Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det er bare å pugge det. :p Den er ikke så veldig vanskelig å huske. Og om jeg ikke tar feil forventer de at du kan forkortelsene.

 

Y = BNP

C = privat konsum

G = offentlig konsum

I = realinvesteringer

Q = import

X = eksport

 

Og Y med strek over er vel normal BNP. Om faktisk BNP er lavere enn normal BNP er landet i lavkonjunktur, motsatt er landet i høykonjunktur.

 

Om jeg ikke husker feil, dobbeltsjekk med boka du. :)

Tusen takk! :D

 

Har lært meg forkortelsene, så må jobbe litt med forståelsen fremover! :) Greit å "sikre" seg et poeng på eksamen, da det kan være avgjørende for om det blir en F eller E, eventuelt E eller D, osv! ;)

 

Håper så sykt på en bestått karakter!

Når har du eksamen i dette faget?

Beklager sent svar!

 

Eksamen i makroøkonomi 17. juni :) men har også eksamen i organisasjonsatferd og ledelse 11. juni, så jeg har utrolig mye jeg skal lære meg i løpet av de i underkant tre neste ukene. Litt tidspress.

 

Makroøkonomien er det jeg helt klart finner mest utfordrende, så skal forsøke å jobbe litt med det ved siden av eksamensforberedelsene til org. :) Blir noen harde dager framover!

 

Tanker? :- )

Lenke til kommentar

Synd at du ikke har prioritert Makroøkonomi, for det er faktisk ganske så interessant å lese på (for en fremtidig økonom). Jeg var også veldig heldig med foreleseren, Terje Synnestvedt, i tillegg til en god fagbok.

Ja, det er sant! :( Når jeg nå først har satt meg litt ned med det, er det mye jeg finner veldig interessant! Helt enig med deg. :)

 

Studerer markedsføring, så dette med tall og økonomi er ikke heelt min greie, selv om jeg har halter meg gjennom både finans 1 og statistikk til nå. :) Frykter dog makroøkonomi blir min største utfordring til nå, spesielt med så liten tid igjen.

 

Terje høres ikke feil ut. ;) Han holder til i Bergen?

Lenke til kommentar

Hei.

Leser på motivasjonsteorier o.l. i Org og lurer egentlig på hva jeg skal gjøre på f.eks Definer begrepet motivasjon. Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene

beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler.

Mener de da Hovedteoriene sine sentralpunkter generelt altså Sosiale, Behov, Kognitive og jobbkarakteristika modeller?

eller alt som f.eks sette kognitive evalueringsteori opp mot forventningsteori da de nuller hverandre litt ut?
Endret av Tr3mendous
Lenke til kommentar

 

Synd at du ikke har prioritert Makroøkonomi, for det er faktisk ganske så interessant å lese på (for en fremtidig økonom). Jeg var også veldig heldig med foreleseren, Terje Synnestvedt, i tillegg til en god fagbok.

Ja, det er sant! :( Når jeg nå først har satt meg litt ned med det, er det mye jeg finner veldig interessant! Helt enig med deg. :)

 

Studerer markedsføring, så dette med tall og økonomi er ikke heelt min greie, selv om jeg har halter meg gjennom både finans 1 og statistikk til nå. :) Frykter dog makroøkonomi blir min største utfordring til nå, spesielt med så liten tid igjen.

 

Terje høres ikke feil ut. ;) Han holder til i Bergen?

 

 

Makro er lett å jukse på da. Ta på deg caps og sitt bak en som ser smart ut så går det nok bra. Sikret meg en C på den måten da jeg nektet å lese på det greiene der.

Da har du hvertfall en backup løsning. :p

 

Hei.

 

Leser på motivasjonsteorier o.l. i Org og lurer egentlig på hva jeg skal gjøre på f.eks Definer begrepet motivasjon. Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene

beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler.

 

Mener de da Hovedteoriene sine sentralpunkter generelt altså Sosiale, Behov, Kognitive og jobbkarakteristika modeller?

 

eller alt som f.eks sette kognitive evalueringsteori opp mot forventningsteori da de nuller hverandre litt ut?

 

 

Ja. Fin denne siden: http://organisasjonspsykologi.wikispaces.com/K&K+kap.+2

Lenke til kommentar

 

 

Synd at du ikke har prioritert Makroøkonomi, for det er faktisk ganske så interessant å lese på (for en fremtidig økonom). Jeg var også veldig heldig med foreleseren, Terje Synnestvedt, i tillegg til en god fagbok.

