Gå til innhold

Folk som bare MÅ kritisere/mobbe andre bør få ban!


Anbefalte innlegg

Det er greit å kunne overse skrivefeil, men når settningen er bygd opp slik at det er totalt umulig å fortså den så må man bare nesten vente kritikk fra de som skal lese den.

Har selv en døv mor/far pluss att jeg kjenner mange døve derav en som er like gammel som meg som bor i bergen, og av de brevene jeg har sett som han har skrevet så norsken hans upåklagelig.

Selv om man kanskje utvikler de grammastiske ferdighetene senere enn hørene så betyr ikke det at man ikke skal kunne klare å ordlegge seg sånn ca. korrekt, hvertfall slik at det gir mening.

For ettersom døve ikke hører så går mye av tiden til lesing, som igjen gir utvikling av norsk ferdighetene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er greit å kunne overse skrivefeil, men når settningen er bygd opp slik at det er totalt umulig å fortså den så må man bare nesten vente kritikk fra de som skal lese den.
det er nettopp det man ikke skal gjøre. Skjønner man ikke hva som står så spør man heller den det gjelder om å forklare tingene på en annen måte, i stedet for å komme med sleng kommentarer lignende: "lær deg norsk da..."
Lenke til kommentar

Døve har ikke spesielle lese og skrivevansker. Dette er i beste fall en myte.

 

Når man forventer at andre skal bruke tid på å svare må man ha anstendighet nok til å forsøke å formulere seg skikkelig.

 

Mesteparten av slurvingen på forumet skyldes ikke lese og skrivevansker, men ren latskap. Folk som ikke gidder å gjøre seg forstått har ikke min sympati.

Lenke til kommentar

Føler at vi her bør prøve å skille litt mellom tingene. En ting er å kritisere folk for skrivefeil, en annen ting er om døve burde kunne skrive bedre en thomas.

For å ta det siste først. Det er diskutert _mange_ ganger før, og det som er kommet fram er at det ikke er uvanlig for døve å skrive slik thomas gjør. Det er folk som jobber med døve som har sagt, og som har vært helt sikker på at thomas faktisk er døv, etter å ha lest hva han skrev. Så å skulle "avsløre " han på skrivingen blir feil. Jeg en sikker på at han er døv, og om han ikke er det så er han en god faker. For i så fall lurer han folk som vet hva de snakker om. Jeg ser at noen av de som utalerer seg her er _relativt_ nye på forumet, og da kansje ikke har fått med seg så mye av det som har skjedd før. Jeg råder dere til å lese gjennom _alt_ som er skrevet i thomas sine tråder. Jeg vet det er mye (noe å 40 sider?), men først da har man et lite grunnlag for å utale seg. Og selv da regner jeg med at et fåtal av dere har kompetanse til å dømme utifra det om en er døv eller ikke. Intil der skaffer dere den kompetansen foreslår jeg at dere lar tvilen komme han til gode.

Vedørerende kommentering av skrivefeil o.l så er jeg stort set enig med ernie85. Det virker som om folk, i sin "kamp mot useriøsitet" her på forumet, har en tendens til å hoppe på feil folk. Kommentering av skriftfeil er en uting av flere grunner. En av grunnene er at det er veldig fordummene. Det er vedlig sjelden disse som kommenterer i det hele tatt gidder å svare på hva som blir spurt. Det betyr at de kosekvent ignorere hva som personen prøver å si, og istedenfor bruker all sin egenergi på hvordan han sier det. Det er også en form for "hersketeknikk" som jeg ikke liker. Man går da på en ting personen ofte ikke kan noe for. Et problem det er sansynlig at han vet om, og som han sikkert jobber med. Det er selvfølgelig en mulighet for at det ikke er noe problem han har, men bare slurv. Alikavell bør man ikke kommentere det. For det første fordi du ikke vet om det er slurv. Du kan tro, gjette og mene så mye som du vil, men faktum er faktum, du vet lite, om ingenting om den personen som skriver. Du bør derfor la tvilen komme han/hun til gode. Den andre grunnen er rett å slett at det ikke bidrar med noenting. Det er bare høyst sansynlig at du skaper mer spam, og kansje flaming.

