Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i at nivået blant studenter ved BI er lavt. Kanskje det første semesteret, men allerede etter første semester har mange studenter falt av studiene og gitt opp!

 

BI er eksperter på å luke ut svake studenter. Det er mange, mange (!) jeg vet om som bestemte seg for å slutte før jul, og da var ikke det aller første semesteret over en gang.

 

Arbeidstakere fra BI har et godt rykte på seg i næringslivet. Det er ikke for uten grunn at så mange ansatte i for eksempel selskap som DNB og Aker Solutions, har utdannelse fra BI. Jeg er såpass heldig at jeg har fått slått av en liten prat med både Rune Bjerke og Petter Stordalen, som begge var fulle av lovord om BI. Navn som Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og Siv Jensen har alle holdt foredrag ved skolen, og også dem virket mer enn positive nok til BI.

 

Studenter med en en bachelor eller master fra BI, tjener forresten i gjennomsnitt mer penger enn de med tilsvarende grader fra universitetet.

 

Poenget er at BI er en anerkjent skole, med et godt rykte og innehar generelt sett dyktige studenter som fullfører sine grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Jeg er uenig i at nivået blant studenter ved BI er lavt. Kanskje det første semesteret, men allerede etter første semester har mange studenter falt av studiene og gitt opp!

 

 

PS: Legger forresten til at jeg foreløpig har et snitt på C, uten å ha lagt ned spesielt med innsats til nå. Ville dog muligens vært fornøyd med et snitt på E, hvis jeg samtidig også da hadde unngått stryk.

 

No offense, men når du er fornøyd med et snitt på C og også hadde vært fornøyd med E (da kommer du ikke inn på masterstudium forresten), så er du kanskje ikke så vanskelig å imponere. At du ikke har lagt ned en innsats er vel ikke noe å skryte av heller. :)

Lenke til kommentar

Med mindre man skal inn på en Master og må oppfylle en del krav som f.eks. et karaktersnitt, enkelte obligatoriske fag (Må vel ha 15 studiepoeng i organisasjonsfag for å komme inn på CBS(?)) og andre kurs (Engelskkurs for mange utlandske universiteter etc) så spiller faktisk ikke snittet ditt sånn enormt stor rolle.

 

Missforstå meg rett, ære være de som klarer å ha et ålreit snitt på skolen, men det går som regel på bekostning av andre ting som jobb ved siden av skolen, sosialisering, verv, utvalg etc.

 

Har fått pratet med en del gjesteforelesere - deriblandt Anita Krohn Traaseth - og de sier i snitt det samme om at det er tilleggsferdigheter som skiller klinten fra hveten. Har man en bachelor viser man ikke hva man kan, man viser at man har klart å fullføre en grad ved en av Europas bedre skoler (44.plass?) og at man har noe oppi topplokket. Men man kan fortsatt være komplett udugelig i arbeidslivet.

 

Derfor legges det mye vekt på andre ting enn karakterer. Jeg tar heller mitt svake c-snitt og verv i linjestyret og en jobb på BI over et sterkt B-snitt ti ut av ti ganger.

Lenke til kommentar

Med mindre man skal inn på en Master og må oppfylle en del krav som f.eks. et karaktersnitt, enkelte obligatoriske fag (Må vel ha 15 studiepoeng i organisasjonsfag for å komme inn på CBS(?)) og andre kurs (Engelskkurs for mange utlandske universiteter etc) så spiller faktisk ikke snittet ditt sånn enormt stor rolle.

 

Missforstå meg rett, ære være de som klarer å ha et ålreit snitt på skolen, men det går som regel på bekostning av andre ting som jobb ved siden av skolen, sosialisering, verv, utvalg etc.

 

Har fått pratet med en del gjesteforelesere - deriblandt Anita Krohn Traaseth - og de sier i snitt det samme om at det er tilleggsferdigheter som skiller klinten fra hveten. Har man en bachelor viser man ikke hva man kan, man viser at man har klart å fullføre en grad ved en av Europas bedre skoler (44.plass?) og at man har noe oppi topplokket. Men man kan fortsatt være komplett udugelig i arbeidslivet.

