Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Må man levere den bacheloroppgaven i sånn plastikkmappe? Kan man ikke lever den som en vanlig innlevering?

Den skal leveres innbundet med fast omslag i 3 (5 for oslo) eksemplarer. Så du må levere den til feks allkopi for å få den innbundet, de kan også printe for deg men det kan være veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makroøkonomi på gang!

 

Vi har følgende opplysninger om et lands økonomi: BNP = 2500 mrd., Privat konsum = 1100 mrd., Offentlig konsum = 700 mrd., Eksport = 600 mrd og Import = 500 mrd.

 

Bruttorealinvesteringer er da lik 600, men hvorfor det?! Skjønner ikke dette med bruttorealinvesteringer. :(

 

Setter stor pris på en liten forklaring her! :)

Lenke til kommentar

Hadde makroøkonomi for noen år tilbake, tror det slik.

BNP = Privat Konsum + Offentlig Konsum + Bruttorealinvesteringer + (Eksport-Import)
2500 = 1100 + 700 + Bruttorealinvesteringer + (600-500)
Bruttorealinvesteringer = 2500-1100-700-100
Bruttorealinvesteringer = 600

Hadde det stått at du skulle beregne Netto Realinvesteringer måtte du ha trukket bruttorealinvesteringene (I) med kapitalslit (D)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde makroøkonomi for noen år tilbake, tror det slik.

 

BNP = Privat Konsum + Offentlig Konsum + Bruttorealinvesteringer + (Eksport-Import)

2500 = 1100 + 700 + Bruttorealinvesteringer + (600-500)

Bruttorealinvesteringer = 2500-1100-700-100

Bruttorealinvesteringer = 600

 

Hadde det stått at du skulle beregne Netto Realinvesteringer måtte du ha trukket bruttorealinvesteringene (I) med kapitalslit (D)

 

Aaah! :D Ser bra ut! Gikk opp et lite lys for meg her nå, takket være deg!

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Okey, jeg sliter... Har riktignok kun meg selv å takke, men frykter stryk på eksamen i makroøkonomi den 17. juni, hvis ikke det skjer et mirakel her!

 

Hadde vært utrolig fint med hjelp til denne umenneskelige oppgaven også! :)

 

 

Et år var gjennomsnittlig (nominell) pengemarkedsrente (3 måneders løpetid) lik 2,5 % p.a. og renten på 10 års statsobligasjoner lik 3,5% p.a. Årsveksten i konsumprisindeksen var 2,5%. Hvilket utsagn om korte og lange realrenter er det korrekte?

 

Det korrekte svaret er at den korte realrenten var 0 % og den lange realrenten var 1 %, men hvorfor?

 

Gruer meg såå sykt til makroøkonomi nå! :(

Lenke til kommentar

Okey, jeg sliter... Har riktignok kun meg selv å takke, men frykter stryk på eksamen i makroøkonomi den 17. juni, hvis ikke det skjer et mirakel her!

 

Hadde vært utrolig fint med hjelp til denne umenneskelige oppgaven også! :)

 

 

Et år var gjennomsnittlig (nominell) pengemarkedsrente (3 måneders løpetid) lik 2,5 % p.a. og renten på 10 års statsobligasjoner lik 3,5% p.a. Årsveksten i konsumprisindeksen var 2,5%. Hvilket utsagn om korte og lange realrenter er det korrekte?

 

Det korrekte svaret er at den korte realrenten var 0 % og den lange realrenten var 1 %, men hvorfor?

 

Gruer meg såå sykt til makroøkonomi nå! :(

realrente = nominell - inflasjon

 

Det står i oppgaven at for "et år" var gj.snitt nominell rente lik 2,5%, mens for "10år" var 3,5%

 

Kort nominell rente er her da 2,5%, mens lang er 3,5%. Inflasjon er oppgitt til å være 2,5%

 

Kort realrente = 2,5%(kort nominell rente)-2,5%(inflasjon) = 0%

Lang realrente = 3,5%(lang nominell rente)-2,5%(inflasjon) = 1%

Endret av Rolf_A
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Okey, jeg sliter... Har riktignok kun meg selv å takke, men frykter stryk på eksamen i makroøkonomi den 17. juni, hvis ikke det skjer et mirakel her!

