Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Kom over denne tråden da jeg leste en test av et larkooler produkt. Jeg skal bygge en kraftig pc i Silverstone TJ08-E. Hadde egentlig bestemt meg for lukket vannkjølings-kit eller kanskje en bra luftkjøler, men fått litt lyst på vannkjøling på cpu iallefall. Hva får man plass til i dette kabinettet? Jeg vet ikke hva som trengs av deler men har hørt om radiatorer osv som tar mye plass. Har egentlig lyst til å få plass til alt inni kabinettet. Det har i utgangspunktet bare plass til en vifte som outtake nederst bak i kabinettet, men vet ikke om de ventilerte expansion-slotsene ovenfor er egnet til noe?

[H]ardforum - TJ08-E case

Her ser du noen eksempler på hva folk har fått til. Er du villig til å modde kan du nok få plass til en del :)

 

Det jeg kan forestille meg at du vil få til uten store utfordringer er å sette en 180mm rad i front og en 120mm rad bak, som vil gi deg grei kjøling til både CPU og grafikkort så lenge du finner et lurt sted å gjemme pumpa og tanken. Da kan du stripse fast en SSD under drevburene og en harddisk i en av 5.25"-plassene med en viftekontroll (eller tenk/pumpe-kombo) over.

 

Takk for svar, har sjekka ut den der før:D Men glemte å nevne at jeg ikke er villig til å ta bort hdd buret:/ Ganske viktig for meg med såpass plass. Da regner meg vel egentlig med at det ikke finnes noen andre løsninger, for bare cpu kjøling. Så på corsair h100 som kommer opp i neste tusenlappen, også var det andre løsninger som f.eks denne som bare koster litt mer. Tenkte kanskje at det yter bedre og har lavere støynivå enn h-serien til corsair, antec kuhler og coolIT kjølerne f.eks. Men vet ikke hva jeg kan få plass til da?

 

edit: Noe her kanskje?

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med sleeves fra TechBay?

 

Tenker da på disse to:

Ø3.2-Ø9.5mm, sort

Ø2.4-Ø6.3mm, sort

 

Stusser litt på størelsen på disse, leser jeg det riktig som at Ø=diameter? Isåfall er den største på 9.5mm ikke noe :S

Trenger en del til og sleeve div vifte kabler, og slikt så er ikke snakk om store tykkelsen jeg trenger.

Jeg lurer litt på hvor du har 1cm tykke kabler i PCen din. Dette er sleeves for å sleeve hver enkelt kabel, altså 24 kabler på 24pin-kabelen og 6/8 kabler på PCIe-kablene, ikke for å legge flere kabler annet enn tynne viftekabler inni.

 

Jeg har aldri sett en viftekabel tykkere enn 5mm.

 

EDIT:

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i verktøy for å trekke ut kabler fra kontaktene sine?

 

Jeg tar latmans veien og sleever 2 og 2 pci-ex kontakter sammen (tykkelsen blir ca 1.5cm)

 

Har tre skjermkort med 2 kabler hver, om jeg skulle gjort det pent hadde jeg sleevet alt for seg hadde det blitt 48 kabler på skjermkortene, 24+8 på HK og 13 vifter, har hverken tid eller krefter til og sleeve totalt 93 kabler :p

Lenke til kommentar

Takk for svar, har sjekka ut den der før:D Men glemte å nevne at jeg ikke er villig til å ta bort hdd buret:/ Ganske viktig for meg med såpass plass. Da regner meg vel egentlig med at det ikke finnes noen andre løsninger, for bare cpu kjøling. Så på corsair h100 som kommer opp i neste tusenlappen, også var det andre løsninger som f.eks denne som bare koster litt mer. Tenkte kanskje at det yter bedre og har lavere støynivå enn h-serien til corsair, antec kuhler og coolIT kjølerne f.eks. Men vet ikke hva jeg kan få plass til da?

 

edit: Noe her kanskje?

Du får ikke plass til en 240rad inne i TJ08-E så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har sjekka ut den der før:D Men glemte å nevne at jeg ikke er villig til å ta bort hdd buret:/ Ganske viktig for meg med såpass plass. Da regner meg vel egentlig med at det ikke finnes noen andre løsninger, for bare cpu kjøling. Så på corsair h100 som kommer opp i neste tusenlappen, også var det andre løsninger som f.eks denne som bare koster litt mer. Tenkte kanskje at det yter bedre og har lavere støynivå enn h-serien til corsair, antec kuhler og coolIT kjølerne f.eks. Men vet ikke hva jeg kan få plass til da?

 

edit: Noe her kanskje?

Du får ikke plass til en 240rad inne i TJ08-E så vidt jeg kan se.

 

 

http://www.techbay.no/product.html/techbay-supersilent-vannkjolingsett-1x120-30?category_id=84

 

ikke den?

