Gå til innhold

Hjelp! Tatt for fusk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, hvordan klarte du å jukse på en heldagsprøve i Norsk, Internett skal vel være sperret på pcene dere bruker. Og sitter du til det er en halvtime igjen av prøven og enda ikke har begynt så kan du ikke disponere tiden i det hele tatt. Noe du i alle fall burde lære deg vis du skal videre til universitet/høyskole.

 

Om det kommer til å være negativt for deg i fremtiden er mer usikkert, spørs helt på arbeidsgiveren som skal ansette deg i fremtiden. Men dårlig ordenskarakter(eller oppførsel?) er i alle fall ikke positivt å se på et vitnemål.

Lenke til kommentar

Største konsekvensen for deg blir nok at du får lavare snitt slik at det er vanskeligare å komme inn på det studiet du vil inn på.

 

Det er for meg litt uklart nøyaktig kva straff du har fått, er det slik å forstå at du får nedsatt ordenskarakter og denne eine delprøva vil telle som ein 2'er? Ein 2'er er fortsatt stå karakter i faget og med mindre denne heildagsprøva tell veldig mykje så burde ikkje karakteren 2 i ei av mange norskprøver gjere eit veldig stort utslag i snittet ditt. For du får vel fortsatt ta eksamen i norsk?

 

Om du ikje får ta eksamen så stilelr deg seg litt annaleis, da mister du eit år og får mykje jobb med å ta oppigjen faget sidan eksamen i norsk består av alt pensum du har hatt i norsk dei siste 3 åra på vidaregåande.

 

 

Men som andre har sakt her, om du skal gå vidare studier så er det forholdsvis sannsynlig at du ikkje treng å vise fram vitnemålet frå vidaregåande i framtidige jobbintervju.

Det ein framtidig arbeidsgivare kanskje vil sjå på vgs-vitnemålet er fråværet ditt sidan høgskular og universitet ikkje fører fravær som du kan vise til.

Lenke til kommentar

Haha :D Dust... Sorry ass, men det er jævlig tåpelig å klippe å lime mer eller mindre direkte fra nettet.

 

Ja, ja. Nå har du ihvertfall lært at plagiat sjelden lønner seg. Du får ta denne erfaringen med deg til NTNU eller hvor du skulle.

 

Lykke til videre ihvertfall!

 

...hahahahaha :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, hvordan klarte du å jukse på en heldagsprøve i Norsk, Internett skal vel være sperret på pcene dere bruker. Og sitter du til det er en halvtime igjen av prøven og enda ikke har begynt så kan du ikke disponere tiden i det hele tatt. Noe du i alle fall burde lære deg vis du skal videre til universitet/høyskole.

 

Om det kommer til å være negativt for deg i fremtiden er mer usikkert, spørs helt på arbeidsgiveren som skal ansette deg i fremtiden. Men dårlig ordenskarakter(eller oppførsel?) er i alle fall ikke positivt å se på et vitnemål.

 

Så fordi jeg gjøre en feil på vgs, kommer jeg til å være fucked for hele livet?

Jeg tror ikke jeg er den eneste som har gjort sånne feil, så hva med ny sjanse?

Lenke til kommentar

blablabla

 

Så fordi jeg gjøre en feil på vgs, kommer jeg til å være fucked for hele livet?

Jeg tror ikke jeg er den eneste som har gjort sånne feil, så hva med ny sjanse?

Var vel heller ikke det jeg skrev, men kanskje kan det koste deg en jobb du vil ha i fremtiden. Det er mange som har gjort mye verre ting enn å jukse på en heldagsprøve, og som i dag har et helt greit liv. Jeg har jukset på prøver selv jeg. Så er langt ifra perfekt. Det jeg prøvde å si med innlegget mitt er at om du ikke har begynt på en oppgave du får 5-6 timer på når det er 30 min igjen, så er det noe du trenger å jobbe med. Det er noe som er mye viktigere enn en heldagsprøve på vgs noen gang kommer til å være. I alle fall når du skal studere videre.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Så fordi jeg gjøre en feil på vgs, kommer jeg til å være fucked for hele livet?

Jeg tror ikke jeg er den eneste som har gjort sånne feil, så hva med ny sjanse?

Så du bør stille på likefot med en som ikke har jukset?

Høres det rimelig ut, da?

