Gå til innhold

iPhone 4/4S Café  Prat i vei...


Anbefalte innlegg

Har Apple svndlet oss? Kjøpte 16GB iPhone(vet det ikke så mye, men bruker ikke den til noe særlig annet enn som telefon og iPod samt ta bilder) og da jeg sjekket "Om", så står det at den bare har en kapasitet på 13,6 GB! Tenkte først at det er det som er ledig, men under står det at 12,3 GB er tilgjengelig...

 

Så er ikke 16 GB iPhone 4S 16 GB allikevel? Eller er det bare jeg som er dum(er teknisk analfabet)?

Hvis du ikke er spesielt teknisk kompetent er det kanskje lett å tenke slik, men tingen er at mobilen har 16GB lagringsplass, men operativsystemet tar noen GB. Hvis du er ekstra teknisk analfabet, så er operativsystemet hele hjernen og menysystemet i telefonen som tillater og utfører alle type kommandoer du angir. Uten operativsystem vil mobilen din bare være en liten kloss du ikke kan skru på eller gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
]

Hvis du ikke er spesielt teknisk kompetent er det kanskje lett å tenke slik, men tingen er at mobilen har 16GB lagringsplass, men operativsystemet tar noen GB. Hvis du er ekstra teknisk analfabet, så er operativsystemet hele hjernen og menysystemet i telefonen som tillater og utfører alle type kommandoer du angir. Uten operativsystem vil mobilen din bare være en liten kloss du ikke kan skru på eller gjøre noe med.

 

Hehe skjønner det, sjekket bruk, så gikk det opp for meg. Hvorfor kunne de bare ikke skrevet at selve iPhonen har 16 GB? Men skjønner det nå, og vet akkurat hva et operativsystem er(håper jeg) :tease:

Lenke til kommentar

Forvirringen har en annen kilde: i all programvareutvikling omtales 1KB som 1024bit, mens de som produserer harddisker alltid har hatt for vane å la K bety 1000, M 10^6 osv.

 

Så både 16GB og 13.6GB er riktig, men dette er to forskjellige måleenheter med samme betegnelse! Samme fenomen finnes på alt av minnekort, harddisker, SSDer osv.

Lenke til kommentar

Er det noen begrensninger med Spotify i offline mode (bortsett fra lagringskapasitet)?

Et spørsmål om det; hvor mye lagringsplass tar Spotify i Offline mode sånn ca? La oss si en playlist med 200 sanger synket og satt til Offline mode da - hvor mye plass kan det bruke opp på telefonen sånn ca? ;)

 

Er det noen begrensninger med Spotify i offline mode (bortsett fra lagringskapasitet)?

I tillegg til telefonens lagringskapasitet har det i alle fall tidligere vært en begrensning på antall sanger, mener å huske denne var 3333. Så du har plass til en del.

Det høres greit ut i så fall.. ;)

Endret av Grasli
Lenke til kommentar

Har Apple svndlet oss? Kjøpte 16GB iPhone(vet det ikke så mye, men bruker ikke den til noe særlig annet enn som telefon og iPod samt ta bilder) og da jeg sjekket "Om", så står det at den bare har en kapasitet på 13,6 GB! Tenkte først at det er det som er ledig, men under står det at 12,3 GB er tilgjengelig...

 

Så er ikke 16 GB iPhone 4S 16 GB allikevel? Eller er det bare jeg som er dum(er teknisk analfabet)?

 

Gikk inn på bruk, og der står det at 1,3 GB er i bruk, og 12,3 ledig. Sist gang jeg sjekket så blir ikke 16-1,3 12,3... Hvorfor reklamerer Apple da for at den har 16 GB? Eller er det sånn at standardprogrammene også tar plass(naturlig nok) og de har bare ikke regnet med dette i 'om' og 'bruk'?

Les nå litt før du bestiller. Under tekniske spesifikasjoner står det haket av et 1-tall. Under 1-tallet nederst på siden står det:

1 GB = 1 milliard byte. Kapasiteten etter formatering er mindre.

Alle opererer med samme måte å regne på her. Kjøper du en harddisk med 2TB kommer du også til å se at det ikke er 2TB ledig for bruk når du har satt den inn i PC-en og formatert. Står også spesifisert på en annen side til Apple at x antall MB er reservert til OS.

Lenke til kommentar

For en mnd sida så sølte jeg øl på telefonen min og siden da har homeknappen vært litt humørsyk, og nå er hele telefonen død.

 

Åssen fungerer dette hvis jeg skal ha inn alle programmene i en ny?

 

Og, er det noen som vet hvilke forhandlere som har ulåste iPhone 4S inne atm?

