Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

 

1557mhz core og 8ghz minne ser ut til å være bunnsolid så langt. Tror jeg stopper der :p

Helt konge det  :thumbs:

 

 

Absolutt. Er ikke misfornøyd med det!

 

Skulle bare hatt et kort til som matcha og en skjerm til å utnytte det nå! Har en mistanke om at den gamle slitne cpuen min hadde blitt litt flaskehals men :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerte faenskapet? Nei.  :wallbash:

 

Fikk vente-luftkjøleren idag, en diger Noctua NT15-S. Satte sammen maskinen på hovedkortbrett og ellers i friluft... og jeg fikk dram error.

 

Må ha fått noen dråper vann på feil plass når ting lakk med strømmen av - og Aquacomputer DP Ultra er helt håpløs på det med å fordampe... :realmad:  Fant spor av at det var bløtt enda i hjørnene av cpu-sokkelen?! (Hovedkortet har ligget til tørk i over en uke.)

 

Hvordan løser man sånt? Jo man holder hovedkortet ut vinduet og drukner faenskapet i isopropanol sånn at cpusokkelen og ramsporene blir gjennomvåte . (Bakplaten fikk seg også en flyvetur... :blush: )

 

Isopropanol.  :love: 

 

(Nå fungerer det, og eneste utfordringen som gjenstår mens jeg venter er å finne en måte å få cpu-vifta til å kutte ut helt på tomgang.)

 

Lurer på om jeg bør vurdere å planlegge for full atx når jeg skal bygge oppned-kabinett for lekkasjeparanoid vannkjøling... Men det er visst ikke så veldig enkelt å finne hovedkortbrett lenger... (Finner jo mesta dyre varianter i utlandet... :/)

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hva som var/er inne i slangene mine, ser ut som "blå sagflis", bare at det mjukt og går i oppløsning når jeg tar på det

Så ut som mesteparten hadde samlet seg langs slangen rett før pumpa så jeg byttet den og skylte systemet med batterivann

 

Ble ikke så jeg monterte filteret jeg kjøpte da jeg syntes diametern på hullene var i minste laget (flaskehals)

Muligens jeg kjøper en til en annen gang og monterer de paralell 

 

Fikk puttet inn en sånn dings som snurrer på den nye slangen før pumpa

 

Har også denne gang fått på drens-utgang så neste gang blir det noe lettere

 

Kun batterivann på nå og forhåpentligvis holder det til høsten

Lenke til kommentar

Noen som skal kvitte seg med en litt større, men relativ billig rad i fremtiden? Må få gjort noe med tempen. Helt forjævlig at jeg ikke kan overklokke høyere enn 3600 før tempen begynner å gå over 60¤C.. (Liker å holde meg under 70¤C)

 

Tenker minst en 360 av noe slag, skal stå jallamontert under pulten/bak/siden av kabbis elns.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Noen som skal kvitte seg med en litt større, men relativ billig rad i fremtiden? Må få gjort noe med tempen. Helt forjævlig at jeg ikke kan overklokke høyere enn 3600 før tempen begynner å gå over 60¤C.. (Liker å holde meg under 70¤C)

 

Tenker minst en 360 av noe slag, skal stå jallamontert under pulten/bak/siden av kabbis elns.

http://www.tek.no/bruktmarked/annonse/39491

Lenke til kommentar

Vannstrømmnings viseren fra Barrow var ikke mye til tess

Den funket når jeg luftet/fylte loopen, men nå går den ikke rundt lengre (ikke siden jeg starter opp PCn for over 3 timer siden)

Det må jo være sirkulasjon i systemet når CPU aldri tipper over 40 grader under 100% load

Før jeg byttet væske så lå tempen opp i mot 60 på load (var jo mye dritt i den)

Lenke til kommentar

Fikk en lei en her om dagen... Ledninga til pumpa er ikke lang nok til å nå cpufan på hovedkort (og står nå i chassi2). Kontakte viste seg plutselig å ikke være helt god (ledning må ligge litt i spenn, ellers stopper pumpa).

 

Ingen overvåkning, ingen varsel at den slutter å gå.

 

Men jeg har da bare cpu i loop jeg da :)

Lenke til kommentar

Om du ikke koster på deg en skikkelig sensor som måler gjennomstrømning og gir signal videre, så er vel rpm-signalet fra pumpa beste indikator. Går pumpa rundt så har du sirkulasjon!  :thumbup:

 

Holder jo med en ledig vifteutgang på hovedkortet for å få lest den av.

Den er jo forsåvidt grei da pumpa er på CPU-fan (PWM)

 

Men når jeg skal gjøre om på bygget så skal jeg ha strømmningsindikator på utsiden

Bitspower har en versjon som også kan sende informasjon til PC så en har både og

Har nettopp startet med vannkjøling og har mye å lære ennå

Lenke til kommentar

Om du ikke koster på deg en skikkelig sensor som måler gjennomstrømning og gir signal videre, så er vel rpm-signalet fra pumpa beste indikator. Går pumpa rundt så har du sirkulasjon! :thumbup:

 

Holder jo med en ledig vifteutgang på hovedkortet for å få lest den av.

På en slik sentrifugal-pumpe som det er i PC-verden, så er flow helt uavhengig av RPM til pumpa. Du kan ha null flow, og pumpe som tilsynelatende går på maks turtall, eller nært det.

 

Beste indikasjon er vel 40C under load. Uten flow så hadde du nådd 95 C etter minutter, og lekkasje ville ikke vært unormalt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En sentrifugal pumpe kan gå på maks turtall uten flow som Andrull sier, eneste måten å finne ut om det er flow eller ikke i pumpen er å måle ampere til den eller sjekke temperaturer på CPU eller GPU..

 

Kanskje det hadde vært kjekt å ha en frekvens styrt pumpe, men en slik pumpe koster nok flesk.

Lenke til kommentar

Bare en liten oppdatering angående HK'et mitt. Sta som jeg egentlig er, så kunne jeg ikke gi helt opp. Så jeg prøvde å vaske hovedkortet en gang til med bensin, diesel, aceton, såpe, hva det nå enn måtte være. Så tørket jeg det i steikeovnen ca 2-3 timer ved 60 grader, deretter luft tøking over natten.

 

I ettermiddag tok jeg sjansen og startet dritten opp, og hovedkortet funker ser det ut som. Det stoppet på Q-kode 34, men det forbauser meg ikke da jeg ikke hadde tilkoblet SSD'er eller HDD'er, kun CPU, RAM og en GPU var tilkoblet. Og mere enn dette får jeg ikke gjort før jeg er tilbake i juli en gang.  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...