Det er mulig det bare er meg, men jeg mener at dette forumet bør være et "fristed" hvor folk med datainteresse kan diskutere og hjelpe hverandre, uansett hvor dårlig, slurvette eller feil du skriver.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle driver og skal forsvare denne thomas, jeg oppfatter han som en liten fjortiss som bruker forumet som sin egen dokkestue... og oss andre brukere som dokker. -Poenget mitt er: Thomas påstår at han er døv, ok - ingen kan bevise noe annet, men så vidt jeg vet (kjenner f.eks et par døve folk) skriver de fleste døve folk MYE bedre norsk enn han (vet også om flere flyktninger som skriver mye, mye bedre norsk enn han etter 2md i norge, men det er en annen sak). Uannsett, er nå en helt vanlig nordmann noe å diskutere så mye om da?

 

Mitt første og siste innlegg i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Det er mulig det bare er meg, men jeg mener at dette forumet bør være et "fristed" hvor folk med datainteresse kan diskutere og hjelpe hverandre, uansett hvor dårlig, slurvette eller feil du skriver.

:yes:

er enig i det meste i resten av innlegget ditt også.

Lenke til kommentar
Disse to tingene er det enkelte brukere som rett og slett ikke greie å følge. Av og til bare MÅ enkelte komme med kommentere som på ingen måte hører hjemme i diskusjonen. Kan ta for meg et eksempel. Thomas :-) (bruker han som eksempel fordi det er et godt eksempel og ikke fordi jeg vil henge han ut eller noe...). Ser ut til å være en hyggelig kar, men han er døv (intet negativt i det, hvis noen lurer...). Dette gjør at han har problemer med å skrive 100% riktig. Resultatet blir at hver eneste gang han poster, bare MÅ noen kommentere hans problem med rettskrivning, og til slutt blir de fleste, av postene jeg har lest, stengt. Dette fordi diskusjonen rett og slett har godt for langt og at tema ikke diskuteres lenger. Dette er et alvorlig problem. Thomas :-) har sin fulle rett til å bruke dette forumet, og derfor synes jeg at folk som ikke greier å holde munnen lukket og bare MÅ kommentere bør få en hard straff. Reglene her sier jo tross alt at man skal være hyggelige mot hverandre, og det er IKKE det alle er mot Thomas :-) i dette eksemplet.

 

Hittil kan jeg ikke si at moderatorene har tatt dette alvorlig nok. Dog har noen fått perm pga sine meninger om andre, men det er ikke nok at bare noen blir tatt. De fleste bør faktisk bli tatt. Det er ikke morsomt å få en kommentar slengede fra en vilt fremmed person som man ikke kjenner om at man er dum eller ser ut til å ha et problem når man i virkligheten også blir mobbet av samme grunn av andre som man kjenner. Selv små slengkommentarer sårer andre, selv om den ser aldeles uskyldig ut.

 

I Thomas :-) sitt tilfelle ser det ut til å bedre seg. Har lest en del av postene hans og fortsatt er det noen som kommer med en tåplig kommentar, men det er heldigvis ikke så ille som det var i april.

 

Synes derfor at folk som ikke greier å holde munn bør få en god og lang ban til å tenke over ting

 

En ting til: Forumet er et tilbud og ingen rettighet ;)

 

Var det slik du mente man ikke skulle gjøre?

Lenke til kommentar

Først, dropp den døve persons debatt . Personen er kun et eksempel for en sak, og ikke selve saken.