Lenke til kommentar

Åssen fungerer dette hvis jeg skal ha inn alle programmene i en ny?

 

Og, er det noen som vet hvilke forhandlere som har ulåste iPhone 4S inne atm?

Da får vi krysse fingrene for at du har vært smart og synkronisert telefonen med iTunes eller iCloud. Da vil i så fall den nye telefonen bli prikk lik som siste gang du synkroniserte. Til og med usendte SMS som du har begynt på ligger der(jeg ble skikkelig positivt overrasket over den).

 

Den eneste forhandleren som har ulåste iPhoner skal i utgangspunktet være Apple Store. For tiden har de ingen fysiske butikker, men bare apple.no.

Lenke til kommentar

Ja jeg synkroniserte med iTunes for noen dager siden så bør gå bra. Bestilte fra store.apple.com/no nå.

 

Det står

 

Venter på betaling Sendes ut: 1 - 2 Weeks Leveres 05 Dec, 2011 - 12 Dec, 2011

 

Jeg bestilte med betalingsutsettelse. Hvor lang tid skal de vente på det ? Hvis det tar en dag kan jeg jo bare anullere den å bestille med cash på kontoen.

 

Edit: Kunne ikke annullere likevel nei.

Endret av doh123
Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Noken som har fått sin 4S fra Applestore enda?

Bestilte min 32gb kvit 24. okt. Blei sendt fra Nederland i dag med UPS. Har hørt litt av kvert om UPS, så noe skeptisk til leveringstiden.

Regner med posten overtar når den kommer til Norge?

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

UPS er stort sett bra saker. TNT er litt mer vinglete, spesielt i disse dager. Her kommer UPS på døra, men det betyr ikke at de gjør det hos deg.

 

Min telefon er fortapt i samme tåkehav som Nimrads, tipper jeg. Hadde en følelse av at dette kom til å ta litt tid når jeg gikk til jobb i morges – maks 10 meter sikt. Får tro det løser seg i morgen.

Lenke til kommentar

Noken som har fått sin 4S fra Applestore enda?

Bestilte min 32gb kvit 24. okt. Blei sendt fra Nederland i dag med UPS. Har hørt litt av kvert om UPS, så noe skeptisk til leveringstiden.

Regner med posten overtar når den kommer til Norge?

Hvordan er ståa med hvit farge egentlig? Er det "ok" for gutter eller blir det "feil" som enkelte har uttalt tidligere i denne tråden? Synes selv hvit ser bra ut (er gutt) men må høre med resten.. ;):D

 

Er det noen begrensninger med Spotify i offline mode (bortsett fra lagringskapasitet)?

3000 sanger samt at du må logge på i online modus minst 1 gang per 30. dag.

 

EDIT:

Mulig tallet er 3333 sanger i offline-modus, har ikke sjekket i det siste.

Hva skjer hvis man IKKE logger på online 1 gang per 30. dag da? ;)

Endret av Grasli
Lenke til kommentar

 

Hvordan er ståa med hvit farge egentlig? Er det "ok" for gutter eller blir det feil som enkelte har uttalt tidligere i denne tråden? Synes selv hvit ser bra ut (er gutt) men må høre med resten.. ;):D

 

 

Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med hvit iphone? Jeg har selv svart, men skulle gjerne hatt den hvite versjonen av 4s.

 

Bare for å påpeke det: Jeg er hetro gutt, med kjæreste.

Lenke til kommentar

Hvordan er ståa med hvit farge egentlig? Er det "ok" for gutter eller blir det "feil" som enkelte har uttalt tidligere i denne tråden? Synes selv hvit ser bra ut (er gutt) men må høre med resten.. ;):D

Er du seriøs nå? Just a heads up, i den virkelige verden blir du ikke automatisk homofil om telefonen din har en gitt farge. :roll:

Lenke til kommentar

Haha, må trekke litt på smilebåndet av spørsmålet om det er "greit" å kjøpe hvit. Nå er jeg såpass gammel(38) at jeg driter i hva andre syns, men jeg forstår spørsmålet. Det handler litt om hva man signaliserer med å ha hvit mobil ? Er man litt jålete, jentete, eller rett og slett litt homo kanskje? Personlig syns jeg ikke det. Jeg har aldri tenkt på mobilen som et klesplagg på den måten. Men hadde den vært rosa pr. default hadde jeg nok ønsket en annen farve, for det er ikke helt meg. Såpass jålete er jeg da.

 

Valget falt på hvit for min del fordi den forrige jeg hadde var svart. Hvit skjuler fettmerker og fingeravtrykk bedre, så derfor ville jeg ha hvit. Og forandring fryder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...