Gå til innhold

Diskusjon om vegetarianisme


Anbefalte innlegg

Cho-san, så tullete du er.

 

Som jeg sa er Norge et av de beste landene for husdyr som senere skal bli slakt, og hvis det bare sto på dyras velfer kunne jeg sikkert ha spist bare norskt kjøtt.

Men greia er at ANTALLET dyr er unaturlig høyt. Bare kubestanden har vokst med nesten 90% siden 1990 for at vårt behov for kjøtt skal bli dekket og produksjonen billigst mulig. (Dette innebærer at mange dyr som har blitt avla fram til å produsere mest mulig kjøtt (noe som igjen medfører at mange brekker beina/klarer ikke å stå fordi de er for tunge for beina)

 

Selv om dyra i Norge har det bra når de lever er både måten de blir fraktet på og slaktet på bestialske mange steder. Visste du for eksempel at bare i 2009 døde nesten 78000 kyllinger under frakt til slakteriene i Norge?

 

Har du tenkt på at desse dyra kanskje vil leve? Tenk på alle dei stakkars dyra som aldri får bli født, kun fordi du ikkje vil ete kjøtt! Dei kunne hatt nokon fine år på markene i norge. Men du har frastjåle dei den retten!

 

Tenk på alle de dyra som ikke vil bli født fordi jeg ikke vil spise dem, ja. De må ha det ille, jeg vil nok bli hjemsøkt av de ufødte fostrene deres! :w00t:

Endret av Verfolne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes cho san er inne på noe jeg. :)

 

Bare tenk på alle de kuene og sauene, griser, geiter og kyllinger som ikke får leve på grunn av at dere slemme veggiser ikke vil spise dem. Slemme er dere, skamme dere skulle dere!

 

Jeg er for at dyr også skal få sin rett til å leve, om ikke for annet enn et par år, og derfor er jeg villig til å spise enda litt mer kjøtt og heller kutte ut grønnsakene, (slik at dyrene kan få noe å spise også), slik at disse stakkars dyrene som dere slemme vegtarianere vil bedrive pre aborter på kan få noen heftige, men lykkelige år! Fy så slemme dere er altså som vil nekte dem den retten!

 

Ble det hyklerisk nok den andre veien syntes dere? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle dere som argumenterer for at dyrene ville levd, sett dere inn i denne situasjonen:

 

Når du dør, hvis du hadde fått et valg da, enten fortsette å være død, eller å bli gjenfødt som et slaktedyr i Norge. Hadde du da valgt å bli født som slaktedyret?

Lenke til kommentar

Alle dere som argumenterer for at dyrene ville levd, sett dere inn i denne situasjonen:

 

Når du dør, hvis du hadde fått et valg da, enten fortsette å være død, eller å bli gjenfødt som et slaktedyr i Norge. Hadde du da valgt å bli født som slaktedyret?

 

Hvorfor ikke? Er da herlig å kunne vite at jeg kan glede folk også i mitt neste liv.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Jeg liker overhodet ikke kjøttindustrien, men spiser kjøtt med god samvittighet om dagen likevel: min kjære samboer er fra et småbruk der jeg vet 100% sikkert at dyra stelles godt med, og vi mottar tilnærmet alt kjøttet vårt derfra.

 

Dyra der har det godt mens de lever og avlives fullstendig uvitende om at 'noe' skal til å skje:

 

'Jippi, nå blir vi flytta mellom beitene igjen! Mer mat!:dribble: Men... Hva stopper vi her for?:hmm: ÅH, KRAFTFÔR!:dribble:'

 

*PANG!*

Endret av Dunsay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en hvit slave eier sa,

 

I'd rather be dead then a nigger.

 

Altså å leve som kveg er ikke et liv.

 

Og det å ikke bli født har ikke noe å si, er man ikke født kan man ikke bry seg om at man ikke er født, det fører ikke til noe pysisk eller pykisk plage.

 

Det er bedre med 200 000 fire kuer enn 1.4 milliarder som lever i 2 år før det blir slaktet, for å ikke snakke om kalvene som ikke får leve et fullt år en gang

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at du synes svarte menneske er mindreverdige. får vere ditt valg.

 

Men kven er du til å bestemme om ei ku helst vil leve eit liv som ei ku, eller ikkje eit liv i heile tatt?

Ignorance is bliss. Altså om ein ikkje veit om noko annet liv enn å vandre rundt å ete grass, så har ein ikkje noko å savne.

 

Det er eit stort spørsmål rundt abort og ikkje abort ho menneske. Om vi nekter dyr å parre seg nekter vi deira barn livet! Kven er du til å bestemme det?

 

:p

Lenke til kommentar

*sukk* :nei:

 

Ifølge din logikk: dersom man ikke fører hver eneste sædcelle til hver eneste eggcelle nekter man barn liv. Hver gang en mann tar seg en runk (eller våkner midt på natta med kliss i trusa/boksershortsen etter å ha drømt hett om Jessica Alba, for den saks skyld) nektes barn liv.

 

Er du enig i disse påstandene?

 

Det er ikke jeg... :hrm:

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=hZg7IYg9CfE&playnext_from=TL&videos=3iwbjy5p23c&feature=sub

 

Er prisen for kjøtt verdt smaken? Tenker ikke på den materielle prisen, men prisen betalt i form av smerte. Er konsum av kjøtt rasjonelt? Hvis ja, hvorfor?