 

Du er ikke fucked for hele livet, men det kan hende du må "vise deg tilliten verdig" ved å ikke fortsette å jukse. Om 10 år kommer neppe mange til å legge alvorlig vekt på hva du tullet med på VGS, så sant du har oppnådd noe mer i mellomtiden. Ti år fra nå av er det ikke sikkert denne episoden vil ha hatt noen betydning i det hele tatt. Det viktigste fra nå av er at du lærer noe av det. Jukser du i arbeidslivet risikerer du mer enn nedsatt karakter.

(I finansverdenen kalles det vel "bonus" .... Just kidding.(not))

Lenke til kommentar

blablabla

 

Så fordi jeg gjøre en feil på vgs, kommer jeg til å være fucked for hele livet?

Jeg tror ikke jeg er den eneste som har gjort sånne feil, så hva med ny sjanse?

Var vel heller ikke det jeg skrev, men kanskje kan det koste deg en jobb du vil ha i fremtiden. Det er mange som har gjort mye verre ting enn å jukse på en heldagsprøve, og som i dag har et helt greit liv. Jeg har jukset på prøver selv jeg. Så er langt ifra perfekt. Det jeg prøvde å si med innlegget mitt er at om du ikke har begynt på en oppgave du får 5-6 timer på når det er 30 min igjen, så er det noe du trenger å jobbe med. Det er noe som er mye viktigere enn en heldagsprøve på vgs noen gang kommer til å være. I alle fall når du skal studere videre.

 

Jeg glemte kanskje å presisere at jeg hadde egentlig 4 i norsk skriftlig, så jeg sliter ikke så voldsomt. Denne episoden skjedde bare en gang. Grunnen til at jeg ikke viste hva jeg skulle skrive , var at jeg hadde dårlig dag og følte ikke meg på topp.Når det var ca 1 time igjen hadde jeg to valg : enten levere ingenting og få stryk eller skrive av (noe jeg gjorde) og håpe at det går bra.Uansett hvilke av de jeg hadde valgte vil det ikke føre til noe godt. Men hva skal man gjøre , sånt er mennesket . Man gjør feil og lærer av det til neste gang.

 

PS: det hjelper kanskje litt å forstå situasjonen, hvis jeg nevner at jeg er ikke fra Norge. Visste ikke at det var så seriøse greier her i Norge. Der jeg kom fra var straffen bare streng beskjed.

Lenke til kommentar

Hei

Idag var min verste dag på lenge :cry: som dere skjønner fra emnetittelen så ble jeg tatt for fusk i norsk heldagsprøve.Jeg som var glad for å jobbe med matte , måtte ta en seriøs prat med rektor og læreren.Det var et helvete stemning, men jeg kom over det.Så dere lurer kanskje på hvorfor jeg trenger sympati ifra dere. Helt ærlig trenger jeg ikke sympati og kan spare dere for moralpreken. Jeg skjønner alvoret og er fullt klar over hvor dumt det er å gjøre i vg3.

Det som bekymrer meg nå , er det rektor sa. Straffen min ble at prøven ble annullert , jeg slapp heldigvis 3 dagers utestenging, fordi han mente det ville vært for strengt å utelukke meg fra andre heldagsprøver som jeg kommer til å ha de neste dager. Han sa og at jeg får dårligste ordens karakter og det kommer til å spille stor del for min fremtid. Det jeg er mest redd for er om min fremtidige arbeidsgiver kommer til å se på min vitnemål i fra vgs. Rektor sa nemlig at det er stor sjanse for det. Så det jeg lurer på er om noen som har vært i samme situasjon eller vet noe om at min fusk vil ødelegge sjanser for min fremtidige jobb. :(

 

Ikke tenk på det. Jeg driver og søker jobb nå og veldig sjeldent at arbeidsgivere bryr seg om videregående-karakterer/ordenskarakterer osv. Atbeidsgiveren er mest interressert i deg som person, men spørs kanskje litt hvor man søker da. For all del, gjort er gjort og ikke noe å bry seg om i det lange løp.

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje litt sær på det område, men ser faktisk det positive i det hadde jeg vært den som skulle ansatt. Hvis du hadde klart å overbevise meg om at du hadde klart å omstille deg hadde jeg jo blitt imponert. Husker en bedriftsleder som en gang sa at han aldri ansatte folk i lederstillinger som ikke hadde hatt en livskrise f.eks.

 

Mest sannsynlig bryr de seg lite om VGS-karakterer. Jeg har ikke brukt det på noen av de 6-7 jobbintervjuene jeg har vært på nå og alt jeg har etter VGS er ett år med folkehøgskole. De er som oftest mest interessert i deg som person.

