Gå til innhold

Guide: Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Til alle som har prøvd Ubuntu og ikke fått det til, hvor mange timer har dere bak dere for å lære Windows? Er det frykten for å lære nok et operativsystem som gjør at dere til tider virker så negative?

For meg er det i hvertfall irritasjonen om at ting aldri fungerer 100 % som gjør at jeg ikke går over til Ubuntu som hoved-OS.

 

La meg illustrere:

Hver gang det kommer ny Ubuntu-version hopper jeg på for å teste. Jeg har dessverre ikke blitt værende over lengre tid på noen av dem.

 

Som vanlig, lastet jeg ned nyeste Ubuntu for å teste, nemlig 10.4 x64.

Lastet ned med torrent for å være sikkker på at filen var 100 % og ikke korrupt. Brente med seneste hastighet og verifiserte for sikkerhetsskyld. Startet PC-en opp fra CD-en og første melding jeg fikk var "error, innstalation failed" eller lignende. Gikk inn i Windows og verifiserte CD-en en gang til, den var feilfri.

Startet da fra CD-en på nytt, og hoppet forbi feilmeldingen og inn i Live-OS-et. Innstaleringen gikk greit, men på slutten endret jeg hvor GRUB skulle innstaleres da denne har en tendens til å ødelegge Windows-booten min. Det jeg har pleid å gjøre med størst suksess er å innstalere GRUB direkte på Linux-partisjonen for å så markere denne med boot og aktiv, da kan jeg enkelt sette boot og aktiv på windows-partisjonen om noe går galt.

Rebootet med høye forhåpninger, men ble møtt med GRUB error 15.

Etter veldig mye knoting for å fikse feilen ga jeg opp og formaterte disken (slettet alle partisjoner, mbr osv) og innstalerte Ubuntu på nytt, nå uten å endre på noen ting (GRUB innstaleres da direkte på disken, ikke på partisjon). Restartet og ble møtt med error 22. Startet derfor CD-en igjen, og merkelig nok, fikk jeg ikke feilen "error: innstalation failed" når jeg gjorde det. Så disken var helt fin. Kun bugs. Etter mye knoting fant jeg ut at Ubuntu hadde gått over til Grub 2, hvor det var vanskeligere å innstalere til partisjon (merkelig at det ikke ble gitt advarsel når jeg innstalerte GRUB til partisjon da ...). Så innstalerte GRUB manuelt på disken og gikk, men den hadde selvfølgelig ikke klart å legge til Windows-innstalasjonen (ja disk var mounta), den klarte ikke å finne den med automatisk gjenkjenning, og måtte da legge til Windows manuelt i en .conf fil (Fikk 1231241 advarsler om at denne filen IKKE måtte endres manuelt, men det funket ihvertfall..).

 

Så hadde jeg endelig fått innstalert Ubuntu, etter rundt 3 timer, og etter ganske lang loading (ca 5 sekund mer enn Windows, har SSD), kom jeg inn på skrivebordet. Masse knitring på skjermen med standarddriveren til skjermkortet (ATI 4890), men fikk innstalert propertiær enkelt.

 

Annet enn det har jeg ikke møtt noen store problemer, men oppstartstiden er fortsatt ganske mye lenger enn W7, skjermkortytelsen er håpløs, hele systemet er relativt lite responsivt kontra W7 (tar f.eks alltid 4 sek før FF begynner å laste nettsider), programmer åpnes seint, og om jeg bruker masse effekter (a la compiz) hender det at det lagger litt, henger litt osv.