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men kjøtt er en del av kostholdet til mennesket. Det er meningen at vi skal spise kjøtt, fordi kroppen er lagd for det. Kjøtt er også den beste maten som fins :love:

Lenke til kommentar

Som nevnt så har vi tidligere vært fruktspisere og kroppen vår er mer egnet til frukt og grønt. Men jeg tror absolutt en fin blanding er det optimale for ola nordman per dags dato. Hva er en fin blanding vet jeg da ikke helt. Men vi kan jo spørre en relativt nær art av oss, sjimpansene spiser ca 5% kjøtt som innebærer maur, innsekter, egg, fugl og en sjelden gang i blandt sies det at de spiser små aper, noe som er litt forstyrrende.

 

Gorillaer er også veldig lik oss, men de spiser generelt ikke kjøtt bortsett fra maur og innsekter.

Lenke til kommentar

Vi mennesker er rovdyr. Vi kan alle ha individuelle mål og drømmer i livet, men til syvende og sist er vår førsteprioritering å overleve, helst så lenge som mulig, og føre genene våre videre. For å overleve spiser vi andre, svakere dyr. Det er helt naturlig.

 

Kjøtt består hovedsaklig av protein og mettet fett, i noen tilfeller omtrent kun protein, som i kylling eller reker. Protein er viktig for mange ting, men for å nevne noe: metthetsfølelse (som forteller at vi ikke kommer til å dø av sult med det første, og kan konsentrere oss om å ikke bli drept), og oppbygning av muskelvev, muskler som kan gjøre det lettere for oss å ikke bli drept og til å finne mer mat senere.

 

I tillegg, som en personlig grunn, kjøtt smaker fantastisk godt. Spesielt grillet. Mmmm.

Lenke til kommentar

Vi mennesker er rovdyr. Vi kan alle ha individuelle mål og drømmer i livet, men til syvende og sist er vår førsteprioritering å overleve, helst så lenge som mulig, og føre genene våre videre. For å overleve spiser vi andre, svakere dyr. Det er helt naturlig.

 

Å argumentere fra naturlighet er lett, appellerende til følelser, men logisk feil. Fordi det er naturlig (antatt i en evolusjonsmessig kontekst) er ingen grunn for å gjøre det. Det er sannsynligvis på samme måte naturlig å undertrykke de svakere, la de eldre dø, osv.. Det gjør det ikke riktig, det er ikke logisk gyldig å argumentere ut ifra hva som er naturlig.

 

Det er så vidt meg bekjent mulig å oppnå et tilsvarende inntak av nødvendige næringstoffer gjennom en vegetariansk diett. Det finnes også flere folkegrupper som lever utelukkende vegetariansk, og antageligvis uten større problemer. Kjøtt som mat er imidlertid knyttet opp til vår kultur og levemåte at det skal mer til enn fornuft å skille oss fra det.

 

En interessant sidenote er at smaken i prosessert kjøtt har sin hovedsakelige opprinnelse i tilsetningsstoffene.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Dette er stedet for en sofist, en advokat av argumenter, fordi det er ingenting som er gyldig, rett eller galt. Dette er kun apell til følelser, og jeg deler ikke nødvendigvis de samme følelsene som deg.

 

Jeg spiser kylling, og jeg tenker på maten kylling. Greier de gjennom kosmetikk å etterligne denne behagelige smaken, så takk for det. Men de får jammen se til å gjøre det etter perfeksjon!

Lenke til kommentar

Er det derfor riktig å sette sin egen appetitt over velferden til organismer som lever i stort ubehag grunnet vår levemåte og ignorans, som ellers ikke hadde behøvd å leve?

 

Hvis man ønsker å påvirke næring og forbrukere så er det forsvinnende lite produktivt å kjemme en hel næring over samme kam. Påvirk heller avvikere, out dem om nødvendig og motarbeid dem om du må. Produsenter som gjør alt etter forskriftene fortjener ikke å lempes i en bås med kynisk råhet, men trekkes frem som eksempler til etterfølge.

Lenke til kommentar
...

 

Vi vet kjøtt ble en del av menyen til mennesker ganske nylig,

At vi kan sammenlignes med plante etere er fordi vi var frem til kanskje 4 millioner år hovedsaklig det. som de fleste primater er vi altentene, siden de fleste primater er ganske små er det små saker av dyr som ble spist, små øgler, insekter og kanskje en mus i ny og ne.

De mest kjøtt etene primatene ved siden av mennesker er bavianer, de er agrisive og spiser mye kjøtt, men fremdeles ikke i nærheten så mye som oss.

Ser vi på våre nærmeste slektinger sjimpansene er kjøtt en kjeldent delikatese, noen ganger går de på jakt og tar kjøtt, men mengden kjøtt er liten i forhold til mennesker, så vi trenger ikke spise så mye kjøtt vi gjør, vi gjør det hovedsaklig av smaks skyld ikke næring.

 

Etterhvert som menneskerettigheter utvikler seg og blir bedre, ser jeg det som en helt naturlig evolusjon at dyrerettigheter også utvikler seg og blir bedre.

 

Men har ikke nettopp det at vi begynte å ete kjøtt i stor skala mye av skylden for at vi ble langt smartere enn artene du sammenligner oss med?

 

Selv så har jeg ikke noe i mot å spise kjøtt, men jeg vil ikke at dyrene skal lide. Jeg er enig i at vi er på rett veg i Norge. På den annen side så klarer ikke mennesker å unngå å slakte andre mennesker daglig, så jeg ser ikke noe håp for at vi skal klare å hindre at vi fortsetter å utsette dyreverdenen for lidelser i lang, lang tid.

 

Jeg håper vi til slutt kan få til å gro kjøtt på samme måte som grønnsaker. Da vil vi kanskje også få ut mer mat fra mindre areal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...