Lenke til kommentar

Det er en tynn 120rad, hadde ikke gått for noe mindre enn en 60mmx120mm rad

 

Kan du finne noe bra som passer til kabinettet fra techbay eller en annen norsk side, evt liste hoveddelene som trenger rett størrelse i kabinettet så kan man finne brackets, vifter osv etterpå. Har 0 peiling på vannkjøling som du sikkert ser, men hadde vært artig å prøvd. Hva må jeg ut med for å få god kjøling og støynivå som er merkbart bedre enn h-serien til corsair? Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Det er en tynn 120rad, hadde ikke gått for noe mindre enn en 60mmx120mm rad

 

Kan du finne noe bra som passer til kabinettet fra techbay eller en annen norsk side, evt liste hoveddelene som trenger rett størrelse i kabinettet så kan man finne brackets, vifter osv etterpå. Har 0 peiling på vannkjøling som du sikkert ser, men hadde vært artig å prøvd. Hva må jeg ut med for å få god kjøling og støynivå som er merkbart bedre enn h-serien til corsair? Takk for hjelpen:)

Les stickypostene her på vannkjølingsforumet først.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=167092

Lenke til kommentar

Det er en tynn 120rad, hadde ikke gått for noe mindre enn en 60mmx120mm rad

 

Kan du finne noe bra som passer til kabinettet fra techbay eller en annen norsk side, evt liste hoveddelene som trenger rett størrelse i kabinettet så kan man finne brackets, vifter osv etterpå. Har 0 peiling på vannkjøling som du sikkert ser, men hadde vært artig å prøvd. Hva må jeg ut med for å få god kjøling og støynivå som er merkbart bedre enn h-serien til corsair? Takk for hjelpen:)

Les stickypostene her på vannkjølingsforumet først.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=167092

 

Done. er denne noe å ta utgangspunkt i? http://www.techbay.no/product.html/coolgate-radiator-1x120-60?category_id=76

Lenke til kommentar

Ja, men du får ikke betydelig bedre kjøleytelse enn en lukket loop med dette. Fordelen med custom loop er at du kan kjøle flere komponenter og ha større kjøleområde enn hva du kan ellers.

 

Det skjønner jeg. Så er ingen vits å satse på bare vannkjøling på cpu? Har du en vannkjølingskit som passer i kabinettet mitt da, som kjøler veldig bra uten å lage mye støy? Er det anbefalt å bytte ut stock viftene da?

Lenke til kommentar

Det er jo ikkje store vitsen å bare kjøle ein vanlig Sandy Bridge derimot, ettersom du har strøm-problemer før temperaturene blir så farlige der om du har god kjøler. :!:

 

SB-E er eg derimot mindre sikker på om tjener så mykje på vannkjøling.

Lavere temperaturer under load -> høyere spenningstoleranser for 24/7-bruk -> høyere spenning -> høyere klokkefrekvens -> mer ytelse.

Lenke til kommentar

Men du får forferdelig lite ut av det med Sandy Bridge når du begynner å bevege deg over 1.4v uansett, og det er heller ingen garanti at konseptet ditt vil i realiteten være tilfellet. :/

 

Ein må rett og slett få særs gode bins for å få noko ut av det, imo. <.<

Ja, men det kan fortsatt gi deg de siste 100-200 MHz ekstra sammenlignet mot high-end luft.

Slik er det med all kjøling, en NH-D14 gir deg ikke mer enn 100-200MHz ekstra sammenlignet mot Hyper 212 Plus den heller ;)

Lenke til kommentar

Jeg satte sammen mitt første vannkjøingsanlegg i går, har ingen problemer med temperaturer eller lekasjer så langt, men pumpa lager en merkelig knitrelyd omtrent som en gammel harddisk. Jeg trodde først at dette skyltes luftboblene i begynnelsen, men lyden fortsetter selv nå som systemet er så godt som fritt for luft. Noen som har opplevd lignende? Er dette normalt? Et googlesøk viser svært sprikende svar.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg satte sammen mitt første vannkjøingsanlegg i går, har ingen problemer med temperaturer eller lekasjer så langt, men pumpa lager en merkelig knitrelyd omtrent som en gammel harddisk. Jeg trodde først at dette skyltes luftboblene i begynnelsen, men lyden fortsetter selv nå som systemet er så godt som fritt for luft. Noen som har opplevd lignende? Er dette normalt? Et googlesøk viser svært sprikende svar.

 

Høres ut som luft i systemet. Avhengig av hvordan du har lagt opp loopen din kan det ta alt fra et par minuttet til et par timer før du får ut absolutt all luft. En annen mulighet er vibrasjoner fra pumpen som sprer seg ut i kabinettet. Hvordan har du isolert pumpen?

 

Du kan jo prøvde å tippe litt på kabinettet for få løs de siste luftboblene, og så kjøre med åpent reservoir en stund for å se om lydene forsvinner.

Lenke til kommentar

Uff, eg hadde tenkt å bestilla XSPC Raystorm, men etter å ha ventet til dei skulle ha kommet og fremdeles ingen oppdatering? Kjedelig.

 

Statusen på produktet forandra seg fra 18.01.12 til "ukjent," så det betyr vel at dei aldri fekk produktet på lager likevel. :p

 

Har nå sendt ein epost om eg kan bytta bestillinga over til Apogee HD i gull... siden det var produktet dei hadde flest av igjen på lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...