Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge radiatorene skal monteres stående i front. slik: post-182316-0-71771000-1327324623_thumb.jpg

det har du ikke plass til.

 

uansett, ideelt kjører du radene i parallell og alt annet i serie.

 

Noen spesiell grunn til at raddisene er mer effektive i parallell?

Mindre motstand og mer flow i loopen.

Forskjellen på vanntemperatur mot lufttemperatur blir større.

 

Radiatorer foretrekker tydeligvis mindre flow framfor mer flow så lenge man ikke går for veldig raske vifter som du kan se her, Panaflo 12V er da 38mm 2700RPM-vifter. Det er ingen tester som viser om radiatorer kjøler bedre i parallell enn i serie, men teoretisk finner du noe som hinter begge veier.

 

Uansett får du bedre flow i loopen, så du får da potensielt mer pumpekapasitet. Det er samme grunn som hvorfor man gjerne kjører GPU i parallell framfor serie, mer total flow og temperaturforskjellen er minimal om ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Det er en grunn for at varmovner _varmer_ bedre i parallell en i serie. Det krever ikke mye energi å reversere fakta.

Reversere? Videreføre mener du vel?

Det du sier er at to varmeovner på 750W hver er mer effektive enn en varmeovn på 1500W på å varme opp omgivelsene, videreført vil jo da 2x radiatorer i parallel være bedre enn i serie.

Lenke til kommentar

Det er en grunn for at varmovner _varmer_ bedre i parallell en i serie. Det krever ikke mye energi å reversere fakta.

Reversere? Videreføre mener du vel?

Det du sier er at to varmeovner på 750W hver er mer effektive enn en varmeovn på 1500W på å varme opp omgivelsene, videreført vil jo da 2x radiatorer i parallel være bedre enn i serie.

Jeg mener radiatorer med varmt vann (prosessor).

 

Venstre=Serie Høyre=Parallell

post-116703-0-84471500-1327358121_thumb.gif

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Har veldig liten forståelse om hva dere snakker om...

Forklar meg enkelt;

Hva er parallell og serie? Fysisk forskjell?

 

 

EDIT:

Jeg mener radiatorer med varmt vann (prosessor).

Da sier du jo samtidig at parallell er bedre enn serie: parallell varmer mer opp, ergo er dette bedre til å avgi varme enn seriekoblede rader ;)

Bare så vi er på samme bølgelengde her.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Sitter og vurderer innkjøp av en Iwaki RD-20 bare for å gå fullstendig overkill en gang for alle :D

 

Men jeg skulle gjerne funnet en 5/8" til 3/8" adapter. Helst noe sånt som denne, men den er også det nærmeste jeg finner. Noen som har peiling på om en sånn eksisterer?

 

Jeg kan alltids bare kjøre 5/8" til den første blokka og deretter fortsette med 3/8", men jeg hadde foretrukket en adapter rett etter pumpa.

Lenke til kommentar

Sitter og vurderer innkjøp av en Iwaki RD-20 bare for å gå fullstendig overkill en gang for alle :D

 

Men jeg skulle gjerne funnet en 5/8" til 3/8" adapter. Helst noe sånt som denne, men den er også det nærmeste jeg finner. Noen som har peiling på om en sånn eksisterer?

 

Jeg kan alltids bare kjøre 5/8" til den første blokka og deretter fortsette med 3/8", men jeg hadde foretrukket en adapter rett etter pumpa.

 

ENDELIG!!! Jeg har en RD30, og den eier :p Jeg kjører med 1/2" på den, det gikk etter mye om og men. Mitt råd er derfor å ta en liten 1/2"-bit først, og så sette på en 1/2"-3/8" rett etterpå. Såvidt jeg kan erindre fikk jeg på den 1/2"-en ved å varme opp plastikken med en lighter - det måtte til.

 

kjøp nå RD30 når du først er igang :p den er enklere å få fatt i og, tror jeg. Ikke koster den stort mer heller.

Lenke til kommentar

Tenker jeg kjøper med slike jalla-adaptere fra samme butikk så får jeg se hva jeg gjør.

