Gå til innhold

Verdiforsikring på fotoutstyr


Anbefalte innlegg

(er litt usikker på om jeg la det i riktig topic, men flytt det gjerne om det trengs).

 

Etter ett falluhell i jula hvor det ene fastobjektivet mitt ble ødelagt tenker jeg å tegne en egen verdiforsikring på fotoutstyr. Men hvordan bør en sette pris på utstyret, er det lik gjenkjøpsverdi?

Sendte en forespørsel til banken min for en verdiforsikring på f.eks 10.000kr og da koster den 278 (uten terminkost) er det en grei pris tro?

 

Setter pris på innspill fra dere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betaler 266 for 10.000 i Terra, så det er nok deromkring det ligger.

Ja, er nok det. Betalte ca. 700 kr for utstyr til 30.000. Synes det var litt mye, og jeg ble veldig usikker på hva jeg egentlig ville fått igjen hvis det skjedde noe.

Utstyret begynte da å bli noen år gammelt, men var taksert etter det kostet å erstatte med tilsvarende utstyr. Men så skal de nok ha aldersfradrag, egenandel etc. og da blir det kanskje ikke så mye igjen likevel?

Og hva med dagens digitale kameraer, som stuper i verdi etter et par år??

Håper noen kan utdype dette, som har erfaring etter tap/skade.

Mye lettere med superforsikring man kjøper i butikken med utstyret, som varer 2-3 år, når det er mest kostbart å erstatte.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jobber i Elkjøp så jeg kan en del om dette. En innbo-forsikring har en egenandel på 2000-3000kr og en verdiavskrivning på fotoutstyr på 30% per år. Det samme gjelder reiseforsikring. Reiseforsikringene har heldigvis blitt bedre og de fleste gjelder fra du setter foten utenfor døra. Problemet er som sagt verdiavskrivningen og egenandelen på disse. Husk også at hver gang du bruker forsikring hos de store selskapene så logges det i et felles system. Om du har ødelagt TVen og kameraet ditt, samt to-tre andre ting de siste årene og brukt forsikringene dine, så får du f.eks en dårligere pris om du skal tegne ny bilforsikring.

 

Derfor kan Elkjøp/Lefdal sine forsikringer være genialt enkelte ganger fordi de ikke har egenandel, reprasjonskostnader eller verdiavskrivning. JP og andre butikker tilbyr også slike ting, men jeg kjenner ikke vilkårene på disse.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Jobber i Elkjøp så jeg kan en del om dette. En innbo-forsikring har en egenandel på 2000-3000kr og en verdiavskrivning på fotoutstyr på 30% per år. Det samme gjelder reiseforsikring. Reiseforsikringene har heldigvis blitt bedre og de fleste gjelder fra du setter foten utenfor døra. Problemet er som sagt verdiavskrivningen og egenandelen på disse. Husk også at hver gang du bruker forsikring hos de store selskapene så logges det i et felles system. Om du har ødelagt TVen og kameraet ditt, samt to-tre andre ting de siste årene og brukt forsikringene dine, så får du f.eks en dårligere pris om du skal tegne ny bilforsikring.

 

Derfor kan Elkjøp/Lefdal sine forsikringer være genialt enkelte ganger fordi de ikke har egenandel, reprasjonskostnader eller verdiavskrivning. JP og andre butikker tilbyr også slike ting, men jeg kjenner ikke vilkårene på disse.

Vil ikke si at din tid hos Elkjøp har vært til særlig nytte for å tilegne deg kunnskap om forsikringer. For det første så er det verdigjenstandforsikring som er den rette typen for bl.a. fotoutstyr. De fleste selskap krever at du har andre forsikringer før de er villig å la deg tegne en slik forsikring. I tillegg er det ingen verdiavskrivning på fotoutstyr i en slik forsikring. Dette er og en forsikring som gjelder over alt og dekker det meste en kan bli utsatt for enten det er hjemme eller på reise.

Jeg betaler nå ca kr 1400 for min verdigjenstandforsikring som er på kr 85000. Var å forhørte meg for et års tid siden hos Gjensidige, men de skulle ha ca kr 2500.

