Gå til innhold

Aprilfest 2010 - bareanton - Er mindre mer?


Anbefalte innlegg

Bruker: bareanton

Utfordring: Er mindre mer?

Deltakernivå: Kandidat

Utstyr: Det jeg har tilgjengelig

Ekstrautfordring: Et par bildeserier

 

Er mindre mer?

Det er et ordtak som sier på engelsk ”less is more” og dette har jeg tenkt å bruke aprilufordringen til å undersøke. Jeg skal ta minimalistiske bilder for å sjekke om prinsippet er noe jeg kan bruke i min fotografering. ”Mindre” tolker jeg på mange forskjellige måter, så vi får se i løpet av måneden hva jeg får til. Hvis noen er uenig i mine tolkinger av begrepet ”mindre” knyttet til et bilde så får dere bare skrike ut. Hvor går i grunnen grensen? Det er noe av det jeg vil prøve å utforske og hvis noen har meninger om de så del dem gjerne.

Jeg skal også ha en ekstrautfordring. Den går på at jeg ønsker å lage et par serier med bilder i løpet av utfordringen. Dette kan for eksempel være samme motiv men sett på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dag 1 – 20100401 – Torsdag

Så var jeg i gang. I dag fikk jeg lurt meg ut under et familieselskap og tatt litt bilder rundt huset til foreldrene mine. Dette bilde var et av dem som falt inn i kategorien ”mindre er mer” og etter en liten diskusjon med konsulenten min (les dama mi), så ble det valgt til dagens bilde.

Sånt bare for å si det, det er ikke lett å fotografere en dråpe på et strå som beveger seg i vinden.

 

Regn

 

post-195799-1270142237,6767_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dag 2 – 20100402 – Fredag

I dag har jeg prøvet å konvertere bilde til svart hvitt for å imøtekomme utfordringen. Mindre farger er jo mindre og da burde det passe til ”Mindre er mer”. Jeg vet ikke helt om jeg er enig med utsagnet i dag, så jeg legger med fargevarianten i en spoiler.

Hva mener dere?

 

Hagl i sola

 

post-195799-1270206263,7479_thumb.jpg

 

 

 

Fargevarianten

post-195799-1270206362,4096_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Hehe, jeg skjønner hva du mener om bildene 2.April. Her er fargepaletten allerede minimalistisk, og rustfargen bidrar med kontrast og dybde i bildet.. Synes utsnittet er fokusert nok til å kunne være en form for minimalisme i seg selv :)

 

Dråpen i det første bildet er forøvrig virkelig vakkert fanget!

Lenke til kommentar

Takker for hyggelige kommentarer. I morgen skal jeg prøve å ikke poste bilde så veldig tidlig på dagen. Kanskje går jeg en tur i morgen slik som i dag og ender opp med et bilde som er bedre enn det jeg postet. Jeg tror i hvert fall det er noen på minnekortet som er bedre, men jeg har ikke overført dem enda.

Lenke til kommentar

Dag 3 – 20100403 – Lørdag

I dag gikk jeg og dama en tur, med hver sin 50mm. Det blåste noe for jævlig og kaldt var det, så det ble ikke så veldig lang tur. Er mye rart som dukker opp når man går tur, ta en kikk i spoileren så ser dere hva jeg mener.

Men dagens bilde ble av min kjære.

 

Hopp!

 

post-195799-1270304010,1645_thumb.jpg

 

 

 

post-195799-1270304148,2316_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

@RandiA

Takk, det kommer nok til å bli enda mer kunstnerisk og rart utover i april. Må bare bli ferdig med påsken og komme tilbake til hverdagen.

 

Dag 4 – 20100404 – Søndag

Jeg kunne tatt mange bilde av stearinlys rundt i huset, men det måtte litt tankevirksomhet til for å isolere det slik at det ble kun et stearinlys og ikke en haug med rot rundt. I grunnen skulle det være en nødløsning som gikk fort, men jeg endte opp med å bruke litt tid på få det som jeg ville så jeg vil ikke kalle det en nødløsning.

 

Lys i dagslys

 

post-195799-1270388862,9853_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Flott bilde og stemningsfullt bilde - men ramma på skjermen min smelter! Trenger litt mer luft over flammen, tror jeg - da berger jeg den akkurat inv_biggrin.gif

:!: :!: ..du er inne på noe der ja, tenkte det samme.

 

Skjønner hva dere mener. Jeg ser det selv nå. Gikk vel kanskje litt fort i går.

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...