Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan får jeg grommere lyd i bilen min?


Anbefalte innlegg

Har en Mitsubishi Galant V6, som er veldig utsatt for ventiltikking. Ettersom det er en relativt sprek bil, og at den både har kult utseende og "V6" på hekken, tenker jeg at det er "lov" å fikse på den slik at det blir gromlyd som overdøver ventilene.

 

Spørsmålet mitt er da hva jeg gjør. Såvidt jeg veit, kan jeg vel bytte lyddemper og/eller luftfilter. Har nettopp gitt fra meg jekken min, så gidder ikke å bytte lyddemper, men får jeg gromlyd av å bytte til "biltemaluftfilter"? Om jeg kjøper adapter og slik luftfilter-kon-greie fra biltema, blir det bra? Om det skader motoren, er det uaktuelt.

 

Takk for alle svar ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vært forsiktig med å bytte luftfilter. Det står at du får økt effekt og raskere akselerasjon, men dette stemmer ikke bestanding. Uorginale luftfiltre kan gi for lite eller for mye luft slik at bilen faktisk går dårligere. Etter hva jeg har opplevd blir i alle fall lyden noe grommere på høyt turtall, generelt sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Bare litt sånn info, de fleste ler når de hører sånn type lyd av noe som det er helt tydelig ikke har så mye krefter. (Nei, 170hk er ikke nok til å ha "sånn lyd",) Du vet hva som er nok når lyden kommer naturlig fordi motoren er så kraftig.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Det var groteskt harry med slik dings. Har sett det flere andre steder også. Forferdelige saker.

 

Problemet er heller ikke inne i kupeen. Problemet er at det høres ut som om lost-monstret er på jakt når jeg kommer nedover gata. Derfor vil jeg ha _litt_ kraftigere lyd i motoren.

 

@TNS; jeg snakker ikke lambo lyd her altså. Vil heller ikke at folk skal tro at det står et jetfly i gata. Vil bare ha litt kraftigere lyd enn nå. Bilen er såpass stille nå at når jeg kommer kjørende bak fotgjengere, er det nesten så de ikke hører meg. Har faktisk skjedd flere ganger at de snur seg og skvetter som faen av bilen som nesten kjører på hælene deres :p

 

Derfor vil jeg at bilen i det minste skal bli hørbar. Akkurat så hørbar at gromlyden overgår tikkingen. Dessuten er tikkingen kun spesielt hørbar når bilen er kald, så det skal ikke mye til for å skjule den ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Det var groteskt harry med slik dings. Har sett det flere andre steder også. Forferdelige saker.

 

Problemet er heller ikke inne i kupeen. Problemet er at det høres ut som om lost-monstret er på jakt når jeg kommer nedover gata. Derfor vil jeg ha _litt_ kraftigere lyd i motoren.

 

@TNS; jeg snakker ikke lambo lyd her altså. Vil heller ikke at folk skal tro at det står et jetfly i gata. Vil bare ha litt kraftigere lyd enn nå. Bilen er såpass stille nå at når jeg kommer kjørende bak fotgjengere, er det nesten så de ikke hører meg. Har faktisk skjedd flere ganger at de snur seg og skvetter som faen av bilen som nesten kjører på hælene deres :p

 

Derfor vil jeg at bilen i det minste skal bli hørbar. Akkurat så hørbar at gromlyden overgår tikkingen. Dessuten er tikkingen kun spesielt hørbar når bilen er kald, så det skal ikke mye til for å skjule den ^^

 

Skjønner jo forsåvidt hvorfor du vil det, bare ikke gå "over the top" ;)

Lenke til kommentar

For å få slutt på ventiltikkingen ville jeg ha testet med en boks Omega 909 for å se om det hjelper.

Angående luftfilter så er det ikke anbefalt og sette på konfilter hvis bilen er utstyrt med luftmengdemåler.

Ta heller kontakt med et eksosfirma feks Sevndsen Eksos å få et tilbud på 2,5" eksos.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det grommeste er at bilen gir minst mulig lyd fra seg?

