Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Massetettheten til korn(http://www.simetric.co.uk/si_materials.htm) * volumet av siloen.

 

Men, selvfølelig blir det litt luft imellom kornene, og ikke helt proppa fullt, så hvis ingen har noen finurlig måte å regne ut hvor stor andel som ikke blir fylt av korn, så blir du vel bare nødt til å forklare det elns.

 

Såvidt jeg forstår av innledningen der er luften mellom kornene tatt hensyn til i den massetettheten som er oppgitt - altså det er massetettheten for korn i mengder, ikke et individuelt korn. (Og så tror jeg vel "corn" egentlig er mais, ikke hvetekorn som vel vanligvis menes med "korn" i norsk, men det er vel egentlig en bagatell. Mattekarakterer bør uansett ikke handle om evne til å søke på nettet.)

 

Men husk at det er forskjell på indre og ytre volum! Hvis diameteren her er ytre mål, så må tykkelsen på veggene trekkes fra for å finne ut hvor mye som går INNI siloen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nja, for å finne overflaten må du finne omkretsen ganger høyden. Tenk at du skjærer opp silo- veggen, så det blir et rektangel. Litt som om du tar en saks og klipper opp en dorull på langs, og deretter bretter den ut. Da har du overflaten. Du må også huske de to sirklene oppe og nede (lokkene, i form av topp og bunn).

åh..

 

det står i matteboka vår:

HUSK:

Formlene fpr volum og overflate av en sylinder er:

V=G*h=pi*r²*h

A= topp og bunn + sideflate

=2*Pi*r² + 2*pi*r*h

 

?? jeg bare gjorde det som sto i boka :x

Endret av Øvemuntlig O_O
Lenke til kommentar

Overflaten er i utgangspunktet riktig. Men i den andre tråden ble det foreslått å finne ut overflaten i forbindelse med at siloen skulle males. Man maler ikke bunnen eller toppen.. Potensiell bonus: Taket er kjegleformet med høyde 1 m og taket stikker 20 cm ut på hver side. Bonden skal legge nytt takbelegg, hvor mye trenger han?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

hmm. vell hvordan kan jeg finne ut hvor mye toppen og bunnen utgjør av hele siloen? Hvis jeg finner ut det, så kan jeg vel evt bare trekke fra det? eller er det mer komplisert?

 

Jeg anbefaler å gjøre litt mer selv før du roper om hjelp på nett - du lærer mer av det.

 

Formelen du postet er en enkel kombinasjon av et par andre formler. Hvis du ser litt på formelen er det enkelt å skjønne hva som er hva. Tenk på hvilke 2-dimensjonale figurer en sylinder er satt sammen av, og hva som er formelen for overflaten av dem. (Det står egentlig nevnt i det du siterte fra matteboken.)

Lenke til kommentar

Når man skal søke valgfag andre år på VGS så er det karakterene som avgjør hvem som kommer inn. Er det karakterene fra første eller andre termin som er gjeldene? Grunnen til at jeg spør er at vi snart skal søke, og jeg synes det virket litt tidlig. Også har det ikke gått så alt for bra dette halvåret. :)

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål her.

 

Jeg går nå VG3 YF, og har planlagt å søke lærlingplass til høsten. Dersom jeg IKKE får meg lærlingplass, er det da enkelt å få plass på allmennfaglig påbygning - eller havner jeg sist på ventelista siden jeg allerede har brukt mine tre år på VGS?

Lenke til kommentar

jeg fikk IV(ikke vurdert) i gymm pågrunn av at jeg forsov meg på en prøve. jeg hadde vært på alle andre tester og alle timer, men læren ga meg og noen andre som ikke hadde prøven iv.

Men for noen dager siden kom rådgivern inn i klasserommet. og sa at vi må søke plass til neste år, og at vi for all del ikke må få iv på kortet.

vil det si at jeg ikke kommer inn. isåfall er det jo dårlig gjort av gymmlæren å gi meg iv bare pågrunn av en prøve, når flere ikke har kommet på naturfagsprøver osv og får en karakter.

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar

jeg fikk IV(ikke vurdert) i gymm pågrunn av at jeg forsov meg på en prøve. jeg hadde vært på alle andre tester og alle timer, men læren ga meg og noen andre som ikke hadde prøven iv.

Men for noen dager siden kom rådgivern inn i klasserommet. og sa at vi må søke plass til neste år, og at vi for all del ikke må få iv på kortet.

vil det si at jeg ikke kommer inn. isåfall er det jo dårlig gjort av gymmlæren å gi meg iv bare pågrunn av en prøve, når flere ikke har kommet på naturfagsprøver osv og får en karakter.

 

takker for svar :)

Det er vel 2. termin som gjelder, så en IV i 1. termin burde ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...