 

Hadde vært utrolig fint med hjelp til denne umenneskelige oppgaven også! :)

 

 

Et år var gjennomsnittlig (nominell) pengemarkedsrente (3 måneders løpetid) lik 2,5 % p.a. og renten på 10 års statsobligasjoner lik 3,5% p.a. Årsveksten i konsumprisindeksen var 2,5%. Hvilket utsagn om korte og lange realrenter er det korrekte?

 

Det korrekte svaret er at den korte realrenten var 0 % og den lange realrenten var 1 %, men hvorfor?

 

Gruer meg såå sykt til makroøkonomi nå! :(

realrente = nominell - inflasjon

 

Det står i oppgaven at for "et år" var gj.snitt nominell rente lik 2,5%, mens for "10år" var 3,5%

 

Kort nominell rente er her da 2,5%, mens lang er 3,5%. Inflasjon er oppgitt til å være 2,5%

 

Kort realrente = 2,5%(kort nominell rente)-2,5%(inflasjon) = 0%

Lang realrente = 3,5%(lang nominell rente)-2,5%(inflasjon) = 1%

 

 

 

Tusen takk! :D Skulle såå ønske jeg hadde dine kunnskaper innen makroøkonomi på eksamensdagen! :)

 

Har du noen gode tips? Det er flervalgseksamen, så frykter det er fort gjort å stryke, spesielt hvis man er like nervervrak som meg.

Lenke til kommentar

Angående den forrige oppgaven du spurte om, det er der du bruker generalbudsjettlikningen. Det kommer garantert minst en sånn type oppgave, hvor minst en av variablene er ukjent, og du må bruke likningen for å finne f.eks. landets offentlige konsum.

 

 

Aaah, hjertelig! :D

 

Er det vanskelig å lære seg den?

 

Nei, nå føler jeg meg helt latterlig evneveik her og noe maktesløs, men haha... Sånn går det! ;P

Lenke til kommentar

Det er bare å pugge det. :p Den er ikke så veldig vanskelig å huske. Og om jeg ikke tar feil forventer de at du kan forkortelsene.

 

Y = BNP

C = privat konsum

G = offentlig konsum

I = realinvesteringer

Q = import

X = eksport

 

Og Y med strek over er vel normal BNP. Om faktisk BNP er lavere enn normal BNP er landet i lavkonjunktur, motsatt er landet i høykonjunktur.

 

Om jeg ikke husker feil, dobbeltsjekk med boka du. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å pugge det. :p Den er ikke så veldig vanskelig å huske. Og om jeg ikke tar feil forventer de at du kan forkortelsene.

 

Y = BNP

C = privat konsum

G = offentlig konsum

I = realinvesteringer

Q = import

X = eksport

 

Og Y med strek over er vel normal BNP. Om faktisk BNP er lavere enn normal BNP er landet i lavkonjunktur, motsatt er landet i høykonjunktur.

 

Om jeg ikke husker feil, dobbeltsjekk med boka du. :)

 

Tusen takk! :D

 

Har lært meg forkortelsene, så må jobbe litt med forståelsen fremover! :) Greit å "sikre" seg et poeng på eksamen, da det kan være avgjørende for om det blir en F eller E, eventuelt E eller D, osv! ;)

 

Håper så sykt på en bestått karakter!

Lenke til kommentar

 

Det er bare å pugge det. :p Den er ikke så veldig vanskelig å huske. Og om jeg ikke tar feil forventer de at du kan forkortelsene.

 

Y = BNP

C = privat konsum

G = offentlig konsum

I = realinvesteringer

Q = import

X = eksport

 

Og Y med strek over er vel normal BNP. Om faktisk BNP er lavere enn normal BNP er landet i lavkonjunktur, motsatt er landet i høykonjunktur.

 

Om jeg ikke husker feil, dobbeltsjekk med boka du. :)

 

Tusen takk! :D

 

Har lært meg forkortelsene, så må jobbe litt med forståelsen fremover! :) Greit å "sikre" seg et poeng på eksamen, da det kan være avgjørende for om det blir en F eller E, eventuelt E eller D, osv! ;)

 

Håper så sykt på en bestått karakter!

 

Når har du eksamen i dette faget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...