Gå til innhold

Samletråd / diskusjonstråd: ASUS UL30VT


Anbefalte innlegg

Trenger en ny laptop og har sett på denne. Har nå en Dell 6400 med 2 ghz dual2core T7200 og 2 gb ram, men har tenkt å gå ned til 13 tommer da så denne ut som et godt alternativ.

 

Skal hovedsaklig bruke den til bilderedigering, litt videoredigering også, surfing, film, og sjelden gang litt spill. Kravet mitt er at den skal kunne dra PS Elements eller Lightroom plus firefox, skype, itunes f.eks. uten å bli alt for treig. Hvordan er den i forhold til Dellen jeg nå har?

 

Tenker vell at den kommende versjonen som blir linket til over (ul30jt) er den som er aktuell da den har i5 prossesor som vell er bedre enn den suv prossesoren? (Alltid syns det prossesor greiene bare har vært forvirrende)

 

Hvis dere har andre bedre anbefalinger tas det i mot. Den trenger ikke være så tynn og lett som denne men ikke større enn 13", kan være mindre

 

Jeg følger spent med på Acer Aspire 3820TG (TimelineX). Dette er oppfølgeren til Acers CULV-maskin som fikk så mye skryt i fjor (3810T). Forskjellen er at denne har en fullblods Core i3/i5/i7-prosessor og et absolutt ok grafikkort (ATI HD5470), i tillegg til integrert grafikk (kan bytte mellom de to, som på Asus UL30VT). Skal visstnok klare 8 timer på integrert grafikk, til tross for at prosessoren ikke er ULV. PC-en fås også med ATI HD5650, som er et meget godt grafikkort. (Det finnes selvsagt bedre, men da i PC-er som koster godt over 10000 og er mye større.) Utifra det lille jeg har sett av tester, yter 3820TG med HD5650-grafikk betydelig bedre i spill enn Alienware M11x, som så langt har vært "verdens eneste spill-ultraportable". Dessverre ser jeg ikke spor av 3820TG med HD5650 i noen norske nettbutikker ennå, men for ditt bruk (spilling en sjelden gang) vil jeg tro at HD5470 er bra nok. Det skal være noe bedre enn Nvidia G210M/G310M som sitter i Asus UL30VT/UL30JT. 3820TG er foreløpig ikke på lager, så vidt jeg kan se, men den er på vei inn. 14-tommeren (4820TG) er allerede på lager i noen butikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se framover hvordan priser blir og hva slags modeller som kommer ut i Norge, med tanke på Timeline X serien og Asus sin UL30JT.

 

Går man inn på support\driver -siden til Asus og velger UL30JT ligger det faktisk driver til USB 3.0.

Dette står dog ikke på de offisielle spesifikasjonene til Asus på denne pcen.

Om denne får dette er det vel strengt tatt ikke noe som mangler på denne pcen.

 

Hadde kjøpt UL30VT med en gang om den hadde hatt eSATA, men om UL30JT får USB 3.0 blir jo den aktuell for meg iallefall.

Endret av Kjellfh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Greit om jeg joiner Asus UL30VT eier klubben? :)

 

Kjøpte meg ASUS UL30VT-QX029V i dag, den sorte versjonen! De har den hos samtlige Expert butikker i Oslo til 5.999,-.

Fantastisk å høre. Ettersom jeg får denne Pc'n som erstattningsprodukt for den forje Pc'n som røyk (Riktignok ikke min), fra Expert. Men ser ikke de markedsfører seg med den Sorte-modellen? Noen som vet hvorfor? Ser at de fleste andre også ikke har denne i Sort-utførelse.

 

Blir forøvrig den tredje Asus UL30VT-modellen jeg tester :whistle:

Lenke til kommentar

Da er jeg også blitt eier av en Asus UL30VT.

 

Det jeg stusser litt på med denne laptopen er muligheten for og låse den med en kensington lås, det finnes ingen feste muligheter for en slik lås på denne. Men det er en annen type lås som blir brukt i stedet, en waier på 2mm som man kan feste i to hull under på høyre siden. Jeg har sjekket litt forskjellige nettbutikker pluss fysiske butikker og kan ikke finne noen lås som passer. Så det jeg lurer på er om noen vet om hvor man kan få kjøpt en lås som passer en denne laptopen?

Lenke til kommentar

Heihopp!

 

Har ein UL30A, men reknar med eg kan spør her. Er det eit kjent problem med harddisken på desse modellane? Kjøpte dataen no i jula og fekk raskt den første blåskjermen. Det viste seg etter kvart at det skjedde når den las eller skreiv store mengde data, og etter kvart byrja PCen då alltid å stoppe opp og lage høge hakkelydar før den gikk til blåskjerm og slo seg av. Dette vart verre heilt til den ein dag ikkje kom seg inn i windows. Tok då kontakt med asus, fikk sendt PCen og fekk den tilbake med ein ny harddisk ei veke etterpå. Problemet er at eg også etter dette har opplevd desse høge hakkelydane, men det har no berre skjedd eit par gongar og berre når eg går inn eller ut av kvilemodus.

