Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett meg lei av S1 matte nå, og har egentlig bare lyst til å slutte. Ikke noe i faget interesser meg, hva er det jeg skal bruke likninger og logaritmer til om jeg skal studere økonomi?

 

 

Jeg har sagt det flere ganger før, men det kan tydeligvis ikke sies ofte nok: Du trenger så mye matte du kan få med deg hvis du skal studere økonomi. Dropp heller tøyse-økonomifagene på videregående, jeg hadde mer bruk for fysikk enn kamerater hadde av økonomi.. Som økonom bruker jeg logaritmer omtrent daglig og likninger mange ganger om dagen. Bla litt i denne boken, det er et absolutt minimum av matte du bør kunne som økonom..

Lenke til kommentar

Hvis du skal gå siv.øk. (NHH/BI) kreves det vel dokumentert kunnskap på R1 (S1+S2) nivå. Samfunnsøkonomi (NTNU) krever også dette. UiO holder seg til å si at anbefalt forkunnskap er matematikk på VG2T-nviå. Det jeg har hørt av økonomistudenter jeg kjenner er også at flere av dem har fått nytte av R2 på økonomistudiene sine. Hvis du ikke klarer å finne motivasjon/sliter med s1 bør du revurdere om økonomi egentlig er det du ønsker å studere.

Lenke til kommentar

Skal vi se .. nå har jeg jo ikke vært inne på forumet på en tid ..

 

Driver å jukser litt med diise fagene ..

 

Har du fått tak i lærebøker ? Hvilke ?

 

Her er noe basic stoffsom jeg mekket sammen. Og her litt til..

 

Det er sånn sett ikke ferdig. Holder nå på.

 

Hvis det dreier seg om en lokalgitt eksamen, og det gjør det vel kanskje, så kan den vel kanskje være litt farget av det som man nå for tden kanskje kaller noe slikt som "den lokale læreplankonkretisering".

 

Før så var det jom en fast læreplan for alle. Nå er vel litt av opplegget at skolene skal kunne tilpasse lokalt. Det kan sånn sett være lurt å høre litt med den skolen der eksempen skal være, om hvilke lærebøker de bruker, og hvordan ellers opplegget er.

 

Ellers så finnes det også en del opplegg på NDLA også.

 

Noe av problemet med det på NDLA (etter min mening) det er at de definerer sluttkompetansen til eleven og målene i læreplanen meget bra, men det magler kanskje litt av den "basic teori" som man kanskje bør kunne.

 

Bare spør videre og legg gjerne ut litt mer info.

Lenke til kommentar

Jeg kunne veldig gjerne trengt hjelp med akkurat dette:

* Hvordan man måler komponentene i sikringsskapet Spenning V, Strøm A, Watt P, osv.

Jeg vet at de bruker instrumentene som voltmeter, amperemeter(og tangamp.),

* Hva som er det mest karakteristiske med IT, TT, og TN- C --- S.

*Releet`s funksjon

* I automasjon sliter jeg litt med å lese av Hovedstrøm- og Styrestrømskjema.

Er det en god kombinasjon mellom dem for å lese hvordan vei strømmen går..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...