 

Derfor legges det mye vekt på andre ting enn karakterer. Jeg tar heller mitt svake c-snitt og verv i linjestyret og en jobb på BI over et sterkt B-snitt ti ut av ti ganger.

Med et svakt C- snitt kommer du neppe på intervju til de mer attraktive arbeidsgiverne, nesten uavhengig av hva du har på CVen. Det er sterkt overdrevet at verv etc har så enormt mye å si. Mange bedrifter liker å hevde at karakterer ikke er det viktigste, men når det kommer til stykket så lukes du tidlig ut av søknadsprosessen med svake karakterer.

 

Missforstå meg rett, verv, deltids- og sommerjobb er viktig. Poenget er at de ikke skal veie opp for karakterene, men komplementere dem. En kandidat med svak B- snitt og mye ekstra på CVen er mer attraktiv enn en kandidat med sterk B- snitt, og ingenting annet på CVen. Men en sterk B er nok i de fleste tilfeller mer attraktiv enn en svak C med mye på CVen. Såfremt det ikke er noe helt ekstraordinært du kan vise til, noe de ferreste har.

 

Det du må huske på er at det er utrolig mange som både har gode karakterer, og verv etc på CVen. Det hjelper lite å kun ha en av delene når konkurrentene dine har begge deler. Det er hovedsakelig de som har mange verv og svake karakterer som snakker så høyt om at karakterer ikke er det viktigste. Karakterene får deg inn på intervju, deretter teller det andre tyngre. Mange av de attraktive selskapene har mer eller mindre automatiske silingsprosesser når du søker på nett, har du under et gitt minimumsnitt (som regel rundt B), lukes du ofte ut automatisk.

 

Jeg var relativt nylig gjennom søknadsprosessen for jobb som utdannet siviløkonom. En ting jeg la merke til var at de med gode karakterer ble kalt inn på intervju de fleste stedene de søkte, selv om de muligens ikke hadde så mange verv etc. De som hadde masse verv etc, men svake karakterer slet betraktelig mye mer med å få intervju. Samme hva bedriftene sier på "bedpress", karakterer er viktige. Bortimot samtlige stillingsbeskrivelser etterlyser også "sterke akademiske resultater".

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du må huske på er at det er utrolig mange som både har gode karakterer, og verv etc på CVen. Det hjelper lite å kun ha en av delene når konkurrentene dine har begge deler. Det er hovedsakelig de som har mange verv og svake karakterer som snakker så høyt om at karakterer ikke er det viktigste. Karakterene får deg inn på intervju, deretter teller det andre tyngre. Mange av de attraktive selskapene har mer eller mindre automatiske silingsprosesser når du søker på nett, har du under et gitt minimumsnitt (som regel rundt B), lukes du ofte ut automatisk.

 

Jeg var relativt nylig gjennom søknadsprosessen for jobb som utdannet siviløkonom. En ting jeg la merke til var at de med gode karakterer ble kalt inn på intervju de fleste stedene de søkte, selv om de muligens ikke hadde så mange verv etc. De som hadde masse verv etc, men svake karakterer slet betraktelig mye mer med å få intervju. Samme hva bedriftene sier på "bedpress", karakterer er viktige. Bortimot samtlige stillingsbeskrivelser etterlyser også "sterke akademiske resultater".

Det du sier stemmer godt med min oppfatning og erfaring. Den største hvileputa for folk er at "bedrifter ser mer på personlige egenskaper enn karakterer". Joda, personlige egenskaper er kjempeviktig for arbeidsgiver og godt mulig det aller viktigste, men man skal være rimelig naiv for å tro at man har så enormt mye bedre personlighet enn alle med gode karakterer.
Lenke til kommentar

 

Det du må huske på er at det er utrolig mange som både har gode karakterer, og verv etc på CVen. Det hjelper lite å kun ha en av delene når konkurrentene dine har begge deler. Det er hovedsakelig de som har mange verv og svake karakterer som snakker så høyt om at karakterer ikke er det viktigste. Karakterene får deg inn på intervju, deretter teller det andre tyngre. Mange av de attraktive selskapene har mer eller mindre automatiske silingsprosesser når du søker på nett, har du under et gitt minimumsnitt (som regel rundt B), lukes du ofte ut automatisk.

