Gå til innhold

"Hvem" blir en siviløkonom?


MrL

Anbefalte innlegg

Det er riktig at poenggrensen i førstegangskvoten ikke alltid er lavere enn poenggrensen i ordinærkvoten, men for det studiet du viser til var jo poenggrensen 7,9 poeng lavere i førstegangskvoten enn i ordinærkvoten. De som kommer rett fra VGS søker uansett i begge kvotene.

Endret av operg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er riktig at poenggrensen i førstegangskvoten ikke alltid er lavere enn poenggrensen i ordinærkvoten, men for det studiet du viser til var jo poenggrensen 7,9 poeng lavere i førstegangskvoten enn i ordinærkvoten. De som kommer rett fra VGS søker uansett i begge kvotene.

Rett fra VGS, så viss man er innom militæret et år taper man på dette i forhold til studipoengene da man vil søke i enn "tøffere" kvote?

Lenke til kommentar
Herregud. Kverulant. Tror folk forstår hva jeg mener, og dersom en skal være 100% presis så arresterer jeg deg. Det er IKKE alle studier der poenggrensa er lavere for de som kommer fra vgs. Eksempel:

 

Såså, ikke nødvendig å bli sint...:) Det er VELDIG mange som ikke forstår forskjell på snitt og poeng, og når man da sier hvilket snitt som kreves (særlig i en tråd der BI diskuteres - der er det så vidt jeg vet snittet, og ikke poengene som teller?) så er det stor sjanse for at mange forstår det akkurat som det blir sagt - nemlig at et snitt er et snitt.

 

Hvis du mente 54 poeng, hvorfor ikke bare skrive det da, i stedetfor å skrive noe som er riv, ruskende galt, nemlig 5,4 i snitt? Det er sånne ting som gjør at så utrolig mange tror at NHH er så uoppnåelig og bare for de største skoleflinkisene. Det er det ikke!

 

Og jeg snakket om NHH, ikke om skoler generelt. Ved NHH er poenggrensa lavere når du har primærvitnemål (aner ikke hva det heter på kunnskapsløfte-språk?).

Lenke til kommentar

Kan sikkert prøve å implementere poeng i istedenfor snitt, men når jeg kommenterer slike tråder som dette så pleier jeg å bruke snitt for å få trådstarteren til å satse på de rene karakterene i istedenfor disse idiotiske ekstra poengene som aldri burde vært. I mange tilfeller når en skal søke skoler i utlandet så blir ikke disse ekstra poengene sett på i det hele tatt. For hvorfor skal en person som har hatt geofag eller fysikk få mere poenger enn de som har hatt f.eks markedsføring når disse to skal søkes på et økonomistudie. I mine øyne har han/hun med markedsføring et bedre utgangspunkt for dette studiet enn han/hun som har hat geofag og som har fått belønning(!) for dette. Dette er vell kanskje litt av grunnen til at det norske skolen er blant de dårligste i Europa i prosessen å tilpasse seg alle disse reformene. Nå ble det mye OT her.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Teac, du må tåle at noen retter på deg. At de fleste kanskje forstår deg er uvesentlig, når det du forkynner er rett og slett feilinformasjon.

 

btw primærkvote har blitt til -> ordinær førstegangskvote.

Jeg tåler fint kritikk, men jeg misliker at folk skal retter for å rette. Spesielt når utropstegn og store bokstaver tas i bruk :p

 

Når jeg første skrev det aktuelle innlegget tok jeg forutsetninger på bakgrunn av at trådstarter går videregående og har økonomirelaterte fag.

Disse økonomifagene på videregående får man ikke tilleggspoeng for. Med unntak av matten. Derfor formulerte jeg meg på en dårlig måte når jeg sa at du måtte ha et såpass høyt snitt. Har fått med meg at de har endret på uttrykkene hos samordnaopptak.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Jeg tåler fint kritikk, men jeg misliker at folk skal retter for å rette. Spesielt når utropstegn og store bokstaver tas i bruk :p

 

Jeg rettet ikke for å rette, men for å informere TS og andre som ble villedet av at du ga feilinformasjon, om at det ikke kreves 5,4 i snitt for å komme inn på NHH... ;) Det var bare gode intensjoner bak "rettinga" mi!

Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg falt av lasset her, men ser BI kun på snitt og ikke poeng? Det vil si at hvis jeg har 46 poeng inkludert 3,5 realfag poeng, så har jeg ikke 4,6 i snitt, men heller rund 4,2 nettopp fordi realfag poeng ikke går som snitt, og at det derfor blir gjennomsnittet?

