Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Åssen er det med toll/moms fra de ulike populære amerikanske nettbutikkene (snakker seff vannkjøling her)?

 

Jeg bestilte for ikke så lenge siden en større pakke fra performance-pcs. Totale verdien på innholdet var vell ca 2300kr (390 USD) Pakken ble merket med en verdi på 100 USD, altså ikke tollfritt, men fortollingen kom på ca 200kr, istedet for 600,-

 

Dette var vist vanlig praksis fra dem og jeg ba ikke om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken av disse måtene gir best kjøling med vann?

 

1.

 

post-196486-0-54049600-1303734657_thumb.jpg

 

 

2.

 

post-196486-0-11224400-1303734660_thumb.jpg

 

 

3.

 

post-196486-0-73409200-1303734662_thumb.jpg

 

Nr 1 vil gi deg en grad eller to kaldere temp, men etter min mening er alternativ 3 det beste, da dette gir minst belastning på slanger og pumper, slik at du er bedre sikkret mot lekasje.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg skal vannkjøle en i7 920 CPU og en GTX 580 GPU og er ny i gamet.

 

Jeg har meget begrenset plass i kabinettet da dette skal være en stue PC som passer inn i stereobenken, har kjøpt dette kabinettet: Lian Li PC-C33

 

Jeg er forberedt på at jeg må skjære litt i kabinettet for å få alt til å passe.

 

1. Hvor stor radiator trenger jeg til dette? Må jeg ha 360 (3x120) eller kan jeg bruke en kombinasjon av flere radiatorer, feks 2 på 140?

 

2. Hvis jeg bruker flere radiatorer, må jeg ha flere pumper i kretsen? Forslag til en slik krets?

 

3. Hvor stor tank trenger jeg til å kjøle denne kretsen?

 

4. Forslag til tank og pumpe som kan passe inn i dette kabinettet som har meget begrenset plass?

 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar

 

1. Hvor stor radiator trenger jeg til dette? Må jeg ha 360 (3x120) eller kan jeg bruke en kombinasjon av flere radiatorer, feks 2 på 140?

En 240 vil gå, men anbefaler en 360. 2x 140 vil være en mellomting igjen. Kommer litt ann på temp i rommet, tykkelsen på rad, vifter osv osv.

 

Mtp at denne skal stå i stuen så vil jeg heller anbefale og gå fullt ut på rad og heller bruke stillegående vifter.

 

2. Hvis jeg bruker flere radiatorer, må jeg ha flere pumper i kretsen? Forslag til en slik krets?

Kommer litt ann på pumpen, men om det er en greit kraftig så nei. Kjører selv en 360+240, og 3 blokker på en Swiftech 655.

 

3. Hvor stor tank trenger jeg til å kjøle denne kretsen?

 

Tanken har ikke noe med kjølingen og gjøre. Jo større tank du har jo lengere vil det ta til du når equilibrium (Max temp)

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Jeg har sjekket nettsidene til EK og forsøkt å lage et oppsett:

 

Pumpe: EK-DCP 4.0 (12V DC Pump)

Reservoir: EK-Reservoir Combo DCP 4.0

Radiator: EK-CoolStream RAD XT (360)

CPU: EK-Supreme HF - Full Copper

GPU: EK-FC580 GTX+

 

I tillegg kommer slanger, nipler ++.

 

Ser dette ut som et greit oppsett eller bør jeg velge noe annet? Tar i mot andre forslag, spesielt på pumpe/reservoir biten. Som dere skriver vil vanntemperaturen avhenge av størrelsen på tanken, men som sagt har jeg begrenset med plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...