Gå til innhold

Apple pynter på Mini


Anbefalte innlegg

Hva bruker du en HTPC til da? Bruker du bare standard Win7 GUI med mus og tastatur og bruker den som en vanlig pc?

 

Langt derifra. Kjører ett nettverk med Mediaportal maskiner på Windows 7 med dedikert TV-server med tre tunere som gjør at jeg ikke trenger å bry meg med å ha tunere i klientmaskinene.

 

Alt av filmer, musikk og tv-serier ligger på en dedikert mediaserver noe som gjør at jeg heller ikke har bruk for DVD/BR på klientmaskinene. Det meste av navigasjonen foregår med en Harmony One i kominasjon med Imon-manager, noe som gir høy fleksibilitet.

 

Er dessverre ikke kvitt mus/tastatur helt enda, men det er utelukkende pga at MLB, NBA, ESPN og Viasatondemand ikke har gode nok nettsider.

 

Håper virkelig at vi kan få noen som kommer med løsninger som ligner på denne, men er basert på Mobility Radeon HD 5xxx kanskje i kombinasjon med en Bobcat CPU, og til en pris som ikke er så hysterisk.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nimrad: Hvem selger batteriene i bærbare PCer uten moms og fortjeneste? 400 kr for et batteri er selvsagt en pris som inkluderer moms for fortjeneste i flere ledd. Apple tar 400 kr (inkludert moms og fortjeneste) for det batteriet de ikke leverer. Du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Med BluRay hadde de gitt et klart signal om at dette er den ideelle HTPC-en. Nå er den det ikke lenger.

Apples HTPC er Apple TV, som per dags dato ikke er noe å hoppe i taket etter, men det har vært spekulasjoner om at det vil komme en kraftig oppgradering av den også. Og nå som Google har lansert Google TV så regner jeg med at Apple har satt opp tempo, men vi får se.

 

Ytterligere spekulasjoner:

Blu-Ray tviler jeg på at vi får se i noen Apple produkter med det første. De har tidligere kalt Blu-Ray for "a bag of hurt", og når ingen av maskinene deres har Blu-Ray enda så anser jeg det som et signal om at Blu-Ray aldri vil komme til Apple-maskiner. Årsaken er nok at Apple ser på optisk media som en døende teknologi. Å bruke krefter på å bygge inn støtte for Blu-Ray i maskiner og i programvare anses som kontraproduktivt for det endelige målet, å fjerne optiske drev fullstendig.

Apple har fjernet Apple TV fra hjemmesiden deres, og sa i det omtalte intervjuet med Steve Jobs at det var en mislykket platform. Altså har de smeltet dette inn i Mac Mini.

Lenke til kommentar

Synes det er litt for mange faktafeil i en slik artikkel.

 

1: det finnes ingen iPhone 4G, derimot har Apple nylig lansert iPhone 4.

 

2: en HDD er ikke byttet ut med to, derimot er den ene byttet ut med en 500GB, + at DVD-drev er byttet ut med en 500GB HDD til.

 

Slike ting burde være på plass i en artikkel.

 

Pk

Lenke til kommentar

Hva bruker du en HTPC til da? Bruker du bare standard Win7 GUI med mus og tastatur og bruker den som en vanlig pc?

 

Langt derifra. Kjører ett nettverk med Mediaportal maskiner på Windows 7 med dedikert TV-server med tre tunere som gjør at jeg ikke trenger å bry meg med å ha tunere i klientmaskinene.

 

Alt av filmer, musikk og tv-serier ligger på en dedikert mediaserver noe som gjør at jeg heller ikke har bruk for DVD/BR på klientmaskinene. Det meste av navigasjonen foregår med en Harmony One i kominasjon med Imon-manager, noe som gir høy fleksibilitet.

 

Er dessverre ikke kvitt mus/tastatur helt enda, men det er utelukkende pga at MLB, NBA, ESPN og Viasatondemand ikke har gode nok nettsider.

 

Håper virkelig at vi kan få noen som kommer med løsninger som ligner på denne, men er basert på Mobility Radeon HD 5xxx kanskje i kombinasjon med en Bobcat CPU, og til en pris som ikke er så hysterisk.

Hmm, jasså. Har et lignende oppsett, men jeg har kombinert front/backend maskin. Hvordan overfører du ly og bilde da, får du overført HD kanaler bra over nettverket, og hvor mange klienter har du i oppsettet ditt?