Lenke til kommentar
Da har man etter 5 år med økonomiskstudie retten til å kalle seg siviløkonom.

 

Dette er ikke rett. Etter 5 års økonomistudie har du en mastergrad dersom fagsammensetningen din blir godkjent der du blir uteksaminert. Sidetittelen siviløkonom har du bare anledning å bruke dersom du er utdannet på noen utvalgte institusjoner.

Hentet fra sivilokonomene.no

 

Siviløkonomstudiet

 

Følgende norske utdanningsinstitusjoner gir både bachelorgrad og mastergrad i økonomi og administrasjon som med korrekt fagsammensetning gir siviløkonom som sidetittel til mastergraden:

 

Norges Handelshøyskole (NHH), Bergen

BI Handelshøyskolen BI Oslo

HHB Handelshøyskolen i Bodø

UiA Universitet i Agder Kristiansand

UiT Norges Fiskerihøgskole/Universitetet i Tromsø

UiS Universitet Stavanger Stavanger

UMB Universitetet for miljø- og biovitenskap Ås

TØH Trondheim Økonomiske Høgskole/Høgskolen i Sør-Trøndelag Trondheim

HiBu Høgskolen i Buskerud Hønefoss/Kongsberg

Høgskolen i Molde

Lenke til kommentar

Siviløkonomer er veldig anvendbare og kan brukes til mye. I studiet vil du få omfattende kursing i strategi og ledelse, bedriftsøkonomiske fag og samfunnsøkonomiske fag. Dette gir deg en bredde som gjør at du kan spesalisere deg innenfor nesten hva som helst. Det lar seg fint kombinere med IT; på NHH er databehandling obligatorisk, og man kan også fordype seg i det.

 

Når det kommer til diskusjonen om realfag fortjener ekstrapoeng føler jeg for å skyte inn at siden alle "samfunns og administrasjonsfag" stort sett er teasere for fremtidige studium hvor du skraper litt i overflaten, fortjener man poeng for å ha tatt realfag som faktisk er omfattende og nyttige.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar
Nå er det mulig jeg falt av lasset her, men ser BI kun på snitt og ikke poeng? Det vil si at hvis jeg har 46 poeng inkludert 3,5 realfag poeng, så har jeg ikke 4,6 i snitt, men heller rund 4,2 nettopp fordi realfag poeng ikke går som snitt, og at det derfor blir gjennomsnittet?

BI ser på poeng. Det du kan gjøre er å søke økonomi og administrasjon bachelor først. Da kommer du lett inn med ditt snitt. Snittet for å komme inn der lå på rundt 32 poeng i fjor(her kommer ryktet om "pappagutter" som kjøper seg inn på BI inn. Unngå å henge med dem, de kommer seg ikke videre til andre året). Men, vær klar over at du må jobbe for å få gode nok karakterer til da å søke deg videre på masterstudiet for å få graden siviløkonom.

 

Skal jeg plukke ut én ting som er felles for "alle" siviløkonomer(utenom noen av klisterhjernenerdene på NHH:P), så er det at de er ambisiøse folk! Du må regne med å jobbe hardt. Pensum i løpet av de 2 master-årene ligger på rundt 20 000 sider. Harde eksamenener. Og jeg tror at du bør ha cirka B i snitt for å komme inn på mastergraden i Oslo.

 

Det er en veldig bred og krevende utdanning. Du høres ikke ut som en typisk økonomistudent. Jeg tenker da på IT-interessen og realfagspoengene. Det er liksom i motsatt leir. IT-folk med realfagspoeng blir heller sivilingeniører, og forskning viser at her er snittlønnen høyere også. Men for all del, siviløkonomer er som sagt ikke et folk, de er forskjellige :p

 

Selv er jeg 20 år, skal begynne på BI til høsten. Har visst nå i 6 år at jeg skal bli siviløkonom og jobbet målrettet mot det. Jeg har sikkert brukt 1000 timer på å studere muligheter og studier, så kom gjerne med konkrete spørsmål til meg om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
BI ser på poeng. Det du kan gjøre er å søke økonomi og administrasjon bachelor først. Da kommer du lett inn med ditt snitt. Snittet for å komme inn der lå på rundt 32 poeng i fjor(her kommer ryktet om "pappagutter" som kjøper seg inn på BI inn. Unngå å henge med dem, de kommer seg ikke videre til andre året). Men, vær klar over at du må jobbe for å få gode nok karakterer til da å søke deg videre på masterstudiet for å få graden siviløkonom.

