Gå til innhold

SOS Rasisme og Tjen Folket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det KAN være tilfeldig - men jeg finner det besynderlig at SOS-R skryter på seg mange titalls tusen medlemmer, men på Facebook har under 2000?

 

Mange som er medlem uten at de vet det. Husker de kjørte kampanje på barneskolen min rundt 10 år siden og "verva" så og si hele klassen. De fleste har aldri meldt seg ut.

Lenke til kommentar

Er de sleipe nok til å aldri sende ut noe(medlemsblad e.l.) til "medlemmene" heller, så de aldri oppdager at de er medlem?

 

Edit: Møndighetan bør jo tvinge dem til å rydde opp, sende brev til alle på medlemslista:

"Vil du fortsatt være medlem, send tilbake denne slippen i vedlagte, ferdigfrankerte svarkonvolutt. Dersom vi ikke mottar din svarslipp, vil du ikke lenger være medlem i SOS rasisme, f.o.m 30.07.10".

Endret av toth
Lenke til kommentar

Dette kommer ikke som noen overraskelse, flere har ropt varsku om dette tidligere. Jeg får sterke assosiasjoner til statskirken når jeg leser saken, og håper at SOS Rasisme, statskirken og andre organisasjoner som åpenbart ikke har rent mel i posen blir gått kraftig i sømmene nå.

Lenke til kommentar

Dette kommer ikke som noen overraskelse, flere har ropt varsku om dette tidligere. Jeg får sterke assosiasjoner til statskirken når jeg leser saken, og håper at SOS Rasisme, statskirken og andre organisasjoner som åpenbart ikke har rent mel i posen blir gått kraftig i sømmene nå.

 

Jeg glemte å legge ved denne:

 

http://www.dagbladet.no/2010/05/04/nyheter/sos_rasisme/medlemsjuks/medlemsrot/statsstotte/11559309/

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat overraskende. De trenger penger for å spre propagandaen sin og for å sikre seg selv god lønn. Kjell G. Larsen arbeider tydeligvis i en 23% stilling og tjener 330 000, slik går det når man kan ta på seg samtlige verv tilgjengelig i organisasjonen og få betalt grovt for alt sammen.

 

Dette viser vel egentlig enkelt og greit hva SOS-Rasisme står for:

 

Jøder bortvist fra krystallnattmarkering

 

"Vi fikk beskjed om at dersom vi nærmet oss antirasistene med israelske flagg eller David-stjerner, ville vi bli arrestert"

 

Arrangøren, SOS Rasisme, er derimot glad for politiets inngripen. De hadde på forhånd gjort det klart at Demokratene og demonstranter med israelske flagg ikke var velkomne.

 

Demokratene var bare ute etter å provosere og å lage bråk. De ville bære det israelske flagget, selv om vi hadde gjort det klart at verken paroler eller flagg skulle være med i toget, sier Trond Thorbjørnsen, leder i SOS Rasisme.

 

SOS Rasisme arrangerte over 30 markeringer over hele landet tirsdag av at det er 66 år siden nazistene innledet aksjoner mot jøder i Tyskland og Østerrike 9. november 1938.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Lurer på hva slags overskrifter vi hadde fått hvis det var en eller annen muslimsk gruppering som truet med å overta styringa i Norge med væpna revolusjon/våpenmakt?

 

Neste spørsmålet jeg stiller meg er, hvorfor er ikke gruppen Tjen Folket, forbudt i norsk lov/stemplet som terrorisme/eller oppfordring til terrorisme?

 

p.s. jeg har forsåvidt ikke noe imot dem, men jeg aner en forskjellsbehandling fra myndighetene :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har sett en link til at SOS rassisme og tjen folket er hostet på samme server. Husker ikke hva denne siden het men var noe liknende whois. Så det er ikke noen tvil om at det er meget sterke bånd mellom tjen folket og SOS-rassisme.

 

Problemet med dette er selvfølgelig at SOS-rassisme får statsstøtte som en politisk uavhengig antirassistisk organisasjon. Og det er ikke småbeløp det er snakk om. Så om noen av disse pengene går til tjen folket så er dette en meget grov svindel av statsstøtte.

 

I tilegg kommer selvsagt at statsstøtten er basert på medlemmstallet til organisasjonen. Og jeg tror mildt sagt ingen ting på at SOS-rassisme har i nærheten en gang av det medlemmsantallet som de oppgir. Og en del av de "medlemmene" som de faktisk har er blitt værvet på uærlig vis ved at de holder et foredrag på en skole også koster det bare 10 kr for å "støtte det antirasistiske arbeidet deres". Jeg syns egenklig det burde være et krav for alle organisasjoner som mottar statsstøtte at medlemslistene burde være offentlige og at det burde være et minimumskrav om at medlemene betalte en årsavgift på 200 kr for å sikre at det ikke er masser av "medlemer" som kunn har betalt en 10er en gang for lenge siden og skrevet opp sitt navn som eneste "aktivitet" i organisasjonen og at alle medlemer burde få et slags medlemsblad, el. slik at de ihvertfall vet at de er medlemmer.