Lenke til kommentar

Med BluRay hadde de gitt et klart signal om at dette er den ideelle HTPC-en. Nå er den det ikke lenger.

Apples HTPC er Apple TV, som per dags dato ikke er noe å hoppe i taket etter, men det har vært spekulasjoner om at det vil komme en kraftig oppgradering av den også. Og nå som Google har lansert Google TV så regner jeg med at Apple har satt opp tempo, men vi får se.

 

Ytterligere spekulasjoner:

Blu-Ray tviler jeg på at vi får se i noen Apple produkter med det første. De har tidligere kalt Blu-Ray for "a bag of hurt", og når ingen av maskinene deres har Blu-Ray enda så anser jeg det som et signal om at Blu-Ray aldri vil komme til Apple-maskiner. Årsaken er nok at Apple ser på optisk media som en døende teknologi. Å bruke krefter på å bygge inn støtte for Blu-Ray i maskiner og i programvare anses som kontraproduktivt for det endelige målet, å fjerne optiske drev fullstendig.

Apple har fjernet Apple TV fra hjemmesiden deres, og sa i det omtalte intervjuet med Steve Jobs at det var en mislykket platform. Altså har de smeltet dette inn i Mac Mini.

Apple TV ligger fremdeles i Apple Store. Og Jobs sa vel heller ikke at plattformen var mislykket, men at det var umulig å komme seg skikkelig inn i TV-markedet fordi kabel/satelitt-leverandørene gir kundene en set-top-boks (som som oftest suger). Og deretter understreket han for ørtende gang at Apple TV er en "hobby". Det har forsåvidt gått rykter om en ny Apple TV basert på iOS, men vi får se hva som skjer.

 

Skal bli interessant å se hva Google får til med Google TV.

Lenke til kommentar

Jeg har den forrige versjonen som ble lansert sist. Denne kostet noen tusenlapper mindre som grunnmodell??? Ser ingen grunn til å bla opp så mye penger for så lite nytt i den nye jeg. Imac koster jo nesten det samme!

 

Uansett, jeg har satt opp nest siste utgave i stuen.

 

Denne har 2,53 Ghz cpu og 4GB Ram. Kjører Windows 7 64-bit uten noen problemer i kombinasjon med XBMC (MediaPortal er også et godt alternativ). Bruker Apple mus og tastatur, men får litt funksjonalitet på Logitech fjernkontrollen min også i XBMC, ikke brydd meg så mye med det. Denne maskinen spiller helt fint av HD materie uten hakking igjennom overgangen fra DVI til HDMI. Så lenge du ikke må ha tuner i maskinen, eller bluray spiller. Så er det lite som ser like pent ut i stuen.

 

Du MÅ legge inn Windows på den om du skal kjøre den opp på en tv (jeg har en 42" med full hd oppløsning). OS X støtter ikke skikkelig punkter per tomme skalering slik Windows gjør. Den er altså ubrukelig søppel uten Windows om du vil kjøre native oppløsningen dagens paneler er laget for.

Lenke til kommentar

Et par kjappe:

 

En del klager på bilde på TV. Kan det bli noen endringer på dette, nå hvor det er HDMI og annet skjermkort?

 

Støy? Hvordan var f.eks forrige utgave?

 

Hvordan blir det å sette inn SSD på denne mon tro?

 

Har filserver på kottet, så trenger egentlig bare en enkel stillegående arbeidsstasjon. Tyngste som blir kjørt, er vel Photoshop :/

Lenke til kommentar

Støy? Hvordan var f.eks forrige utgave?

Vi har en Mac Mini av forrige generasjon stående i stuen, og den hører du ikke med mindre du virkelig går inn for det. Hvis den kjører tyngre oppgaver derimot, må man forvente at viftene går raskere og dermed skaper mer støy.

 

De eneste kommentarene jeg har fått har vært av typen "Er den på? Jeg hører den jo ikke!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull de har hevet i Mac Mini Server da, hva skal mann med HDMI, Bluetooth og et "bra" skjermkort på en server? De kunne droppet det og beholdt den gamle prisen.

Prisen på serveren er jo lik som den alltid har vært.

Den kostet 7990,- før.

oO

Koster fortsatt $999 på den amerikanske butikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...