 

Skal jeg plukke ut én ting som er felles for "alle" siviløkonomer(utenom noen av klisterhjernenerdene på NHH:P), så er det at de er ambisiøse folk! Du må regne med å jobbe hardt. Pensum i løpet av de 2 master-årene ligger på rundt 20 000 sider. Harde eksamenener. Og jeg tror at du bør ha cirka B i snitt for å komme inn på mastergraden i Oslo.

 

Det er en veldig bred og krevende utdanning. Du høres ikke ut som en typisk økonomistudent. Jeg tenker da på IT-interessen og realfagspoengene. Det er liksom i motsatt leir. IT-folk med realfagspoeng blir heller sivilingeniører, og forskning viser at her er snittlønnen høyere også. Men for all del, siviløkonomer er som sagt ikke et folk, de er forskjellige :p

 

Selv er jeg 20 år, skal begynne på BI til høsten. Har visst nå i 6 år at jeg skal bli siviløkonom og jobbet målrettet mot det. Jeg har sikkert brukt 1000 timer på å studere muligheter og studier, så kom gjerne med konkrete spørsmål til meg om du lurer på noe.

 

Takk for nyttig svar! :) Høres veldig hardt ut ja, men det jeg har skjønt med meg selv er at jeg som regel klarer å jobbe hardt sålenge interessen er der. Men tror rett og slett bare jeg får prøve det ut, er vell en liten ambisiøs personlighet i meg også :p

 

En annen ting jeg lurer på hvis du vet er hvor mange timer fag det er pr uke? Rekker man f.eks å jobbe på kveldene/noen kvelder, eller er det ekstremt mye skole?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg snakka med en tidligere student og nå studieveileder på BI om det og han sa at til neste år når jeg begynner på BI Stavanger så kommer jeg vil å få fri hver mandag og torsdag. Det er derimot lagt opp til rundt 1600 timer (200 timer pr fag/pr 7,5 studiepoeng) i løpet av året, så det er ikke langt i fra en full jobb som ligger på rundt 1900 timer. Hvis du scroller litt ned på denne siden så ser du hvordan timene er fordelt i faget "Bedriften". I menyen oppe til høyre på samme side kan du klikke deg inn og se på de andre fagene også om du vil.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på hvis du vet er hvor mange timer fag det er pr uke? Rekker man f.eks å jobbe på kveldene/noen kvelder, eller er det ekstremt mye skole?

 

Du har 4 fag i uken og 3-4 timer i hvert fag i tillegg til gruppearbeid (slik er det hvertfall på UiA hvor jeg går). Nå kan du jo jobbe akkurat så mye du vil for det er vel ingen obligatoriske forelesninger, kun obligatoriske innleveringer. Blir vel derimot ganske vanskelig å stå hvis du ikke møter opp på forelesning.

 

Jeg jobber mye i tillegg til studiene, men det er ganske vanskelig å holde følge da. Hvis du ikke er flink i matte er det MYE arbeid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Såvidt jeg har forstått det her nå, er det anbefalt/beregnet at man ca vil bruke i snitt bruke 7-8 timer i dag på studiene totalt? det vil altså si egentlig med lekser, forlesninger og hele pakka. I grunn tilsier det at burde kunne jobbe 2-5 kvelder i uka inkl. helga uten å slite meg ut og heller ikke henge etter på skolen?

 

Hvor vanskelig er matten egentlig på dette studiet? Er det like hardt som R2 er på VGS? Kjenner jeg sliter litt med R2 nå, så hvis det er like vanskelig kan jeg ha et problem, men såvidt jeg ser er det kunne matte det første året?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Studieutvalget har også fastsatt at forventet arbeidsinnsats for fulltidsstudenten

ved Universitetet i Agder skal være på minst 25 timer pr. studiepoeng eller 1.500

timer pr. studieår, dvs. minst 37,5 timer pr. uke i 40 uker (ST-sak 09/28).

 

Matten er ikke så vanskelig hvis du har gått R2.

 

Eksamensoppgave: https://fronter.com/uia/links/files.phtml/802969791$38894164$/Fagstoff/Gamle+eksamensoppgaver+og+l_prcent_F8sningsforslag/2009/Oppg-2009-02.pdf

 

Si ifra hvis du ikke kommer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...