Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke tenker helt feil betyr det TDP på maks 225W, HD 7970 har 8+6-pin og TDP på 250W. At PCB har designet plass for mer betyr ikke at referansedesignet vil bruke det.

HD 7970 har ingen oppgitt TDP, den har en Powertune-limit på 250W som er en absolutt grense for hvor høyt strømforbruket kan gå. Nvidia pleier vanligvis å merke TDP etter hva kortet typisk bruker, men det kan hende de har lagt noe som ligner på AMDs Powertune.

 

7970 har vel 75+75+150? aka 300w?

 

GK104 vil ha 75+75+75 = 225w.

 

6pin = 75w

8pin = 150w

pci exp = 75w

 

eller? hvis kortet blir utstyrt med 2 x 6pin drar det "garantert" mindre strøm enn 7970.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt står, hvis bildene er ekte så er maksimalt effektforbruk til dette kortet lavere enn HD 7970.

2x 6-pin kan lett levere mer enn 150W, 8-pin er bare 2 ekstra jord, de fleste 6-pin kabler fra en strømforsyning tåler noe rundt 200W

 

Hvis du sikter til forbruk under vanlig last er dette fortsatt ukjent: GTX 570 hadde et høyere strømforbruk enn HD 6970 til tross for at 6970 hadde 8+6 mens 570 hadde bare 6+6.

 

Nvidia har bare en tradisjon for å legge opp til færre/mindre PCIe-kabler enn AMD gjør:

GTX 480 hadde 8+6-pin (dette spiste over 300W ved last)

GTX 470 hadde 6+6-pin (dette spiste over 225W ved last)

GTX 550 Ti har 1x6-pin (dette spiser omtrent like mye som HD 6870 med 2x6-pin)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tenker helt feil betyr det TDP på maks 225W, HD 7970 har 8+6-pin og TDP på 250W. At PCB har designet plass for mer betyr ikke at referansedesignet vil bruke det.

HD 7970 har ingen oppgitt TDP, den har en Powertune-limit på 250W som er en absolutt grense for hvor høyt strømforbruket kan gå. Nvidia pleier vanligvis å merke TDP etter hva kortet typisk bruker, men det kan hende de har lagt noe som ligner på AMDs Powertune.

Poenget mitt står, hvis bildene er ekte så er maksimalt effektforbruk til dette kortet lavere enn HD 7970.

2x 6-pin kan lett levere mer enn 150W, 8-pin er bare 2 ekstra jord, de fleste 6-pin kabler fra en strømforsyning tåler noe rundt 200W

Hvis du sikter til forbruk under vanlig last er dette fortsatt ukjent: GTX 570 hadde et høyere strømforbruk enn HD 6970 til tross for at 6970 hadde 8+6 mens 570 hadde bare 6+6. Nvidia har bare en tradisjon for å legge opp til færre/mindre PCIe-kabler enn AMD gjør:

GTX 480 hadde 8+6-pin (dette spiste jo over 300W ved last)

GTX 470 hadde 6+6-pin (dette spiste definitivt over 225W ved last)

GTX 550 Ti har 1x6-pin (dette spiser omtrent like mye som HD 6870 med 2x6-pin)

"Bare jord", det kjøres da strøm over disse ledningene også.

 

Under ekstreme tester som Furmark er det selvsagt tilfeller der kort trekker mer, men kort skal ikke designes til å gjøre dette under normal last.

 

Det ryktes for noen uker siden at GK104 skulle bli ekstremt varm, men dette skyldes nok engineering samples som kan ha veldig høyt effektforbruk.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

"Bare jord", det kjøre da effekt over disse ledningene også.

 

Under ekstreme tester som Furmark er det selvsagt tilfeller der kort trekker mer, men kort skal ikke designes til å gjøre dette under normal last.

 

Det ryktes for noen uker siden at GK104 skulle bli ekstremt varm, men dette skyldes nok engineering samples som kan ha veldig høyt effektforbruk.

Selvfølgelig kjører det effekt gjennom de ekstra lederene, men det endrer ikke mengden strøm som må gjennom de tre +12V-lederene.

 

Likevel står poenget om at HD 6970 trekker mindre strøm under drift enn GTX 570 til tross for 8+6 vs 6+6, og at HD 7970 trekker mindre strøm enn 6970 ifølge Guru3D og Techpowerup mens Anand og HardOCP rapporterer +10-20W som fortsatt legger 7970 på samme nivå som GTX 570.

Antall PCIe-kabler har fint lite å si på faktisk strømforbruk, fullt mulig at GK104 trekker mindre effekt enn Tahiti XT, men ikke baser dette på antall PCIe-kabler på et kort.

 

EDIT:

Virker som et kraftigere VRM-design enn referansedesignet for GTX 570, la oss håpe det kommer av overdimensjonering framfor et faktisk behov.

 

EDIT2:

Ingen Heatspreader og grønn PCB er definitivt Engineering Sample

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Både 6970 og 7970 har vel en Powertune limit på 250W med mindre man setter Powertune til +20% og kortet kan trekke opptil/over 300W. De forsøker jo å holde kortene innenfor ATX spec men tillater litt mer.

