Gå til innhold

Diskusjon om vegetarianisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er irrelevant om dyret kan føle frykt eller smerte eller ikke. Det finnes mennesker som hverken kan føle frykt eller smerte, men hvem vil anse å drepe dem som moralsk forsvarlig?

 

Ja, og det finnes sikkert visse individer av hunder og kuer og slanger som ikke kan føle frykt eller smerte, det gjør det ikke greit å drepe dem,

 

Jo det er helt nødvendig om dyret kan føle frykt og smerte, jeg driter i om noen spiser en mussling, den har ikke noe hjerne og dens nervesystem er veldig basic.

Samme med å knuse en veps, nå prøver jeg å ikke drepe dem, jeg prøver å få dem ut av rommet levende, men ender jeg opp med valget om å drepe den eller la den fly rundt i rommet, dreper jeg den, det er ikke noe som tyder på at dem kan følse smerte eller frykt, de kan ikke forvente å bli drept osv.

Viss noen på magisk vis kunne beviser at musslinger faktisk har en inteligen som gjør at de kan føle frykt og forvente smerte og pining, og at de kan følse smerte, da må man tenke på om det er forsvarlig å drepe dem.

 

Dette er argumentasjon fra korrelasjon til kausalitet, dvs en logisk feilslutning. Det er en sammenheng mellom evne til å føle smerte, og grad av empatisk tilknyttethet man føler til forskjellige arter. Evne til å føle smerte er kun en korrelasjon. Vi sammenligner oss i svært liten grad til insekter, og som i ditt eksempel; muslinger. I motsetning til dyr som hunder og katter som har mange menneskelige trekk, er disse artene svært forskjellig fra mennesker. Korrelasjonens årsak er da selvsagt at dyr som har menneskelige trekk ofte har en evne til smerte som ikke eksisterer i andre arter - fordi mennesker føler smerte. Grunnen til at vi i det hele tatt har større empati mot dem er ikke fordi de føler smerte, men fordi de har menneskelige trekk, som er korrelert med å føle smerte.

Endret av Monkybone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Suffering is a necessity for another to live."

For det første, nei.

For det andre, er det virkelig verdt å leve da hvis andre må lide?

 

B12 kan man få i seg med bruk av supplementer.

Bruk av kosttilskudd er ikke alltid det beste alternativet. Men sett bort ifra det så er mennesket i sin natur egoistisk. Det setter seg foran andre, så menneskers behov kommer foran dyrs behov.

 

Hadde man hatt skikkelige alternativer så hadde man heller valgt det, og det settes iforhold til pris og tilgjengelighet.

 

Jeg tenker bl.a på oljekatastrofen som befinner seg i mexicogulfen nå, hadde man hatt alternative energikilder til samme pris hadde man aldri utvunnet olje, men så lenge det ikke finnes alternativer som dekker menneskers behov for energi er vi avhengige av olje selv om vi ikke liker det.

Men hva om det fantes en annen teknologi? Tenk hvis man f. eks. kunne utvinne energi ved å sende nøytron-kjerner mot ustabile U-235 kjerner, slik at U-235 kjernene ble ustabile og delte seg opp i to ulike deler, som rent hypotetisk kunne ha hatt en lavere samlet masse enn utgangspunktet. Tenk om det også var slik at E=mc2!! Da ville jo det bety at den manglende massen ble konvertert til energi! Kanskje det også er snakk om kinetisk energi på atom-nivå, altså det vi registrerer som varme? Tenk hvis ALT dette var tilfelle, og vi OGSÅ var i stand til å gjøre om denne varmeenergien til elektrisk strøm!

 

DET hadde vært kult det!

 

Med andre ord: På samme måte som vi utvinner energi fra olje, spiser vi kjøtt fordi det er lett tilgjengelig og tryggere for oss!

Lenke til kommentar

lol, jeg vil heller ikke ha spaghetti med nøtter og frø... Mat for meg blir rett og slett for kjedelig uten kjøtt. Jeg tror faktisk vi har kjøtt til hvert eneste måltid bortsett fra når unga skal ha pannekaker.