 

Jeg er fryktelig enig med at kommentarer som "lær deg norsk", "skriv bedre" ol ikke er noe å samle på. Har noen stilt et spørsmål i forumet som du ikke forstår, så finnes det bedre ting du kan gjøre. Dersom du leser et spørsmål du ikke forstår:

 

1. Hadde du uansett tenkt til å svare på det spørsmålet? Ikke gidd å klag på formuleringen om du uansett ikke skal svare. Altså bare klage for å klage. Da har du kanskje ikke nok kunnskap til å forstå spørsmålet uansett. Klage kun for grammatikkens del er en uting.

 

2. Dersom du vil hjelpe, og ikke forstår spørsmålet. Be personen høflig om å omformulere seg. Påpek hva det var du ikke skjønte. Om noen svar på min post nå "skriv bedre idiot, jeg skjønner ingenting" så blir det et problem for meg å vite hva som trengs å bli bedre forklart.

 

 

Permbannene som ernie prater om, vet jeg ikke om jeg er like glad for. Synes det blir feil å begynne å slenge ut permbanner fordi noen kanskje har et par dårlige dager. Er egentlig imot å løse problemet med bans, da det kan skape et hatforhold mot moderatorer.

 

Skal man derimot løse problemet med bans (jeg har ingen annen løsning) så er jeg mye mer keen på 2-5 dagers banner som blir hyppig delt ut. Slik at det ikke må såå mye til før du blir bannet, men du blir derimot kun bannet i en kort periode. Får seg en lærepenge?

Lenke til kommentar

Permbannene som ernie prater om, vet jeg ikke om jeg er like glad for. Synes det blir feil å begynne å slenge ut permbanner fordi noen kanskje har et par dårlige dager. Er egentlig imot å løse problemet med bans, da det kan skape et hatforhold mot moderatorer.

 

Skal man derimot løse problemet med bans (jeg har ingen annen løsning) så er jeg mye mer keen på 2-5 dagers banner som blir hyppig delt ut. Slik at det ikke må såå mye til før du blir bannet, men du blir derimot kun bannet i en kort periode. Får seg en lærepenge?

hmm... du sier noe der :wink: Tror jeg skal være enig i at man bør gi korte ban, men at man eventulet gir lengre hvis personen det gjelder ikke lærer av det...

 

Edit: *endre topic litt :D *

Lenke til kommentar
Det er greit å kunne overse skrivefeil, men når settningen er bygd opp slik at det er totalt umulig å fortså den så må man bare nesten vente kritikk fra de som skal lese den.
det er nettopp det man ikke skal gjøre. Skjønner man ikke hva som står så spør man heller den det gjelder om å forklare tingene på en annen måte, i stedet for å komme med sleng kommentarer lignende: "lær deg norsk da..."

 

Når jeg sier kritikk så behøver ikke dette nødvendigvis å være missvisende kritikk.

Kritikk kan være alt fra "Herregud, for no håpløs dritt! lær deg norsk" til "Kan du vennligst formulere det spørsmålet på en annen måte slik at det kan bli lettere å forstå?"

Og da ser jeg ingenting i mot at folk kan kritisere andre, bare det er gjort på en slik måte at ingen føler seg uthengt eller tråkka på.

Lenke til kommentar
Det er greit å kunne overse skrivefeil, men når settningen er bygd opp slik at det er totalt umulig å fortså den så må man bare nesten vente kritikk fra de som skal lese den.
det er nettopp det man ikke skal gjøre. Skjønner man ikke hva som står så spør man heller den det gjelder om å forklare tingene på en annen måte, i stedet for å komme med sleng kommentarer lignende: "lær deg norsk da..."

 

Når jeg sier kritikk så behøver ikke dette nødvendigvis å være missvisende kritikk.

Kritikk kan være alt fra "Herregud, for no håpløs dritt! lær deg norsk" til "Kan du vennligst formulere det spørsmålet på en annen måte slik at det kan bli lettere å forstå?"

Og da ser jeg ingenting i mot at folk kan kritisere andre, bare det er gjort på en slik måte at ingen føler seg uthengt eller tråkka på.

