Gå til innhold

Guide: Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått installert det nå. Skriver fra Ubuntu. Aktiverte 3D effekter på skrivebordet. Heftig lol.

Om du har lyst til å stille inn avanserte effekter så søk opp "ccsm" i programvaresenteret. (Men ikke slå av vindusdekorasjon, da slår du av kanten på vinduene ;) )
Lenke til kommentar

Man kan bare ikke få sagt det nok ganger: Nydelig artikkel!

 

Så over til det jeg egentlig skulle si og det er at jeg savner et lite avsnitt på side 6 om hvordan man installerer Ubuntu på en minibærbar uten CD-rom. Dvs. det er ikke noe problem for meg, men jeg kan tenke meg at det er noen lesere som vil savne det avsnittet.

Lenke til kommentar
Et lite tips til til alle Ubuntuere, forandre skriftstørrelsen! Ubuntu bruker vanligvis størrelse 10, noe som er uhorvelig stort. Prøv 8, kanskje 9, og du vil trolig oppleve et mye "roligere" og penere skrivebordsmiljø. :)
Lol takk, har følt hele tiden at det var noe som ikke stemte helt og det var nok fontstørrelsen ja :p

 

 

 

Lenke til kommentar

Flott artikkel;)

 

La inn Ubuntu på min netbook. Tror faktisk eg har aldri hatt mer flawless instalasjon noen sinne enn nå. Alt gikk jo "unormalt" enkelt/rakst.

 

For dere som eventuelt klager på at evt terminalen må brukes ofte: Jeg har faktisk helt motsatt erfaring! Har ikke brukt terminalen en eneste gang. Jeg har fått instalert alt jeg trenger gjennom Ubuntu Software Center, utenom Dropbox hvor jeg måtte laste ned deb filen og trykke install;). Utrolig enkelt!

 

Deiligt å sleppe tanken på å måtte instalere pdf leser, skriveprogram, msn klient, video spiller, anti virus(trenger ikke!). Alt kommer jo med:)

Endret av mesha
Lenke til kommentar

Igjen stor takk for alle tilbakemeldinger, det har vært utrolig gøy å lese igjennom alle kommentarene og hadde aldri forestilt meg en slik respons! Håper bare jeg ikke har satt altfor store forventninger, slike artikler krever en del tid og ressurser, og det er ikke alltid man har det tilstrekkelig.

 

Det har blitt nevnt et par gode poeng blant kommentarene, og skal se om jeg får oppdatert artikkelen, som sagt så er dette en guide som jeg håper kan være til hjelp for personer som er interessert i Ubuntu i de kommende månedene. Denne helgen har en del på agendaen, så litt begrenset hvor mye jeg får tid til fortløpende.

 

Enig i det firefox. På de første sidene fokuserte jeg mest på hva som var nytt, men dette er jo en nyhetsartikkel skråstrek guide, så det hadde helt klart passet inn med en større introduksjon til annen medfølgende programvare.

 

En del har også kommet med programmer de savner i oversikten på siste side. Må prøve å begrense denne listen litt, men skal gå igjennom det som er nevnt.

 

Det angående Java du skriver endrebjo burde jeg også fått med. Skal se om jeg får lagt til dette i løpet av helgen.

 

Jeg burde også ha lagt til hvordan man installerer Ubuntu på minnebrikke som jeg ser en del spør om. Noe som enkelt kan gjøres fra live-session eller Unetbootin. Skal se om jeg kan legge inn et lite avsnitt på en av sidene.

 

thehunger: Angående listen over andre varianter, må nesten tilstå at listen var i utgangspunktet noe lenger. Prøvde å ha det i bakhodet når jeg skrev (det at det kan bli noe forvirrende), så kortet ned listen over disse variantene en del. Det er kanskje meg i et nøtteskal, men synes en del av disse variantene fortjener litt oppmerksomhet. Det gir forsåvidt også et lite bildet av hvordan utviklingen av Linux-distribusjoner fungerer, og hvorfor det er så mange varianter. Og selv om det totale utvalget av distribusjoner kan være veldig overveldende, så synes jeg personlig at denne valgfriheten er et av de aspektene som stiller Linux veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Installerte KDE 4.4.2 Standard fra pakkebrønnen, men skjermkortet hadde problemer med å tegne opp vinduene når jeg flyttet på dem. Mangler jeg pakker?