 

Og selv om Wine kan fikse mye av problemet har Ubuntu (linux generelt) få gode kvalitetsapplikasjoner. OpenOffice fungerer kjempe for bedrift og hobbybruk, men til skole osv rekker det ikke til. Ingen OneNote-alternativer heller. Det å søke etter filer er helt håpløst i ubuntu. Går på søk i ubuntu-menyen, søker f.eks etter conky.conf i filsystem (eller home, nytter ikke), klarer ikke å finne den selv om jeg sitter oppe med mappa hvor filen er lagret. Det finnes heller ingen noen gode, oversiktige søkeprogrammer som Everyting (voidtools). Har prøvd Beagle, (Meta)Tracker, RECOLL, Strigi. Ingen av dem er på langt nær like kjappe som Everything, de søker ikke mens man skriver, og er enten for uoversiktelige eller for innviklet.

 

Det finnes heller ingen fullgode torrent-klienter som kan erstatte uTorrent. Har prøvd Deluge, Transmission, rTorrent, KTorrent, qTorrent, Vuze (azureus) og noen flere og ingen har enkel RSS downloader med en god filterfunksjon, og krever i så fall vanvittig mye mer arbeid for å sette opp filteret (mange ulogiske løsninger som f.eks punktum er wildcard, ikke stjerne). Noen har også en tendens til å fcke opp måten de kommuniserer på med tracker, spesielt om tracker blir offline osv.

 

Mangler også en helt fullverdig musikkspiller, Songbird kommer seg men har litt problemer med å nå opp til Mediamonkey pga litt bugs, ulogiske løsninger, innstalasjonsmetode osv. Som en enkel lettvektsspiller med gode basisfunksjoner kan jeg si jeg liker Listen.

 

Mine 50 øre. Høres veldig negativ ut, men har mange positive erfaringer med Linux og det er veldig mye jeg savner når jeg til slutt går lei og hopper tilbake til Windows igjen.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Todda7: Det er kjipt at du opplever det sånn og skjønner godt din holdning når du prøved i det uendelige og mye gåt dårlig.

 

Angående medie spillere kan neppe noen toppe media-monkey ettersom den er den beste. Personlig bruker jeg spotify / Banshee og er meget fornøyd med det.

 

Til torrent klient har jeg torrentflux(web-basert) og tideligere brukt transmission uten problemer, antar du har litt andre krav en meg

 

Vil også bare føye til at man gpodder (http://gpodder.org/) er - etter min smak - en utmerket podcast nedlaster :-)

Lenke til kommentar

Todda7: Det er kjipt at du opplever det sånn og skjønner godt din holdning når du prøved i det uendelige og mye gåt dårlig.

 

Angående medie spillere kan neppe noen toppe media-monkey ettersom den er den beste. Personlig bruker jeg spotify / Banshee og er meget fornøyd med det.

 

Til torrent klient har jeg torrentflux(web-basert) og tideligere brukt transmission uten problemer, antar du har litt andre krav en meg

 

Vil også bare føye til at man gpodder (http://gpodder.org/) er - etter min smak - en utmerket podcast nedlaster :-)

Transmision kan og brukes over web og det er meget enkelt å få til..
Lenke til kommentar

Gleder meg til Mint-9 kommer. De folka bak Mint ferdigstiller Ubuntu sånn at f.eks bank-id virker, du slipper å fikle med Firefox for å få opp farten, slipper tøvet med medibuntu osv osv....

Skal "folket" bruke Linux må Mint mer fram i lyset, folk kutter Ubuntu så snart de må begynne å fikle for å få det til å virke..

Lenke til kommentar

Til alle som sliter med java eller nettbank:

Følg denne guiden! Den fikset meg på min 64 bits installasjon. Etter jeg fulgte den (kun biten om å legge inn for 64 bits, det andre leste jeg ikke engang) funker ff og chromium gull.

 

http://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/java#TOC-HOW-TO-FOR-64-BIT-UBUNTU

 

Start med å fjerne alt av icedtea ol. via feks software center.

Takk! Nå virker nettbanken etter en del copy/paste, men det er denne type fikling som jager bort folk som vil prøve Linux :-( På Linux Mint bare virker nettbanken:-)

Lenke til kommentar

Til alle som sliter med java eller nettbank:

Følg denne guiden! Den fikset meg på min 64 bits installasjon. Etter jeg fulgte den (kun biten om å legge inn for 64 bits, det andre leste jeg ikke engang) funker ff og chromium gull.

