Gå til innhold

Liker du et innlegg? Si det med en pluss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det hadde vært mulig å gi minus-poeng, da hadde det nok blitt færre av slike poster, vil jeg tro. Forresten så ser jeg ikke helt poenget med å ha denne rykte-greia i profilen så lenge vi ikke kan gi minus-poeng. Da vil jo ryktet kun bli bedre og bedre. Etter hvert vil jo alle ha utmerket rykte, og da forsvinner litt av poenget slik jeg ser det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å kunne skjule innlegg under et visst antall poeng var en grusom funksjon.. Hva er poenget med å være på diskusjon.no hvis man bevisst ignorerer innlegg (til og med via en innlagt funksjon) fordi ingen har gitt positiv tilbakemelding på det?

Det kommer an på hvilken kategori du er i.

 

I supportkategorier kan det åpenbart være greit å kunne droppe all spam og koseprat og bare se de postene som faktisk svarer på spørsmålet.

 

I politikk er det potensielt litt meningsløst. Med mindre folk blir flinke til å premiere alle konstruktive innlegg uansett synspunkt. Det er jo de som bare "spammer" i den kategorien også. Det samme gjelder i andre "fanboy"-kategorier.

 

Det står og faller på at folk bruker funksjonen som den var tenkt, til å premiere folk som skriver gode og konstruktive innleggg, ikke til å premiere meningsfeller. I så fall ødelegger de bare for seg selv.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært mulig å gi minus-poeng, da hadde det nok blitt færre av slike poster, vil jeg tro. Forresten så ser jeg ikke helt poenget med å ha denne rykte-greia i profilen så lenge vi ikke kan gi minus-poeng. Da vil jo ryktet kun bli bedre og bedre. Etter hvert vil jo alle ha utmerket rykte, og da forsvinner litt av poenget slik jeg ser det.

Ja, men profil-ryktet er bare en biting. Det er innleggene som teller. Og viser det seg at folk stemmer mer enn vi trodde får vi heller heve poenggrensene slik at det faktisk krever litt å oppnå en status. Idag skal det ikke så mye til, men vi kan jo sette "Utmerket" til 1000 stemmer eller noe sånt, så monner det litt. :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

På en måte synes jeg at hvis det skal vises poeng på profilen til brukerne, bør det også stå gjennomsnittlig antall poeng per innlegg. Det bør vises dersom en bruker som nettopp har registrert seg og har ti knallgode innlegg, og gjerne da er mye mer hjelpsom enn brukeren som har fem tusen innlegg og mye høyere score, men ikke så mange kvalitetsinnlegg. Slik det er nå, så blir antall plusser på profilen et helt meningsløst tall uten målestokk.

 

Jeg ser imidlertid flere problemer med dette - for eksempel hva som skjer med alle eksisterende innlegg. Det er jo mye av kvalitet her, og man går jo ikke tilbake og gir pluss på alle man synes fortjener det... Og da vil gjennomsnittet bli feil for alle som frem til nå har mange innlegg. Dessuten er det jo strengt tatt ikke alle innlegg som har behov for å merke seg ut i spesiell retning. Noen ganger er det mer enn nok med et kort og enkelt svar, uten at man trenger å fiske etter plusser.

 

Jeg ser argumentet med at mange plusser på selve brukerprofilen kan virke motiverende, men jeg ser ingen måter det kan gjennomføres "rettferdig" og meningsfylt på. Personlig synes jeg egentlig at dette med fordel kan droppes - i alle fall slik det er akkurat nå. Jeg mener plusser først og fremst skal være til hjelp for alle andre brukere i det at man lettere kan finne frem til kvalitetsinnlegg.

Endret av MiSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes man skal droppe å ha plusser på profilen i det hele tatt. Jeg vil ikke ha noen situasjon hvor man plutselig "konkurrerer" om å få mest mulig poeng, det blir bare tull.

 

Å ha poeng på innlegg i seg selv derimot tror jeg kan være positivt, fordi man da får en slags slashdot-lignende filtrering på forumet, som jeg tror kan være nyttig når funksjonen blir innarbeidet nok. :)

 

Og ellers noen innspill på funksjonen:

- Gjør det slik at filtreringsfunksjonen vises hele tiden. Så man slipper ekstra unødige museklikk for å få fram den.

- Fjerne teksten som vises på hvert eneste bortfiltrerte innlegg, det blir bare rotete. Ha heller en liten tekst øverst som sier "X antall innlegg i denne tråden har blitt filtrert bort bla bla", og kanskje en liten stripe eller noe per innlegg som filtreres bort.

- La en sette terskelen selv istedenfor å ha en liste forhåndsvalgte terskler. Vi diskusjon.no-nerder er såpass avanserte at vi nok foretrekker å kunne sette sånt selv. :)

Endret av A-Jay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må si meg enig med A-Jay. Litt dårlig med konkuranse om poeng.

 

Fått opp filter på forum siden (Der det står totall poeng på emne eller førsteposten sin totale sum av poeng i emnet)

 

Fått ordingen in på søk funksjonen der man kan søke etter emne med høg poeng (Rating) ville denne funksjonen bli fort innarbeidet.

 

Men som tidlegere nevnt kan denne funksjonen vere av på Off topic forum delen.

Endret av Tj-nome
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Da synes jeg det burde fjernes i Off topic da leker og slikt ikke trenger poeng.

