Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Rekkefølgen på komponentene betyr nada. Bare ha pumpen lavere enn res, og så lenge res står montert oppå pumpa så er den biten løst også. Husk en stategisk plassert dreneringspunkt, og pass på at du har tilgang til toppen av res for lufting og re-fill.

angående det med pumpe lavere enn ress er ikke såååå viktig.. min pume er på lik høyde som resset mitt (mid res ligger vannrett) men jeg fikk brukt den laveste utgangen på res og inn i pumpen så vannet i res ligger 10mm over toppen av røret.. viktigste er vel bare at pumpen ikke må dra opp vannet til pumpen? eneste problemet jeg hadde var når jeg skulle fylle loopen min med vann.. da måtte jeg heller kabinettet litt fremmover for å være sikkert på at jeg ikke kjørte pumpen tørr men ellers ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste mulige problem med å ha en rad mellom res og pumpe er at det vil fanges litt luft i raden når man fyller (som det stort sett alltid gjør, avhengig av hvordan raden er montert) som dermed fører til at pumpa kjører "halvtørr" i et lite sekund nå og da mens loopen bleeder og luftboblene kjøres gjennom pumpa. Dette er en detalj som har litt (lite) å si for pumpa, men det er likevel ikke like optimalt som at pumpa kan ta væske direkte fra res.

Lenke til kommentar

Nzxt Cam 3.0 er lansert nå, for de som bruker det :)

 

Noen som vet hvor jeg får tak i de skruene som er til ek sine radiatorer i 8/10mm? De er ikke lange nok i 5mm når jeg har på vibrasjonsgreiene til kabinettet. 

 

Bestilte noen på ebay på 8mm, men hodet på de var for lite (må ha minimum samme størrelse som ek sine). 

 

Hvis hodet var for lite kan du jo alltids bare bruke noen skiver i mellom? De gamle EK radioatorene brukte vel M3 skruer, de nye UNC ett eller annet. Jeg kjøpte i alle fall mine skruer på Tools når jeg trengte noen litt lengre :)

Lenke til kommentar

 

Nzxt Cam 3.0 er lansert nå, for de som bruker det :)

 

Noen som vet hvor jeg får tak i de skruene som er til ek sine radiatorer i 8/10mm? De er ikke lange nok i 5mm når jeg har på vibrasjonsgreiene til kabinettet. 

 

Bestilte noen på ebay på 8mm, men hodet på de var for lite (må ha minimum samme størrelse som ek sine).

 

 

Hvis hodet var for lite kan du jo alltids bare bruke noen skiver i mellom? De gamle EK radioatorene brukte vel M3 skruer, de nye UNC ett eller annet. Jeg kjøpte i alle fall mine skruer på Tools når jeg trengte noen litt lengre :)

Kan det, men ville vært finere uten skive :)

 

Hva er forskjellen på den m3 og UNC? Jeg kjøpte m3 og det virket som de passet i sporene, men så bare kjapt på det.

Har ny radiato.

Lenke til kommentar

Dette er så sløvt av EK at jeg blir helt kvalm. De gamle EK radiatorene mine bruker metriske gjenger M3. De nye bruke UNC (amerikans standard). La oss alle huske på at EK er fra Slovenia som er europeisk og benytter seg av det metriske system. Skal jeg tippe på noe her så selger de mye til USA, og siden disse ikke skjønner en dritt av det metriske system (eller internasjonale standard for den saks skyld) så vil jeg tro de har bukket under for presset fra kjøperene i USA. 

 

Jeg fikk montert min rad vba noen gamle skruer fra en Corsair H100i, som passer overens med de nye gjengene på EK sine rads.

Lenke til kommentar

1. Kan jeg bruke ferdigblandet frostvæske eller bør det være konsentrert?  (som det står i guiden)

eventuelt batterivann da det er billigere enn konsentrert og som sagt skal jeg bruke kobberrør og uten vindu på kabinett 

 

2. Bør komponenter og rør skylles ut først? og i tilfelle hva er beste måte for det..

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Eneste mulige problem med å ha en rad mellom res og pumpe er at det vil fanges litt luft i raden når man fyller (som det stort sett alltid gjør, avhengig av hvordan raden er montert) som dermed fører til at pumpa kjører "halvtørr" i et lite sekund nå og da mens loopen bleeder og luftboblene kjøres gjennom pumpa. Dette er en detalj som har litt (lite) å si for pumpa, men det er likevel ikke like optimalt som at pumpa kan ta væske direkte fra res.

