har en GF1 med 20mm f/1.7 objektivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte vi kunne varme opp med et par linker.

 

Craig Mods test har vi sikkert lest før. Men kan leses en gang til. Om ikke annet for bildene.

 

Imaging Resource sin test hadde et par interessante punkter om video.

 

En noe rotete test (litt som manualen, egentlig), men mange fine bilder :)

 

Et par fra Panasonic:

Intelligent exposure

Peripheral Defocus

Fant de her (Help& Tutorial seksjonen)

 

Til slutt noen tester:

http://www.davidclapp.co.uk/blog/reviews/43-panasonic-gf-1-in-the-landscape.html

http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_gf1_review/

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/gf1.shtml

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/

Lenke til kommentar

Nå har jeg kikket igjennom linkene og den exposure video...men er det bare i P mode den kan brukes? Eller kan jeg ha den exposure på High alltid stående der? Satte den på High jeg nå.

Var innom den image stabilizer også, den står på Off til meg og kan ikke skrues på on (?) - er det bare fordi jeg fotograferer i A mode det?

Lenke til kommentar

Takk, takk...det forstår seg.(Får kjøpe et objektiv med IS da...) Exposure lar jeg stå på High nå da, for jeg bruker jpg nå med denne. (Så tar Canon seg av raw-fotograferingen når jeg får den tilbake)

 

Lurer forresten på hvordan jeg får flyttet på den focusrammen...må jeg bare bevege kameraet da, vanskelig å komponere slik..

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Godt spørsmål ;)

 

Jeg har kun brukt GF1 i manuell modus med µ-4/3 og 4/3 optikk, og der er arbeidsflyten grei. Når jeg vrir på fokusringen, så forstørres et utsnitt av bildet slik at fokus kan finjusteres. Ved å trykke på venstre "piltast", så kan jeg flytte fokus-utsnittet til der jeg ønsker det. Vanskelig å forklare - lett å gjøre :)

 

Det finnes en god del adaptere for forskejllige fatninger, og slik jeg har forstått det, så melder de fleste riktig blender til kamera slik at lysmåling blir riktig.

Lenke til kommentar

Fant ut av det med manuell fokus jeg også, og da var det greit...forvirrende med den forstørringen først, men fint å sette fokus på et forstørret bilde. Litt vanskelig å se helt plasseringen etter fokusering. Men det er vel en vanesak.

 

 

Et annet spørsmål: Skulle gjerne likt å innstille kameraet på å rotere bilder man tar på "høykant", litt tungvint å se over de på datamaskinen når de kommer liggende. (På 50D har jeg innstilt på rotasjon slik at alle kommer inn "rett vei")

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål: Skulle gjerne likt å innstille kameraet på å rotere bilder man tar på "høykant", litt tungvint å se over de på datamaskinen når de kommer liggende. (På 50D har jeg innstilt på rotasjon slik at alle kommer inn "rett vei")

Det er du ikke alene om. Men det er faktisk ikke mulig da Panasonic har i sin visdom lagt føleren for rotasjon i objektivet. Og da kun i enkelte objektiver (mistenker at det er kun O.I.S objektiver). 20mm er ikke en av de ...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Noen som kan hjelpe meg å tolke dette med tanke på autofokus?

 

Jeg forstår rett og slett ikke hvilke av Olympus' mikrofourthird-objektiver som autofokuserer "normalt" på f.eks. GF1. :blush:

 

Jeg har stått imot kjøp av flere objektiver enn 20mm til Panasonic GF1-en min, både pga størrelse, men også pris. Og nå jeg ser at Olympus har noen objektiver som er en del billigere enn Panasonics...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Noen som kan hjelpe meg å tolke dette med tanke på autofokus?

 

Jeg forstår rett og slett ikke hvilke av Olympus' mikrofourthird-objektiver som autofokuserer "normalt" på f.eks. GF1. :blush:

 

Jeg har stått imot kjøp av flere objektiver enn 20mm til Panasonic GF1-en min, både pga størrelse, men også pris. Og nå jeg ser at Olympus har noen objektiver som er en del billigere enn Panasonics...

Du er ikke den eneste som sliter med den listen ;) I kolonne 2 så står det AFS på de som har autofokus. Hviike er det du er interessert i?

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som sliter med den listen ;) I kolonne 2 så står det AFS på de som har autofokus. Hviike er det du er interessert i?

Olympus 9-18 og 14-150. Det er nesten halv pris sammenliknet med tilsvarende Panasonic. Antar jeg vil savne billedstabiliastor på tele evt. Men jeg behøver ikke toppkvalitet, har FF til det. Spørsmålet er hvorvidt det blir portabelt nok. :hmm:

Lenke til kommentar

De to bør fungere greit da de er µ-4/3 objektiver og går rett på kamera uten adapter.

 

9-18mm skal være veldig god, 14-150mm er nok kun "grei nok" - noe annet kan man ikke vente av en 10x zoom.

Leser i tester på µ-4/3 objektiver at software-korrigeringer kan gjøre det smart å holde seg til kameraets merke på objektivene.

 

Mener forresten å ha lest gode kritikker av Panasonic 14-140 selv om det er super-zoom, men den er dyr, da.

 

Jaja, jeg har enda tid før jeg kan kjøpe noe uansett. ;)

Lenke til kommentar

Leser i tester på µ-4/3 objektiver at software-korrigeringer kan gjøre det smart å holde seg til kameraets merke på objektivene.

Det er ikke lenger så viktig, da det er en god del programvare som har objektiv-korreksjon innebygd (Bibble, Lightroom, DXO).

 

Mener forresten å ha lest gode kritikker av Panasonic 14-140 selv om det er super-zoom, men den er dyr, da.

Ja, det skal være en av de best esuper-zoomene der ute. Men, som du sier, dyr.

 

Jaja, jeg har enda tid før jeg kan kjøpe noe uansett. ;)

Jeg har ikke tenkt å forhaste meg, jeg heller.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gjøre det kameraet fullkomment, bør jeg vel kjøpe disse to da (etter "espert" forslag), hvis det er de beste. (Om jeg ikke får en adapter til Canon objektiver jeg har):

 

Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 ASPH. MEGA O.I.S

7.885

 

Panasonic Lumix G Vario HD 14-140mm f/4.0-5.8 ASPH. /MEGA O.I.S.

7.485

Lenke til kommentar

Det finnes et par adaptere til EOS, men de er mangelfulle for å si det slik. Du kan ikke blende ned, slik at objektivene vil alltid stå på full åpning (f.eks. f/2.8) og det kun manuell fokus.

 

45m-en frister veldig, selv om den er dyr.

 

Er mer usikker på 14-140mm. Hvis jeg blir interessert i video, så er den en kandidat, ellers så tror jeg at jeg kjøper en 14-45mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...