Egenandelen ved skade er 10%, minimum kr 1000. Våren 2009 mistet jeg et tre år gammelt EF16-35 f2.8 MkI på sjøen, jeg fikk erstattet et MkII siden versjon I ikke var å få tak i nytt. Måtte selvfølgelig betale 10% selv.

Punktet du nevner om et felles skaderegister gjelder ikke bare de store selskapene som før, men samtlige og uten unntak alle registrerte skader.

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar
Jeg betaler nå ca kr 1400 for min verdigjenstandforsikring som er på kr 85000. Var å forhørte meg for et års tid siden hos Gjensidige, men de skulle ha ca kr 2500.

Egenandelen ved skade er 10%, minimum kr 1000. Våren 2009 mistet jeg et tre år gammelt EF16-35 f2.8 MkI på sjøen, jeg fikk erstattet et MkII siden versjon I ikke var å få tak i nytt. Måtte selvfølgelig betale 10% selv.

Punktet du nevner om et felles skaderegister gjelder ikke bare de store selskapene som før, men samtlige og uten unntak alle registrerte skader.

Hvilket selskap er dette?

Lenke til kommentar
Vil ikke si at din tid hos Elkjøp har vært til særlig nytte for å tilegne deg kunnskap om

Jo, det vil jeg si. Her snakker jeg selvfølgelig generelt siden innbo/reiseforsikring er det 99% av folk over 18 år har av forsikringer. Det er også en veldig liten del som faktisk vet hva dette innebærer. Det finnes selvfølgelig forsikringer opp og ned i mente, men for de fleste her inne på forumet så er det vilkårene jeg skriver som gjelder. Jeg ser dog at tråden gjaldt spesifikt for verdiforsikring, men poenget står fortsatt.

Endret av HFPzN
Lenke til kommentar
Vil ikke si at din tid hos Elkjøp har vært til særlig nytte for å tilegne deg kunnskap om

Jo, det vil jeg si. Her snakker jeg selvfølgelig generelt siden innbo/reiseforsikring er det 99% av folk over 18 år har av forsikringer. Det er også en veldig liten del som faktisk vet hva dette innebærer. Det finnes selvfølgelig forsikringer opp og ned i mente, men for de fleste her inne på forumet så er det vilkårene jeg skriver som gjelder. Jeg ser dog at tråden gjaldt spesifikt for verdiforsikring, men poenget står fortsatt.

Kan ikke skjønne noen som har et dyrt kamerautstyr eller annet kotsbart utstyr satser på innbo/reiseforsikring. Og om Elkjøp anbefaler forbrukerne med å si at en innbo/reiseforsikring er nok og ikke anbefale de å tegne verdigjenstandforsikring, vil jeg nok påstå at dere villeder kundene. Slike innbo/reiseforsikringer har som oftest skyhøye egenandeler (typisk kr 4000) og en verdiavskrinvning på 10% årlig. Om en da har et objekt som i innkjøp koster kr 10000, vil en etter fem år kun få erstattet kr 1000. På et kamera til kr 5000 er der nesten ingenting å hente etter bare et år. En som har verdigjenstandforsikring vil få det et nytt koster på skadetidspunktet, selv om gjenstanden er steget i pris, minus egenandel.

Dessuten, disse forsikringene som selges i forretninger bl.a. Elkjøp dekker ingenting ved tap av produktet, f.eks tyveri eller om du mister det. Disse forsikringene er kun skadeforsikring da det kreves at objektet kan besiktiges og vurderes. Også derfor er de av forsikringsbransjen generellt sett på som ugunstige for de aller fleste og i tillegg dyre.

Lenke til kommentar

Verdigjenstandsforsikring (har en på verdi til 225.000, må oppgaderes igjen!). For min del er egenandel 10% og minimum 800,-, og ja jeg får ut det et nytt tilsvarende eller ny modell koster i butikken (minus egenandel). Har egentlig bare gode ting å si om en slik forskring som gjelder for alt (inkludert tyveri, tap og egen dumhet) for hele verden. Innboforskringen min dekker faktisk en del av det samme for hele norden (nytt for meg), men her er det umiddelbart snakk om avskrivning av verdi+++ før noe blir utbetalt. Forskring hos JapanPhoto, Elkjøp og lignende anbefaler jeg på det sterkeste å styre unna, mye dyrere og dårlige vilkår.