 

Det går nok ikke ann å redde verden ved å slutte å spise kjøtt er jeg redd for, og jeg sliter med å se andre grunner for å ikke spise det heller.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En absolutt god grunn til og kutte ned på kjøttinntaket, er med tanke på miljøet. Kjøttproduksjon rangerer høyt på skalaen når det gjelder forurensning.

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ingen grunn til å slutte å spise kjøtt og hadde ikke slakteriene slaktet så hadde jeg selv reist til skogs og skutt dyrene jeg trengte selv, med alt DET måtte bety. Nå spiser min familie alltid grønnsaker til en hvert måltid, vi spiser lite poteter, men mye fisk av alle slag, da selv ungene gjerne ser at det er lakse koteletter som ligger på grillen enn kjøtt...

 

Men ren vegetarisme ser jeg ingen som helst grunn til å gjennomføre. Til det er kjøtt for godt og personlig syntes jeg vegetarianere, ihvertfall de jeg har møtt så langt, stinker! Bokstavelig talt, de stinker! Vet ikke hva de har gjort galt, men det er et eller annet de ikke får i seg som gjør at de har en ånde og en kroppslukt som er frastøtende. Men det syntes jeg forsåvidt at det gjør av de som drikker mye melk også... De lukter surt...

 

Så du blir vel hva du spiser ja (som presten sa under nattverden da han delte ut kjeksen... :) ). Har mer tro på et balansert kosthold enn bare å spise i ytterpunktene, som ren vegetar eller ren kjøtt eter... Variasjon er nøkkel punktene.

 

Hva miljøet og forurensning gjelder tror jeg ikke dette hadde vært så mye bedre om vi hadda jaktet selv... Ei heller tror jeg på at vegtar kost kan få fred, miljø og fordragelighet i balanse heller, det blir for blå øyd å tro noe slikt... "Spis gulrot eller dø!" liksom...

Endret av RWS
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Det er irrelevant om dyret kan føle frykt eller smerte eller ikke. Det finnes mennesker som hverken kan føle frykt eller smerte, men hvem vil anse å drepe dem som moralsk forsvarlig?

 

Ja, og det finnes sikkert visse individer av hunder og kuer og slanger som ikke kan føle frykt eller smerte, det gjør det ikke greit å drepe dem,

 

Jo det er helt nødvendig om dyret kan føle frykt og smerte, jeg driter i om noen spiser en mussling, den har ikke noe hjerne og dens nervesystem er veldig basic.

Samme med å knuse en veps, nå prøver jeg å ikke drepe dem, jeg prøver å få dem ut av rommet levende, men ender jeg opp med valget om å drepe den eller la den fly rundt i rommet, dreper jeg den, det er ikke noe som tyder på at dem kan følse smerte eller frykt, de kan ikke forvente å bli drept osv.

Viss noen på magisk vis kunne beviser at musslinger faktisk har en inteligen som gjør at de kan føle frykt og forvente smerte og pining, og at de kan følse smerte, da må man tenke på om det er forsvarlig å drepe dem.

 

Dette er argumentasjon fra korrelasjon til kausalitet, dvs en logisk feilslutning. Det er en sammenheng mellom evne til å føle smerte, og grad av empatisk tilknyttethet man føler til forskjellige arter. Evne til å føle smerte er kun en korrelasjon. Vi sammenligner oss i svært liten grad til insekter, og som i ditt eksempel; muslinger. I motsetning til dyr som hunder og katter som har mange menneskelige trekk, er disse artene svært forskjellig fra mennesker. Korrelasjonens årsak er da selvsagt at dyr som har menneskelige trekk ofte har en evne til smerte som ikke eksisterer i andre arter - fordi mennesker føler smerte. Grunnen til at vi i det hele tatt har større empati mot dem er ikke fordi de føler smerte, men fordi de har menneskelige trekk, som er korrelert med å føle smerte.