 

Er det andre som har opplevd noko liknande?

 

Googlar ein "asus ul30 hd problem" dukkar det opp noko greier om "HD killer problem" utan at eg heilt skjønner kva det er.

Lenke til kommentar

Hei

 

Det er foreløpig ingen som har tatt en skikkelig sammenligning av batteriet på UL30VT og UL30A.

Det er bare noen ulne sammenligninger ute og går, skulle gjerne sett en mer presis sammenligning.

 

På samme ytelsesnivåer - hva er forskjellen?

 

Skulle gjerne også likt å vite hvordan batteritiden blir i sammenligningen når man skrur over til det integrerte skjermkortet. Det må vel nærmest bli det samme som UL30a sin 4400 mah..? Med tanke på at det er kun SKJERMKORTET som er forskjellen..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, da er jeg også en eier av UL30VT! Kjøpte av en kompis som hadde den helt ny fra USA.

Et problem dog; det har US keyboard. Jeg -hater- Enter-knappen at den er så liten, og at <>-knappen ikke er der, men heller en stor shift-knapp :p

 

Jeg vil gjerne ha Nordic keyboard til den (har silver-versjonen), men jeg så på Asusparts.eu, og det kosta nesten 600kr FØR skatt og toll :S Noen som vet om noen rimeligere måter å skaffe dette på?

Evt noen programmerere eller lignende som har nordic som vil bytte? ^^ Hele PC-en er under 2 uker gammel.

 

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

2 spørsmål.

 

1. Harddisken bråker veldig mye, noe som jeg regner med er en garantisak, men om jeg må sette i ny vil jeg ha ssd disk, er det noe mulighet for å få det og feks betale noe mer? Eller får man kun den lik den man hadde i tidligere?

 

2. Vurderer å legge inn siste Linux Mint, Fedora eller Ubuntu. Noen som har noe erfaringer med en av dem og drivere? Tenker da på bla veksling mellom skjermkortene?

Lenke til kommentar

2 spørsmål.

 

1. Harddisken bråker veldig mye, noe som jeg regner med er en garantisak, men om jeg må sette i ny vil jeg ha ssd disk, er det noe mulighet for å få det og feks betale noe mer? Eller får man kun den lik den man hadde i tidligere?

 

Er ikke verre enn å bare kjøpe en SSD og sett inn. Er kanon enkelt.

 

 

2. Vurderer å legge inn siste Linux Mint, Fedora eller Ubuntu. Noen som har noe erfaringer med en av dem og drivere? Tenker da på bla veksling mellom skjermkortene?

 

Ang. vekslings funksjonen så må du se om programmet som styrer dette støtter ditt ønsket OS. Må sikkert spørre blandt Forum/community til de.

Lenke til kommentar

Jo, men jeg tenkte at dersom jeg hadde fått en ny på garantien så kunne jeg oppgradert til en SSD, men det går vel ikke så får vel heller bruke event den 500GB til noe annet.

 

Dere som kjører linux på denne, hvilken dist kjører dere?

 

Maskinen kommer jo med mye klistermerker, er det noen som har fjernet disse? Blir det veldig klissete der klistermerkene har sittet?

Lenke til kommentar

Er bare å dra av klistremerkene, vet ikke om de blir klissete etterhvert som tiden går, jeg rev dem av med en gang. Uansett så er de jo evt bare å vaske vekk klisset hvis du får det.

 

Vurderer en SSD til min også, tanken på en helt lydløs maskin frister. Klarer ikke helt å forstå hvorfor alle klager over harddisken egentlig, min oppfører seg eksemplarisk, knitrer ved oppstart og ved tyngre kompremering av filer, men ellers er den helt stille.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det meningen at man bare kan bytte fra Nvidia-skjermkort til Intel, og ikke omvendt med grafikkbytteknappen?

Denne skal kunne toggle. Litt buggete, mulig det er løst i noen nyere BIOS???

 

Du kan også bytte mellom grafikk kort ved å klikke på grafikkmodus ikonet nede ved klokka (denne viser seg å fungere om "knappen" bugger).

 

Viktig: Om du har visse programmer oppe vil du ikke kunne switche mellom kortene.feks video avspilling og msn må avsluttes før du kan bytte mellom modusene.

 

Venter fortsatt (forgjeves?) på nye grafikk drivere. Største feilen med denne pcen er at man ikke kan bruke driveren fra nvidia..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...