Ja, det er sant! :( Når jeg nå først har satt meg litt ned med det, er det mye jeg finner veldig interessant! Helt enig med deg. :)

 

Studerer markedsføring, så dette med tall og økonomi er ikke heelt min greie, selv om jeg har halter meg gjennom både finans 1 og statistikk til nå. :) Frykter dog makroøkonomi blir min største utfordring til nå, spesielt med så liten tid igjen.

 

Terje høres ikke feil ut. ;) Han holder til i Bergen?

 

 

Makro er lett å jukse på da. Ta på deg caps og sitt bak en som ser smart ut så går det nok bra. Sikret meg en C på den måten da jeg nektet å lese på det greiene der.

Da har du hvertfall en backup løsning. :p

 

Hei.

 

Leser på motivasjonsteorier o.l. i Org og lurer egentlig på hva jeg skal gjøre på f.eks Definer begrepet motivasjon. Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene

beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler.

 

Mener de da Hovedteoriene sine sentralpunkter generelt altså Sosiale, Behov, Kognitive og jobbkarakteristika modeller?

 

eller alt som f.eks sette kognitive evalueringsteori opp mot forventningsteori da de nuller hverandre litt ut?

 

 

Ja. Fin denne siden: http://organisasjonspsykologi.wikispaces.com/K&K+kap.+2

 

Ja til hva?

 

 

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva karakterskalaen i finansregnskap og regnskapsanalyse ligger på sånn ca? Er det mulig å få A med rundt 87-88 % riktig?

I de fleste vanlige økonomifagene med skriftlig eksamen uten hjelpemidler ligger kravet for A på 85%, så du har mest sannsynlig fått en A. Gratulerer! Jeg klarte ikke A-en i det faget:(

Lenke til kommentar

Hei!

 

Noen her inne som har erfaring fra å bytte fra eiendomsmegling til økonomi/adm?

 

Vurderer å bytte. Vet ikke om eiendomsmegler er yrket som passer for meg, med tanke på arbeidstider, ferier osv. Må jo jobba når andre har fri. Føler man har mye bedre muligheter innenfor økonomi og administrajon. Vurdere også å ta en master når jeg er ferdig med bachelor, men må se hvor skolelei jeg er blitt. Har tenkt å snakke me rådgivere fra skolen, men vet ikke hvor mye hjelp det er å få fra dem.

Lenke til kommentar

 

Eksamen i makroøkonomi 17. juni :) men har også eksamen i organisasjonsatferd og ledelse 11. juni, så jeg har utrolig mye jeg skal lære meg i løpet av de i underkant tre neste ukene. Litt tidspress.

 

Tanker? :- )

 

Ikke får å burst your bubble, men underkant av 3 uker er litt feil når det er nøyaktig 2 uker til. Har følelsen av at jeg har sett deg et par ganger angående eksamener, og at du alltid opererer med dårlig tid? Kjører du skippertak på hver eneste eksamen? Går du i forelesninger?

Lenke til kommentar

 

 

Eksamen i makroøkonomi 17. juni :) men har også eksamen i organisasjonsatferd og ledelse 11. juni, så jeg har utrolig mye jeg skal lære meg i løpet av de i underkant tre neste ukene. Litt tidspress.

 

Tanker? :- )

 

Ikke får å burst your bubble, men underkant av 3 uker er litt feil når det er nøyaktig 2 uker til. Har følelsen av at jeg har sett deg et par ganger angående eksamener, og at du alltid opererer med dårlig tid? Kjører du skippertak på hver eneste eksamen? Går du i forelesninger?

 

 

 

Hahaha! :)

 

To uker! Går fort i svingene kan man si! Huff... Bra det er noen som følger med! ;)

 

Hehe, vel... Du har helt rett, dessverre! Jeg er utrolig flink til å skippe forelesninger, opererer som regel med dårlig tid og det ender alltid opp med skippertak under eksamensperioder. Sånn har det alltid vært, og jeg har alltid "overlevd" uten å stryke i noe. Jeg er ganske god til å "ro i land" akseptable karakterer. Vel, definisjonen av akseptable karakterer kan vel diskuteres, men i dette tilfellet sett med mine øyne.

Denne gangen frykter jeg dog det verste, spesielt i makroøkonomi.

 

Jeg antar det ikke er annet å gjøre enn å stålsette seg og ha stor innsats på skolefronten de to neste ukene, og håpe på det beste. Synd jeg er for lite lur til å jobbe jevnt og trutt, med noe jeg egentlig har interesse for! Det er så mye annet spennende jeg stort sett velger å oppta min tid med, av noe uforklarelige årsaker - muligens blant annet fordi jeg assosierer ordet "skole" med noe kjipt, noe det ikke er, men som jeg enda ikke har innsett tilstrekkelig nok for å sette meg ned med det, også i god tid før eksamen.

