Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Vil bare spørre, men er det noen som er interesserte i å bytte tekster og gi tilbakemelding? Er litt risky mtp. den du deler den med kan legge det ut og du blir tatt for plagiat, men er likevell interessant å høre hva andre mener om din tekst. Si ifra om noen føler for det ;)

 

Print ut og scan teksten, så blir den ikke plukket opp i plagiatkontroll. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer en som så mokko. Du får opp ordforslag og fungerer som en ordbok. I nynorsk er det en syk advantage fordi den finner ordet du vil skrive og du slipper å loke igjennom ordbøker. Du kan også få alt lest opp som gjør det mye enklere å finne feil. Virkelig et hjelpsomt verktøy!

Lenke til kommentar

Vil bare spørre, men er det noen som er interesserte i å bytte tekster og gi tilbakemelding? Er litt risky mtp. den du deler den med kan legge det ut og du blir tatt for plagiat, men er likevell interessant å høre hva andre mener om din tekst. Si ifra om noen føler for det ;)

 

Print ut og scan teksten, så blir den ikke plukket opp i plagiatkontroll. ;)

 

Tenkte å dele via f.eks. e-mail / msn? :)

Lenke til kommentar

Mer en som så mokko. Du får opp ordforslag og fungerer som en ordbok. I nynorsk er det en syk advantage fordi den finner ordet du vil skrive og du slipper å loke igjennom ordbøker. Du kan også få alt lest opp som gjør det mye enklere å finne feil. Virkelig et hjelpsomt verktøy!

 

Wuuuuuut.. og det går ikke under reglen om at det ikke er lov med oversettingsprogrammer, heller? Hvor mye koster programmet? Er det ekte kvalitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trekker ikke alle muntlig samtidig? (fredag og/eller tirsdag?)

 

1. Det er to muntlig-puljer. At folk får én og to uker fri er jo helt sykt, jeg er storfornøyd med fire dager.. hva er grunnen til at dere har så lenge?

 

2. Uffameg, jeg aner ikke hvordan det gikk. Jeg har en følelse av at jeg bare skrev en haug vissvass, repeterte meg selv, og jeg har sikkert et par tusen språklige feil selv om jeg slo opp mye. Men for alt jeg vet kan det være en 5'er-stil også, er jo det jeg satser på.

1. To muntlig-puljer var det jeg tenkte på, noen kommer opp på fredag 28.05, de andre kommer opp enten tirsdag 1.06 eller onsdag 2.06 (husker ikke hvilken)

 

2. Enig der. Har skrevet artikkel en gang før, sleit skikkelig. Kåserioppgaven prøvde jeg meg på, men humor på nynorsk er ikke min stil.

Artikkelen ble grei nok, men dessverre ble nok den røde tråden rota bort lenge før artikkelen ble ferdig :-(

Flere som fikk bruke "Cd-ord" under eksamen?

Hva? :p

 

Ikke hørt om programmet før, men leser om det her nå. Er det noe særlig annet enn Word's eget ord- og gramatikkretteverktøy?

Stakkers oss som ikke har Word :(:p (Skolelinux + OOO ftl)

Lenke til kommentar

Eller bare på PM på forumet. ;)

Hvem siktet du til? :p

 

CD-ORD 7 ved eksamen

Til eksamen i Kunnskapsløftet er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.

 

CD-ORD 7 kan fint benyttes under eksamen i både grunnskolen og videregående skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller bare på PM på forumet. ;)

Hvem siktet du til? :p

 

Hominid. Funker jo ikke å svare uten sitat, når det er så mange folk her.. :p

 

CD-ORD 7 ved eksamen

Til eksamen i Kunnskapsløftet er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.

 

CD-ORD 7 kan fint benyttes under eksamen i både grunnskolen og videregående skole.

 

Det er det de selv sier, ja, men jeg vet ikke helt om jeg stoler på dem, i og med at de har utelatt (det nye?) punktet som sier at man ikke får ha med oversettingsprogrammer.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe "ekkelt" rett før jeg skulle levere i dag;(

Jeg hadde med bilder på minnepenn, og brukte de sammen med leserinnlegget. Så kom en lærer bort å spurte hvor jeg hadde fått bildene ifra og om jeg hadde vært på nettet osv :S

 

Jeg sa at jeg hadde det på minnepenn og at norsk læreren min sa at det var greit. (vi snakka litt sammen før eksamen + at hu så bildene :) )

 

Det var litt ekkelt der og da, så jeg turte ikke å ha bildene på innlegget, så jeg sletta de:P

Endret av Reals
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer en som så mokko. Du får opp ordforslag og fungerer som en ordbok. I nynorsk er det en syk advantage fordi den finner ordet du vil skrive og du slipper å loke igjennom ordbøker. Du kan også få alt lest opp som gjør det mye enklere å finne feil. Virkelig et hjelpsomt verktøy!

 

Wuuuuuut.. og det går ikke under reglen om at det ikke er lov med oversettingsprogrammer, heller? Hvor mye koster programmet? Er det ekte kvalitet?

Vi har det på skole pc'en, og det var tillat. Står noe om det på udir tror jeg, men skriver på mobilen så får ikke linka. Noe av de mest hjelpsomme programmene jeg ha vært borti! Men er urettferdig hvis ikke alle fikk bruke det, fordi det er virkelig en advantage å ha.

