Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål da, om det er noen som kunne tenke seg å svare :) Er det flere typer forberedelser man kan dra nytte av? TOEFL testen; er det mulig å ta denne testen før man eventuelt vil søke og at resultatet ikke vil ha noe å si om man ikke skulle stille til kravene som avinor krever?

Det kan godt være at du finner en form for TOEFL test på nettet, men jeg anbefaler deg å ikke "øve" deg på å ta testen. Testen er laget slik at den skal finne ut om du har de evnene som trengs eller ikke for å bestå utdanningen. Om du ikke har disse evnene, men klarer allikevel å bestå TOEFL testen ved å ha øvd på denne i forkant, lurer du bare deg selv og du vil med all sannsynlighet stryke på utdanningen.

Møt opp for å ta testen uforbredt, det er slik den er designet. :)

 

Testene som skjer regelmessig etter at man har startet studiene som man må ha over 76% på, hva skjer om man skulle få under 76% på en eller flere av disse?

Om du styrker på en prøve kan du i verste fall bli kastet ut av utdanningen vil jeg tro. Når det er sagt, gjør du din del av oppgaven når det gjelder lesing vil ikke prøvene blir alt for vanskelige å bestå.

 

Ooog så enda mer (beklager det); Mitt tredje år på videregående viser på vitnemålet skrekkslagne og grufulle 52 timer fravær (grunnet at lærerene klarte å få mange dager med fravær til å bli til timer, ved å alltid glemme å skrive ned en time her og der om man var borte en hel dag), noen som tror at dette kan dra mine sjanser kraftig ned? Er det noe jeg ønsker jobber jeg på som bare det, er flink til å tilegne meg kunnskap og ferdigheter og er svært målbevisst og ønsker alltid å bli så flink jeg kan og gjøre en god jobb.

Om du kommer deg helt til intervju rundene kommer de nok helt klart til å sette spørsmålstegn med hvorfor du har så mange timer fravær, men om sjangsene dine blir påvirket kan jeg ikke svare på.

 

Ja, kunne nesten tenke meg til det her :) Ja, det skal bli spennende å se så får det heller briste eller bære, det er vel det beste i det lange løp. Uansett, takk igjen for alle gode svar fra dere, har vært utrolig spennende og nyttig å følge dere og de andre gjennom prosessen! Håper det vil bli flere oppdateringer, også fra dere som er ferdig utdannet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-276621

Jeg har noen spørsmål da, om det er noen som kunne tenke seg å svare :) Er det flere typer forberedelser man kan dra nytte av? TOEFL testen; er det mulig å ta denne testen før man eventuelt vil søke og at resultatet ikke vil ha noe å si om man ikke skulle stille til kravene som avinor krever?

Det kan godt være at du finner en form for TOEFL test på nettet, men jeg anbefaler deg å ikke "øve" deg på å ta testen. Testen er laget slik at den skal finne ut om du har de evnene som trengs eller ikke for å bestå utdanningen. Om du ikke har disse evnene, men klarer allikevel å bestå TOEFL testen ved å ha øvd på denne i forkant, lurer du bare deg selv og du vil med all sannsynlighet stryke på utdanningen.

Møt opp for å ta testen uforbredt, det er slik den er designet. :)

 

TOEFL testen er en engelsk test som universitetet i Nord Dakota krever at man tar og består med tilfredsstillende resultat. Denne testen kan man ta når som helst om man vil det, og jeg vil tro at om man skulle stryke en gang, så er det bare å ta den på nytt. Denne testen kan man lett øve på ved å gjør engelsk leksene sine, er ikke værre enn det:)

 

Dessuten er det vel heller ikke sikkert at flygelederutdanningen er i USA i 2014? Isåfall er den sikkert i Malmø igjen, og da er det sikkert ikke nødvendig med TOELF i det hele tatt. Men engelskkunnskapene må selvsagt være gode uansett.

 

Når det gjelder fase 1 og fase 2 så erfarte hvertfall jeg at det var greit å ha tatt noen iq-tester ol. på nett, bare for å vite litt hva noen av oppgavene dreide seg om. Men altialt så er det nok ikke forberedelsene som avgjør om man klarer fase 1 og 2.

