Gå til innhold

"Hvem" blir en siviløkonom?


MrL

Anbefalte innlegg

Må snart bestemme meg for videre utdanning, men er vanskelig å velge. Jeg har interesser innenfor IT og Økonomi. Greia er at jeg vil ikke bli en som sitter å programmerer hele dagen, og jeg vil heller ikke bli en som regner hele dagen. Data utdanning ser derfor ut til å være litt utelukket. Nå har jeg imidlertid sett på siviløkonomi utdanning. Dette ser smått spennende ut, men vet ikke om det er noe for meg. Den eneste erfaringen jeg har med økonomi er at jeg synes det ser spennende ut, og at jeg selv jobber som deltid-selger i en stor bedrift + jeg har markedsføring og ledelse som fag på skolen som jeg trives i.

 

- Så hvem er det som egner seg best som siviløkonom - åssen mennesker er dere?

- Hva/hvilken yrke ender de fleste siviløkonomer opp som og "hva driver de med"?

- Hvilke snitt har pleier man å ha fra VGS og i de diverse fagene, og hvor stor interesse og karakter må/bør man ha i f.eks matte?

 

Grunnen til at jeg også ser på det, er fordi jeg er redd jeg har litt høye ambisjoner om meg selv. Har ikke lyst til å leve på en luse lønn på 500.000 i året( som dog er snitt for siviløkonomer), og derfor vil jeg velge et yrke jeg har mulighet for å lykkes og tjene gode penger, selv om det tar flere år å komme i gang. Det er derfor viktig å vite for meg "åssen mennesker" som blir siviløkonom, for hvis jeg skal "lykkes" trenger jeg et yrke jeg interesserer meg for 100 %, samme gjelder hvis jeg skal klare utdanningen.-

 

Langt innlegg, men håper noen, helst siviløkonomer, kan hjelpe meg med valget :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siviløkonomer er ikke et folk. De er ulike slik som alle er. Hvilken retning du velger deg inn på har også veldig mye å si. Om du blir tallknuser eller strateg krever jo litt ulik utdanningsvei og interessene ulike.

 

Du trenger ikke være en som passer til ditt inntrykk av siviløkonomer, da du helt sikkert kan få deg en jobb som er rimelig annerledes enn hva ditt inntrykk er.

 

Gjennomsnittslønnen for en siviløkonom i fjor mener jeg var nesten 700 000,- i privat sektor. Begynnerlønn rundt 350-390 000,-

 

Gjør du det godt på jobb som siviløkonom, har du alle muligheter foran deg til å stige oppover i gradene!

Lenke til kommentar
Siviløkonomer er ikke et folk. De er ulike slik som alle er. Hvilken retning du velger deg inn på har også veldig mye å si. Om du blir tallknuser eller strateg krever jo litt ulik utdanningsvei og interessene ulike.

 

Du trenger ikke være en som passer til ditt inntrykk av siviløkonomer, da du helt sikkert kan få deg en jobb som er rimelig annerledes enn hva ditt inntrykk er.

 

Gjennomsnittslønnen for en siviløkonom i fjor mener jeg var nesten 700 000,- i privat sektor. Begynnerlønn rundt 350-390 000,-

 

Gjør du det godt på jobb som siviløkonom, har du alle muligheter foran deg til å stige oppover i gradene!

 

Haha nei mente ikke det var et folk, men jeg mente åssen mennesketyper som blir det. Er det de som jobber ræva av seg på VGS og kun får 5 i snitt og er mattegenier, eller bare de som legger seg på gjennomsnittet. Kanskje vanskelig å si men..

Det er så bredt område at det kanskje er vanskelig å svare på, men hva er på en måte en typisk arbeidsdag for en som utdanner seg til dette? Går man rundt i dress og gjør business avtaler, sitter man for det meste på et kontor og regner, eller varierer det mye etc.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
https://www.samordnaopptak.no/studier/?ord=...amp;stikkordnr=

Du kan jo se litt på tidligere opptak der :)

 

Som du ser så skal du ha rimelig gode karakter for å ta en master i siviløkonomi.