 

En ting er sikkert; klage kan jeg ikke... Jeg fikk med meg at foreleseren var veldig dyktig og at forelesningene har vært gode. Dette er mitt eget ansvar, så nå får jeg bare se å ta konsekvensene av min latterlige arbeidsinnsats og forhåpentligvis "overleve" nok en gang! I det minste er det godt jeg har selvinnsikten intakt (eller har jeg egentlig det?). ;)

 

:)

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

Jeg jobbet nesten ikke før eksamensperioden det første året på Sivøk, og selv i eksamensperioden jobbet jeg ikke så veldig mye. Resultatet ble selvfølgelig elendige karakterer og stor misnøye. Andre og tredje året jobbet jeg jevnt og trutt, med filosofien om at et heltidsstudie bør innebære like mye jobb som en heltidsjobb. Resultatet ble gode karakterer og velvær. Man lærer av sine feil. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Eksamen i makroøkonomi 17. juni :) men har også eksamen i organisasjonsatferd og ledelse 11. juni, så jeg har utrolig mye jeg skal lære meg i løpet av de i underkant tre neste ukene. Litt tidspress.

 

Tanker? :- )

 

Ikke får å burst your bubble, men underkant av 3 uker er litt feil når det er nøyaktig 2 uker til. Har følelsen av at jeg har sett deg et par ganger angående eksamener, og at du alltid opererer med dårlig tid? Kjører du skippertak på hver eneste eksamen? Går du i forelesninger?

 

 

 

Hahaha! :)

 

To uker! Går fort i svingene kan man si! Huff... Bra det er noen som følger med! ;)

 

Hehe, vel... Du har helt rett, dessverre! Jeg er utrolig flink til å skippe forelesninger, opererer som regel med dårlig tid og det ender alltid opp med skippertak under eksamensperioder. Sånn har det alltid vært, og jeg har alltid "overlevd" uten å stryke i noe. Jeg er ganske god til å "ro i land" akseptable karakterer. Vel, definisjonen av akseptable karakterer kan vel diskuteres, men i dette tilfellet sett med mine øyne.

Denne gangen frykter jeg dog det verste, spesielt i makroøkonomi.

 

Jeg antar det ikke er annet å gjøre enn å stålsette seg og ha stor innsats på skolefronten de to neste ukene, og håpe på det beste. Synd jeg er for lite lur til å jobbe jevnt og trutt, med noe jeg egentlig har interesse for! Det er så mye annet spennende jeg stort sett velger å oppta min tid med, av noe uforklarelige årsaker - muligens blant annet fordi jeg assosierer ordet "skole" med noe kjipt, noe det ikke er, men som jeg enda ikke har innsett tilstrekkelig nok for å sette meg ned med det, også i god tid før eksamen.

 

En ting er sikkert; klage kan jeg ikke... Jeg fikk med meg at foreleseren var veldig dyktig og at forelesningene har vært gode. Dette er mitt eget ansvar, så nå får jeg bare se å ta konsekvensene av min latterlige arbeidsinnsats og forhåpentligvis "overleve" nok en gang! I det minste er det godt jeg har selvinnsikten intakt (eller har jeg egentlig det?). ;)

 

:)

 

 

Det beste er såklart å jobbe hele året, men to uker skal vere nok til å "overleve" i de fleste fag. Bare sørg for å jobbe godt med arbeidskrav og tidligere eksamener så skal det nok gå bra. Om det blir 30 spm på eksamen så holder det vel med ca 12 riktige (om du ikke svarer feil på noen) til en ståkarakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobbet nesten ikke før eksamensperioden det første året på Sivøk, og selv i eksamensperioden jobbet jeg ikke så veldig mye. Resultatet ble selvfølgelig elendige karakterer og stor misnøye. Andre og tredje året jobbet jeg jevnt og trutt, med filosofien om at et heltidsstudie bør innebære like mye jobb som en heltidsjobb. Resultatet ble gode karakterer og velvær. Man lærer av sine feil. :)

Jeg jobber jevnt og trutt jeg også, men ender alltid opp med kraftig øving rett før eksamen uansett. Forskjellen er vel at jeg med jevn jobbing i tillegg til jobbingen før eksamen faktisk klarer å dra inn greie karakterer.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet nesten ikke før eksamensperioden det første året på Sivøk, og selv i eksamensperioden jobbet jeg ikke så veldig mye. Resultatet ble selvfølgelig elendige karakterer og stor misnøye. Andre og tredje året jobbet jeg jevnt og trutt, med filosofien om at et heltidsstudie bør innebære like mye jobb som en heltidsjobb. Resultatet ble gode karakterer og velvær. Man lærer av sine feil. :)