Vel talt :yes:
Lenke til kommentar
hmm... du sier noe der :wink: Tror jeg skal være enig i at man bør gi korte ban, men at man eventulet gir lengre hvis personen det gjelder ikke lærer av det...

Joda, før eller siden så må man vel ty til permbannen også. Håpet er jo at det blir litt kjedeligere å spamme dersom du må vente 3 dager mellom hver gang. Ikke at det er noe farlig å permbanne disse personene, men jeg håper at korte bans duger. Vi får vente å se..

 

Off-topic: Melding nummer 1000! scary.. :p

Lenke til kommentar
Det er greit å kunne overse skrivefeil, men når settningen er bygd opp slik at det er totalt umulig å fortså den så må man bare nesten vente kritikk fra de som skal lese den.
det er nettopp det man ikke skal gjøre. Skjønner man ikke hva som står så spør man heller den det gjelder om å forklare tingene på en annen måte, i stedet for å komme med sleng kommentarer lignende: "lær deg norsk da..."

 

Når jeg sier kritikk så behøver ikke dette nødvendigvis å være missvisende kritikk.

Kritikk kan være alt fra "Herregud, for no håpløs dritt! lær deg norsk" til "Kan du vennligst formulere det spørsmålet på en annen måte slik at det kan bli lettere å forstå?"

Og da ser jeg ingenting i mot at folk kan kritisere andre, bare det er gjort på en slik måte at ingen føler seg uthengt eller tråkka på.

 

Vel, litt kreativ kritikk har alle godt av, det er jo tross alt det samfunnet vårt er bygd opp av. Og "skriv bedre norsk" er ikke noe særlig kreativt!

Lenke til kommentar

Må bare kommentere noe her:

 

må først si at jeg ikke vil ta noen part i thomas saken. døv eller ikke:

 

Er en del som sier de ikke forstår hvorfor døve personer skal skrive så mye dårligere enn andre, de bør jo kunne skrive bedre for det er en av deres viktigste kommunikasjonsmidler..

Er ikke helt sikker, men hadde det ikke vært MYE enklere å lære seg å skrive hvis en visste åssen ordene uttaltes og hørtes ut? de har jo ikke en fjerneste anelse om det..åssen skal de lære seg det? skrive til dem? nei, snakke, nei. HAr ikke den fjerneste anelse hvordan oppleringen foregår, men vil tru det er MYE vanskeligere for døve personer enn oss.

 

 

Ble også sakt at en innvandrer skrev mye bedre enn thomas gjør etter bare 2 mnd'er i Norge!! Vis meg den personen! ALDRI sier jeg!

Lenke til kommentar
Ble også sakt at en innvandrer skrev mye bedre enn thomas gjør etter bare 2 mnd'er i Norge!!  Vis meg den personen! ALDRI sier jeg!

den såkalte innvandreren hadde sikkert bare vert i usa et år eller to før han kom hjem til norge.

Jeg går på en skole hvor det er en på skolen som har bodd her i 3 år og han skriver dårligere en thomas hvis det er det om å gjøre.

Lenke til kommentar

det er ganske patetisk å kritisere andres skrivefeil...hva med å isteden for å poste 100 poster som dette "Ler deg å skrive" bla bla bla...kunne kanskje vedkommende prøve å lese teksten en gang til for å sjå om han forstår den. Dersom det er komplett umulig kan du enten la vere å poste tull som bare irriterer eller du kan poste ein konstruktiv post der du ber posterenandre om å spesifisere problemetemnet.

 

det hjelper nok lite å få slengt i trynet ein drøss med kommentarer på skrivinga deres...

 

Dette skjer med utallige poster...noen starter å kritiserekommentere noe som er urelevant for posten og andre svarer...eg har sett trå¨daer med meir enn 4 sider som har nesten INGEN svar som har noe med det oprinnelige spørsmålet å gjere....Det faktum at noen absolutt må poste dritt og spam er uunngåelig...men det gjer det ikkje stort bedre ved at posten blir omgjordt til flamethread. De som bedriver de skulle blitt kicked og eventuelle postertråder slettes.