Det endrer fortsatt ikke at HD 6970 med 8+6-konfigurasjon trekker mindre strøm enn et GTX 570 med 6+6-konfigurasjon. Det eneste jeg sier er at du kan ikke si noe definitivt om strømforbruket til GK104 fordi den har en 6+6-konfigurasjon på PCIe-kabler.

Lenke til kommentar

Om PCB-fargen har betydning så skulle den tilsi at dette var et Quadro-kort. nVidia bruker grønn på Quadro, Tesla og low-end GeForce. Engineering Samples for Fermi var sorte, ivertfall de jeg har sett.

Det spørs mest på hvilken produsent som har lagd PCB.

 

Jeg ser fra et annet forum at de som har målt bildet hevder brikken er cirka 340mm²

Litt mindre så er du i mål... :)

Lenke til kommentar

HKS, klarer du være mer konkret?

Ikke før NDA går ut, men hvis man ser på bilder av kortet som har lekket (kortet er en Kepler production sample) så bør man komme frem til at brikken er rundt 330 mm². Vet dog ikke hvilken revisjon av brikken som sitter på det kortet som er avbildet.

Lenke til kommentar

Så lenge effektiviteten er bra så spiller det vel ingen rolle om effektforbruket er høyt? Må gjerne være 400W for min del, så lenge effektiviteten er god. Da slipper man kanskje å pakke både tre og fire slike kortsammen (SLI), noe som i sin natur ikke gir den beste skaleringen.

 

Om det faktisk er for høyt for ditt behov, så kommer de helt sikkert med en versjon som er klokket lavere, eventuelt fjernet noen SPU's etc. Eller så kan man rett og slett gjøre det selv. smile.gif

 

Uten ytelsestall så ser jeg ikke noe stort poeng å si noe på strømforbruket akkurat. smile.gif

 

 

 

"Bare jord", det kjøre da effekt over disse ledningene også.

 

Under ekstreme tester som Furmark er det selvsagt tilfeller der korttrekkermer, men kort skal ikke designes til å gjøre dette under normal last.

 

Det ryktes for noen uker siden at GK104 skulle bli ekstremt varm, mendetteskyldes nok engineering samples som kan ha veldig høyt effektforbruk.

Selvfølgelig kjører det effekt gjennom de ekstra lederne, men det endrer ikke mengdenstrøm som må gjennom de tre +12V-lederene.

.

 

*pirke*, strøm som går gjennom lederne.

 

Virker som det kan være greit med litt mer kjøtt på beina om PCI-e strømpluggene:

 

PCI-E 6-pin kontakten krever:

 

Max 75W, fordelt fra 2x12V ledere, to for jord og en for sensor* (som da også går til jord og er svart, og ofte bare kalles for jord). Dette gir totalt 5-ledere,og derfor hender det gjerne på rimeligere strømforsyninger og adaptere at 6-pin'en faktisk bare er 5-pin. På dyrere så er det gjerne lagt til en ekstra12V leder, slik at det blir 3x12V + 2x jord + 1x sensor. Dette minsker motstanden litt, men vil allikevel gjøre at det går 3,125 Ampere gjennom hver jord-leder.

 

PCI-E 8-pin kontakten krever:

 

Max 150W, fordelt fra 3x 12V ledere, 3x Jord og 2x for sensor*. Dette gir totalt 8-ledere, og selv om effekten gikk opp med det dobbelte, så vil det da "bare" gå maksimalt 4,16 Ampere gjennom hver enkelt leder. Selv om dette er en del mer enn på 6-pin'en, så er det ganske langt fra den teoretiske maks-verdien, som ligger på ca. 11A, da det sannsynligvis også er noe strengere krav tiltykkelsen på lederne i PCI-e 8-pin spesifikasjonene.

 

To "sensor-ledere" fordi skjermkortet skal kunne kjenne igjen at deter snakk om en 8-pin, samtidig som den skal ha bakoverkompatibilitet med PCI-e6-pin vil jeg tro.

* sensor registrerer at koblingen oppnår jord-potensial.

 

Edit: Så selv om det "bare" er lagt til to jord, så har dette altså en del å si for sikkerheten og begrense hvor mye strøm som går gjennom hver leder. thumbup.gif

 

 

 

 

 

edit2:

 

Teknisk sett blir da regnestykket som følger:

 

 

PCI-E 6-pin: 11A*2*12V = 264 Watt (max)

 

PCI-E 8-pin: 11A*3*12V = 396 Watt (max)

 

Legg da merke til at dette er med den tykkeste ledningspesifikasjonene, samt det faktum at du med 0,5m lengde på ledningen vil oppnå et spenningsfall på ca 0,239V, noe som jo ikke er så bra for skjermkortet, spesielt omstrømforsyningen i tillegg er litt slapp og ikke klarer å levere 12V på 12V+railen. whistle.gif

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser fra et annet forum at de som har målt bildet hevder brikken er cirka 340mm²

Litt mindre så er du i mål... :)

Tviler ikke, var bare et "gjennomsnitt"(eller mer overslag) av tallene som ble hevdet. Poenget mitt var uansett at brikken ligger i den størrelseorden, og ikke f.eks. rundt 550mm².
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...