Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff, skal jeg klokke cpuen min til 4 jeg også da? Så får vi det ærlig og redelig? Skal nevnes at ikke har klokket skjermkortet

 

Nei, du behøver ikke gjøre noe for min del. Poenget er at det er forskjell, forskjellen blir mindre med lik hardware?. Og så sier du selv at du ikke har klokket 5870 heller. Men som nevnt skal nVidia ha fordel i Heaven og som videre nevnt er det sikkert derfor denne testen dukker ofte opp i denne tråden.

 

edit

Som du også ser over, som ble lagt til mens jeg skrev dette...

 

quoter meg selv...

og derfor skriver jeg gjentagendet - tester generelt- ikke at 5870 yter bedre på alt. Ryktene sier jo at nye serien til nVidia er bra på tesselering, så på en annen side blir det artig å se hvor mange spill som kommer fremmover der dx11 og Tesselering er brukt og se på ytelse forskjellen.

 

**dp** "liker" Nvidia best, det legger han lite skjul på, og er helt greit det (selv om entusiasmen av og til tar litt av :innocent: )... Men, BC2 passer HD5xxx arkitekturen bra, og dette ser man også godt i spillet, selv om 10.3 driveren absolutt ga litt lunken følelse i BC2, pga. load buggen (som også påvirker minFPS i betydelig grad) og CFX/profil buggen som føkket opp med masse linjer/flimmer (hadde han dog tatt en tur innom ATI tråden, så la jeg jo ut fix for denne for evigheter siden, så her kunne han spart seg masse bryderi og frustrasjon), samt grafikkflimmer på våpen og reflektive overflater, så hans erfaringer med HD5870 og 10.3 i har nok litt rot i virkeligheten tross alt også med singel og spesiellt med CFX.

 

10.4 (der 1. versjon kom meget kort tid etter offisielle 10.3, og synd for **dp** at han ikke testet denne, selv om jeg er sikker på at han hadde handlet Nvidia uansett :roll: ) driverene forbedret situasjonen på minfps, og gav en boost på average med ca. 10fps, dette sammen men elimineringen av load buggen, gjør ståa enda bedre for HD5xxx vs. singel 470/480 og etter meg og **dp** testet litt i BC2, så ligger det an slik: 2xGTX480@stock 152fps (155fps klokket), HD5970@850/1200 147fps begge da med 4xAA 16xAF HBAO=off, FPS var omtrent akkurat lik med HBAO=on med begge på ca. 125fps..

 

En klokket GTX470 tar nok igjen en uklokket HD5870, men ikke noe spesiellt mer enn det, og så har man jo muligheten til å klokke HD5870 ganske heftig i tillegg, så singel HD5870 vs. Singel GTX470, er klart i favør HD5870, da snakker vi etter 10.4 (som nå så og si er bugfri i BC2) og i BC2.. 2xHD5870 CFX fikk selvsagt denne average og minFPS boosten med 10.4, og jeg tipper 2xHD5870 og 2x480 ligger helt likt i BC2, siden 2xHD5870 ligger litt over HD5970 ytelsen, selv om de alle er klokket likt som alle kjenner til nå...

 

Nå sies det at veldig mange har load buggen med GTX470/480 i DX11 og at det enda ikke er fixet, så alt går ikke på skinner for Nvidia heller i BC2, og siden begge produsentene sliter/har slitt, med DX11 bugs i dette spillet, så er ikke dette akkurat noe kvalitets stempel for produsentene av dette spillet...

 

Når det gjelder Heaven 2.0, så må alle bare ta innover seg at dette er en Nvidia bench, og en de sårt trengte for å vise Fermi i så godt lys som mulig. For, det er nemlig slik, at "Normal" innstillingen og høyere for tesselering i Heaven 2.0 bruker hinsides mye mer tesselering enn noe spill vil bruke, noensinne, og er en ren tesseleringsbench, og IKKE en spillytelsesbench. Men, som grønn/rød agnostiker, så er det spill der ute som Fermi gjør det virkelig bra i, selv om det må legges til at de virkelig store titlene scorer ganske likt på ATI og Nvidias singel toppmodeller, og derfor, imho, blir pris/watt/temp argumentene ganske viktige for gameren, og som alle veit nå i disfavør av Fermi. Men for bencheren spiller dette liten trille, som vanlig...