Lenke til kommentar

...

 

Det er egentlig ikke karakterer som er problemet. Jeg har et godt snitt, men norsk karakter 2 kommer nok til å dra snittet kraftig ned. Læreren sa at jeg får bare en heldasprøve der jeg blir vurdert om jeg får karakter.Og uansett hvilken karakter jeg får på den siste heldagsprøve , får jeg den laveste karakteren i norsk , nemlig 2 :cry:

Jeg har to spørsmål til TS...

 

1. Hva f**n juksa du for på en norsk tentamen? Er jo bare å skrive noen sider med dritt, så får du hvertfall en grei karakter! IMO: FAIL!

 

2. Har de noe som ligner på rettigheter til å sette deg ned i noe som helst annet enn orden eller oppførsel? Mener det står uttrykkelig i kunnskapsløftet at eleven utelukkende skal vurderes etter KOMPETANSE (Merk: Ikke relasjon til lærer\rektor -.-, og heller ikke karakterer tidligere på året. Kan du dokumentere kompetansen din i forhold til lærerplanen skal det holde i massevis) på det tidspunkt karakteren gis. Ergo skal du ha 4 i norsk om du er god for en firer. Selv om du jukset.

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting. Hvordan jukset du, er ikke internett slått av på skolen under tentamner?

 

Sikkert logget inn på en bruker fra en annen klasse som ikke hadde tentamen. Det er det flere som gjør.

 

 

Det kan få konsekvenser for deg videre. Om norskkarakteren blir dårlig er det mindre sjanse for at du kommer inn på studiet. At ordenskarakteren er dårlig teller kun hvis du står helt likt med noen andre, da ser universitetet på ordenskarakterene og fraværet. Om du fullfører en annen utdannelse er det sjelden de ser på vitmemålet fra vgs, vitnemålet og karakterene fra høyeste utdanning er det de ser på. Spørs hvordan sjefen er, har opplevd å hatt en sjef som stadig spurte meg om karakterer på vgs, som ikke var spesielt bra, men måtte jo bare si det var som han forventa. Men viste det aldri til han.

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting. Hvordan jukset du, er ikke internett slått av på skolen under tentamner?

 

Sikkert logget inn på en bruker fra en annen klasse som ikke hadde tentamen. Det er det flere som gjør.

 

 

 

Hos oss er nettet stengt for hele skolen da hele skolen har tentamen samtidig. Så det kan ikke vi gjøre. Trodde dette var vanlig på de fleste vgs.

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting. Hvordan jukset du, er ikke internett slått av på skolen under tentamner?

 

Sikkert logget inn på en bruker fra en annen klasse som ikke hadde tentamen. Det er det flere som gjør.

 

 

Det kan få konsekvenser for deg videre. Om norskkarakteren blir dårlig er det mindre sjanse for at du kommer inn på studiet. At ordenskarakteren er dårlig teller kun hvis du står helt likt med noen andre, da ser universitetet på ordenskarakterene og fraværet.

Nei, det gjør de ikke. De ser på alderen din.

Lenke til kommentar

Da jeg søkte inn på min nåværende utdannelse, sjekket de kun de fagene jeg måtte ha for å komme inn. Det vil si at mine karakterer i tysk, norsk, engelsk og samfunnskunnskap ikke spilte noen som helst rolle.

 

Under et opptak eller interjuv kan du jo bare forklare saken og si hvorfor du har den dårligste ordenskarakteren.

 

Tror ærlig talt ikke det har så mye å si, men det kommer selvfølgelig ann på hvilken utdannelsen du har planer om å ta.

Lenke til kommentar

Da jeg søkte inn på min nåværende utdannelse, sjekket de kun de fagene jeg måtte ha for å komme inn. Det vil si at mine karakterer i tysk, norsk, engelsk og samfunnskunnskap ikke spilte noen som helst rolle.

 

Under et opptak eller interjuv kan du jo bare forklare saken og si hvorfor du har den dårligste ordenskarakteren.

 

Tror ærlig talt ikke det har så mye å si, men det kommer selvfølgelig ann på hvilken utdannelsen du har planer om å ta.

All den tid så godt som alle som tar høyere utdanning i dag søker via samordna opptak, og private/utenlandske utdanningsinstitusjoner kan gjøre akkurat som de vil, så er det selvfølgelig skolene som følger samordna opptak sitt regelverk vi prater om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...