 

Hvordan kan du si hva min bregrunnelse er, feks. lar jeg fruktfluer være i fred fordi dem antagligvis kan følse smerte, som de eneste insekter vi tror faktisk kan det.

Samme grunnen til at jeg ikke spiser skalldyr, da noen av dem kanskje kan føle smerte, og hvorfor jeg ikke spiser fisk fordi jeg syns måten de blir fanget og drept på er for smertefulle, for å ikke nevne at fisk blir ekstremt overfisket og jeg mener fisk skal være sel og fisk mat, ikke menneske mat, med mindre vi kan garantere at vår fisking ikke negativt påvirker seler, andre fisk, hvaler, fugler osv.

Vi driver å dreper seler fordi vi mener de spiser for mye av vår fisk, det betyr at de ikke er nok fisk til både oss og dem, siden jeg mener seler har mer rett på fisken enn oss, må vi trappe ned fiskinga

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan du si hva min bregrunnelse er, feks. lar jeg fruktfluer være i fred fordi dem antagligvis kan følse smerte, som de eneste insekter vi tror faktisk kan det.

 

 

Personlig kan du mene hva du vil, det er et gigantisk spektrum av moralske rammeverk der ute. Poenget jeg gjør er at vi er disponert for å ha empatiske følelser mot dem vi sammenligner oss med.

Lenke til kommentar

La oss først gjøre noen par ting klart; Vi mennesker er dyr, dyr spiser dyr. Right?

 

Det fine med menneksekroppen er at den er både en kjøttetterene og en vegatar (se på tennee og indre organer). Som tyder på at vi menneske har hatt perioder med lite kjøtt/grønnsaker.

 

Så ser vi litt mer på saken, vi mennesker er tilpasset til å spise kjøtt. Hva har Captein Caveman (nordisk hulebor), eller inuittene på Grønland, eller native tribes rundtom i verden å livnære seg av ? jo, ANIMALSK FETT (DYR). Man kommer ALDRI vekk fra en siviliasjon som har eksistert uten å livnære seg på jakt på andre levende vesener. Sel, Hval, Fisk, Svin, Vilt, Fugl, "Storfe".

 

Nøtter og frø inneholder proteiner, men like fullverdige proteiner som animalske varer.. No way.haha.

 

Jeg spiser kjøtt hver eneste dag og lever det beste livet. Kjøtt til lunsj, kjøtt etter skolen og kjøtt til middag. Har ingen verdens grunn for å stoppe.

Lenke til kommentar

Hva mennesker er og har gjort har ikke noe å si, før pleide vi å senke levende katter ned i en tønne med brennende olje, og publikum hylte og lo når katten skrek mens den sakte brente i hjel.

 

Før var folkemord like natrulig som å puste, naturlig skal vi egentlig bare bli 25 år, det er det som er natrulig, men vi har kommet oss og vi lever nå til vi er 80, det er ikke naturlig men vi gjør det fordet.

Det er derfor bare riktig at etterhvert som mennesker lever lengre og bedre, bør dyr vi passer på også gjøre det.

Lenke til kommentar

De fleste her inne er ateister, derfor lurer jeg på hvorfor dere ikke tar ateismen helt ut, dersom det ikke finnes en Gud, hva er implikasjonene av det? Jo, det er at dyr har spist hverandre i 4.6 milliarder år for å kunne bli til mennesker. Som dere skjønner er det en svært høy pris på vår eksistens, trillioner av organismer har måttet dødd en smertefull død for at vi får lov å leve. Er det derfor riktig å sette sin egen appetitt over velferden til organismer som lever i stort ubehag grunnet vår levemåte og ignorans, som ellers ikke hadde behøvd å leve?

Endret av Fysikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Jo, det er at dyr har spist hverandre i 4.6 milliarder år for å kunne bli til mennesker.

Hæ? Slik som jeg tolker det du skriver, så har alle dyr en mulighet til å bli menneske, men nok om det. 