 

Jeg var relativt nylig gjennom søknadsprosessen for jobb som utdannet siviløkonom. En ting jeg la merke til var at de med gode karakterer ble kalt inn på intervju de fleste stedene de søkte, selv om de muligens ikke hadde så mange verv etc. De som hadde masse verv etc, men svake karakterer slet betraktelig mye mer med å få intervju. Samme hva bedriftene sier på "bedpress", karakterer er viktige. Bortimot samtlige stillingsbeskrivelser etterlyser også "sterke akademiske resultater".

Det du sier stemmer godt med min oppfatning og erfaring. Den største hvileputa for folk er at "bedrifter ser mer på personlige egenskaper enn karakterer". Joda, personlige egenskaper er kjempeviktig for arbeidsgiver og godt mulig det aller viktigste, men man skal være rimelig naiv for å tro at man har så enormt mye bedre personlighet enn alle med gode karakterer.

Nettopp! En del studenter tror automatisk at alle med veldig gode karakterer er usosiale særinger som bor på lesesalen, totalt blottet for sosiale ferdigheter. Det er godt mulig å få gode karakterer, være sosial og ha deltidsjobb etc. Det krever bare bedre prioriteringer, og litt ekstra innsats.

 

Hvordan skal man vise fram den "flotte personligheten" sin, dersom man ikke blir innkalt til intervju.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Derfor legges det mye vekt på andre ting enn karakterer. Jeg tar heller mitt svake c-snitt og verv i linjestyret og en jobb på BI over et sterkt B-snitt ti ut av ti ganger.

 

Hva med et sterkt A-snitt og jobb som studentveileder hos BI fordi du er blant de 15% beste på kullet? :)

 

Selvsagt vil verv og sånt være en fordel, men jeg er egentlig usikker på hvor mye det betyr så sant det ikke er veldig betydningsfullt eller man har vært i en ledende stilling. Og et A-B snitt er vel mulig i tillegg til dette om man jobber knallhardt? BI er ikke akkurat ingeniørvitenskap heller.

 

Jeg kjenner tre siviløkonomer fra NHH. De hadde alle jobbtilbud fra ulike konsulent- og revisjonsselskap før de var ferdige med studiene. Ingen av de hadde verv eller en gang deltidsjobb foruten feriejobbing, men det de hadde til felles var et veldig sterkt snitt. Mellom A og B.

 

Ellers er det jo et poeng som Christeven sier også. Man er ikke sosialt retardert eller mangler personlige egenskaper fordi man har A i snitt. Nettopp det er jo et bevis på at du har tilegnet kunnskapen du er der for å lære og at du faktisk har høy arbeidskapasitet og høy arbeidsmoral.

 

At BI er en flott og anerkjent skole betviler jeg ikke, men når det er 650 i klassen min, så må man gjøre noe for å skille seg ut. Så vidt jeg vet er det heller ikke stor mangel på økonomer i dagens næringsliv, så konkurransen er faktisk ganske høy om man vil ha de beste jobbene. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

Derfor legges det mye vekt på andre ting enn karakterer. Jeg tar heller mitt svake c-snitt og verv i linjestyret og en jobb på BI over et sterkt B-snitt ti ut av ti ganger.

Hva med et sterkt A-snitt og jobb som studentveileder hos BI fordi du er blant de 15% beste på kullet? :)

 

Sterkt A-snitt vil jeg gjerne se ettersom det beste man kan få er et rent A-snitt og nest beste er svak A. Offentlig skrøyt av at man er blant de 15% beste er i mitt hode veldig negativt.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Derfor legges det mye vekt på andre ting enn karakterer. Jeg tar heller mitt svake c-snitt og verv i linjestyret og en jobb på BI over et sterkt B-snitt ti ut av ti ganger.

