Gå til innhold

Hjelp! Tatt for fusk


Anbefalte innlegg

Hei

Idag var min verste dag på lenge :cry: som dere skjønner fra emnetittelen så ble jeg tatt for fusk i norsk heldagsprøve.Jeg som var glad for å jobbe med matte , måtte ta en seriøs prat med rektor og læreren.Det var et helvete stemning, men jeg kom over det.Så dere lurer kanskje på hvorfor jeg trenger sympati ifra dere. Helt ærlig trenger jeg ikke sympati og kan spare dere for moralpreken. Jeg skjønner alvoret og er fullt klar over hvor dumt det er å gjøre i vg3.

Det som bekymrer meg nå , er det rektor sa. Straffen min ble at prøven ble annullert , jeg slapp heldigvis 3 dagers utestenging, fordi han mente det ville vært for strengt å utelukke meg fra andre heldagsprøver som jeg kommer til å ha de neste dager. Han sa og at jeg får dårligste ordens karakter og det kommer til å spille stor del for min fremtid. Det jeg er mest redd for er om min fremtidige arbeidsgiver kommer til å se på min vitnemål i fra vgs. Rektor sa nemlig at det er stor sjanse for det. Så det jeg lurer på er om noen som har vært i samme situasjon eller vet noe om at min fusk vil ødelegge sjanser for min fremtidige jobb. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internett og kommunikasjon er ikke lov, så jeg tipper trådstarter har funnet en tekst som passer til oppgava på internett ;)

 

Ja det stemmer , jeg viste ikke hva jeg skulle skrive og det var bare en halv time til å levere oppgave. Jeg tenkte at våres gammel lærer vil ikke merke det,så jeg tok en oppgave , forandret litt og leverte som personlig melding. Trodde det skulle gå , men nå har jeg iallefall lært meg en skikkelig lærepenge. :(

Lenke til kommentar

Det kan være at en arbeidsgiver i nær fremtid vil se på ordenskarakteren din ja. Men kun om du skal jobbe med noe annet en typiske "pauseårs-yrker". Du trenger ikke være bekymret for at butikksjefen på Rimi skal bruke den mot deg.

 

Om du fortsetter på utdanningen og begynner på annen utdanning og søker jobb med kvalifikasjonene derfra, tror jeg du kan slappe helt av.

 

Riktignok nærmer jeg meg 30 og reglene var annerledes for meg enn de er for deg, men jeg har dags dato aldri måtte vise fram vitnemål fra vgs til noen arbeidsplasser.

 

Eller bedre: Hva er dine planer etter vgs?

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det var fortjent og kanskje for strengt, men gjort er gjort sagt er sagt, så nå er det ingen vei tilbake.

 

Men jeg har et viktig spørsmål som jeg gjentar:

"Det jeg er mest redd for er om min fremtidige arbeidsgiver kommer til å se på min vitnemål i fra vgs. Rektor sa nemlig at det er stor sjanse for det. Så det jeg lurer på er om noen som har vært i samme situasjon eller vet noe om at min fusk vil ødelegge sjanser for min fremtidige jobb?"

 

Er det noen som kan kommentere, trenger virkelig svar. Dere skjønner det kan være veldig avgjørendes for min del.

Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på om du søker jobb rett etter vgs eller om du akter å studere først og så finne en relevant jobb.

 

Hvis du tenker å studere, er det slett ikke sikkert at du noensinne behøver vitnemålet ditt igjen. Du får fort andre papirer som er viktigere: Attester fra mer eller mindre relevante deltidsjobber, attester fra verv i foreninger o.l. samt karakterutskrift fra studiene. Disse er mer interessante for arbeidsgiver.

 

Dessuten er arbeidsgiver mer interessert i å finne ut av hvordan du er som person der og da, ikke da du gikk på vgs. Dette gjør han stort sett ved å intervjue deg, ikke ved å se i papirer. Jeg har opplevd å ha vært på intervju hvor intervjueren neppe hadde lest CV-en eller søknaden engang. I stedet bad han meg fortelle hvem jeg var og hva jeg hadde gjort.

 

Dvs. at du kan slappe litt av. Jeg for min del har aldri behøvd vitnemålet etter at det fikk meg inn på studiene mine. Det har ikke engang falt meg inn å legge det ved jobbsøknader. Og jeg har søkt og fått en hel del relevante jobber, ingen har spurt om vitnemål fra vgs.

 

Det samme gjelder attesten fra Forsvaret, forresten. Har aldri fått bruk for den...

 

Edit: jeg kan tilføye at det er bra at du tar lærdom av dine feil. Det er en god egenskap. :)

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på om du søker jobb rett etter vgs eller om du akter å studere først og så finne en relevant jobb.

 

Hvis du tenker å studere, er det slett ikke sikkert at du noensinne behøver vitnemålet ditt igjen. Du får fort andre papirer som er viktigere: Attester fra mer eller mindre relevante deltidsjobber, attester fra verv i foreninger o.l. samt karakterutskrift fra studiene. Disse er mer interessante for arbeidsgiver.