 

Så, det er hyggelig at alle dere som handler dere Fermi er fornøyd, og jeg håper at sommervarmen behandler dere pent, tvi tvi :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Fint innlegg Ourasi :)

 

Jeg er ihvertfall fornøyd med 470, støymessig mye bedre enn jeg hadde fryktet. Skal nok prøve ett 480 også etterhvert (mest fordi jeg liker å leke med ny hw), men frykter at kanskje støyen på disse kan bli for mye for meg i lengden.

Lenke til kommentar

Takker, tenkte det var greit med en liten oppsummering/oppklaring..

 

Jau, støy er slit, og jeg håper at sommeren ikke gjør noen av deltagerne i denne tråden tunghørte innen den er over :tease:....

 

Men, fra spøk til alvor, når det gjelder GTX470, så nevnte jeg for **dp** at denne faktisk pga. sin klokkevennlighet uten voltøkning, kanskje kan bli en favoritt blant de som enda ikke har skaffet seg HD5xxx, da den tydeligvis er en god del kjøligere enn 480 selv om den er klokket, og har en pris disse gutta kan leve med, samt er en sterk bencher, som også på sikt vil friste til anskaffelse av SLI for ytterligere økning i ytelse.. Men dens suksess er nok avhengig av at den har et bra gjennomsnittlig klokkepotensiale, for dukker det opp mengder av 470 med labert klokkepotensiale, så vil det nok legge en demper på salget også..

 

GTX480 blir nok kanskje mer foretrukket som rent benchekort, enn et gamerkort, men som nevnt før, bencherne spiller jo etter andre regler enn det de fleste andre gjør, så da vil bakdelene bety lite, og scoren bety mye. Så har man jo disse med altfor mye penger og elsker skinnende blanke (eller sorte) vannkjølingsblokker, som får enda en utfordring og enda et H2O prosjekt å sette tennene i... :cool:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Vannkjøling på 480 frister faktisk.

 

Er en liten sak som ikke er nevnt enda, og det er muligheten for en skikkelig driver oppdatering fra nv. Ati har hentet maks ut av 58xx nå tror jeg, spørs bare om nv klarer å hente ytterligere noen prosent med ett nytt sett drivere.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Jau, vannkjøling frister meg hver dag, for HD5970 mangler jo kun dette for å bli ett skikkelig "sinna" kort. Men, det som frister lite, er all mekkinga som må til, og tømming av min eksisterene loop, og all den andre jobben som må til. For en som ikke har en eksisterende loop, stiller det seg litt anderledes. Så har man jo enda en jobb i vente, nemlig den dagen noe nytt og bedre dukker opp, og det skjer jo titt og ofte, og summen blir at jeg rett og slett er for lat for å gjennomøre det på eget initiativ, men dukker det opp et tilbud jeg ikke kan avslå, så blir det en annen sak... :innocent:

 

Angående drivere, så har jo Nvidia hatt veldig god tid til å optimere drivere for Fermi, faktisk unormalt lenge mtp alle forsinkelsene samt at det lå enorm prestisje i denne lanseringen, og dette er kanskje grunnen til at det ikke allerede har dukket opp drivere med ytelsesforbedringer, så jeg tipper man vil se ytelsesboost primært i nyere spill med slippdato de siste ukene og fixer vedrørende bugs og flere GPU'er, som er helt normalt for begge leire..