 

Jeg nyter å sitte i en bil hvor man hører minst mulig lyder. Det kan gjerne vært litt godlyd under kraftig akselerasjon, men ved jevn kjøring skal det være så stille som mulig.

 

Min bil bråker for mye både når det gjelder motorstøy og hjulstøy. Når jeg skal bytte bil er fravær av støy et viktig argument når jeg skal bestemme meg.

Lenke til kommentar

For å få slutt på ventiltikkingen ville jeg ha testet med en boks Omega 909 for å se om det hjelper.

Angående luftfilter så er det ikke anbefalt og sette på konfilter hvis bilen er utstyrt med luftmengdemåler.

Ta heller kontakt med et eksosfirma feks Sevndsen Eksos å få et tilbud på 2,5" eksos.

Tenker vi sier luftMASSEmåler jeg..

 

Går ofte bra det, så lenge ikke filteret er smurt med renseolje :)

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det grommeste er at bilen gir minst mulig lyd fra seg?

 

Jeg nyter å sitte i en bil hvor man hører minst mulig lyder. Det kan gjerne vært litt godlyd under kraftig akselerasjon, men ved jevn kjøring skal det være så stille som mulig.

 

Min bil bråker for mye både når det gjelder motorstøy og hjulstøy. Når jeg skal bytte bil er fravær av støy et viktig argument når jeg skal bestemme meg.

Egentlig litt enig, med mindre du skal ha en ordentlig sportsbil type Ferrari, Lamborghini et al.

 

Se f.eks. på Mercedes S-klasse, eller Lexus LS600. To svære biler med store motorer, men når du kjører til vanlig er de kjempestille. Drar du virkelig på hører man at det er en 5 liters V8 under panseret (Lexusen ihvertfall), men ellers er den helt stille. Her snakker vi ordentlig bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ein bil med "grommere" lyd ville vell ikkje gått igjennom EU kontroll? Ein vil få D på støy?

Då skal den virkelig støye og, for og si det sånn.

Større sjans for at du gjør et dårlig arbeid og at bilen ikke går igjennom av den grunn.

Lenke til kommentar

For gud skyld ikke klipp av siste lyddemper og sett på en slik rumlepotte.

Gjør heller som meg og vent til hele eksosen nesten detter av.

Da blir det mer lyd, hull på 273 forskjellige steder jevnt fordelt helt bak til siste lyddemper. Mangel på pakninger her og der gjør heller ikke noe.

 

Bilen låter ikke bra da, men den vil bråke mer:P (men den høres faktisk ikke rånete ut:P)

 

Saltvann og tid vil jeg anbefale;)

Lenke til kommentar

Jeg kjører uten eksosanlegg etter katalysator nå og har gjort det i noen uker. Det gamle rustet av og jeg så da muligheten til å investere i Simons-eksos.

Ble levert på jobben på mandag og skal montere det i morgen. Kan gi deg tilbakemelding på hvordan lyden blir.

 

Simons "effektanlegg" er ferdig tilpasset eksos i litt grovere dimensjon, i mitt tilfellet 2.5" rør og større bakpotte med 2x75mm utblås. Det er fra katalysator og bak, og alt passer overens, med nye pakninger og eksosoppheng.

Disse systemene er også laget for å være stille under normal kjøring, og gi litt mer godlyd når man gir på.

 

Jeg fikk mitt for 3000,- med litt rabatter.

 

Jeg har V6 i min bil også, noe jeg syns burde høres bedre enn det gjør orginalt... Hvis du derimot VIRKELIG vil høres, så fjerner du bare eksosen bak kat. Det er verdt å nevne at det er ekstremt slitsomt i lengden.

 

Her har du et klipp av min uten eksos, og det er MYE høyere lyd i virkeligheten.

http://www.youtube.com/watch?v=RQHmN_ejcoM

Lenke til kommentar

Nei, blir jo egentlig ikke det. Bilen er fra 1994, og har gått 150 000. Det er lenge, og da blir ting i motoren slitt. Om jeg skal bli kvitt tikkingen, må jeg betale så mye at det gjør vondt bare å tenke på det, så jeg tror jeg heller slår opp stereoen så jeg ikke hører bestefar gråte :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...