Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Michigan Stadium. Den tar nesten 110.000 tilskuere, og brukes vanligvis til Amerikansk Fotball. Det er bare "Rungrado 1st of May Stadium" (150.000) som tar flere tilskuere per idag. Den ligger selvfølgelig i Nord-Korea :p

 

Edit: Tror kanskje ikke bildet er fikset på. Er bare at de fleste fotballstadioner (soccer) er mye brattere designet, altså er det vanskelig å få med så store deler av folkemengden i et fotografi. Her er et annet bilde:

 

zVgvIXq.jpg

Endret av blured
Lenke til kommentar

Den i Michigan som er 110k kompenserer jo for at den ikke har tak. Det regner riktignok ikke like mye der så det er kanskje derfor dem bygget uten.

"Imponerende" er kanskje feil ord ettersom det bare handler om å ha nok penger og da kan man bare utvide. Finnes jo imponerende stadioner også, men denne var jo direkte stygg.Først og fremst så har den tribuner som knapt er bygget i høyden, for det andre så har den knapt vegger utenfor tribunen.

e: de blå panelveggene på siden altså. Ser heller ikke fint ut hvordan de er støttet opp. Billig arkitektur og bygg ifht andre stadioner som har mange tusen færre plasser.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar
Kompenserer for at den ikke har tak?

 

Michigan Stadion ble bygget i 1927, en tid der ingen stadioner hadde tak. Den er riktignok utvidet noen ganger siden den gang, men vil likevel si at det er en svært imponerende stadion sett i sammenheng med hvor gammel den er. Dette forklarer også hvorfor tribunene er såpass slake, det var slik det var vanlig å bygge de den gang. Kan være enig med deg angående arkitekturen rundt (amerikanere har generelt litt dårlig stil…), men enhver stadion fullsatt med med 80-90 eller 110.000 mennesker vil jeg si er imponerende.

 

Ellers så må jeg si at det er svært få stadioner jeg synes har en spesielt bra arkitektur. Noen av de fineste er gjerne litt eldre, som Maracanã, Camp Nou og Olympiastadion i Berlin (betong, betong, betong). Og av nyere så er antakelig Allianz Arena min favoritt. Utrolig kult hvordan den kan endre farge etter hvem som spiller der, eller hvem de spiller mot! (Men nå blir nesten alt sveitserne Herzog & de Meuron tar i ganske så fantastisk da...)

 

US7SR9fh.jpg

 

GeEHObLh.jpg

 

gBOrNQ8h.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å sjekke historien dens, men ja at den ble bygget for nesten 100 hundre år siden er jo selvsagt imponerende. Men likevel; hadde den hatt tak så hadde det nok vært færre seter. Å bygge 100k seter på den tiden var nok ikke like lett som det er nå.

Dette er selvfølgelig bare subjektivt uansett. 

Camp Nou har nesten 20k flere plasser enn Santiago Bernabeu, men jeg liker likevel SB mye bedre. Ser bedre ut med tak imo. Ser også en del umoderne ut på bilder (jeg liker nok de mer moderne litt bedre, altså ikke i bare betong). Har selv hørt det er relativt slitt innenfra, spesielt iforhold til SB. Varmt vær, men greit å sitte i skyggen iblant også (de har bare et lite tak på den ene siden).

 

Allianz Arena er veldig moderne og unikt. Ganske praktisk for de to klubbene som bruker den med det lyset og at fargen kan skiftes.

Lenke til kommentar

De fleste stadioner bygges i en størrelse tilsvarende hva man forventer å kunne fylle den med til vanlig. Santiago Bernabeu var også uten tak da den ble bygget i 1947, og var da på mange måter ganske så lik som Camp Nou. Men den har blitt renovert på en måte som ikke har tatt vare på historien, hvilket jeg synes er litt synd. Men det går jo på at jeg foretrekker et mer monumentalt preg på fotballstadioner.

 

Edit: Jeg antar at de fleste som bruker denne tråden har diskusjon av stadionarkitektur som et stort interesseområde... :p /sarkasme.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Mulig de valgte å bygge den uten tak pga. klimaet. Det er jo flere stadioner i Spania som er uten tak. Blant annet vicente calderon.

 

Var på camp nou for et par år siden og jeg synes det er en faktisk fin stadion. Man kan se at det er mye historie der og ikke bare en ny super moderne stadion, som de aller fleste er i dag.

Lenke til kommentar

Du har et poeng der. Hadde vært synd om den skulle bli totalrenovert, men jeg mener at jeg har hørt at den har blitt nedslitt opp gjennom årene. Har ikke sett det selv, men jeg mente bare at de muligens trenger en liten oppusning elns.

 

Nå litt mer PL-relatert:

Når skal FA-cup-lagene spille runden som spilles i helga? Chelsea har også en kamp til gode.

Lenke til kommentar

Michigan er imponerende, men hadde vært ennå mer monumental dersom det hadde vært steilere tribuner. Jeg elsker arenaer som er "lukket" og tett. Uten tak er greit, vidåpne seksjoner i hjørnene går under tvil (dersom de fire seksjonene er bra nok), mens løpebaner er djevelens verk. 

 

Uten å ha vært der selv, syns jeg Estadio Dragao og Estadio da Luz er noen av de flotteste arenaene i verden. Det med å ikke ha sitteplasser i hjørnene syns jeg de har løst bra på Stadio Luigi Ferraris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...