Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går IM nå, 1.året. Vurderer å bytte linje. Har lyst å ta master i økonomi og ledelse, noe som tydeligvis ikke blir så lett om jeg går IM, med tanke på alle ekstrafagene jeg trenger. Tenker derfor litt på å starte på siviløkonom. Hvis jeg gjør det, må jeg starte på 1.året, sant? Fra videregående har jeg bare P-matte, men har jo finans og økonomistyring og statistikk fra BI. Er dette nok, eller må jeg ta opp S/R-matte fra vgs?

 

Greia er at jeg synes IM rett og slett er litt for lett, og føler jeg sitter igjen med en jallagrad jeg ikke har bruk for. Vil heller velge en linje med litt mer tyngde.

Endret av hehelene
Lenke til kommentar

Hva skal du spesialisere deg i (om det går?)?

Jeg skal ta logistikk som major. Det femte året (2. året av masteren) skal jeg velge minor, og da regner jeg med å ta finans.

 

Hehelene: om du kommer inn med P-matte bør du i hvertfall jobbe MYE med matte. Jeg kom inn med 3MZ (før kunnskapsløftet), og slet voldsomt med SivØk-matte. Du kan jo se på gamle eksamener i matte SivØk (MET1180) for å vurdere nivået. Statistikk har forøvrig fagkoden MET1190 om du vil sjekke den også.

Lenke til kommentar

 

Hva skal du spesialisere deg i (om det går?)?

Jeg skal ta logistikk som major. Det femte året (2. året av masteren) skal jeg velge minor, og da regner jeg med å ta finans.

 

Hehelene: om du kommer inn med P-matte bør du i hvertfall jobbe MYE med matte. Jeg kom inn med 3MZ (før kunnskapsløftet), og slet voldsomt med SivØk-matte. Du kan jo se på gamle eksamener i matte SivØk (MET1180) for å vurdere nivået. Statistikk har forøvrig fagkoden MET1190 om du vil sjekke den også.

 

 

Regner med det ja... Statistikken så litt greiere ut enn matten:)

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Noen som vet hvor man kan få tak i svaralternativer til Organisasjonsatferd og ledelse? Mener å huske at man kunne kjøpe en slags veiledning til de 13 oppgavene på enkeleksamen.no, men finner ikke noe på siden deres. Må man registrere seg eller noe?

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Noen som vet hvor man kan få tak i svaralternativer til Organisasjonsatferd og ledelse? Mener å huske at man kunne kjøpe en slags veiledning til de 13 oppgavene på enkeleksamen.no, men finner ikke noe på siden deres. Må man registrere seg eller noe?

De har faktisk fjernet org. og ledelse. Sikkert pga de 13 oppgavene er annerledes og de ikke har lagd nye løsningsforslag.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg følte jeg fikk veldig dårlig tid på statistikk eksamenen så ble ikke ferdig en gang:/ er det noen som vil dele noen tips her til hvordan de strukturerer tiden på eksamen?

 

Jeg hadde jobbet veldig mye med faget så var utrolig kjipt å ikke bli ferdig. Men merker at jeg på eksamen blir litt perfeksjonist og istedenfor å stryke over ting jeg gjør feil tar jeg heller nytt ark, at jeg alltid MÅ gjøre oppgavene i rekkefølge, og at jeg stresser maks over hvor mange desimaler det skal være i svaret, overskrifter for eks : hypoteser, feilmargin og at jeg tar meg all for god tid i midten av eksamen til å spise.

 

I tillegg binder jeg meg veldig til tidligere sensorveiledninger.

Har gjort mange tidligere eksamener men da har jeg aldri tatt tiden, er det ganske dumt?

 

Til slutt: noen her som har tatt opp faget og følte det gikk bedre? Ble mange spørsmål her nå så beklager.

Man er alltid nervøs foran eksamen og alle håndterer dette forskjellig. Har man en dårlig dag og/eller føler at man ikke klarer å vise sensor hva du faktisk kan så er det ikke verre enn å ta opp eksamenen. Iogmed at du har jobbet hardt med dette så skal du ikke ha dårlig samvittighet for at det ikke gikk din vei.

 

Å være bevisst på tidsbruk foran eksamen er viktig. En skal ikke legge så altfor mye arbeid i det, men man får en viss anelse på arbeidsmengde og antatt tidsbruk når man gjør gamle eksamensoppgaver i Statistikk.

Ift desimaler og avrunding er det særs få sensorer som vektlegger dette. Man går ikke fra B til A ved å ha 4 desimaler kontra 3. Skriv gjerne i oppgaven at du forutsetter avrunding slik at det ikke blir for mange desimaler å holde styr på da dette vil både gjøre det mer tidskrevende og øke sannsynligheten for at du slår inn feil på kalkulatoren.

 

Ift pause og spising på eksamen så bør en holde dette til et minimum. Spis gjerne imellom oppgaver mens du leser over neste oppgave og danner deg et bilde på hva du skal gjøre på oppgaven. Man skal dog ikke undervurdere betydningen av lavt blodsukker over lengre eksamener.

 

Flere kompiser av meg som tok opp denne eksamenen i år og synes at det var lekende lett. Dette vil nok være et resultat av bedre planlegging og strukturering frem mot eksamen samt at de har modnet over et par semestre. Statistikk er et veldig greit fag å ta opp igjen om du skulle bli misfornøyd med karakteren. Nå har du gjort et bra arbeid dette semesteret, slik at du vil ha få problemer med å repetere dette frem mot neste semester.

Tusen takk for svar og gode tips! Jeg vurderer å ta den opp hvis jeg ikke blir fornøyd med karakteren og tror nok at at det kommer til å skje. Men er det sånn at kontinuasjonseksamene er vanskeligere enn den som går på våren? Har jo helst lyst til å ta den opp allerede på høsten for å bli ferdig med den, men så er jeg så redd for at de gjør den vanskeligere fordi dette er på en måte din "andre sjanse" til eksamen. Er bare noe jeg tror og merker egentlig ingen forskjell når jeg gjør eksamensoppgavene. Men vet at mange som tar opp eksamenen heller venter til neste ordinære eksamen med å ta den istedenfor neste semester.

Lenke til kommentar

Sitter og øver til Finans 2 eksamen på mandag, men sliter litt med å huske enkelte av formlene. Noen som har noen gode tips og triks for å lære seg formlene utenat?

At du jobber med forståelse av faget. Prøv å se logikken bak. Selv kunne jeg nesten ingen formler i verken finans 1 eller 2, men jeg visste at dekningsbidraget var det bidraget som skulle dekke overskudd og de faste kostnadene. Dermed var det logisk at formelen ble DB = pris- VK f.eks.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...