Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss ein har fullført vidaregåande, og tar fag for å få spesiell studiekompetanse, f.eks matematikk r1 eller fysikk, kjem karakteren med på vitnemålet viss ein stryk ? Eg har høyrt at det ikkje gjer det, og eg håpar det, for eg ligg nemleg svært dårleg an i eit fag :thumbdown:

Eg har meir enn 20 fag frå før, så at eg har "kompetanse" skulle ikkje vere noke problem

Lenke til kommentar

Viss ein har fullført vidaregåande, og tar fag for å få spesiell studiekompetanse, f.eks matematikk r1 eller fysikk, kjem karakteren med på vitnemålet viss ein stryk ? Eg har høyrt at det ikkje gjer det, og eg håpar det, for eg ligg nemleg svært dårleg an i eit fag :thumbdown:

Eg har meir enn 20 fag frå før, så at eg har "kompetanse" skulle ikkje vere noke problem

 

Hmmm, er ganske sikker på at skolen må ta hensyn til den beste karakteren du har i faget, f.eks. hvis du tar opp R1 for å forbedre karakteren du har fra før. Eller hvis du tar opp R1 for å stryke f.eks. S1 og S2 karakterene, men jeg er ikke sikker... Prøv å sende en mail eller to til folk som kanskje har peiling :p

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du aktivt må gå å føre opp den nye karakterer. Med dokumentasjon, selvsagt. Dersom du stryker i et fag, eller får en karakter du ikke er fornøyd, står du fritt til å gjøre hva du vil. Føre den opp eller la det være. Føre opp en strykkarakter er dog det dummeste du kan gjøre, og det går sikkert ikke an heller.

Lenke til kommentar

Heii =p jeg har en annen tråd her også. men nå trenger jeg litt hjelp med en utregning :s (jeg suger i matte ._.) Ehm.. ja. vi har øvemuntlig i matte nå på mandag. og nå netopp ringte faglærer og spurte åssen det gikk. så jeg fortalte han at det gikk greit og fortalte han en av oppgavene som noen her på forumet forelso (ekko), Jeg gjorde litt om på den da.. Han sa at det var bra, men om jeg ville ta opp vanskelighetsgraden litt (og få opp karakteren) Så kunne jeg kanskje finne ut litt mer.. anyways. here er oppgaven jeg lagde:

 

"Første gang Erik stopper, er det ved en bondegård. Erik snakker med bonden der, og bonden forteller at han har en silo som er 14.50 meter høy, og 4.1 meter i diameter. Bonden lurer på hva volumet er.

Erik ser at siloen har form som en sylinder, og bruker formelen for volum av en sylinder til å finne svaret.

V= Pi*r²*h

3.14*2.05m*2.05m*14.50m = 191,339825 m³"

 

Han sa at hvis jeg ville ha opp vanskelighetsgraden så kunne jeg finne ut. ehhh. hvor mange Kilo korn som var plass INNI siloen.. Men jeg vet'ta faen hvordan man gjør det ;D. Noen som gidder hjelpe til? Bare si hva jeg mangler av opplysninger og formelen jeg må bruke ellerno. TAKK :]

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hva du fyller den med?

kanskje lettetst å fyll den med vann?

 

En kubikkmeter rent vann ved standard lufttrykk og en temperatur på 3,98°C har en masse på 1000 kg.

edit: så nå at den skulle fylles med korn.

Da må du finne ut hvor mye en liter med korn veier, og gange det med litervolumet av tanken =)

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

Massetettheten til korn(http://www.simetric.co.uk/si_materials.htm) * volumet av siloen.

 

Men, selvfølelig blir det litt luft imellom kornene, og ikke helt proppa fullt, så hvis ingen har noen finurlig måte å regne ut hvor stor andel som ikke blir fylt av korn, så blir du vel bare nødt til å forklare det elns.

 

o.o Blir det bare 721 (massetettheten til korn) *Volumet av sylinderen? det kan jo ikke stemme! Alltfor lett >_<?? Han sa det holdt til en 5'er på det område o_O

Lenke til kommentar

Tja, Vet ikke hvor stor hjelp jeg kan gi, men det første jeg tenkte på var at man må vel vite kornets egenvekt?

 

Men hvis bonden har silofôr oppi siloen, tar du kubikkinnhold og ganger med 0,8 kg.

 

Og hvis du vil imponere læreren enda mer, så er det 1 fôrenhet i 6,5 kg. silofôr.

Så kan du finne ut hvor mange fôrenheter det er i siloen.

Endret av Nikona
Lenke til kommentar

Massetettheten til korn(http://www.simetric.co.uk/si_materials.htm) * volumet av siloen.

 

Men, selvfølelig blir det litt luft imellom kornene, og ikke helt proppa fullt, så hvis ingen har noen finurlig måte å regne ut hvor stor andel som ikke blir fylt av korn, så blir du vel bare nødt til å forklare det elns.

 

o.o Blir det bare 721 (massetettheten til korn) *Volumet av sylinderen? det kan jo ikke stemme! Alltfor lett >_<?? Han sa det holdt til en 5'er på det område o_O

Ja, for å finne ut hvor mange kilo som går i siloen, så. Problemet ligger jo vanligvis i å tenke seg til hvordan man skal finne ut av hvor mange kilo som går i sylinderen, ikke selve regneoperasjonen. Men når du spurte her ble det jo ikke så vanskelig : p

 

Nikona; Jeg tviler på at det bare går 0,8 kg silofôr pr kubikk... Det er vel pr kubikkdesimeter, er det ikke?

Endret av Chikamaharry
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...