 

Jeg har også en del fravær på vitnemålet mitt. Dette var noe de spurte meg om, men det gikk fint for min del. Følte ikke at de la ekstremt mye vekt på det, men det blir jo tatt med i helhetsvurderingen.

Lenke til kommentar

Har lest hele tråden igår kveld/ i kveld - spennende lesing!!! Stor overvekt av oppegående og hjelpsomme sjeler!

Ettersom det er fuel i blodet i familien håper jeg poden ender opp som flygeleder. Han går vg1 nå og flyinteressen øker..

Håper dere som kom inn i høst holder tråden levende og at uteksaminerte skriver noen ord innimellom..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå som mange andre lest gjennom hele forumet. Jeg hadde aldri trodd at det å følge tre ulike genrasjoner gjennom flygelederutdanning ville være så spennende. Det artigste i disse 38 sidene var å lese om hvem som kom videre til de ulike fasene og intervjuene. Også var det utrolig spennede å høre fra disse "første" genrasjons elevene, altså Sander osv.

 

Jeg går nå media 3 året. Jeg får generelstudiekompetanse og får rundt 5 i snitt tørr jeg å påstå. Engelsk var avsluttende i fjor og jeg endte på en femmer, men jeg liker engelskfaget utrolig godt så det var ikke så særlig hardt å komme seg gjennom. Men jeg har noen spørsmål til dere om dere forsatt har tid til å svare.

 

Jeg går media for å utdanne meg til noe innen film/animasjon. Dette har være drømmen min ganske lenge, men dette er en "leken" jobb med dårlig lønn, med mindre du skyter gullfuglen og får skikkelig suksess. Så jeg har vurdert å prøve meg på noe annet. Jeg har planer om å søke flygelederlinjen året 2013. Det jeg lurer på er;

 

Må man være rakettforsker for å klare disse testene eller? Jeg har fått med meg at mye er medfødt, men har alle like store sjanser eller har de som kommer videre en felles egenskap?

 

Koster dette mye ut av egen lomme? Hvor mye har dere som er ferdig med USA brukt av egne penger?

 

Og mitt viktigste spørsmål: Dere snakket om fagene dere hadde nede i USA, dere bruker fagbegreper som jeg aldri har hørt før. Når dere valgte denne linjen hadde dere kunnskap om yrke fra før? Jeg er totalt uviten om disse fagene. Jeg vet hva yrke går ut på, men ikke mer. Jeg er redd for at hvis jeg består testen å får plass så ender jeg opp med å falle av toget i USA og ikke forstå en dritt også består jeg ikke eksamene. Så om jeg kommer på skolen hver dag, null fravær og følger med i timene, kommer jeg til å klare meg fint da, eller må du lære mye på egenhånd? Altså tar lærerene det enkelt steg for steg?

 

Ble en liten roman i dag, men det får våge seg.

Endret av MrUniverse
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kommet lenger i utdanningen enn at jeg reiser til USA om et par dager, men noe kan jeg si litt om. Man trenger absolutt ikke være rakettforsker for å klare testene. Det er klart, de som går videre har klart å vise at de innehar et visst evnesett, men jammen er vi en del forskjellige folk likevel. Det er ikke en gjeng supermennesker som blir valgt ut, og det er enorm variasjon i bakgrunnen deres.

 

Av de av oss som skal til USA nå er det noen som har mye kunnskap, men de fleste hadde så godt som ingen kjennskap til terminologien (eller kanskje yrket, for den saks skyld). Hvis du består testene og blir tatt opp er det fordi at Avinor har tro på at du skal komme deg gjennom. Av det (riktignok lille) jeg har sett så langt er det mer å pugge enn å forstå. Utover det tror jeg at en av dem som er ferdig vil kunne gi deg et mer hjelpsomt svar.

Lenke til kommentar

Jeg har nå som mange andre lest gjennom hele forumet. Jeg hadde aldri trodd at det å følge tre ulike genrasjoner gjennom flygelederutdanning ville være så spennende. Det artigste i disse 38 sidene var å lese om hvem som kom videre til de ulike fasene og intervjuene. Også var det utrolig spennede å høre fra disse "første" genrasjons elevene, altså Sander osv.

