Gå til innhold

Det nærmer seg for Nvidia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

frister med ett eller to nye kort men synes at de to gtx 280 kortene mine forsatt gjør

en god jobb forsatt,også på nye spill selv om de ikke støtter dx 11.

eneste minuset er at de blir litt varme avogtil(85-95 grader)ved hard spilling. ;)

jaja stiller bare opp viftene litt på kortene. :yes:

Endret av rbr
Lenke til kommentar
Har noen oversikt over de forskjellige modellene som kommer ved lansering, eller er det kun en versjon? F.eks high-end, consumer, og budget-modeller?

Det står noen spesifikasjoner her.

310-modellen regner jeg med er en omdøpt brikke fra 200-serien.

 

Men resten ser ut fra spesifikasjonene ut til å konkurrere med henholdsvis Radeon HD 5850, 5870 og 5970. Det er bare å forvente at de yter litt bedre enn sine konkurrenter, samtidig som de tilbyr noe fancy funksjonalitet som AMD ikke gjør. Men prismessig tror jeg de kan legge seg i høyeste laget igjen.

 

Selv synes jeg de rimeligere utgavene er mer interessante på grunn av lavere TDP og de kommer vel ikke før tidligst til sommeren.

 

Takk for den linken, ser meget lovende ut! GTX 395 ser ut som en verdig arvtager til mitt GTX 295 :)

Lenke til kommentar

Markedsføringsmessig er det veldig viktig at nye produkter slår konkurrentens eksisterende produkter. Dvs. at Geforce GTX 360 slår Radeon HD 5850 osv. Ytelsen kan lett justeres ved å justere offisielle klokkefrekvenser, spenning og kjøling.

 

TDP som er oppgitt på Wikipedia skal man ta med en klype salt, men hvis det som står stemmer så lover det dårlig for Nvidia:

 

Radeon HD 5850: 151 Watt TDP

Geforce GTX 360: 195 Watt TDP

 

Radeon HD 5870: 188 Watt TDP

Geforce GTX 380: 225 Watt TDP

 

Radeon HD 5970: 294 Watt TDP

Geforce GTX 395: >225 Watt TDP

 

PS. Det har dukket opp info om en rekke nye modeller i Radeon HD 5000-serien siden sist jeg sjekket. (5670, 5830, 5890 og 5950).

 

Nvidia vil sikkert tilby noe ekstra funksjonalitet, men neppe gå i AMDs fotspor og åpne for trippelview i første omgang. AMD og Nvidia vil altså ha noe forskjellig funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Hmm 5950 ?? - ser ut til å få den gammle "pro" betegnelsen mens 5970 har den gammle "XT". Lurer på om 5950 bare er klokket lavere for å få brukt opp evnt gpu som ikke bestod testen til 5970..

Ikke at det har mye med Nvidia å gjøre, men selvsagt gjør de det. Det finnes utallige eksempler i GPU- og CPU-bransjen der i utgangspunktet like brikker testes, sorteres, konfigureres og selges som ulike produkter. For å dra tråden litt inn mot Nvidia og TSMC igjen så blir nok Geforce GTX 360, 380 og 395 laget fra de samme brikkene.

Lenke til kommentar
TDP som er oppgitt på Wikipedia skal man ta med en klype salt, men hvis det som står stemmer så lover det dårlig for Nvidia:

 

Radeon HD 5850: 151 Watt TDP

Geforce GTX 360: 195 Watt TDP

 

Radeon HD 5870: 188 Watt TDP

Geforce GTX 380: 225 Watt TDP

 

Jeg tolker det egentlig motsatt, høyere TDP betyr ofte bedre ytelse. så da betyr det vel bedre for Nvidia. mistenker at flertallet ikke henger seg sånn opp i strømforbruk

 

men vi får se, vi hadde jo 2900XT som hadde høyere TDP enn konkurenten og laver ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg tolker det egentlig motsatt, høyere TDP betyr ofte bedre ytelse. så da betyr det vel bedre for Nvidia. mistenker at flertallet ikke henger seg sånn opp i strømforbruk

 

men vi får se, vi hadde jo 2900XT som hadde høyere TDP enn konkurenten og laver ytelse.