 

Selv ser jeg ingen grunn til å ikke spise kjøtt. Joda, kjøttindustrien er sikkert ikke de snilleste i verden, men så lenge det smaker godt så er det greit nok for meg. Selvsagt er det trist at kilometervis med dyr avles opp i forjævlige omgivelser, spiser ting som gjør de større og får ikke bevege seg og sånn, men hva skjer dersom jeg slutter å spise kjøtt? Det eneste jeg kan se for meg er at jeg får kjipere mat, dårlig matlyst og er nødt til å forklare / har lyst til å forklare hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. Det produserers fremdeles like mye, Dagros får det ikke bedre.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønte det jeg skrev, så mente jeg altså at følende organismer har spist hverandre i 4.6 milliarder år (evolusjon) og nå er vi altså på menneskestadiet. Vi kunne ikke eksistert hadde det ikke vert for at organismer tidligere har reprodusert seg og for å reprodusere seg har de altså spist hverandre.

Lenke til kommentar

Dette er en diskusjon som veldig lett blir subjektiv,og det er veldig forståelig da dette er en personlig handling for de fleste.

Selv har jeg vært vegetariaer i 7 år og har opplevd min del av dårlige (og gode) argumenter for at vi skal spise kjøtt, gå med pels osv, og ja, jeg finner mange igjen her i denne tråden, bl.a."kjøtt er godt" og "vi har spist kjøtt i alle år, det er naturlig".

 

Ja, kjøtt er helt sikkert godt, men herregud, for et tynt argument.

Men det jeg vil fram til er at det faktisk ikke er så naturlig å spise kjøtt som folk vil ha det til!

Ja, vi har noen tenner som tillater oss å spise kjøtt, men her stopper argumentene.

 

I steinalderen spiste vi kanskje en mammut eller to i lø. av et år. Mammutkjøttet ble tørket og brukt til rasjoner under vandringer, da det var nødvendig for mennesket å kunne holde seg oppegående i lengre perioder, og de fikk næringen de trengte ut ifra kjøttet. Men med en gang de fant seg et bosted begynte de å dyrke urter og grønnsaker og levde av dette (og innimellom fiske selvølgelig) i stedet for å risikere masse tid og folk på å oppspore og drepe dyr.

(og i tillegg var det ikke mye igjen av dyret da de var ferdig med det, de brukte kjøttet, pelsen, beina, ja, selv øynene ble brukt til noe fornuftig. I dag blir kanskje 1/3 av hvert "kjøttdyr" brukt fordi vi er så kresne på hva slags del av grisen vi vil spise.)

 

Hvis vi nå ser på menneskekroppen finner vi igjen mange tegn på at vi er omnivorer (altetende) med helling over til herbivorer (altså planteetere.)Og jeg nevner i fleng:

 

 

 

Planteetere: Ingen klør

Mennesket: Ingen klør (nei, negler er ikke det samme som klør. prøv selv å drepe noen uten at neglen din brekker)

Kjøttetere: Ilør

 

Planteetere: Svetter gjennom porer i huden

Mennesket: Svetter gjennom porer i huden

Kjøttetere: Har ikke porer i huden og svetter gjennom poter/tunge

 

Planteetere: Har magesyre som er 20 ganger så svak som en kjøtteters

Mennesket: Har magesyre som er 20 ganger så svak som en kjøtteters

Kjøttetere: Har sterk saltsyreinneholdende magesyre for å bryte ned kjøtt

 

Planteetere: har tarmer på mellom 10-12 ganger kroppslengden for å få mest mulig ut av den fordøyede maten

Mennesket: har tarmer på mellom 10-12 ganger kroppslengden for å få mest mulig ut av den fordøyede maten

Kjøttetere: har tarmer på kun 3 ganger kroppslengden så råtnende kjøtt fort skal kunne komme seg gjennom.

 

Osv osv. Selvfølgelig, spis kjøtt, kroppen vår greier jo å spise det (så lenge det er tilberedt, mind you! Vi er det eneste dyret som kun spiser tilberedt kjøtt!) men det er ikke det beste for kroppen vår! Og heller ikke for miljøet.

kilde

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...