Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

De fleste journalister er jo sosialister etter det jeg har hørt.

Så det sier seg jo sjøl at de fleste av de er Israel-hatere. Ikke det at de ønsker å støtte Palestina, men det å ha et hat mot Israel holder lenge.

 

Eller å ha et hat mot okkupasjon og undertrykkelse. Det er forskjell på å hate landet og å hate det landet bedriver.

 

Og å påstå at alle journalister er sosialister er bare latterlig!

 

Feil, jeg sa at de fleste journalister er sosialister etter det jeg har hørt. Altså ikke alle.

Hvis du ikke greier å se forskjellen på "de fleste" og "alle" har du ikke noe her å gjøre.

Virker som du vrir alt til din egen gode.

 

Virker som du bare vil krangle! Du har ikke noe som helst mer enn meg å gjøre her så bare dropp de skriveriene.

 

Det er uansett meningsløst å forsøke å gjøre dette om til at så og si alle som kritiserer Israel er sosialister og derfor hater Israel. Denne debatten dreier seg ikke om sosialisme og det har vært mer enn nok debatter i det siste der der sosialisme har blitt trukket fram straks man ikke har andre argumenter. Det er helt unødvendig å gjennta det.

 

Mediene skal kaste lys over hendelsene de opplever og fortelle hva slags inntrykk de får. Og det inntrykket jeg har fått etter å ha fulgt med siden Andre intifada startet sent i år 2000 har ingen ting med sosialisme eller andre politiske rettninger å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet like godt som meg at media alltid vrir og vender på ting. Og nei jeg er absolutt ikke ute etter å krangle, bare påpekte at i og med at de fleste artiklene om Israel går i mot kanskje kunne ha noe å gjøre med at de fleste journalister er sosialister, noe jeg leste under en måling en eller annen gang.

 

Så hvis du setter din lit til media og tror på alt du skriver, så tror jeg du må ta deg en bolle.

Viktig å være kritisk og prøve å se ting fra flere vinkler.

Lenke til kommentar

Når du skriver ting som "du kan ta deg en bolle" er det ingen heksekunst å konstantere at du er ute etter krangle!

 

Hvorvidt media vrir på ting med vilje eller vinkler det fra sin side er en sak, men du kan ikke beskylde mediene får å gjøre en dårlig jobb pga. overflod av sosialister blant journalistene. Dessuten er det heller ikke bare norske journalister som har dekket konflikten i Midtøsten. Denne undersøkelsen du lener deg til om at de fleste journalistene er sosialister og som du ikke linker til, gjaldt den bare nordmenn eller journalister generelt?

 

Husker godt noe jeg så på tv noen år tilbake da konflikten var på sitt sterkeste: Israelske kampfly som kom flyvene og slapp bomber over et palestinsk område og deretter en palestinsk kvinne som satt på knærne i sanden og kastet sand rundt seg i desperat reaksjon etter at hele familien hennes var blitt drept i det israelske flyangrepet. Og jeg trenger faktisk ikke journalister enten de er sosialister eller ikke for å få et inntrykk av den slags!

Lenke til kommentar

Må neste spørre åssen du greier i det hele tatt å vri det om til at de personene som støtter Israel også hadde støttet nazistene?

Når man støtter en okkupasjonsmakt som Israel, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal være truende til å støtte andre okkupasjonsmakter.

 

Jeg finner det merkelig at folk kan støtte en okkupasjonsmakt, det er vel kanskje et tegn på at mange her også ville støttet tyskernes okkupasjon av Norge under andre verdenskrig - akkurat det skremmer meg ...

Og det skremmer meg at folk, så ukritisk, setter likhetstegn mellom okkupasjonsmakter uten at rammene har særlig mye til felles. Jeg håper ikke vi skal starte en ny diskusjon her nå om delingen av Palestina osv. men å dra såppas korttenkte paraleller blir alt for enkelt og det er argumentasjon på såppas lavt plan jeg synes farger den offentlige debatten i alt for stor grad. Der vil jeg i det minste berømme bla. Glimti for å ha god greie på konflikten selv om vi ser den ganske forskjellig.

Du er altså uenig i at Israel er en okkupasjonsmakt?

Lenke til kommentar

Glimti: Hvis vi snakker om samme undersøkelse så gjelder den bare Norge. Mener det var 70% uten at jeg har linken på meg. Hvorvidt mediene gjør en dårlig jobb kommer nok ann på øyet som ser, men hvis jobben er å fremstille fakta objektivt så feiler de nok.

 

Nikka: Les innlegget en gang til og prøv igjen du ;)

Lenke til kommentar

Hvis du føler at jeg er ute etter å krangle ved å nevne en bagatell som det skal jeg selvfølgelig la være!

 

Har ikke beskyldt media for å gjøre en dårlig jobb, men greia er det at det finnes flere forskjellige personer som jobber som journalister og de blir selvfølgelig påvirket av meningene de har og lar det gå utover den egentlige nøytrale holdning de skal ha. Det er det som er trist her.

 

Ja jeg forstår hva du mener med akkurat det, og jeg har allerede sagt at begge er blodtørstige. Jeg har sett mord fra begge sider her. Men som det eneste demokratiet i Midt-Østen så gir jeg min støtte til Israel.

Håper jo selvfølgelig på fred for det, men støtter at Israel skal forbli.

Så da setter jeg punktum her, er ikke ute etter å skaffe meg noen uvenner her inne. Lett å bli fyrt opp i en diskusjon, beklager hvis jeg lot det gå utover deg.

Lenke til kommentar

Hvis du føler at jeg er ute etter å krangle ved å nevne en bagatell som det skal jeg selvfølgelig la være!