 

Og forresten, er det sånn at vi ikke får tilbake tekstene? Jeg glemte å ta med en kopi hjem igår så er utrolig kjipt hvis sensor ikke sender det tilbake. En av de sterkeste tekstene jeg har skrever dette året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer en som så mokko. Du får opp ordforslag og fungerer som en ordbok. I nynorsk er det en syk advantage fordi den finner ordet du vil skrive og du slipper å loke igjennom ordbøker. Du kan også få alt lest opp som gjør det mye enklere å finne feil. Virkelig et hjelpsomt verktøy!

 

Wuuuuuut.. og det går ikke under reglen om at det ikke er lov med oversettingsprogrammer, heller? Hvor mye koster programmet? Er det ekte kvalitet?

Vi har det på skole pc'en, og det var tillat. Står noe om det på udir tror jeg, men skriver på mobilen så får ikke linka. Noe av de mest hjelpsomme programmene jeg ha vært borti! Men er urettferdig hvis ikke alle fikk bruke det, fordi det er virkelig en advantage å ha.

 

Og forresten, er det sånn at vi ikke får tilbake tekstene? Jeg glemte å ta med en kopi hjem igår så er utrolig kjipt hvis sensor ikke sender det tilbake. En av de sterkeste tekstene jeg har skrever dette året.

 

Det høres ut som en fantastisk fordel, ja, skulle gjerne hatt noe sånt i dag. Angående om vi får tilbake teksten, så burde vi jo absolutt det, i og med at vi faktisk ikke får ta dem med hjem (i hvert fall på min skole). Men jeg gjorde jo selvfølgelig det likevel, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig melding, viktig melding

 

Jeg som trådstarter har samlet opp veldig mye informasjon i førstepost, og dette her dere nok lagt merke til. Men nå ønsker jeg fri fra arbeidet. Jeg tror jeg har fått med mye, men om det er noe dere savner som burde vært der, si det til meg. Gjerne samle alt i en post så jeg kan linke til den. Når det ikke kommer flere forslag tar jeg meg offisiellt FRI!

 

Med vennlig hilsen Trådstarter/Thomhess

Endret av Thomhess
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som en fantastisk fordel, ja, skulle gjerne hatt noe sånt i dag. Angående om vi får tilbake teksten, så burde vi jo absolutt det, i og med at vi faktisk ikke får ta dem med hjem (i hvert fall på min skole). Men jeg gjorde jo selvfølgelig det likevel, da.

Jeg tok også med på minnepenn, i både *.doc og *.pdf :)

 

Fikk ikke lov til å ta den med hjem vi heller. Og lærern vår fortalte at vi får kun karakteren tilbake, ikke teksten. Det er jo helt idiotisk, uten teksten har man jo null grunnlag for å klage.

Nei, du har rett til å se besvarelsen din før du klager. - "Klagefristen er 10 dager, og fristen regnes fra det tidspunkt du eller dine foresatte er fjort kjent med karakteren (eller burde gjort dere kjent med den). Hvis du ber om begrunnelse for karakteren, blir klagefristen avbrutt og begynner å løper igjen når du har fått begrunnelsen."

Viser til heftet vi fikk rett før/sammen med standpunktskarakterene.

Det blir jo på en måte det jeg skrev, men du kan kreve å se vurderinga/begrunnelsen for din karakter før du klager.

 

Viktig melding, viktig melding

 

Jeg som trådstarter har samlet opp veldig mye informasjon i førstepost, og dette her dere nok lagt merke til. Men nå ønsker jeg fri fra arbeidet. Jeg tror jeg har fått med mye, men om det er noe dere savner som burde vært der, si det til meg. Gjerne samle alt i en post så jeg kan linke til den. Når det ikke kommer flere forslag tar jeg meg offisiellt FRI!

 

Med vennlig hilsen Trådstarter/Thomhess

Tusen takk for alt arbeidet du har lagt ned i denne tråden! Kan ikke takke deg nok! :) :) :)

Endret av HLSolbjorg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig melding, viktig melding

 

Jeg som trådstarter har samlet opp veldig mye informasjon i førstepost, og dette her dere nok lagt merke til. Men nå ønsker jeg fri fra arbeidet. Jeg tror jeg har fått med mye, men om det er noe dere savner som burde vært der, si det til meg. Gjerne samle alt i en post så jeg kan linke til den. Når det ikke kommer flere forslag tar jeg meg offisiellt FRI!

 

Med vennlig hilsen Trådstarter/Thomhess

 

Takk for alt, Thomhess. Får jeg sekser, går mye av credsa til deg som trådstarter! :) Er det forresten mulig å sette opp en ny tråd når eksamen blir utdelt? For å drøfte karakterer og lignende? Hinter litt til at du tar ansvaret over dette, Thomhess :innocent:

Lenke til kommentar

Viktig melding, viktig melding

 

Jeg som trådstarter har samlet opp veldig mye informasjon i førstepost, og dette her dere nok lagt merke til. Men nå ønsker jeg fri fra arbeidet. Jeg tror jeg har fått med mye, men om det er noe dere savner som burde vært der, si det til meg. Gjerne samle alt i en post så jeg kan linke til den. Når det ikke kommer flere forslag tar jeg meg offisiellt FRI!

 

Med vennlig hilsen Trådstarter/Thomhess

 

Setter også veldig pris på alt du har gjort! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...