Gå til innhold

"Hvem" blir en siviløkonom?


MrL

Anbefalte innlegg

Er dette virkelig matte på siv.øk. nivå?

Likner jo på førsteklasse matte på videregående.

 

Se sammenlikning med det første mattefaget på UiO: ("test av grunnleggende kunnskap")

http://www.math.uio.no/mat100/c/kurs/proveeksamen.pdf

 

Nå kan det være matten er noe annerledes på UiO, men der jeg går har du bare et semester (første semester) med ren matte og da er den eksamenen jeg viste representativ. Oppgavene varierer jo selvfølgelig, men jeg gidder ikke laste opp alle. ;)

 

Videre er det mye som er i pensum som ikke man støter borti på eksamen. La Grange og Hopital og liknende er jo vanskelig for de aller fleste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Går det an å ta 3 år med Samfunnsøkonomi på UiO først, for å så bygge seg på 2årig master på BI etterpå?

Er dette "lurt"? Sparer tross alt over 150.000 kr på dette, men vil jo så klart ha best mulig referanser på skole når jeg skal søke jobb..

 

Såvidt jeg har skjønt så er samfunnsøkonomi et annet studie enn siviløkonomstudiet og at dette da ikke går ann.

 

Vurdere selv å begynne på UiA til høsten, bachelor i økonomi og administrasjon. Hvordan foregår dagene på studiet? Er det stort sett forelesninger og hjemmearbeid som er tingen, eller også noe ala klasseromsundervisning og gruppearbeid?

Lenke til kommentar

er det noen som vet om det er stor forskjell på kvaliteten mellom siviløkonomutdanningen i HiST, UiA eller Universitetet for miljø- og biovitenskap?? NHH er jo klart best, men hvem er på andre plass da, av de som er statlige(ikke BI)?

Lenke til kommentar

TØH (Hist) er nok nest på lista etter NHH og BI, lite tvil om det (men noen er sikkert uenige). Så er det en evig diskusjon om hvem som kommer etter av HHB, UiA og UMB.

 

Men tror ikke det har SÅ mye å si om du velger TØH framfor f.eks UiA el. UMB, dropper du først NHH og BI er det liksom ikke så big deal lenger, hvertfall når det gjelder de nevnte skolene (og ikke en distriktshøyskole i indre Gokk). Alle er gode valg uansett. Jeg stortrives forøvrig også på UiA...:)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere. Slik jeg har forstått det går det an å ta en Bachelor i Økonomi og Administrasjon ved Høgskolen i Oslo, og etter det ta mastergraden ved et annet utdanningssted for å få tittelen siviløkonom. Leste på nettsidene til HiO at de hadde et samarbeid med UMB mtp. på mastergraden slik at man får tittelen der. Noen som har erfaring med dette, eller vet hvordan det funker?

Lenke til kommentar

Selv skal jeg ta bachelor på BI og master på NHH.

 

Vær klar over et inntakskrav på 3,9 for opptak til master ved NHH. Om du kommer inn på 5-årig siv. øk. ved NHH anbefales det.

 

 

men, hvis man har tatt bachelor et annet sted, hva er krava for å kunne ta master på NHH, noen som vet?

 

Karakterkravet ligger nokså høyt, omtrent B i snitt.

Lenke til kommentar

Selv skal jeg ta bachelor på BI og master på NHH.

 

Vær klar over et inntakskrav på 3,9 for opptak til master ved NHH. Om du kommer inn på 5-årig siv. øk. ved NHH anbefales det.

 

 

men, hvis man har tatt bachelor et annet sted, hva er krava for å kunne ta master på NHH, noen som vet?

 

Karakterkravet ligger nokså høyt, omtrent B i snitt.

Jeg skal jobbe målrettet med å komme inn på NHH. Målet er minst 4,0 i snitt. Altså, for hver C må jeg veie opp med en A ;)

I fjor lå snittet på 3,8 på NHH og 3,5 på BI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...