 

Har ikke beskyldt media for å gjøre en dårlig jobb, men greia er det at det finnes flere forskjellige personer som jobber som journalister og de blir selvfølgelig påvirket av meningene de har og lar det gå utover den egentlige nøytrale holdning de skal ha. Det er det som er trist her.

 

Ja jeg forstår hva du mener med akkurat det, og jeg har allerede sagt at begge er blodtørstige. Jeg har sett mord fra begge sider her. Men som det eneste demokratiet i Midt-Østen så gir jeg min støtte til Israel.

Håper jo selvfølgelig på fred for det, men støtter at Israel skal forbli.

Så da setter jeg punktum her, er ikke ute etter å skaffe meg noen uvenner her inne. Lett å bli fyrt opp i en diskusjon, beklager hvis jeg lot det gå utover deg.

 

Men ettersom Israel blir mindre og mindre demokratisk så knekker det argumentet om at Israel er det eneste demokratiet i Midtøsten sammen. Det har blitt og blir stadig pekt på fallende demokrati i Israel i de siste årene. Så dersom Israel skulle miste statusen som demokrati, ville de fortsatt fått din støtte?

Lenke til kommentar

Nikka: Les innlegget en gang til og prøv igjen du ;)

 

Ok, for å vinkle spørsmålet på en annen måte slik at du forstår essensen, jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå sammenhengen. På hvilken måte er det bedre å støtte okkupasjonsmakten Israel, enn å støtte okkupasjonsmakten Tyskland, under andre verdenskrig?

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at alt fremstilles feil. Jeg sier at mye blir vinklet på en feil måte. Men jeg følger jo med på nyhetene, når jeg kan, for å holde meg oppdatert. Men klart jeg leser litt ekstra nøye, kanskje dobbeltsjekker noen ganger med utenlandske kilder.

 

Så hvilke utenlandske kilder vil du anbefale når det gjelder å sjekke nyheter om Midtøsten? Amerikanske kilder kan vel fort være proisraelske, eller hva?

Lenke til kommentar

Nikka: Les innlegget en gang til og prøv igjen du ;)

 

Ok, for å vinkle spørsmålet på en annen måte slik at du forstår essensen, jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå sammenhengen. På hvilken måte er det bedre å støtte okkupasjonsmakten Israel, enn å støtte okkupasjonsmakten Tyskland, under andre verdenskrig?

 

Eller for å spørre om noe helt annet som det også heter ;)

 

Det er jo først og fremst to helt forskjellige situasjoner. Du har Tyskland som anngriper og okkuperer nøytrale land, uten noen som helst form for aggresjon fra disse også har du Israel som har vert i krig med nabolandene i mange år. Ser du forskjellen?

 

Glimti: Ja du kan gjerne sjekke amerikanske medier. Skal ikke mer til enn å lese litt mellom linjene, gå litt dypere for å få med seg mer. Og igjen, regner med at vi kan være enige om at vinklinger som de jeg har vist til tidligere er veldig skjeve.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mange som hater israelere som sådan, men man "hater" sionister og det de står for dvs. dagens styre.

 

Mulig noen ikke har fått det med seg, men det finnes jøder som mener at Israel må bort fra kartet. Ifølge ekte juadism så skal ikke jøder ha noe eget land, men leve spredt som grupper i alle nasjoner. De protesterte også (i likhet med araberlandene) mot den kunstige opprettelsen av staten Israel i 1948

 

Når de (i likhet med f.eks. Irans president Ahmadinejad) sier at Israel skal viskes ut av kartet så mener de selvsagt ikke at jødene skal "drepes", men at selve statsdannelsen skal opphøre.

 

Jødisk Rabbi; Israel skulle ikke eksistert

http://www.youtube.com/watch?v=A4rd9cBGf2M&feature=related

 

Jøder i USA som demostrerer, les plakatene

http://www.youtube.com/watch?v=pXWRo2_DjkQ

 

Jøder i Brooklyn demostrerer mot dagens sioniststyre i Israel og brenner flagget;

http://www.youtube.com/watch?v=i0g9ZCqQj74&feature=related

Lenke til kommentar

Mange jøder som er motstandere av Israel:

 

Blant Harediske jøder finnes det et relativt vidt politisk spenn — for eksempel er mange Harediske grupper sterkt sionistiske, mens andre grupper (som f.eks. Neturei Karta) er erklærte motstandere av staten Israel, ettersom de hevder at den er et inngrep i Guds plan med det jødiske folk.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Haredisk_j%C3%B8dedom

 

Og det finnes garantert enda flere jøder som er motstandere av måten palestinerne blir behandlet på!

Lenke til kommentar

Det er jo først og fremst to helt forskjellige situasjoner. Du har Tyskland som anngriper og okkuperer nøytrale land, uten noen som helst form for aggresjon fra disse også har du Israel som har vert i krig med nabolandene i mange år. Ser du forskjellen?

Så det er greit at Israel okkuperer land som de i mange år har ført krig mot og endelig har klart å ta over? Det var altså ikke greit at Tyskland okkuperte Norge siden det bare tok noen dager å ta over Norge?

Lenke til kommentar

Det er jo først og fremst to helt forskjellige situasjoner. Du har Tyskland som anngriper og okkuperer nøytrale land, uten noen som helst form for aggresjon fra disse også har du Israel som har vert i krig med nabolandene i mange år. Ser du forskjellen?

Så det er greit at Israel okkuperer land som de i mange år har ført krig mot og endelig har klart å ta over? Det var altså ikke greit at Tyskland okkuperte Norge siden det bare tok noen dager å ta over Norge?

 

Det tok 2 månder, Danmark ble tatt over på 2timer.

 

Grunnen til at noen religiøse jøder mener at Israel ikke burde væert et land, er absolutt ikke pga. Krig eller fred. De mener at Israel ikke skal eksistere før messisas har kommet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...