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at det er en god del uhøflige og uforskammede mennesker her på forumet, noe som kanskje henger sammen med at det er mange yngre mennesker her. Enkelte har rett og slett mangel på oppdragelse og burde skjerpet seg. Der er ingen som tar skade av litt vanlig høflighet.

 

Tøff i trynet kan man være andre steder, her skal vi diskutere data-relaterte saker.

 

Er på mange måter engie i at uforskammede jyplinger som gang på gang ikke kan passe kjeften sin og holde en respektabel tone i sine innlegg bør sparkes ut, selv om det blir litt tragisk om moderatorene må "løpe" rundt og drive med oppdragelse på snørrunger.

 

Ha en ellers fin dag :woot:

Lenke til kommentar

En "Slik skriver du fornuftige poster" faq/sticky hadde vært fint. hihi

Det at sikkert 50% av brukerne her, i stor grad de yngre ikke kan da/når og/å og andre generelle gramatiske regler gjelder vel hele generasjonen.

Er vel det forP*LTE "sms-språket" som har skylden. Det at mange ikke kan forskjellen på hvis viss visst osv er også utrolig annoying.

 

Poster skal vel skrives på god norsk og ikke sms slang.

 

PS. Er det shjøtt til middag i dag? :lol:

Lenke til kommentar
En "Slik skriver du fornuftige poster" faq/sticky hadde vært fint. hihi

Det at sikkert 50% av brukerne her, i stor grad de yngre ikke kan da/når og/å og andre generelle gramatiske regler gjelder vel hele generasjonen.

Er vel det forP*LTE "sms-språket" som har skylden. Det at mange ikke kan forskjellen på hvis viss visst osv er også utrolig annoying.

 

Poster skal vel skrives på god norsk og ikke sms slang.

 

PS. Er det shjøtt til middag i dag? :lol:

 

 

[offtopic]

Og hvem har skylda for sms-språket? telenor blant annet

 

Jeg mener jeg kan grunnleggende norsk, men noe ble jeg faktisk usikker på nå :lol:

 

DA det skjedde, NÅR det skjer.

ole OG kari. Idag skal jeg ut Å trene OG spille

HVIS noe skjer. VISST er det sant.

 

MEN hvor fa*n kommer denne "VISS" inn i bildet. Trodde man brukte det i nynorsk isteden for HVIS, siden "hv" ord er forbudt

 

[/offtopic]

 

Jeg er helt enig med trådstarteren.

 

Men til de som kritiserer thomas for å være en fjortiss sau , med fritidsproblemer:

Det er bedre å håpe og tro at han har problemer med skrivingen, enn å mistenkeliggjøre han for alt mulig dritt. For man tjener faktisk mer ved å tru at han har problemer, enn ved at man tror det motsatte. For har han virkelig skriveproblemer, så kan iallefall de som tror han sove ei god natts søvn, tar de feil, jaja, de har nå iallefall vist at de har normal folkeskikk og er nogenlunde voksne. Enn med de som sier all denne dritten, tar de rett, så tok de rett, men tenk på alle de som har skriveproblemer som har tatt seg nær om den drittslengningen dere driver med. Tar dere feil, så skader dere både han og andre. FAktisk ingenting å tjene på å drive slik faanskap som dere driver med.

På tide å slutte nå, merker jeg begynner å bli forbanna :roll:

 

Dette var dagens moralpreken :yes:

 

edit:

Ta folkeskikktesten på dinside.no

http://www.dinside.no/php/art_spor.php?id=...96859&aid=89942

 

lol: fikk "Du er en bondetamp

 

du fikk 2 av totalt 15 poeng

 

Du er upolert og har heller ikke ambisjoner om å gjøre det stort utover på bensinstasjonen i Oppdal."

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...