Jo er klar over det, men det er minimalt i mitt tilfelle. Fyller res som så fyller rad før det når pumpa. Tror jeg fyller på 750ml eller mer før jeg starter pumpa første gangen. Definitivt mer enn hva rad har kapasitet til.

 

Kommer nok til å endre etterhvert, dette er jo ikke optimalt og må høre etter at pumpa ikke drar inn luft som du nevner.

 

Dette er så sløvt av EK at jeg blir helt kvalm. De gamle EK radiatorene mine bruker metriske gjenger M3. De nye bruke UNC (amerikans standard). La oss alle huske på at EK er fra Slovenia som er europeisk og benytter seg av det metriske system. Skal jeg tippe på noe her så selger de mye til USA, og siden disse ikke skjønner en dritt av det metriske system (eller internasjonale standard for den saks skyld) så vil jeg tro de har bukket under for presset fra kjøperene i USA. 

 

Jeg fikk montert min rad vba noen gamle skruer fra en Corsair H100i, som passer overens med de nye gjengene på EK sine rads.

Takk for at dere tok opp dette. Har en gammel og en ny rad fra dem. Brukte jeg riktignok skruene som fulgte med... Ihvertfall til å feste rad. Hvorfor i huleste endret dem??? Snakk om å gjøre det tungvint for resten av oss.
Lenke til kommentar

Dette er så sløvt av EK at jeg blir helt kvalm. De gamle EK radiatorene mine bruker metriske gjenger M3. De nye bruke UNC (amerikans standard). La oss alle huske på at EK er fra Slovenia som er europeisk og benytter seg av det metriske system. Skal jeg tippe på noe her så selger de mye til USA, og siden disse ikke skjønner en dritt av det metriske system (eller internasjonale standard for den saks skyld) så vil jeg tro de har bukket under for presset fra kjøperene i USA. 

 

Jeg fikk montert min rad vba noen gamle skruer fra en Corsair H100i, som passer overens med de nye gjengene på EK sine rads.

 

Jeg skulle ha M3-skruer for en stund siden til en av radiatorene mine (ikke EK), og bestilte derfor EK-skruer, siden jeg visste at de hadde hatt M3 på sine radiatorer før. Fikk jo ikke M3 da, vett ... Plutselig var det UNC 6-32 som var kult - for en merkelig trend dette er.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

1. Kan jeg bruke ferdigblandet frostvæske eller bør det være konsentrert?  (som det står i guiden)

eventuelt batterivann da det er billigere enn konsentrert og som sagt skal jeg bruke kobberrør og uten vindu på kabinett 

 

2. Bør komponenter og rør skylles ut først? og i tilfelle hva er beste måte for det..

 

1. 

Usikker vedr kobber. Men i utgangspunktet for vannkjøling ville jeg sagt: 30% rød frostvæske (konsentrat). 70% batterivann. vol/vol%

 

2. Jeg skyller dem kun i springen. Spesielt radiator trenger en skikkelig gjennomspyling. Drener dem godt deretter. Trenger ikke etterspyle med rent vann (destillert, demineralisert e.l) IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.techbay.no/category.html/skruer

 

Eller stikk innom f.eks Tools, spør der.

Takk! Får kanskje bestille noen slike. 

Har prøvd å lete på ebay, men det er for lite hode på de skruene (trenger min 12mm), noen som vet om noen sorte skiver jeg kan få tak i? Vet ikke helt hva jeg skal søke etter på ebay, UNC 6-32 washer gir meg ingen treff....

Hvis ikke så får jeg bestille de fra techbay, men ønsker helst sorte  :wee:

 

 

Regner med at jeg ikke får tak i UNC 6-32 så lett i Norge? Bestiller fra ebay da, men trenger med stort hode (minimum ek sin størrelse), hvordan finner jeg ut dette/ får tak i dette?

 

Både Techbay og Digitalimpuls har dem i hvert fall. :)

 

Digital impuls har kun 30mm  :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...