Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å hatt (mesteparten) av utstyret og prosjekt tråden stående å samle støv i over et år, har eg endelig klart å skru av pc'en lenge nok til å montere opp vannkjølingen!

 

I den anledning har eg et lite spørsmål. Vil litt kink ha noe særlig å si? (ytelse, søle-sikkerhet, whatever) Sånn bortsett fra at det ikke ser så veldig pent ut.

 

post-180036-0-38983000-1306425884_thumb.jpg

 

PS @Rig of the month: Gjennomtenkt!

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Skal oppdatere prosjekttråden min :) Virkelig på tide!

Eneste som mangler nå er siste leveranse av noen skarve nippels og fillport fra Techbay!

 

Eller. "eneste". Kommer alltids noe nytt man får lyst på.

 

Edit: Shameless bump av gammel tråd

 

 

Edit 2: Klikket meg inn på signaturen din (og stemte forresten, bra build, digger hardiskene!) og leste at du hadde integrert en switch der? Noe som er synd, fordi eg følte meg ganske kreativ og "orginal" når eg begynte å leke med tanken på å gjøre det på min egen maskin :p. Men awesome!.. Vurdert å male DVD trayet tho?

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Den teknikken db(og mange andre anbefaler) har alltid gitt meg vesentlig dårligere temps :hmm:

Stryke et tynt lag med barberhølvel er best imo..

 

EDIT:

En liten tanke: kan det ha noe med push pinns å gjøre?

Tenker da at du ikke får nok trykk mot cpu og derfor blir det luftbobler mellom ribbe og cpu når man smører på?

 

Litt søkt kanskje, men har ikke rørt pushpins kjølere på veldi lenge, men syns huske at dem stinker (og de fleste oem pcer har jo boxedkjølerene).

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Det virker for meg fornuftig at dersom trykket er stort nok vil metoden med en "dært" midt på være den beste, men om ikke trykket er kraftig vil ikke laget bli tynt, kanskje mindre tynt enn med barberhøvel/kredittkort-metoden, noe som vil gi økt temp. Disse luftboblene kjøper jeg ikke helt, glassplaten er nok betydelig glattere enn overflaten på en kjøler, og disse er ikke alltid 100% flate heller, så luftbobler kan fort faktisk ha en vei ut under montering.

 

At ikke pastaen havner helt ute i kantene kan være viktig, men dette er vel relatert til størrelsen på kjernen, tenker jeg... har du en mini-kjerne som gir fra seg masse energi akkurat midt på vil den vanskeligere spre seg til ytterkantene enn om du har en diger sak som ligger lenger ut mot kantene på heatspreaderen in the first place.

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg nå knopfler, men er det ikke en fordel at mest mulig av arealet til cpuen er i kontakt med kjøleren(uavhengig av hvor kjernene er plasert under varmesprederen).

 

Større areal har jo teoretisk større mulighet til å kvitte seg med mer varme(tenk feks. på radiator), vil jo det bli det samme prinsippet med kontaktflaten mellom cpu og blokk/ribbe.

Tenker da at den dert metoden som ikke utnytter hele kontaktflaten til cpu..

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg nå knopfler, men er det ikke en fordel at mest mulig av arealet til cpuen er i kontakt med kjøleren(uavhengig av hvor kjernene er plasert under varmesprederen).

 

Større areal har jo teoretisk større mulighet til å kvitte seg med mer varme(tenk feks. på radiator), vil jo det bli det samme prinsippet med kontaktflaten mellom cpu og blokk/ribbe.

Tenker da at den dert metoden som ikke utnytter hele kontaktflaten til cpu..

 

Joda, men poenget mitt er at slik jeg ser det så er det lite av varmen som tas opp helt i ytterkanten av IHS på prosessortyper med små kjerner. Skal du ha dekt hele arealet med dært-metoden er det bare å være litt generøs, sånn sett ikke noe verre enn det... men så er det vel ikke optimalt å bruke for mye pasta heller, selv om litt kvalifisert gjetning tilsier at lettflytende pasta er mindre "farlig" sånn sett, da laget blir tynt uansett mengde :)

 

Tviler på at det finnes noen generell fasit for dette, skulle ikke forundre meg om dette er avhengig av designet på kjøleren også. Sånn sett føler jeg ikke at det er noen grunn til å hudflette dagbladet for artikkelen, selv om det sikkert hadde vært en fordel å påpeke at det fins flere veier til Rom :p

Lenke til kommentar

Skal handle inn litt snacks for å ferdigstille vannkjølinga mi en gang for alle:

-GPU-blokk til 6970 (jeg har kort fra desember, de endra jo reference, har dette noe å si for meg?)