 

Men er det noen som vet snittet på BI? Bodø eller Hønefoss er vell eneste jeg kan klare å komme inn på, men alt kommer ann på snittet på BI. Helst vil jeg bo i oslo, og det vil egentlig lønne seg for å meg å betale for privatskole enn å flytte. Men så spørs det hva snittet er(?)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det finnes flere veier som fører til siviløkonom studie, men en bør helst ha over 4.0 i snitt og en bør klare 3 eller bedre i matte. Det finnes enkle og vanskelige veier inn på et slikt studie. Man kan for eksempel søke seg inn på NHH med et snitt på minimum 5.4 omtrent. Eller så finnes det andre "bakveier". Man kan for eksempel søke seg inn på revisjon så jeg tror hadde 3.6 i snitt her i Stavanger. Det første året er revisjon, økonomi og administrasjon helt likt og da har man muligheten etter dette året å søke seg over til økonomi og administrasjon. Da kan man fullføre bachelor-graden med et brukbart snitt og søke seg videre på masteren. Da har man etter 5 år med økonomiskstudie retten til å kalle seg siviløkonom. Jeg synes at dersom du interesserer deg for økonomi så er det bare å hoppe i det. I verste fall taper du semesteravgiften på 700,- om du finner ut at dette ikke stemmer.

 

Dersom du ser på 500 000,- som en luselønn så har du veldig store ambisjoner. En havner ikke opp på en slik lønn med det første om en ikke jobber offshore på en plattform, men når du kommer deg skikkelig ut i arbeidslivet så finner du fort ut at penger ikke kommer av seg selv og ikke minst at penger ikke er alt her i livet...

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hmm selv ligger jeg vel på et snitt på rundt 4,4 - 4,6 avhengig av hvordan det går siste halvåret. I mitt tilfelle vill jeg nok tape 50.000 hvis jeg ikke finner ut at det ikke er noe for meg da men :p , tror det vil være mer lønnsomt for meg å bo hjemme enn å flytte uansett + jeg har gode inntektsmuligheter i min nåværende jobb som gjør at jeg helst ikke vil flytte og måtte bytte til å tjene mindre.

 

Men hvis snittet er på 4,5 på BI ligger jeg på farlig vann :p

 

EDIT: blir litt feil å kalle 500k en luselønn, men en kjedlig lønn er det, det strekker akkurat nok til et normalt og "kjedlig" liv(basert på hva jeg ser av de som tjener dette), man har så og si veldig lite råd til å gjøre "noe ekstra", derfor setter jeg meg høyere mål.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Man kan for eksempel søke seg inn på NHH med et snitt på minimum 5.4 omtrent.

 

Må bare blande meg inn og påpeke at det der var en liten overdrivelse...;)

Det er nesten rett, opptakskravene i fjor var vel 54,0 studipoeng?

Skal stemme det. Tall for 2009:

Norges Handelshøyskole										 VARA			  HOVED
														   ORD	  ORDF	 ORD	   ORDF
-------------------------------------------------------------- -------- -------- --------- ---------																						 
NHH 191345 Økonomi og administrasjon						   54.4 592 52.3 516 54.7 1336 52.7 1138

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Man kan for eksempel søke seg inn på NHH med et snitt på minimum 5.4 omtrent.

 

Må bare blande meg inn og påpeke at det der var en liten overdrivelse...;)

Det er nesten rett, opptakskravene i fjor var vel 54,0 studipoeng?

 

Og poeng er IKKE det samme som snitt! Poenggrensa er dessuten lavere for de som kommer rett fra vgs.

 

Hvis du har sanket inn alle poeng du kan få (8 alderspoeng + 4 realfagspoeng + 2 militær/FHS/andre studier -poeng) kan du komme inn med 54 - 14 = 40 poeng, altså med 4 i snitt.

 

Så jo, å si at man trenger minimum 5,4 i snitt er en kraftig overdrivelse...;)

Lenke til kommentar
Man kan for eksempel søke seg inn på NHH med et snitt på minimum 5.4 omtrent.

 

Må bare blande meg inn og påpeke at det der var en liten overdrivelse...;)

Det er nesten rett, opptakskravene i fjor var vel 54,0 studipoeng?

 

Og poeng er IKKE det samme som snitt! Poenggrensa er dessuten lavere for de som kommer rett fra vgs.

 

Hvis du har sanket inn alle poeng du kan få (8 alderspoeng + 4 realfagspoeng + 2 militær/FHS/andre studier -poeng) kan du komme inn med 54 - 14 = 40 poeng, altså med 4 i snitt.

 

Så jo, å si at man trenger minimum 5,4 i snitt er en kraftig overdrivelse...;)

Herregud. Kverulant. Tror folk forstår hva jeg mener, og dersom en skal være 100% presis så arresterer jeg deg. Det er IKKE alle studier der poenggrensa er lavere for de som kommer fra vgs. Eksempel:

 

Diakonhjemmet Høgskole										 VARA			  HOVED
Oslo														   ORD	  ORDF	 ORD	   ORDF
-------------------------------------------------------------- -------- -------- --------- ---------																						 
DHS 251050 Sykepleierutdanning, Oslo						   49.0 176 41.1 37  49.5  345  43.2 112

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...