 

http://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/java#TOC-HOW-TO-FOR-64-BIT-UBUNTU

 

Start med å fjerne alt av icedtea ol. via feks software center.

Takk! Nå virker nettbanken etter en del copy/paste, men det er denne type fikling som jager bort folk som vil prøve Linux :-( På Linux Mint bare virker nettbanken:-)

Jeg sier også tusen takk! :)

Jeg styra masse med å få Java til å funke, men denne guiden var den som funket. Supert :)

 

Edit : Java burde funke ut av boksen mener da jeg. Som det ble nevnt så er det nettopp slikt som skremmer Windows brukere.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ser at mange har begynt å bruke Mint i det siste, skal prøve det når det kommer ut. Prøvde det før (version 8), men det ble helt uaktuelt da det kun fantes i 32-bit. I tillegg føltes det litt bloated (eller kanskje jeg blander med Fedora ...).

 

Får hvertfall prøve på nytt, men tror nok ubuntu-partisjonen forblir ubrukt.

 

EDIT: Men har ihvertfall fått den til å se slik ut, er ganske fornøyd:

skjermdump.png

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Savner xbmc though. Ikke lagt ut enda. Klarer ikke å kompilere selv :-/

 

xbmc kan du installere ved å følge instruksjonene her. Metoden virker på 9.10 og oppover' date=' så fungerer også i 10.04 osv :) Så da slipper du å kompiler selv :)

 

http://wiki.xbmc.org...on_step-by-step

 

E: Couldn't find package xbmc

 

Ser ikke ut som om de har lagt den ut enda :-/

 

In other news. Jeg kjøpte et Labtec trådløst keyboard fra komplett og plugget det inn og det virket rett ut av boksen :D

Lenke til kommentar

 

E: Couldn't find package xbmc

 

Ser ikke ut som om de har lagt den ut enda :-/

 

 

Har også sett at det er tilfelle på den siste stable utgaven av xbmc. Selv kjører jeg en svn utgave, og hvis du følger samme oppskriften som tidligere, men bruker "ppa:team-xbmc-svn/ppa" vil du få installert xbmc i pakkesystemet.

 

og hvis du vil slippe kommandolinje helt går du bare inn i programvarekilder fra system-menyen, og legger til "ppa:team-xbmc-svn/ppa" som en kilde der :)

Lenke til kommentar

E: Couldn't find package xbmc

 

Ser ikke ut som om de har lagt den ut enda :-/

 

 

Har også sett at det er tilfelle på den siste stable utgaven av xbmc. Selv kjører jeg en svn utgave, og hvis du følger samme oppskriften som tidligere, men bruker "ppa:team-xbmc-svn/ppa" vil du få installert xbmc i pakkesystemet.

 

og hvis du vil slippe kommandolinje helt går du bare inn i programvarekilder fra system-menyen, og legger til "ppa:team-xbmc-svn/ppa" som en kilde der :)

 

Suverent. Jeg laster det ned mens jeg skriver dette. Mange takk.

Lenke til kommentar

Til alle som sliter med java eller nettbank:

Følg denne guiden! Den fikset meg på min 64 bits installasjon. Etter jeg fulgte den (kun biten om å legge inn for 64 bits, det andre leste jeg ikke engang) funker ff og chromium gull.

 

http://sites.google....R-64-BIT-UBUNTU

 

Start med å fjerne alt av icedtea ol. via feks software center.

 

Mange takk til deg også. Det fungerte topp. Litt ventetid, men det er helt greit så lenge det fungerer :D

Lenke til kommentar

Da var den 4 år gamle laptopen over på 64-bit Ubuntu! Med alt fungerende out-of-the-box unntatt wifi som ble raskt mekket med en windows-driver. Dette likte jeg!