-16x1/2"ID 3/4"OD G1/4 Compression FIttings (<--dyrt som fææn)

-8x L-blokker G1/4

-2x NPSM->BSP G1/4 overgang

-9 fot rød slange

-Blank anticorrosion

-Alphacool pumpe (bygd på Laing DDC)

-Kanskje noe sleeves også, er oppe i 417 dollar nå, bil, pc og bowling er ikke tre hobbyer som passer sammen!

 

Jeg vil ha litt feedback på GPU-blokka om noen har :)

Lenke til kommentar

Jeg har iverfall erfart at å stryke pastaen utover er den beste metoden. Jeg bruker et gammelt kort(ala bankkort) og bruker mye kraft når jeg stryker pastaen utover, da blir det mere eller mindre perfekt, og varmen vil uansett gjøre pastaen bløtere slik at den flyter utover og kapilar effekten vil spre den fint utover i kriker og kroker.

Lenke til kommentar

Den teknikken db(og mange andre anbefaler) har alltid gitt meg vesentlig dårligere temps :hmm:

Stryke et tynt lag med barberhølvel er best imo..

Hva legger du i vesentlig dårligere?

Uansett virker Dagbladets påstand om 15 grader (andre veien) litt drøy. Da tror jeg man må ha gjort mer alvorlige tabber enn å smøre på feil...

 

Jeg har prøvd begge metodene, men har ikke endt opp med noen konklusjon, mest fordi mange andre påvirkende faktorer har gjort det vanskelig å teste skikkelig.

 

Hvis man gjør det på en god måte i begge tilfellene kan jeg ikke skjønne at det har så mye å si. En dert på midten vil føre til at alt blir dekket hvis man har på nok. Jevn påsmøring vil ikke skape luftbobler hvis man jevner det ut godt nok.

 

Gleder meg til å få bygget tank inn i fronten på builden min. Antagelig følgende vanntank nede til høyre på kabinettfronten :wee:

Det ser ut til å kunne bli bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Var eg deg ville eg sendt en mail til blokk produsenten (koolance f.eks), for det første tjener de på å svare raskt og riktig (et salg), for det andre kan de gi deg detaljer om hvordan du skiller gammel/ny revisjon om det så finnes på serienummer og slikt - om det trengs.

 

Angående "pasta", er ikke Indigo Extreme fremdeles det beste valget for det beste resultatet, eller gikk eg glipp av noe i fjor?

Mangler bare norsk forhandler.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Indigo Extreme en god stund. Har bare gode ting å si om produktet. Tjente noen grader på det når jeg byttet også. Synes å huske at jeg bestilte rundt jul 2009 fra USA. Kjøpte den gangen 3-4 sett med 2 stk i hvert sett. Så har liggende her i tilfelle :)

 

 

Har 2 sett her jeg også men har ikke fått testet de for jeg syns det virker som det er litt mer jobb med å bruke den.

Hvordan sys du den var å bruke første gang?

Lenke til kommentar

Var ikke noe problem det.

 

Demontere blokk, rengjøre cpu, klaske på, montere blokk, starte opp. Holde pumpen i ro til alt oppnår ønsket temperatur, se temperaturgraf i valgfritt program og sette i gang pumpen/kjølingen når produktet har smeltet (vises ganske klart på temperaturene).

 

Det eneste er at hvis man har en stor loop med masse greier så vil jo hele loopen bli veldig, veldig varm når man gjør dette. Eventuelt så vil man rett og slett ikke klare å få loopen varm nok til at produktet smelter i hele tatt :p Da må du bare ta blokka av cpu eller noe, også kjøre uten kjøling i hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...