 

 

PS: selv om jeg ikke finner den førstnevnte siden kan man jo på http://www.ip-adress.com/whois/ se at de to org er registrert som:

 

Tjen-Folket IP:

87.98.204.232

Tjen-Folket server location:

Roubaix in France

Tjen-Folket ISP:

Ovh Systems

 

 

 

www.sos-rasisme.no IP:

87.98.204.237

www.sos-rasisme.no server location:

Roubaix in France

www.sos-rasisme.no ISP:

Ovh Systems

 

Ser veldig like ut de IP-adressene ja. Tror nokk ikke det er en tillfeldighet.

 

 

Hvorfor er det ingen offentlige etater som tar tak i og gjør en ordenklig etterforskning av denne enorme svindelen? Det har jo vært flere ganger oppe i media gjennom årene også.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som finner det ironisk at SOS Rasisme er for å forby nazimse, noe de bekgrunner med at det er en voldelig idiologi, mens mange av topplederene selv er medlemmer av Tjen Folket, en organisasjon som jobber for væpnet opprør i landet?

 

Jeg finner det litt komisk at det ikke er noen svarte i ledelsen hos SOS Rasisme.

Lenke til kommentar

Det store problemet her er den medlemstalls-avhengige statsstøtten. Dette problemet har vi hatt i alle typer organisasjoner i alle år. Det gjør det attraktivt å skaffe seg frontorganisasjoner. Ungdomspartier og -organisasjoner på alle politiske fløyer har bedrevet dette, AUF-ledere ble endog dømt for medlemssjuks.

 

Tjen Folket er vel ikke de første som har prøvet seg på SOS Rasisme, et fristende mål fordi det tradisjonelt har en kjerne av aktive medlemmer men en egalitær og svak ledelse.

 

I min ungdom var det to eller tre organisasjoner for nesten et hvert radikalt formål: Et som var overtatt av AKP, og et eller flere som ikke var det. Så vi hadde Kvinnefronten (AKP) og Nyfeministene, Palestinakomiteen (AKP) og Palestinafronten (SV), og så videre.

 

Det er ikke bare økonomiske motiver bak dette, selv om det er det som får overskriftene, siden det er skattepengene våre som finansierer moroa. Vel så viktig er det å skaffe seg en legitim front og kanskje et registrert parti å stille lister for, dersom man ikke har oppslutning nok til å klare dette på egen hånd. Et eksempel er najonalistenes kupp i Pensjonistpartiet(?) for noen år siden.

 

Akkurat det er ikke forbudt så lenge det skjer i tråd med organisasjonenes vedtekter. Og tregheten i medlemsmassen gjør at folk stort sett ikke melder seg ut når sånt skjer. Så dermed blir sånt en sak først når de jukser med medlemstallene...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er ikke galt å være medlem, så lenge man gjør noe med det. Om alle de som angivelig er vervet mot bedre vitende ble aktive ville de lett kunne vippe ut Tjen Folket. På siste landsmøte stilte ifølge P4 bare tre personer fra Akershus, alle visstnok fra Tjen Folket, til tross for at de angivelig har 1000 medlemmer fra fylket. Om de tallene er representative skal det bare 40 personer til for å være i flertall på årsmøtet neste gang...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette har vært kjent på venstresida i flere år. Klassekampen skrev om det i 2005 og DN året etter. Historien strekker seg tilbake til 1993 når organisasjonen ble kuppet av daværende AKP-medlemmer som senere ble ekskludert tildels på grunn av måten de opptrådte i forhold til SOS. Disse stiftet da Tjen Folket. At disse individene har klart å ha makt over organisasjonen så lenge er ikke annet enn utrolig. Inntil nylig kunne hele Tjen Folket dele på en maxi-taxi ...

Lenke til kommentar

Dette har vært kjent på venstresida i flere år. Klassekampen skrev om det i 2005 og DN året etter.

Dagens næringsliv på venstresiden????

 

Jeg husker artikkelen fra dagens næringsliv i 2006, men den ser ut til å ha magisk forsvunnet fra nattsiden dems kort tid etterpå.

Dårlig formulert setning. Forøvrig så var det vel om jeg ikke husker helt feil en overløper fra KK som skrev artikkelen i DN. :p

 

Forøvrig: http://malingmons.wordpress.com/2010/03/22/3/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...