Gå til innhold

Test: Dell U2711


Anbefalte innlegg

Jeg synes at testen burde nevnt det faktum at denne skjermen har lavere dpi en praktisk talt alle andre modeller på markedet. At skriften blir liten er definitivt noe folk må ta med i vurderingen. Savner en kommentar til hvordan dette oppleves.

Du mener vel høyere dpi? Dpi står for dots per inch, så jo høyere dpi jo mindre blir skriften. Personlig så har jeg ikke noe problem med så høy oppløsning på en slik skjerm, tvert imot. Før hadde jeg to CRT-skjermer på 20" med 2048 x 1536 oppløsning, og det var herlig å jobbe med. Jeg har heller ikke problemer med 17" bærbare med 1920 x 1200. En annen ting er at når en har høy oppløsning så kan en alltids øke skriftstørrelsen hvis den blir for liten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ironisk nok er det Dell som produserer mesteparten av skjermene til Apple. Dells 3007 WFP og Apples 30" Cinema er samme skjerm bl.a. Skjermen som er testet her er også samme som sitter i 27" iMac, foruten LED-belysningen.

Tror jeg bare tar livet av den påstanden her og nå - det der er bare tull og oppspinn.

Lenke til kommentar

Ironisk nok er det Dell som produserer mesteparten av skjermene til Apple. Dells 3007 WFP og Apples 30" Cinema er samme skjerm bl.a. Skjermen som er testet her er også samme som sitter i 27" iMac, foruten LED-belysningen.

Tror jeg bare tar livet av den påstanden her og nå - det der er bare tull og oppspinn.

Det er tre påstander der. Hvilken dreper du og hvorfor? Om det er den første er jeg enig, det er ikke Dell som produserer de - de har bare samme innmat.

Lenke til kommentar

Noen som vet når Dell.no får inn skjermen ? Litt pussig at man har hatt mulighet til å handle den på Dustin i ukesvis, men produsenten klarer ikke å skaffe.

Det tyder ikke på barnesykdommer vel ?

 

Har sett flere positive tester av denne og ikke hørt om problemer, men hvis Dell ønsker at andre skal selge deres produkter må de nok sørge for at de får varer også. Jeg har også lagt merke til at Dustin har hatt den tilgjengelig en stund, og det har ofte bedre priser enn Dell også. Sjekk for eksempel 30-tommeren.

Lenke til kommentar

De som kommenterer at skjermen er stygg å se på, bør vel heller kjøpe seg et maleri av en blomsterbukett, og finne en jålete, rosemalt ramme til det. Dette er ypperlig design! No bullshit, firkanta, matt svart. Deilig, rett og slett. Speiling og gjenskinn i rammen er forferdelig irriterende, om man er bare bittelitt kritisk. Når det er sagt, er jeg litt nysgjerrig på hvordan Samsung sin 27" til rundt 3000,- duger ifht. HPen dere testet nylig. Dell-skjermen har den ingen sjanse mot - det er jeg temmelig sikker på.

Lenke til kommentar

U2711 er helt kurrant å se på og for meg oser den kvalitet lang vei, den minner meg nogenlunde om Thinkpad sin klassiske stil. De som kjenner kvaliteten verdsetter den.

 

Apple er jo mer over på fancy design men har også kvaliteten med seg, jeg kunne dog tenkt meg samme fargevalg på U2711 siden jeg syne sorte rammer på en skjerm skaper en ubehagelig kontrasteffekt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk de børstede aluminiumsrammene på apple-skjermen rent ut skriker kvalitet også, men på en litt annen måte. Rammefarge er vel en individuell preferanse, jeg foretrekker sort fordi det er penere. Og siden hovedvekten av markedet ser ut til å ha gått fra kommunegrå - sølv - sort så kan det se ut som om mange er enige.

 

Men det ligger noe i det du sier, tidligere fikk sølvfargede skjermer tco03 godkjennelse, og de sorte modellene av samme skjerm måtte nøye seg med tco99.

Lenke til kommentar
Jeg syns faktisk de børstede aluminiumsrammene på apple-skjermen rent ut skriker kvalitet også, men på en litt annen måte.
Enig i den, mente ikke noe negativt om Apple skjermene :)

 

Sort er stilrent og derfor liker jeg det, men av hensyn til øynene skulle jeg gjerne hatt en lysere farge. Det trenger ikke være sølv/alu eller noe slikt, bare en lysere kontrast enn sort.

 

Biu:

Det burde holde å bevegen øynene, er du sikker på at du sitter i riktig avstand fra skjermen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De som kommenterer at skjermen er stygg å se på, bør vel heller kjøpe seg et maleri av en blomsterbukett, og finne en jålete, rosemalt ramme til det. Dette er ypperlig design! No bullshit, firkanta, matt svart. Deilig, rett og slett. Speiling og gjenskinn i rammen er forferdelig irriterende, om man er bare bittelitt kritisk. Når det er sagt, er jeg litt nysgjerrig på hvordan Samsung sin 27" til rundt 3000,- duger ifht. HPen dere testet nylig. Dell-skjermen har den ingen sjanse mot - det er jeg temmelig sikker på.

 

Hørt på maken da, skjermen ser jo ut som en hvilken som helst Dell skjerm fra 2004. Dell er overhodet ikke de verste på design men de ser rimelig traust og gammeldags ut.

 

Her er det 27" vs 24" da men dere skjønner tegninga..

post-16510-1268741423,2594_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg har pakket opp og montert denne kan jeg bare si en ting *WOW*.

 

Her oser det kvalitet lang vei i alle ledd og min gamle Dell 2405 ser ut som en "Toys'R Us" sak ved siden av denne. En kjekk ting er at den kan senkes omtrent helt ned til bordflata, samt at den faktisk tar mindre plass i dybden enn min gamle 2405 :).

 

Men huff jeg gikk på den klassiske feilen og begynte å dille med min gamle DVI kabel som selvf. ikke var dual-link. Holdt på en halvtime med "rar skrift" i høye oppløsninger før jeg krøp til korset og sjekket kabelen. Jaja huff :blush:

 

For en forskjell på farger, kontraster, skarphet, klarhet. Et hav av forskjell. Jeg kjenner dog at den er så bra at øynene må venne seg til den siden jeg er vant til min gamle 24". Får litt samme "uvant" feeling som å se 3D på kino de første 10 min. Men tekst og alt er lett å lese uten noe som helst problem men jeg skal prøve den noen dager for å se om jeg fortsetter å føle meg "uvel" som kan komme av den ekstremt lave dot-pitchen og min gamle alder hehe.

 

Kontrast og lysstyrke står default på 50/50. Det er altfor skarpt for meg så jeg må slå lysstyrken ned til 25 i et ganske godt opplyst hjemmekontor.

 

Bitperfect FLAC via skikkelig lytteutstyr var som å oppdage Dire Straits og alle musikk på nytt og dette var virkelig som å oppdage fotografier på nytt. Helt rått!

 

EDIT:

Eneste problemet er nå hvor jeg skal gjøre av min gamle 24" :hmm:. Jeg tenkte først å sette den i pivot på siden og bruke den til web og dokumenter på høykant, men det blir rart å se frem og tilbake mellom disse kvalitetsforskjellene tror jeg. Mulig det blir tv-skjerm på soverommet av den hm.

 

 

EDIT:

Mens jeg skriver dette kjenner jeg øynene begynner å venne seg til skjermen og herre for en deilig skjerm. Selv med vesentlig høyere oppløsning synes jeg det er MYE mer behagelig å lese på denne. Men jeg må gi den et par dager først.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...