 

Men smak og behag, folket får bruke pengene på det de ønsker, reiseforskring er absolutt ingen lur ting å tro vil dekke mye. De fleste har sterke begrensninger på dekning av fotoutstyr (forsikring på 50000 har ofte en grense på maks 8000 for foto/video-utstyr, ville ikke dekket noe av det jeg har).

Lenke til kommentar

Takk for nyttig informasjon.

Jeg tenker at verdigjenstandsforsikring er det rette, men må undersøke hvilke vilkår som må oppfylles før forsikringen kan brukes og hvordan gjenstandene verdisettes. Jeg tenker å forsikre foto- og pcutstyret mitt.

 

Vil bonus påvirke prisen på VGF?

Lenke til kommentar
Takk for nyttig informasjon.

Jeg tenker at verdigjenstandsforsikring er det rette, men må undersøke hvilke vilkår som må oppfylles før forsikringen kan brukes og hvordan gjenstandene verdisettes. Jeg tenker å forsikre foto- og pcutstyret mitt.

 

Vil bonus påvirke prisen på VGF?

Nei, ingen bonus eller malus

Lenke til kommentar
Lurer på det samme selv. Kan en slik forsikring hjelpe hvis en blir frastjålet noe utstyr ute (eller går det på reiseforsikring)?

Reiseforsikringen skal dekke en del, men med visse begrensninger! Har du dyrt utstyr, så MÅ du ha verdiforsikring (eller disse produktforsikringene fra Japan Photo, Expert o.l)

Innboforsikringen dekker også en del, men kun ved tap hjemme (brann/innbrudd), og igjen inntil en viss grense.

Så det kan være lurt å sjekke de forsikringene man har, og hva de dekker.

Noen forsikringer kan også kjøpes i etterkant, som Japan Photo (med en del forbehold, så klart)

Lenke til kommentar
Verdigjenstandsforsikring (har en på verdi til 225.000, må oppgaderes igjen!). For min del er egenandel 10% og minimum 800,-, og ja jeg får ut det et nytt tilsvarende eller ny modell koster i butikken (minus egenandel). Har egentlig bare gode ting å si om en slik forskring som gjelder for alt (inkludert tyveri, tap og egen dumhet) for hele verden. Innboforskringen min dekker faktisk en del av det samme for hele norden (nytt for meg), men her er det umiddelbart snakk om avskrivning av verdi+++ før noe blir utbetalt. Forskring hos JapanPhoto, Elkjøp og lignende anbefaler jeg på det sterkeste å styre unna, mye dyrere og dårlige vilkår.

 

Men smak og behag, folket får bruke pengene på det de ønsker, reiseforskring er absolutt ingen lur ting å tro vil dekke mye. De fleste har sterke begrensninger på dekning av fotoutstyr (forsikring på 50000 har ofte en grense på maks 8000 for foto/video-utstyr, ville ikke dekket noe av det jeg har).

 

Nja - produktforsikringene til JP og Elkjøp er på ingen måte dårlige, men har en mye utstyr er det som regel bedre løsning å kjøpe en forsikringsløsning for dem, enn individuelle produktforsikringer til hver enkel gjenstand. Så de er gode til sine ting, jeg ville sagt enkle eller enkeltstående gjenstander - men for en mengde utstyr neppe.

 

Min slår vel din by a long shot - så jeg bruker verdigjenstand, og sjekker priser jevnlig. Produktene matches mot tilsvarende gjenstand, og det er hva forsikringsselskapet må gå ut i fra.

 

reiseforsikringer nå i dag dekker typisk kun rettstridige handlinger når det gjelder slikt utstyr - så mister du den bare i bakken, så får du ikke noe igjen generelt sett skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...