 

Jeg går nå media 3 året. Jeg får generelstudiekompetanse og får rundt 5 i snitt tørr jeg å påstå. Engelsk var avsluttende i fjor og jeg endte på en femmer, men jeg liker engelskfaget utrolig godt så det var ikke så særlig hardt å komme seg gjennom. Men jeg har noen spørsmål til dere om dere forsatt har tid til å svare.

 

Jeg går media for å utdanne meg til noe innen film/animasjon. Dette har være drømmen min ganske lenge, men dette er en "leken" jobb med dårlig lønn, med mindre du skyter gullfuglen og får skikkelig suksess. Så jeg har vurdert å prøve meg på noe annet. Jeg har planer om å søke flygelederlinjen året 2013. Det jeg lurer på er;

 

Må man være rakettforsker for å klare disse testene eller? Jeg har fått med meg at mye er medfødt, men har alle like store sjanser eller har de som kommer videre en felles egenskap?

 

Koster dette mye ut av egen lomme? Hvor mye har dere som er ferdig med USA brukt av egne penger?

 

Og mitt viktigste spørsmål: Dere snakket om fagene dere hadde nede i USA, dere bruker fagbegreper som jeg aldri har hørt før. Når dere valgte denne linjen hadde dere kunnskap om yrke fra før? Jeg er totalt uviten om disse fagene. Jeg vet hva yrke går ut på, men ikke mer. Jeg er redd for at hvis jeg består testen å får plass så ender jeg opp med å falle av toget i USA og ikke forstå en dritt også består jeg ikke eksamene. Så om jeg kommer på skolen hver dag, null fravær og følger med i timene, kommer jeg til å klare meg fint da, eller må du lære mye på egenhånd? Altså tar lærerene det enkelt steg for steg?

 

Ble en liten roman i dag, men det får våge seg.

 

Du trenger ikke være et geni for å komme deg gjennom testene, men tror det kan være en fordel å ha spilt en del ulike tv-spill; Opparbeidet seg god reaksjonsevne og forståelse for ulike typer spill.

Jeg har aldri sett på meg selv som spesielt smart, fikk under 5 i snitt fra vgs, men kom meg gjennom alt og ble tilbudt studieplass i 2013.

Endret av Rygge
Lenke til kommentar

Testene tester andre egenskaper enn de du har blitt testet i gjennom annen skolegang.

Reaksjonsevne, korttidshukommelse, romforståelse...

Bruker å si at å være flygeleder er litt som å spille tetris. Ta raske avgjørelser, planlegge hvor neste brikke skal ligge og ikke bli stressa selv om tempoet øker. Så det Rygge sier om dataspill er ikke dumt.

 

Det koster ikke mer enn ett år studielån, for å dekke bolig og mat. Skolen og reisen til og fra USA betales av Avinor. Skal du hjem til jul går det fra egen lomme. Litt oppsparte midler er jo selvfølgelig greit så man kan kjøpe bil og eventuelt reise litt i feriene.

 

På mitt kull var det varierende erfaring, alt fra folk med pilotutdannelse og flyinteresse fra barndommen til folk som hadde jobba som bartendere og telefonselgere.

Man starter med forkurs hvor man går gjennom det mest grunnleggende og så rundt fire uker teori i USA, steg for steg, så alle kommer opp på rundt samme kunnskapsnivå.

I begynnelsen er det selvfølgelig en fordel å ha litt bakgrunn, men det jevner seg ut ganske fort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg scannet mitt, men så tror jeg ikke de hadde eVitnemål da jeg gikk på videregående. Har du et bibliotek i nærheten? Disse har iblant scanner tilgjengelig til offentlig bruk. Alternativt hør med skolen/jobben/foreldres eller søskens jobb om de er villige til å scanne for deg.

Lenke til kommentar

Da er tiden inne for å søke! Det står at vitnemålet må enten skannes eller laste opp en bildefil..- og med bildefil, vil det si at jeg kan laste ned eVitnemålet og bruke det?

 

Du kan også kopiere vitnemålet, og sende det med sneglepost. Adressen er:

Avinor AS, Flysikring/Utdanning og trening, Postboks 150, 2061 Gardermoen

Husk å merke konvolutten med "flygelederutdanning".

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...