 

Men, Nvidia har jo overrasket tidligere, og kan jo det igjen, selv om jeg tror sjansene for dette er mindre enn før av overnevnte grunner... Men, det er jo lov til å håpe da.. :blush:

 

At ATI kan makte en ytelsesboost på et spill med 30% som kom for mange måneder siden, forteller vel at driverteamet til ATI har blitt forbedret i takt med suksessen av HD5xxx serien (for å se på det med litt positive øyne), og jeg tror neppe vi ser noe slikt scenario hos Nvidia, som selvfølgelig er et kvalitetstempel for driveravdelingen til Nvidia og ikke en kritikk...

Lenke til kommentar

fine innlegg Ourasi!

 

jeg legger ikke skjul på at jeg liker NV, men opplevelsen jeg hadde med ATI i BC2 var IKKE god. jeg klarte rett og slett ikke spille med ett 5870, og når jeg byttet til 470 fikk jeg meg en veldig positiv overraskelse. det er fullt mulig at 10.4 fikser dette, noe jeg egentlig håper! jeg solgte mine 5870 rett etter 10.4 kom, så denne fikk jeg ikke testet.

 

ellers virker 470/480 som noen supre kort, selv om 480 i SLI har høyere støynivå enn 470 alene.. det merker jeg. ytelsen på mine 480 i SLI er dog endel vassere enn alt annet... :)

 

jeg skal teste litt mer klokking av kortene senere i dag, hva de klarer på auto vifte litt mer volt osv osv.. men det virker som 470 er en mye bedre klokker når man tenker på utgangspunktet på 600Mhz.

Lenke til kommentar

Så nå er det fint innlegg, selv om det er det jeg har prøvd å skrive flere ganger til deg ?.

 

Du skriver:

(BC2)at det er høyere ytelse med CF 5870 enn enkel GTX470 har jeg aldri sagt noe i mot? jeg snakker om mitt overklokkede 470 vs 5870 overklokket.

 

Men samme det, uansett bra du er fornøyd med 480 gtx sli (er det ikke det du har kjøpt nå). Men som nevnt så får du oppdatere oss i sommervarmen, er litt spent på tempen under load på sli oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Tenker å bytte ut mine 9800GT sli med enten GTX480/470 single kort.

 

Har en Intel Q9400 og en 750W psu, og lurer på om CPUen vil være en flaskehals med GTX480 i forhold til GTX470. Har ikke tenkt å bytte ut prosessor med det første, og det er jo ikke vits i å velge GTX480 fremfor GTX470 hvis jeg ikke vil merke forksjell i ytelse.

 

Så mitt spørsmål er om GTX480 er raskere enn GTX470 med min prosessor.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Så nå er det fint innlegg, selv om det er det jeg har prøvd å skrive flere ganger til deg ?.

 

Du skriver:

(BC2)at det er høyere ytelse med CF 5870 enn enkel GTX470 har jeg aldri sagt noe i mot? jeg snakker om mitt overklokkede 470 vs 5870 overklokket.

 

Men samme det, uansett bra du er fornøyd med 480 gtx sli (er det ikke det du har kjøpt nå). Men som nevnt så får du oppdatere oss i sommervarmen, er litt spent på tempen under load på sli oppsettet ditt.

 

med den driveren som var ute når jeg hadde ATI så slet ati med mange bugs, leste du det også.. eller bare hoppet du pent over?

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Hei

 

Tenker å bytte ut mine 9800GT sli med enten GTX480/470 single kort.

 

Har en Intel Q9400 og en 750W psu, og lurer på om CPUen vil være en flaskehals med GTX480 i forhold til GTX470. Har ikke tenkt å bytte ut prosessor med det første, og det er jo ikke vits i å velge GTX480 fremfor GTX470 hvis jeg ikke vil merke forksjell i ytelse.

 

Så mitt spørsmål er om GTX480 er raskere enn GTX470 med min prosessor.

 

Takk på forhånd

 

GTX480 er raskere enn GTX470 uavhengig av hvilken prosessor du har ;)

 

Har du klokket prosessoren din kanskje?

Lenke til kommentar

Hei

 

Tenker å bytte ut mine 9800GT sli med enten GTX480/470 single kort.

