Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

TWR/APP ble fordelt til Torp (2), Oslo APP (2), Sola (3), Kvernberget (2), Vigra (2), Bodø (2) og Tromsø (2). I tillegg kommer det elever til alle kontrollsentralene.

 

Vanligvis velger man selv om man vil jobbe TWR/APP eller ACC. Vi fikk en fordeling fra Avinor (17 TWR/APP, 11 ACC) og fordelte oss etter det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-276621

Er det sånn å forstå at vi ikke skal ta den fullstendige TOEFL-testen der man testes både muntlig og skriftlig, men bare en enkel versjon av testen som kun er skriftlig?

 

Isåfall skjønner jeg at dette bare er en enkel formalitet som enhver, som søker flygeleder iallefall, lett kommer til å bestå.

Da trenger jeg ikke gå rundt å være bekymret lenger iallefall:p

Lenke til kommentar

Hmmm, lite nordpå i år altså, skuffende :p

 

Skyldes at de fleste enhetene nordpå er små, og derfor har dårligere kapasitet til å drive med opplæring. Men når det er sagt; hvis du vil jobbe i nord så får du garantert det så fort du er utsjekket ;)

Lenke til kommentar

Vil bare få si tusen takk til dere som har postet erfaringer og informasjon her, det har vært veldig spennende og nyttig lesing. Håper dere også vil fortsette å fortelle litt når dere drar ut i praksis :)

 

 

Nå er jeg litt nervøs for helsesjekken, siden jeg våknet med en stygg hoste og er nesten uten stemme. Typisk uflaks å bli syk nå...

Lenke til kommentar

Fikk oppstart i 2013 :( Med mindre noen trekker seg fra 2012-kullet.

 

Aner ikke hva jeg skal gjøre i mellomtiden...

 

Flyhandling? Jobberfaring fra en flyplass kan være kjekt å ha med seg inn i utdanningen (=

 

Har allerede jobbet ett år på Rygge, som stuer. Så begynner å bli ganske lei av bagasjekasting.

Men er ingen krise å vente ett år med å starte, mye heller det enn å ikke få studieplass :)

Lenke til kommentar

Hmmm, lite nordpå i år altså, skuffende :p

 

Skyldes at de fleste enhetene nordpå er små, og derfor har dårligere kapasitet til å drive med opplæring. Men når det er sagt; hvis du vil jobbe i nord så får du garantert det så fort du er utsjekket ;)

 

Jobber allerede nordpå, derav ordbruket "skuffende"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest gjennom hele tråden nå, og det var like spennende å se hver gang hvem som kom inn!

 

Her i hjemmet har foreldrene mine hintet frempå når jeg gikk på videregående (ca 7-8 år siden) at det kunne være lurt å prøve seg som flygeleder, og at dette var noe som kunne passet for meg.

Men på den tiden så synes jeg det hele virket så skummelt, flytte ut av landet for å studere ett år osv. Skummelt, skummelt, skummelt!

 

Men har i ettertid tenkt ofte på at dette er noe jeg faktisk har lyst til, men omstendighetene har hatt seg slik at jeg ikke har fått søkt meg inn enda.

 

Nå vet jeg at dette her vil jeg veldig gjerne forsøke meg på! Gleder meg til å søke.

 

kommer til å bli ett laaangt år med venting. Håper derfor på hyppige updates på hvordan livet i USA fortoner seg :) Ønsker 2012/13-kullet lykke til!

 

Edit: Well.... Fuck me sideways.

Sjekket vitnemålet mitt nå. Jeg gikk så skolelei etter første klasse videregående, at snittet mitt falt i fra 4,5 etter det første året, til 3,7 totalt sett etter 3. klasse....

 

Da er spørsmålet. Vil det være verdt å bruke tid og penger på å forbedre dette, bare for å få muligheten til å komme inn til fase 1? Jeg vil jo virkelig dette her. Men på privatgymnas koster det jo 7-10.000 pr. fag man melder seg opp på...

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar

Ja. Det vil jeg absolutt si. Dessuten, hva har du av andre planer for framtiden? Et bedre snitt åpner uansett flere dører! Videre, hvis du kommer deg gjennom prøvene og til intervjuet, vil det at du har lagt tid og penger i å bedre snittet ditt absolutt tale din sak. Du vil tjene på det uansett utfall!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor mange timer jobber en flygeleder i uken? Sitter å vurderer flygeleder, odontologi og medisin etter vgs, Elsker luftfart og flyplasser så tror flygeleder kunne passet meg bra. Pluss at man slipper et stort studielån, og 500k som 22 åring hadde ikke akkurat gjort noe. Man har jo helt ekstremt mye ansvar da, driter du deg ut så er noen hundre mennesker døde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hvor mange timer jobber en flygeleder i uken? Sitter å vurderer flygeleder, odontologi og medisin etter vgs, Elsker luftfart og flyplasser så tror flygeleder kunne passet meg bra. Pluss at man slipper et stort studielån, og 500k som 22 åring hadde ikke akkurat gjort noe. Man har jo helt ekstremt mye ansvar da, driter du deg ut så er noen hundre mennesker døde.