Hva med et sterkt A-snitt og jobb som studentveileder hos BI fordi du er blant de 15% beste på kullet? :)

 

Sterkt A-snitt vil jeg gjerne se ettersom det beste man kan få er et rent A-snitt og nest beste er svak A. Offentlig skrøyt av at man er blant de 15% beste er i mitt hode veldig negativt.

 

 

Nå er dette en diskusjon om karakterer og betydningen av verv eller personlige egenskaper så du må nesten se det i lys av det og at jeg i tillegg er anonym her. I virkeligheten er jeg en ganske ydmyk person og nevner ikke en gang mine resultat. Jeg mente ikke å fremstå som arrogant her heller, men faktum er at jeg har A i snitt og jeg ble oppfordret til å søke jobb som studentveileder, en jobb jeg ikke søkte på fordi jeg mest sannsynligvis skal slutte til høsten.

 

Nevnte det kun fordi jeg så det som relevant i forhold til diskusjonen. :)

Lenke til kommentar

Angående BI og karakterer - husk at BI stort sett tilbyr lederutdannelser. Ikke alle som går den veien har som mål å søke seg inn i et stort konsern.

 

Er nok en betydelig andel her som ønsker å lære mer om ledelsespsykologi og regnskap rett og slett fordi de ønsker å starte for seg selv, eventuelt ta over en familiebedrift. Da er ikke karakterene det viktigste, men forståelsen du faktisk sitter igjen med. Viktig å huske at utdannelse handler om mer enn et pent papir.

 

Har selv erfart at det ikke alltid er de fagene jeg føler jeg forstår best jeg har fått høyest karakter i. Tror ofte det lønner seg å lese strategisk for å få gode resultater på eksamen. Finnes eksamner som dekker typ 10% av pensumet, du kan altså rissikere å stryke selv om du kan 90% av boken utenatt.

 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er uenig i at nivået blant studenter ved BI er lavt. Kanskje det første semesteret, men allerede etter første semester har mange studenter falt av studiene og gitt opp!

PS: Legger forresten til at jeg foreløpig har et snitt på C, uten å ha lagt ned spesielt med innsats til nå. Ville dog muligens vært fornøyd med et snitt på E, hvis jeg samtidig også da hadde unngått stryk.

No offense, men når du er fornøyd med et snitt på C og også hadde vært fornøyd med E (da kommer du ikke inn på masterstudium forresten), så er du kanskje ikke så vanskelig å imponere. At du ikke har lagt ned en innsats er vel ikke noe å skryte av heller. :)

Jeg er fullstendig klar over hvilke karakterer som kreves for å kunne komme inn på et masterstudium, og det er nok ikke så lett å imponere meg som du tror, men jeg har stor respekt for alle de som har fullført en grad, uansett hvor de har tatt den og hva de har tatt den i. Utdannelse er en fin ting.

 

Skryter ikke av å ikke ha lagt ned spesielt med innsats - heller en forklaring på at man ikke nødvendigvis trenger å være dum selv om man ikke får toppkarakterer. Ikke at det er noen som har sagt det heller, men jeg fant det relevant å ta det i betraktning.

 

Selv finner jeg mange ting viktigere enn å få gode karakterer, selv om det sikkert også er en fin ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål som jeg ble litt nysgjerrig på: Om man tar en kont. eksamen for å forbedre et resultat - står det på det endelige vitnemålet? (At man har forbedret karakteren altså, og at det ikke er det opprinnelige første resultatet).

Endret av haugs227
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål som jeg ble litt nysgjerrig på: Om man tar en kont. eksamen for å forbedre et resultat - står det på det endelige vitnemålet? (At man har forbedret karakteren altså, og at det ikke er det opprinnelige første resultatet).

Nei, men det vil stå hvilket semester du fikk karakterer, så det kan være litt avslørende på den måten.

Lenke til kommentar

Tror også vi diskuterer litt rundt hverandre. Jeg diskuterer utifra mitt studie, altså Markedsføringsledelse. Hvordan ståa er for økonomer og revisorer etc. mtp. jobbsituasjon og karakterer vs. alt det andre aner jeg ikke. De jeg har pratet med av folk fra næringslivet har jo gitt meg råd basert på at jeg skal inn i en type jobb.
Men jeg ser jo helt klart at fag som er tyngre økonomisk der fasitten gjerne er gitt kontra markedsføring som kan være veldig mye synsing og føling så vil en med et høyere snitt automatisk bety = bedre egnet i jobben.