 

Har en Intel Q9400 og en 750W psu, og lurer på om CPUen vil være en flaskehals med GTX480 i forhold til GTX470. Har ikke tenkt å bytte ut prosessor med det første, og det er jo ikke vits i å velge GTX480 fremfor GTX470 hvis jeg ikke vil merke forksjell i ytelse.

 

Så mitt spørsmål er om GTX480 er raskere enn GTX470 med min prosessor.

 

Takk på forhånd

 

GTX480 er raskere enn GTX470 uavhengig av hvilken prosessor du har ;)

 

Har du klokket prosessoren din kanskje?

 

 

Takker for svar

 

Nei har ikke klokket prosessoren, men jeg vet at det går an, men mangler kunnskapene.

 

Har et Nvidia nforce 650i sli og det er jo et vell av instillinger i bios som jeg ikke skjønner bæra av. Hadde klokket hvis jeg visste hvordan.

 

PCn forøvrig er en Dell XPS 630i

Lenke til kommentar

snakker jeg mer om at du skriver fint innlegg til dette pluttselig..

 

Dette innlegget fra Ourasi.

En klokket GTX470 tar nok igjen en uklokket HD5870, men ikke noe spesiellt mer enn det, og så har man jo muligheten til å klokke HD5870 ganske heftig i tillegg, så singel HD5870 vs. Singel GTX470, er klart i favør HD5870, da snakker vi etter 10.4 (som nå så og si er bugfri i BC2) og i BC2.. 2xHD5870 CFX fikk selvsagt denne average og minFPS boosten med 10.4, og jeg tipper 2xHD5870 og 2x480 ligger helt likt i BC2, siden 2xHD5870 ligger litt over HD5970 ytelsen, selv om de alle er klokket likt som alle kjenner til nå...

 

Du (fra trådene jeg først stilte spørsmålstegn ved, Innlegg - #227-#229 ):

**dp**

ett 5870 var for lite hjemme hos meg, rett og slett for dårlig ytelse. planen var egentlig 2 x 470, men det trengs ikke. ett 470 blodklokket holder.

 

**dp**

Jeg skriver da vitterlig at ETT 5870 hadde dårligere ytelse (hvis ikke får du unnskylde at jeg kanskje skriver litt dårlig)? I min maskin og mitt oppsett fungerer GTX470 bedre i BC2 enn ETT 5870. Ja, jeg har kjørt to stk, men slet litt med "buggy" grafikk til tider. XFX kortene var ikke allverden (ikke referansepcb)...

 

Det var dette jeg startet og sette spørsmålstegn ved, forklaring om drivere etc kom Senere når du forklarte ytligere hva du mente.Videre har jeg hørt klager på blur i tidilgere drivere på 5870 men aldrig ytelsen (får dårligere ytelse en 470 har det aldrig hatt av det jeg vet). Trenger egentlig ikke kommentere videre her føler jeg...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

@MR2_Magne

Jau, det var tynn belønning for den 150mhz coreøkningen, noe holder igjen ja, prøv samme klokk som meg, på 850/1200, så ser man jo om noe skurrer... Fikk 70.5 på en runde jeg tok nå akkurat...

 

Jeg får ikke samme som deg altså... noe skurrer her syns jeg. Kjører Catalyst 10.4, og cpu er klokka til 4.2ghz.

Denne runnen er kjørt med 850/1200. Får da 65.1fps.. Skjønner ikke hvorfor du får så mye mer på samme frekvens..?

 

Er det HT på din 920 som gjør det? kan ikke skjønne det men...

unigine_20100503_2310.html

Endret av MR2_Magne
Lenke til kommentar

snakker jeg mer om at du skriver fint innlegg til dette pluttselig..

 

Dette innlegget fra Ourasi.