 

Dropper ikke RD-30 mye varme i loopen? Tviler på at det blir noe problem da jeg sikkert ikka har behov for å kjøre på noe særlig mer enn 15-16V, men på full pupp snakker vi vel rundt 60W? :D

 

Hvordan er lydnivået egentlig, og er føttene skjøre? Ifølge Martinsliquidlab tålte de visst ingenting.

Lenke til kommentar

Tenker jeg kjøper med slike jalla-adaptere fra samme butikk så får jeg se hva jeg gjør.

 

Dropper ikke RD-30 mye varme i loopen? Tviler på at det blir noe problem da jeg sikkert ikka har behov for å kjøre på noe særlig mer enn 15-16V, men på full pupp snakker vi vel rundt 60W? :D

 

Hvordan er lydnivået egentlig, og er føttene skjøre? Ifølge Martinsliquidlab tålte de visst ingenting.

 

Den lager litt høyfrekvent lyd, men ikke voldsomt overhodet. Har ikke prøvd så mange fler pumper, så jeg har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag.

 

Tror ikke RD30 dropper så mye mer enn RD20. Effekten justerer du ved hjelp av spenningen uansett. Om 60W tilsvarer full pupp vet jeg ikke, men denne informasjonen burde være relativt grei å google fram.

 

Føttene har jeg ikke hatt noen problemer med, såvidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar

RD-30 rundt 15v er optimalt med tanke på flow, støy og varme.

 

Edit: Eller var det 18v, husker ikke helt lengre. Uansett, "standard" meanwell S-150 24 kan skrues ned til ca 18v, perfekt match til RD-30 og billig på ebay.

Edit2: Og det er ingen vits å gå for RD-20, RD-30 or bust!

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Da ble RD-20 bestilt fra Performance-PCS :new_woot: Nå gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar før den kommer frem til pappa'n sin.

 

Edit2: Og det er ingen vits å gå for RD-20, RD-30 or bust!

 

300kr ekstra for "bragging rights" ble dessverre ikke aktuelt. RD-20 var allerede mer enn dyr nok fra før. Inkludert 12V-24V adapter kom det hele seg på ca. 1400kr. Inklusive mva, frakt og tollavgift ender herligheten opp på ca 2700kr :whistle:

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Da har jeg kokt sammen en liten liste med deler til min første vannkjøling.

 

Håper noen kan ta seg tid til å se over og kommentere dersom det er noe som ikke stemmer, evt om det er noen komponenter jeg kan bytte ut? :)

 

1x XSPC RX480 Extreme Performance Radiator

 

1x XSPC Acrylic Dual 5.25" Bay Reservoir for Laing D5

1x Water Pump With a speed controller (part # MCP655) <-- Jeg vil gjerne unngå during fra pumpen, og mistenker at denne komboen kanskje ikke demper godt nok. Noen som har erfaringer med dette?

 

1x XSPC Raystorm CPU Waterblock - Intel

- Fitting Size 3/8" Barb for 3/8" ID tube

 

x meter Tygon R3400 3/8" ID (5/8" OD) UV Resistant Tubing - Black <-- hvor mye trenger jeg? har estimert ca 3m pga stort kabinett(LD PC-V8).

 

8x Bitspower Premium G1/4" Black Matte High Flow 3/8" (5/8") Compression Fitting (2 for rad, 2 for CPU, 2 for tank/pumpe, 2 extra for evt GPU/spare part)

 

Har jeg forstått det riktig at fittings skrus inn i 1/4" threads som er på rad,cpu og tank?

Er det noe ekstra som er lurt å få med?

 

Alle svar mottas med takk! :)

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Jeg har kanskje villet vurdert å bestille 45 og 90 grader nipler i tillegg. Det er selvfølgelig mulig å lage alt med bare rett fram nipler, men det kan gjøre jobben litt vanskelig i enkelte situasjoner. Videre så bør du merke deg at ikke alle enheter passer sammen med de niplene der uten mellomstykke. "ringen" rundt er rett og slett for stor. Du kommer borti andre ting da plassen rundt hullene i enkelte blokker/tanker/pumper/e.l. kan være litt liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...