 

Vel talt! :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber mer i eksamenstiden nå, enn da jeg ikke leste ellers. Forskjellen er jo at eksamensperioden i stor grad blir brukt til å repetere og reflektere over alt man har jobbet med, fremfor å pugge gamle eksamensvar i et desperat forsøk på å lure inn en D.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

 

 

Det beste er såklart å jobbe hele året, men to uker skal vere nok til å "overleve" i de fleste fag. Bare sørg for å jobbe godt med arbeidskrav og tidligere eksamener så skal det nok gå bra. Om det blir 30 spm på eksamen så holder det vel med ca 12 riktige (om du ikke svarer feil på noen) til en ståkarakter.

 

 

 

Takk for god oppmuntring (eller hva jeg skal kalle det!)! Håper du har rett! :)

 

I de siste dagene har jeg hatt et spesielt fokus på arbeidskrav og tidligere eksamener, så med det har vi lik tankegang - godt å se flere som mener dette er viktig foran eksamen i makroøkonomi.

 

12 riktige burde holde hvis jeg ikke svarer feil på noe ja, hvis det er minst 40 % man må ha riktig for å få bestått, noe jeg også vil tro er mest sannsynlig. Tenkte muligens også 30 %, men det er nok mest nærliggende å tro at minst 40 % er det man må ha for å ikke stryke.

 

Etter arbeidsinnsatsen i dag, sitter jeg igjen med en bedre følelse, men jeg er innstilt på at jeg har to veldig harde studieuker foran meg, så det nytter nok ikke å lene seg tilbake.

 

Har hørt rykter om at folk tar litt lett på makroøkonomi, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor. Jeg tror neppe det er noe lettere med flervalgsoppgaver på eksamen. Det hadde vært interessant å sjekket ut strykprosenten her. Understreker at dette gjelder makroøkonomi på "1.året-markedsføring-nivå".

 

:)

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

Men er det noe kult å dra på jobbintervju med mange E-er og D-er? ;)

 

 

Slik det ser ut nå, har jeg en sterk mistanke om at jeg nok jeg ender opp med en god del C-er og D-er, samt noen få B-er, etter endt grad.

 

Med andre ord vil ikke det være et karakterkort som blir å kunne slåes veldig hardt i bordet med ved jobbintervju, men hvis jeg først kommer meg til intervju tenker jeg at potensiell arbeidsgiver først og fremst har fokus på personlighet. Jeg har alltid stilt rimelig sterkt etter at jeg først har kommet meg gjennom det som til tider har vært trange nåløyer i forkant av et jobbintervju, men så skal det sies at for ytterligere attraktive jobber i næringslivet enn hva jeg har henvendt meg til, kreves det nok litt mer for å bli kvalifisert til et intervju.

 

Et godt vitnemål kommer alltid veldig godt med på CV-en, men jeg satser på å kompensere dette med andre ting, som for eksempel relevante attester, en ryddig og oversiktlig CV, samt en god søknad i seg selv. Jeg har for øvrig alltid hatt en liten tankegang om at "alt ordner seg til slutt". Kanskje noe naivt, muligens litt arrogant å tenke slik, men til nå har det i det minste heldigvis gått fint. Skulle det en dag bli krise med tanke på jobbsituasjon, har jeg en plan B i å benytte meg av det jeg vil tørre å påstå begynner å bli et relativt stort nettverk, men jeg vil meget mye mer oppnå et jobbtilbud etter vanlig prosedyre.

 

Selv er jeg for øyeblikket bare fornøyd med å kunne fullføre en bachelorgrad innen normert tid. Fikser jeg de to kommende eksamener, de to neste ukene, vil jeg tørre å påstå at jeg er i rute for å nå mitt relativt lite ambisiøse mål om akkurat det. ;)

 

Nei, nå tenker jeg "høyt" her! Godt å lufte noen tanker etter en lang dag. For øvrig må jeg si det er utrolig hvor asosial man blir under skippertak som dette, men da er det godt å tenke at friheten venter. Håper bare jeg kan ta meg frihet med god samvittighet, når "alt" er "over".

 

Hyggelig forum det her forresten! Et fint nettsted for å dele skolerelaterte saker og ting, tanker og erfaringer, eventuelt bare for å slå av en liten prat! :)

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...