Lenke til kommentar

På bakgrunn av 09.10 installasjon syntes jeg at det er nødvendig å spørre om dette:

 

1) Fungerer lyden (for alle)?

2) Er det mulig å installere proprietære (ATI) drivere (for alle som har ati) uten at systemet krasjer?

3) Fungerer SUN Java 64 bit feilfritt?

Lenke til kommentar
På bakgrunn av 09.10 installasjon syntes jeg at det er nødvendig å spørre om dette:

1) Fungerer lyden (for alle)?

2) Er det mulig å installere proprietære (ATI) drivere (for alle som har ati) uten at systemet krasjer?

3) Fungerer SUN Java 64 bit feilfritt?

Kun 2) krever at du installerer Ubuntu for å sjekke. Resten av punktene kan du sjekke med en LiveCD/minnepinne.

 

Sånn generelt sett har jeg aldri hatt problemer med hardwarestøtten til lyd. Du må nesten være mer spesifikk hvis det er noen problemer du har vært borti. For alt vi vet kan du ha snekret sammen en flett ny lydchip i garasjen, og den vil naturligvis ikke fungere før du skriver en driver for den.

Det som har skapt problemer for meg tidligere er lydservere som krangler om tilgangen. PulseAudio i senere Ubuntu-versjoner har jeg ikke hatt problemer med. Riktignok var Amarok/Phonon som standard satt opp til å kjøre rett på hardware i stedet for gjennom PulseAudio, og dermed måtte jeg sette Amarok til å spille gjennom PulseAudio i stedet.

 

Jeg har ATi-kort (HD 4650), og har enda ikke hatt noe behov for den proprietære driveren i 10.04. radeon-driveren har foreløpig fikset det jeg trenger (oppløsning, skrivebordseffekter, film/video, pene fonter). Uansett er det ikke fryktelig vanlig at systemet krasjer når man legger inn FGLRX.

 

Hvilke problemer har du hatt med Sun Java 64-bit? For meg virker det tilsynelatende feilfritt (Java-testen OK, Circuit Simulator OK, BankID med litt venting), men jeg kan lett skrive et program som gjør at det krasjer.

Lenke til kommentar

En helt fantastisk artikkel, kudos til journalisten for arbeidet nedlagt i denne.

 

Jeg har benyttet Linux siden 1995 side om side med Windows men de tre-fire siste årene er Windows helt fjernet fra alle maskiner. Nå benyttes Ubuntu på alle PCer og servere både i eget hus og de vi leverer til våre kommunekunder og det er ikke lenger noen som stiller spørsmålstegn ved dette valget. Neste jobb nå er å sørge for at ca. 2.500 skolelever har Ubuntu 10.04 på skrivebordet når skoleåret 2010/2011 starter i august.

 

Til alle som har prøvd Ubuntu og ikke fått det til, hvor mange timer har dere bak dere for å lære Windows? Er det frykten for å lære nok et operativsystem som gjør at dere til tider virker så negative?

Lenke til kommentar

Vil gjerne henge meg på og gi kudos når det er fortent!

 

Apropos nettbankar: Har hatt problem med dette i Ubuntu i mange år (brukt Ubuntu sidan Warty Warthog...). Løysinga eg har funne er å fjerne alt som har med icedtea å gjere.

 

Funkar i alle fall for meg, kanskje andre som har betre løysing? Har mistanke om at problemet ligg i autentiseringsløysinga i den åpne varianten, men er ikkje ekspert på området: er kun dagleg brukar av Ubuntu.

Lenke til kommentar

@Xecuter: Hverken Mac eller Linux er Windows, og begge har sine særegenheter, men idag finnes svært mye av programvaren tilgjengelig for alle tre plattformer og dekker de flestes behov.

 

Jeg har allerede installert 10.04 på en rekke maskiner for mennesker som aldri har hatt annet enn Windows, og gjerne er av den typen som sier de har antivirus installert til tross for at prøveversjonen gikk ut i 2006, og ingen av disse har hatt problemer med et standardoppsett med OpenOffice, Firefox, Evolution og Java for nettbanken.

 

Jeg savner nok en del programvare fra Windowsverdenen men har over tid lært meg å leve godt uten og funnet ekvivalenter for det meste.

 

Det jeg savner minst er antivirus, CCleaner, Avast og alle program som stadig maser om nye versjoner.

 

Oppgradering av 9.10 til 10.04 gikk også som en lek i bakgrunnen her mens jeg arbeidet uforstyrret videre til den var klar for omstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...