 

Har lagt merke til en hel del poster der som får + men som jeg ikke ser på som nødvendig.

 

Jeg vet at det er min mening og ikke noe som gjelder for alle, men jeg ser større nytte for denne funksjonen i Samfunn, Fritid, ja egentlig resten av forumet.

 

Eksempel:

 

"Jeg er sulten!11" og dette innlegget får 5 +.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med de over. Skru av denne funksjonen fra Off-topic, for det blir bare tull. I hvert fall lekeplassen, unødvendig å få poeng derfra. Har selv ett poeng, og den kom fra nettopp lekeplassen. For min del kan det poenget egentlig fjernes, for jeg vil ikke ha poeng for tullete innlegg jeg skrev på lekeplassen. Det blir bare tull.

 

Så vær så snill, skru av poeng fra Off-topic kategoriene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med de over. Skru av denne funksjonen fra Off-topic, for det blir bare tull. I hvert fall lekeplassen, unødvendig å få poeng derfra. Har selv ett poeng, og den kom fra nettopp lekeplassen. For min del kan det poenget egentlig fjernes, for jeg vil ikke ha poeng for tullete innlegg jeg skrev på lekeplassen. Det blir bare tull.

 

Så vær så snill, skru av poeng fra Off-topic kategoriene!

Jeg vet ikke helt. Det kunne jo være greitt å filtrere bort alle de dårlige innleggene fra Humor-kategorien, da kunne det jo kanskje endelig være verdt det å bruke tiden sin der. Og når DNFK-veteranene blir gammel en dag kan de skru opp terskelen og mimre fra sine ungdoms dager på DNFK ved å bla over høydepunktene. :p Hvis funksjonen blir brukt slik den er ment da.

 

Hvis du mener at off topic ikke skal telle på profilen, er jeg derimot enig. Faktisk mener jeg at plusser ikke skal vises på profilen i det hele tatt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Gjerne fortsett med å gi pluss til off-topic innlegg, men disse burde ikke telle i profilen. Jeg vil heller ha pluss for noe jeg har jobbet for, og ikke et random innlegg jeg skrev på lekeplassen. Hvis det ikke er mulig å fjerne kategorier fra profilen uten at man fjerner plusser fra kategorien, håper jeg at plusser i off-topic blir deaktivert.

Lenke til kommentar

Strengt tatt gjer det da ingen skade at ein kan gi "pluss" i Off topic-delen. Eit godt innlegg er eit godt innlegg, uansett kvar det er posta. Det er tross alt fleire gode innlegg som blir posta i dei kategoriane, f.eks. forumkrim, og desse fortener merksemd på lik linje med andre gode innlegg. Leikeplassen kjem kanskje litt svakare ut enn dei andre kategoriane, men elles bør det vere opent for pluss-funksjonen. Dei einaste som merker noko til dette, er tross alt dei som er aktive i desse kategoriane, for oss andre gjer det ingen ting.*

 

*No tek eg det for gitt at rykte-tingen blir fjerna frå profilen. Eg saknar framleis ei grunngjeving for om denne i det heile tatt skal vere her, og i så fall kvifor brukarane ikkje er tatt med på råd om dette er ein ønskja funksjon.

Lenke til kommentar

Pr. idag kan vi ikke skru disse funksjonene av og på etter kategori, det er teknisk mulig men krever mer arbeid + tilleggsfunksjonalitet. Så vi får vurdere om det er bryet verd når vi får litt praktisk erfaring med dette.

 

"Rykte"-funksjonen er en del av pakken vi valgte for formålet og fulgte med på kjøpet. Vi får vurdere om vi skal koble den ut dersom folk er misfornøyd med den. Men jeg synes at vi skal gi alle disse tingene litt tid før vi avviser dem kategorisk. Det er litt som med forumoppgraderingen dette, i dagene etterpå var den en masse mennesker som ville ha det gamle forumet tilbake, men man venner seg til ting etterhvert, og en del nye funksjoner viser seg faktisk å være mer positive enn man først tenkte.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pr. idag kan vi ikke skru disse funksjonene av og på etter kategori, det er teknisk mulig men krever mer arbeid + tilleggsfunksjonalitet. Så vi får vurdere om det er bryet verd når vi får litt praktisk erfaring med dette.

Hvis det skal så mye arbeid til, synes jeg det er best å la det være som det er. Bedre å prioritere bugsa foran det her.

Lenke til kommentar

Hva med å kun gi muligheten til å dele ut maks ti plusspoeng i løpet av en tolvtimersperiode?

 

Ser for meg at mange ikke kommer til å bruke fuksjonen, noen kommer til å bruke den riktig mens andre deler ut poeng i hytt og gevær.

 

Husker når tommelfunksjonen (noe som er lignende) kom på vgd, folk startet tråder på måfå kun for å få tomler. Folk ga en tommel, også fikk de en tilbake slik at de steg i "rang".

Lenke til kommentar

Så lenge lekeplassen gir pluss, er hele poenget med funksjonen borte. Skriver en et par gode innlegg får en kanskje 20-30 'poeng' siden det er hjelpsomt for et fåtall personer, mens i en tråd som kanskje kalles 'pluss meg, og jeg plusser deg' på lekeplassen ender opp med flere hundre poeng ødelegger hele prinsippet.

 

Liker overhodet ikke disse 'sosiale' funksjonene, til det kan vi bruke facebook og lignende, og la diskusjoner foregå på diskusjon.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...