Viktig å huske at nVIDIA og AMD regner TDP på forskjellig måte... Så kan ikke sammenlignes. Samme med AMD og Intel...

Lenke til kommentar

Aldri hatt problemer med Nvidia så har jeg brukt 6600GT i hele 6år uten å slite med lag. Helt til jeg bygde meg en ny pc som skulle kjøre ting på max igjen. GTX260 som har hele tiden funket strålende. Hadde en ekstra pc med ATI, men der var det tull med drivere og har ytet så bra som Nvidia.

 

 

11-chart_coh_1024_trilinear.png

cod4.jpg

Lenke til kommentar
Ikke at det har mye med Nvidia å gjøre, men selvsagt gjør de det. Det finnes utallige eksempler i GPU- og CPU-bransjen der i utgangspunktet like brikker testes, sorteres, konfigureres og selges som ulike produkter. For å dra tråden litt inn mot Nvidia og TSMC igjen så blir nok Geforce GTX 360, 380 og 395 laget fra de samme brikkene.

 

Joda, men tenkte også på spec på kortet generelt også (i tilleg til det jeg nevnte). Det som var hovedpoenget/spørsmålet. Men nok om det, feil tråd....

 

edit:

 

Det det var håndplukkedet tester på lave oppløsninger uten eyecandy Lube ;)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Aldri hatt problemer med Nvidia så har jeg brukt 6600GT i hele 6år uten å slite med lag. Helt til jeg bygde meg en ny pc som skulle kjøre ting på max igjen. GTX260 som har hele tiden funket strålende. Hadde en ekstra pc med ATI, men der var det tull med drivere og har ytet så bra som Nvidia.

Hehe, som andre har kommentert så er det vel rimelig usaklige å dra frem utvalgte eldgamle tester på for det meste eldgamle skjermkort i oppløsninger ingen spiller på i dag. Mitt 5870 slår alt som finnes av single Gpu skjermkort på markedet med god margin, det slår til og med Nvidia sitt flaggskip gtx295 i flere titler. Jeg har heller ikke opplevd noe mer problemer med driverne på dette eller 4890 som jeg hadde før enn jeg hadde med 8800gt i SLI elller 8800gtx. 9800gx2 hadde jeg derimot litt problemer med SLI støtten på i enkelte titler, men sånn er det dessverre med SLI og CF, win some lose some.

 

Så får nå Nvidia fanboyene sitte på sine merkbart dårligere løsninger å slenge eder og galle om Ati mens vi som har 58xx serien raser avgårde mens de venter på at Nvidia skal komme å frelse verden med sin nye serie som fint kan inneholde barnesykdommer. Minner egentlig litt om mentaliteten til Apple fanboy klubben. Jeg derimot kjøper det som er best på markedet og driter i merket. Physx har jeg aldri blitt imponert over til nå, mens Cuda har vært kjekt ved enkoding av en del filer etc. Jeg har dog støtte for dette vha. et ekstra 8800gt og GenL sin Patch.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Uavhengig av om man liker AMD eller nVidia best, så er man avhengig av at konkurrenten tidvis forer an løpet og er best. Det er eneste muligheten for at det foretrukne merket kommer til å legge inn alt for å være best ved neste generasjon. De som vil ha best ytelse til enhver tid, vinner dermed ikke på å være fanboys. De bør hele tiden følge lederen. Nå er det AMD, til påske er det kanskje nVidia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Kjekt å vite.

 

Håper bare ikke GTX 380 piper like mye som GTX 285 som jeg har nå. Kan hende jeg oppgrader hvis jeg blir kvitt den hersens hissinga hver gang det er video på skjermen.

 

MSI som produserte det kortet jeg har nå..aldri mer MSI grafikkort.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...