Super artikkel! Er sikker på at flere får motivasjon til å gjøre et forsøk ved hjelp av en så bra artikkel.

 

Cheers,

Webtroll

Lenke til kommentar

Da det er en del HW-lesere med interesse for artikler som tar for seg fri programvare som har lagt ut en kommentar i tråden så tenkte jeg det kunne være greit å spørre her. Jeg er litt interessert i å vite hva dere ønsker å lese mer om og hvilke distribusjoner dere ønsker at jeg tar med.

 

Da det er relativt få som skriver om Linux rundt omkring, så er det Linux og fri programvare jeg kommer til å fokusere mest på. Da jeg har noe begrenset med tid, så vil jeg neppe ha mulighet til å dekke alt for mange distribusjoner, noe som heller sikkert ikke vil ha mye hensikt. Et par av de jeg tenkte (å prøve) å sette av tid til å skrive om er Linux Mint, Ubuntu, Mandriva, Fedora og Open Suse. En ting som kan spare meg for en del tid er å ha samme oppsettet da mye av HTML-koden er ferdig satt opp, og det vil være lett å sammenligne flere distribusjoner for de som ønsker dette. Lurer også på om jeg skal ta for meg hele prosessen med installasjon og lignende selv om den kan være nokså lik i enkelte distribusjoner så personer som er interessert i gå igjennom en installasjon ikke trenger å bli henvist til en annen side, og også vise forskjeller i utseendet.

 

Utenom disse hektiske distribusjonsperioder vil jeg prøve å fokusere på andre guider og nyhetsartikler. Så om det er noen som har noe å utsette på noe, eller har ønsker om forandringer/tips til forbedringer, så er alle kommentarer velkomne!

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

En liten advarsel: Jeg har nå hengt på den offisielle ubuntukanalen på IRC noen dager, og det er mange små og store problemer med Lucid Lynx ennå. Mange er sure og sinte, eller til og med fortvilet, fordi de har "ødelagt" en fungerende Karmic-installasjon.

 

Jeg har selv hatt store problemer som jeg ikke hadde i Karmic.

 

Kos med koalaen noen måneder til, la andre ta jobben med å temme gaupa.

Hvis eventyrlysten blir for stor, ta i alle fall et bilde av systempartisjonen først.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

(...)

Linux Mint, Ubuntu, Mandriva, Fedora og Open Suse. En ting som kan spare meg for en del tid er å ha samme oppsettet da mye av HTML-koden er ferdig satt opp, og det vil være lett å sammenligne flere distribusjoner for de som ønsker dette. Lurer også på om jeg skal ta for meg hele prosessen med installasjon og lignende selv om den kan være nokså lik i enkelte distribusjoner så personer som er interessert i gå igjennom en installasjon ikke trenger å bli henvist til en annen side, og også vise forskjeller i utseendet.

(...)

Jeg synes dette høres bra ut! Disse er de største og mest populære distribusjonene, så alle er gode å skrive om. Dessuten tror jeg resten blir litt for de som er spesielt interesserte, og da synes jeg heller du skal prioritere noe annet. Altså: Skriv om de, og la det være med det. Hvis det du skriver om dem holder samme høyde som Ubuntu-guiden, har du gjort en kjempejobb.

 

Når vi er inne på prioriteringer kan det kanskje være lurt å ha samme detaljerte oppskrift i Linux Mint, da den (og Ubuntu) fokuserer på de som kan lite om GNU/Linux fra før. De som velger å gå for Mandriva, Fedora og Open Suse er gjerne bevandret nok til at skjea blir litt i minste laget, så der kan du heller prioritere noe annet. Les: Dropp den detaljerte innstallasjonsguiden med Mandriva, Fedora og Open Suse. På disse kan du heller henvise eller noe.

 

Fortsett det fine arbeidet! Det er en fryd å lese det du skriver.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...