En klokket GTX470 tar nok igjen en uklokket HD5870, men ikke noe spesiellt mer enn det, og så har man jo muligheten til å klokke HD5870 ganske heftig i tillegg, så singel HD5870 vs. Singel GTX470, er klart i favør HD5870, da snakker vi etter 10.4 (som nå så og si er bugfri i BC2) og i BC2.. 2xHD5870 CFX fikk selvsagt denne average og minFPS boosten med 10.4, og jeg tipper 2xHD5870 og 2x480 ligger helt likt i BC2, siden 2xHD5870 ligger litt over HD5970 ytelsen, selv om de alle er klokket likt som alle kjenner til nå...

 

Du (fra trådene jeg først stilte spørsmålstegn ved, Innlegg - #227-#229 ):

**dp**

ett 5870 var for lite hjemme hos meg, rett og slett for dårlig ytelse. planen var egentlig 2 x 470, men det trengs ikke. ett 470 blodklokket holder.

 

**dp**

Jeg skriver da vitterlig at ETT 5870 hadde dårligere ytelse (hvis ikke får du unnskylde at jeg kanskje skriver litt dårlig)? I min maskin og mitt oppsett fungerer GTX470 bedre i BC2 enn ETT 5870. Ja, jeg har kjørt to stk, men slet litt med "buggy" grafikk til tider. XFX kortene var ikke allverden (ikke referansepcb)...

 

Det var dette jeg startet og sette spørsmålstegn ved, forklaring om drivere etc kom Senere når du forklarte ytligere hva du mente.Videre har jeg hørt klager på blur i tidilgere drivere på 5870 men aldrig ytelsen (får dårligere ytelse en 470 har det aldrig hatt av det jeg vet). Trenger egentlig ikke kommentere videre her føler jeg...

 

Herregud, så sinnsykt mye kverulering på deg da ? :hrm:

 

OT: Fikk veldig lyst på ett 470 nå når jeg ser alle de positive erfaringene med kortet i tråden her. Får vente til jeg får lønning og se hva som skjer, kanskje blir det nytt skjermkort på meg :yes:

Lenke til kommentar

@MR2_Magne

Jau, det var tynn belønning for den 150mhz coreøkningen, noe holder igjen ja, prøv samme klokk som meg, på 850/1200, så ser man jo om noe skurrer... Fikk 70.5 på en runde jeg tok nå akkurat...

 

Jeg får ikke samme som deg altså... noe skurrer her syns jeg. Kjører Catalyst 10.4, og cpu er klokka til 4.2ghz.

Denne runnen er kjørt med 850/1200. Får da 65.1fps.. Skjønner ikke hvorfor du får så mye mer på samme frekvens..?

 

Er det HT på din 920 som gjør det? kan ikke skjønne det men...

 

La oss ikke fixe ytelsen din i Fermi tråden, send meg en PM så skal jeg fixe det for deg (garantert).

 

@henrikw92:

Hva slags GPU sitter du med idag? Jau, 470 blir nok en grei salgsvare, flere forum enn denne som synes det kortet er en fin løsning. Da selvfølgelig gitt at du ikke sitter på HD5870 eller noe lignende da, har du tidligere singel modeller fra Nvidia, så kan du nok trygt oppgradere og føle en viss valuta for pengene. Men det er nok en betydelig fordel om du er en klokkevillig bruker, blir du sittende med GTX470 standard klokk, synes jeg ikke 470 blir veldig attraktiv, med mindre det finnes noen veldig heftig overklokkede utgaver fra fabrikk du kan kikke på..

 

Edit: Ser du sitter på Gtx260, da er det vel ikke noe å nøle etter... Løp og kjøp :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Beklager! hehe. var litt rask i svingen der..

 

Er ganske enig med deg om 470. Virker som den er en habil overklokker og dermed også ett godt kjøp! =)

 

Det jeg lurer på er om vi vil se spill i overskuelig framtid som bruker såpass mye tesselering som Unigine Heaven gjør..!? Dette og physx virker jo som de største salgsmomentene nvidia kjører på med 470 og 480. Så det blir vel spillutviklerene som avgjør om det blir suksess eller ikke?

 

Ati har vel valgt å støtte OpenGL 4 for alle penga har jeg hørt, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...