 

Føler kanskje det er et vesentlig poeng å ta med i regnestykket :-)

Lenke til kommentar

Hvordan øver dere til makroøkonomi, folkens?

 

Huff, det er så mye og jeg frykter så veldig å stryke!

 

Viktig spørsmål:

Hva er de beste tips for å bestå, hvis man for øyeblikket har lite kunnskap og eksamen er på tirsdag?

 

Hmm... Vi som har "vanlig" makroøkonomi og ikke makroøkonomi for økonomer, får vel mer teorispørsmål og mindre matte på eksamen?

Lenke til kommentar

Hvordan øver dere til makroøkonomi, folkens?

 

Huff, det er så mye og jeg frykter så veldig å stryke!

 

Viktig spørsmål:

Hva er de beste tips for å bestå, hvis man for øyeblikket har lite kunnskap og eksamen er på tirsdag?

 

Hmm... Vi som har "vanlig" makroøkonomi og ikke makroøkonomi for økonomer, får vel mer teorispørsmål og mindre matte på eksamen?

Har du prøvd å løst gamle eksamensoppgaver? Gjør det, skriv ned ord/begreper du ikke kan, let dem opp i boka, les og forstå. Ellers har jeg sett at det er lite regneoppgaver. Dersom du bare er opptatt av å bestå er det bare å hoppe over de kapitlene.

Lenke til kommentar

 

Hvordan øver dere til makroøkonomi, folkens?

 

Huff, det er så mye og jeg frykter så veldig å stryke!

 

Viktig spørsmål:

Hva er de beste tips for å bestå, hvis man for øyeblikket har lite kunnskap og eksamen er på tirsdag?

 

Hmm... Vi som har "vanlig" makroøkonomi og ikke makroøkonomi for økonomer, får vel mer teorispørsmål og mindre matte på eksamen?

Har du prøvd å løst gamle eksamensoppgaver? Gjør det, skriv ned ord/begreper du ikke kan, let dem opp i boka, les og forstå. Ellers har jeg sett at det er lite regneoppgaver. Dersom du bare er opptatt av å bestå er det bare å hoppe over de kapitlene.

 

hvor mange poeng må en ha for å stå i makro? :)

Lenke til kommentar

Hei! Da må jeg bare slenge meg på her!

Starter 1.året på bedøk til høsten ved BI Trondheim. Har allerede kommet godt igang føler jeg, har lest både kompendiet og studieboka i faget "bedriften"!

 

Skal begynne å pugge matte i sommer nå, siden jeg ikke har gjort matte på skole på ca 10år(siden vgs).

Har kjøpt Matematikk for økonomer, og skal prøve å komme igjennom den før skolen begynner, men er litt redd for at jeg må tilbake til ungdomskole/vgsbøkene for å kunne tette alle de store hullene som finnes når det gjelder matte! grøss!

 

uansett her er jeg, og jeg forsvinner ikke det første ! =)

Lenke til kommentar

Hei! Da må jeg bare slenge meg på her!

Starter 1.året på bedøk til høsten ved BI Trondheim. Har allerede kommet godt igang føler jeg, har lest både kompendiet og studieboka i faget "bedriften"!

 

Skal begynne å pugge matte i sommer nå, siden jeg ikke har gjort matte på skole på ca 10år(siden vgs).

Har kjøpt Matematikk for økonomer, og skal prøve å komme igjennom den før skolen begynner, men er litt redd for at jeg må tilbake til ungdomskole/vgsbøkene for å kunne tette alle de store hullene som finnes når det gjelder matte! grøss!

 

uansett her er jeg, og jeg forsvinner ikke det første ! =)

God start. Bare forbli en flitting student og behold motivasjonen! Matematikken på BI er ganske enkel første halvåret. Jeg var i samme situasjon som deg når jeg begynte, at jeg ikke hadde hatt matte på 6 år og jeg klarte meg helt fint.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...