 

Generell arbeidstid er 36t per uke. Dette er normen for yrker hvor man jobber turnus (man får litt redusert arbeidstid mot at man jobber en del nattevakter bl.a.).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-276621

Noen som har en teori om hvorfor det er så få kvinner som kommer inn? Så at det begynte med ca like mange av hvert kjønn i fase 1, men i fase 2 og 3 var det mye færre kvinner enn menn.

 

Sikkert fordi kvinner er så gode på å gjøre flere ting på en gang i forhold til menn ;p

 

neida..it beats me..rart er det hvertfall!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har nå lest gjennom alle innleggene her, utrolig mye nyttig og tusen, tusen takk til alle som har delt informasjon! :!:

 

Jeg er nå ferdig med 3 år på vgs. og ligger tilsynelatende over alle kravene. Jeg vet at det er svært liten sjanse for at man kommer inn, men skal man først prøve tenker jeg at jeg i alle fall ikke skal ryke ut på noe jeg kunne ha unngått. Jeg tenker på å vente til 2014 med å søke, først og fremst for å ikke sløse sjansen med å søke før man føler seg klar. Dette er noe (og for så vidt det eneste) jeg har virkelig lyst til og er utrolig motivert til. Jeg er klar for å knytte meg til avinor i 5 år, flytte fra venner, familie, kjæreste osv. og jobbe som en hest om jeg skulle være så heldig å få komme inn.

 

Jeg vet det ikke er så mye man kan gjøre for å ha større sjanse for å komme inn, men tenker at som best jeg kan er det i alle fall mulig å teste seg og prøve å øve på diverse ferdigheter man må ha. jeg vil også prøve å finne et engelsk-kurs, selv om engelsk kunnskapene mine er helt i orden, men bare for å være på den sikre siden. Jeg vil også begynne å trene fysisk ettersom at dette kan bedre psykiske ting som motivasjon, konsentrasjon, tro på seg selv osv. og ikke minst for å få en bedre helse (jeg regner også med at ting som røyking er noe som ikke blir spesielt verdsatt for å si det mildt?).

 

Jeg har noen spørsmål da, om det er noen som kunne tenke seg å svare :) Er det flere typer forberedelser man kan dra nytte av? TOEFL testen; er det mulig å ta denne testen før man eventuelt vil søke og at resultatet ikke vil ha noe å si om man ikke skulle stille til kravene som avinor krever? Testene som skjer regelmessig etter at man har startet studiene som man må ha over 76% på, hva skjer om man skulle få under 76% på en eller flere av disse? Jeg ser også at et mindretall av kvinner har kommet inn tidligere år. Dette har vel sannsynligvis noe med at mange menn kanskje er mer motivert for jobben (og kanskje også bedre egnet?).

 

Tar gjerne imot flere gode linker som ikke allerede er publisert her til eksempler på hvordan testene (fase 1+2) kan være osv. Alltid greit å i alle fall kunne være litt psykisk forberedt på hva man kan møte om man skulle komme videre.

 

Ooog så enda mer (beklager det); Mitt tredje år på videregående viser på vitnemålet skrekkslagne og grufulle 52 timer fravær (grunnet at lærerene klarte å få mange dager med fravær til å bli til timer, ved å alltid glemme å skrive ned en time her og der om man var borte en hel dag), noen som tror at dette kan dra mine sjanser kraftig ned? Er det noe jeg ønsker jobber jeg på som bare det, er flink til å tilegne meg kunnskap og ferdigheter og er svært målbevisst og ønsker alltid å bli så flink jeg kan og gjøre en god jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål da, om det er noen som kunne tenke seg å svare :) Er det flere typer forberedelser man kan dra nytte av? TOEFL testen; er det mulig å ta denne testen før man eventuelt vil søke og at resultatet ikke vil ha noe å si om man ikke skulle stille til kravene som avinor krever?

Det kan godt være at du finner en form for TOEFL test på nettet, men jeg anbefaler deg å ikke "øve" deg på å ta testen. Testen er laget slik at den skal finne ut om du har de evnene som trengs eller ikke for å bestå utdanningen. Om du ikke har disse evnene, men klarer allikevel å bestå TOEFL testen ved å ha øvd på denne i forkant, lurer du bare deg selv og du vil med all sannsynlighet stryke på utdanningen.

Møt opp for å ta testen uforbredt, det er slik den er designet. :)

 

Testene som skjer regelmessig etter at man har startet studiene som man må ha over 76% på, hva skjer om man skulle få under 76% på en eller flere av disse?

Om du styrker på en prøve kan du i verste fall bli kastet ut av utdanningen vil jeg tro. Når det er sagt, gjør du din del av oppgaven når det gjelder lesing vil ikke prøvene blir alt for vanskelige å bestå.

 

Ooog så enda mer (beklager det); Mitt tredje år på videregående viser på vitnemålet skrekkslagne og grufulle 52 timer fravær (grunnet at lærerene klarte å få mange dager med fravær til å bli til timer, ved å alltid glemme å skrive ned en time her og der om man var borte en hel dag), noen som tror at dette kan dra mine sjanser kraftig ned? Er det noe jeg ønsker jobber jeg på som bare det, er flink til å tilegne meg kunnskap og ferdigheter og er svært målbevisst og ønsker alltid å bli så flink jeg kan og gjøre en god jobb.

Om du kommer deg helt til intervju rundene kommer de nok helt klart til å sette spørsmålstegn med hvorfor du har så mange timer fravær, men om sjangsene dine blir påvirket kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...