 

Dessuten er arbeidsgiver mer interessert i å finne ut av hvordan du er som person der og da, ikke da du gikk på vgs. Dette gjør han stort sett ved å intervjue deg, ikke ved å se i papirer. Jeg har opplevd å ha vært på intervju hvor intervjueren neppe hadde lest CV-en eller søknaden engang. I stedet bad han meg fortelle hvem jeg var og hva jeg hadde gjort.

 

Dvs. at du kan slappe litt av. Jeg for min del har aldri behøvd vitnemålet etter at det fikk meg inn på studiene mine. Det har ikke engang falt meg inn å legge det ved jobbsøknader. Og jeg har søkt og fått en hel del relevante jobber, ingen har spurt om vitnemål fra vgs.

 

Det samme gjelder attesten fra Forsvaret, forresten. Har aldri fått bruk for den...

 

Edit: jeg kan tilføye at det er bra at du tar lærdom av dine feil. Det er en god egenskap. :)

 

Jeg har tenkt å gå på 5 årig sivilingeniør linja. Så du sier at de på universitet ser ikke på ordens karakter?

Lenke til kommentar

Godt valg, iallfall hvis du velger NTNU.

 

Ja, min gjetning er at du kan legge vitnemålet på hyllen og la det ligge der.

 

Jeg vet ikke så mye om hvordan søknadskulturen er i siv.ing.enes verden, men tipper arbeidsgiver ikke vil stusse det minste om du lar være å legge ved vitnemålet ditt fra vgs.

 

edit: lfei

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Ser jo ikke akkurat pent ut for norsk karakteren din, karakterer i fag er eneste som teller hvis du skal inn i videre studier. Du får stå på i særoppgave og på eksamen, så kanskje du retter det opp igjen. Hvis du har nok poeng nå til å komme inn på det du vil, så er det med andre ord å gi full f... i hele greiene..

 

Jeg gikk ut i 2001 og på den tiden har vitnemålet vært kikket på 3. ganger til sammen. Første gang kiket jeg på det når jeg fik kdet i posten, andre gang var når jeg tok kopi til Saordna opptak og tredje gang var for å ta kopi igjen til samordnaopptak (annet studie). Nå ligger den vel i en eller annen pappeske hos foreldrene mine, sammen med vitnemålet fra u. skolen.

Lenke til kommentar

Ser jo ikke akkurat pent ut for norsk karakteren din, karakterer i fag er eneste som teller hvis du skal inn i videre studier. Du får stå på i særoppgave og på eksamen, så kanskje du retter det opp igjen. Hvis du har nok poeng nå til å komme inn på det du vil, så er det med andre ord å gi full f... i hele greiene..

 

Jeg gikk ut i 2001 og på den tiden har vitnemålet vært kikket på 3. ganger til sammen. Første gang kiket jeg på det når jeg fik kdet i posten, andre gang var når jeg tok kopi til Saordna opptak og tredje gang var for å ta kopi igjen til samordnaopptak (annet studie). Nå ligger den vel i en eller annen pappeske hos foreldrene mine, sammen med vitnemålet fra u. skolen.

 

Det er egentlig ikke karakterer som er problemet. Jeg har et godt snitt, men norsk karakter 2 kommer nok til å dra snittet kraftig ned. Læreren sa at jeg får bare en heldasprøve der jeg blir vurdert om jeg får karakter.Og uansett hvilken karakter jeg får på den siste heldagsprøve , får jeg den laveste karakteren i norsk , nemlig 2 :cry:

Lenke til kommentar

Jeg hater fuskere, og har således ingen sympati å melde.

Når man er prisgitt absolutt alle hjelpemidler og likevel ikke klarer å nyttiggjøre seg av dette synes jeg det imidlertid er mer unødvendig enn ellers.

 

Jeg sa jo at jeg trenger ikke sympati. :roll: Og hvorfor ville jeg ha sympati av deg som jeg ikke kjenner i det hele tatt. :hmm:Grunnen til at jeg startet emne var for å vite hvilke konsekvenser det kommer til få for min fremtidige jobb eller utdanning.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det var fortjent og kanskje for strengt, men gjort er gjort sagt er sagt, så nå er det ingen vei tilbake.

 

Men jeg har et viktig spørsmål som jeg gjentar:

"Det jeg er mest redd for er om min fremtidige arbeidsgiver kommer til å se på min vitnemål i fra vgs. Rektor sa nemlig at det er stor sjanse for det. Så det jeg lurer på er om noen som har vært i samme situasjon eller vet noe om at min fusk vil ødelegge sjanser for min fremtidige jobb?"

 

Er det noen som kan kommentere, trenger virkelig svar. Dere skjønner det kan være veldig avgjørendes for min del.

 

Du skal ikke se bort fra at dette kan ødelegge mye for deg. Har nettopp fått meg min første jobb etter endt utdanning. Etter intervjuet spurte de etter vitnemålet mitt fra videregående. Dette til tross for at jeg har fem år med høyere utdanning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...