Gå til innhold

Det nærmer seg for Nvidia


Anbefalte innlegg

Aldri hatt problemer med Nvidia så har jeg brukt 6600GT i hele 6år uten å slite med lag. Helt til jeg bygde meg en ny pc som skulle kjøre ting på max igjen. GTX260 som har hele tiden funket strålende. Hadde en ekstra pc med ATI, men der var det tull med drivere og har ytet så bra som Nvidia.

Hehe, som andre har kommentert så er det vel rimelig usaklige å dra frem utvalgte eldgamle tester på for det meste eldgamle skjermkort i oppløsninger ingen spiller på i dag. Mitt 5870 slår alt som finnes av single Gpu skjermkort på markedet med god margin, det slår til og med Nvidia sitt flaggskip gtx295 i flere titler. Jeg har heller ikke opplevd noe mer problemer med driverne på dette eller 4890 som jeg hadde før enn jeg hadde med 8800gt i SLI elller 8800gtx. 9800gx2 hadde jeg derimot litt problemer med SLI støtten på i enkelte titler, men sånn er det dessverre med SLI og CF, win some lose some.

 

Så får nå Nvidia fanboyene sitte på sine merkbart dårligere løsninger å slenge eder og galle om Ati mens vi som har 58xx serien raser avgårde mens de venter på at Nvidia skal komme å frelse verden med sin nye serie som fint kan inneholde barnesykdommer. Minner egentlig litt om mentaliteten til Apple fanboy klubben. Jeg derimot kjøper det som er best på markedet og driter i merket. Physx har jeg aldri blitt imponert over til nå, mens Cuda har vært kjekt ved enkoding av en del filer etc. Jeg har dog støtte for dette vha. et ekstra 8800gt og GenL sin Patch.

 

Jeg var ikke seriøs, men men. ATI har lenge ligget bak, men siden de ble bankrupt og kjøpt opp av AMD. Etter oppkjøpe har ATI kommet kraftig på bena igjen og blitt bedre de tidligere har vært. Og har i dag de beste skjermkortene. Blir spennende å se om den nye Nvidia serien vil utmerke seg eller ikke.

 

Dette er en mer oppdatert måling.

 

Wolf_03.pngETQW_03.png

 

Final Thoughts

 

As expected the Radeon HD 5970 is vastly superior to the GeForce GTX 295 in terms of performance beating it in every single test, at all tested resolutions.

 

On average the Radeon HD 5970 was 53% faster than the GeForce GTX 295 at 2560x1600. Even removing the top three tests where the Radeon led with the biggest margins (BattleForge, Enemy Territory and Street Fighter IV), the HD 5970 still ended up some 34% faster than the GTX 295.

 

KILDE: http://www.techspot.com/review/221-ati-radeon-hd-5970/

Endret av Lube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv aldri hatt ATI kort, men dette på grunn av at familiemedlemmer hadde det, og fikk utelukkende dårlige erfaringer med dem. De har derimot kommet seg kraftig etter oppkjøpet. Hadde jeg vært på utkikk etter skjermkort i dag, så skal man ikke se bort ifra at jeg ville havnet på et ATI-kort.

 

Det skal bli spennende å se om nVidia klarer å ta igjen forspranget ATI har fått.

Lenke til kommentar
Jeg var ikke seriøs, men men. ATI har lenge ligget bak, men siden de ble bankrupt og kjøpt opp av AMD. Etter oppkjøpe har ATI kommet kraftig på bena igjen og blitt bedre de tidligere har vært.

Nå gikk vel ATi ikke konkurs og HD2xxx serien kom etter sammenslåingen med AMD. Før dette hadde ATi veldig gode produkter siden Radeon 9700Pro.

Lenke til kommentar
Jeg var ikke seriøs, men men. ATI har lenge ligget bak, men siden de ble bankrupt og kjøpt opp av AMD. Etter oppkjøpe har ATI kommet kraftig på bena igjen og blitt bedre de tidligere har vært.

Nå gikk vel ATi ikke konkurs og HD2xxx serien kom etter sammenslåingen med AMD. Før dette hadde ATi veldig gode produkter siden Radeon 9700Pro.

 

Vanskelig å snakke fornuft til folk med skylapper.

 

Dynamikk?

Lenke til kommentar
Ser flest fordeler med NVidia, liker at de fukuserer mye på fysikk,dynamikk og 3D vision.
Som utvikler ser jeg ny funksjonalitet og god ytelse på generelle beregninger på GPU som fordeler hos nVidia (for tiden), AMD/ATi har mer fokus på ytelse for pengene i den senere tid. Men la meg understreke at forskjellene er ikke så store som enkelte gir inntrykk av, i de fleste tilfeller er det prosent-forskjell ikke faktor-forskjell.

 

Fysikk kommer under gpGPU, 3D vision må sees på som serdeles eksperimentelt og unødvendig, og for de spesielt interesserte. Jeg må si meg veldig spent på hva du legger i "dynamikk".

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt denne fanboy greia.

 

Personlig "liker" jeg ATI/AMD bedre enn nvidia men det er mest pga at det var ATI jeg fikk et forhold til først når jeg entret pc verden.

 

Men jeg har ingen problemer med å kjøpe Nvidia kort om det er de som gir meg best pris/ytelse.

 

Har derfor også hatt en hel del nvidia kort opp igjennom årene. Nå derimot har jeg et ATI kort i "spill" maskinen min og et nvidia kort i folding maskina mi, for det er det som er det logiske valget.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Kan man ikke for en gangs skyld la denne diskusjonen ligge.

 

Begge produsentene har sine irriterende ting med drivere, svake sider etc. Jeg pleier å kjøpe det som er best til den bruken jeg har på maskinen. Pris er ikke så viktig for meg. I spillemaskinen min hjemme har jeg derfor ett HD 5870 kort, da det er det beste single-chip kortet der ute, iallefall en stund til...

 

På jobben derimot hvor jeg bla. driver med GPGPU-programmering bruker vi nVIDIA-kort, da de har mye bedre funksjonalitet innenfor det feltet. Husk at vi er alle tjent med å ha minst to sterke aktører i GPU-markedet. Det hadde ikke vært bra hvis det ble som i CPU-markedet, men en dominerende aktør.

Lenke til kommentar

hehe blir aldrig kvitt det så bare å gi opp ;) . Bestanding er det noen som har bestemt seg å heie på en skjermkort produsent (Hakket værre på konsoll siden og kan dra det lenger ved å sammenligne med religion). Rett etter innlegget er det som regel noen som svarer med at de bruker det som er best å ikke bryr seg om merke. Den rutinen der har jeg sett så lenge jeg kan huske forskjellen er at før så heiv jeg meg med i diskusjonen :) (forskjellen for min del mener jeg)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Nå er det ikke veldig lenge til NDA går ut for GeForce-variantene, så får dere vite ganske mye mer om GF100 (Fermi)... :)

 

Det er jo ikke akkurat noe nyhet. Med mindre du har en dato så var dette et unødvendig innlegg.

Å røpe hvilket tidspunkt en NDA går ut er faktisk brudd på avtalen.

Det er snakk om veldig kort tid... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...