Gå til innhold

Det nærmer seg for Nvidia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neste fra AMD blir vel en ny arkitektur med "Northern Islands" i slutten av 2010...

 

Tja, hele tiden fått inntrykk av slutten av februar starten av mars. Nyheten som kom kl 18 i går om at datoen var 26 mars var neppe noe glad nyhet i seg selv.

 

Regner med du quota feil person, men ja, jeg satt med samme intrykk som deg.

Lenke til kommentar

Hadde håpet på noe tidlig mars jeg da, så jeg kunne fått et nytt skjermkort som jeg kunne paret med Battlefield Bad Company 2!

 

Litt ironisk er det jo også at Battlefield Bad Company 2, som ser ut til å være et av nVIDIA sine sterkeste kort innen "the-way-its-meant-to-be-played" lista si, med full 3D-støtte osv faktisk da har DirectX11 innhold fra starten av mars, mens det finnes ikke noe nVIDIA kort der ute som kan benytte seg av det?

 

Bad Company 2 blir jo plutselig et gedigent salgsargument for AMD / ATI Radeon H5xxx serien!

Lenke til kommentar

Selv håper jeg det legger seg på linje med 5970 for da selger jeg mitt å kjøper meg et, fått nok av driverproblemer nå.

 

Jaja hos AMD får man ihvertfall lastet ned driverne. Har prøvd å laste ned 195.62 forceware i over 1 time nå fra diverse servere. Max hastighet er 28KB/s. Har latt en stå å gå alene mens jeg har prøvd andre servere i håp om bedre hastighet. Og nå etter 1 time med 28MB nedlastet har den stoppet opp.

 

Flott!

 

Setter pris på om noen vet om et annet sted jeg kan laste det ned som ikke linker til nvidia sine servere. (International versjon)

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Jaja hos AMD får man ihvertfall lastet ned driverne. Har prøvd å laste ned 195.62 forceware i over 1 time nå fra diverse servere. Max hastighet er 28KB/s. Har latt en stå å gå alene mens jeg har prøvd andre servere i håp om bedre hastighet. Og nå etter 1 time med 28MB nedlastet har den stoppet opp.

 

filehippo.com er ei fin side og laste ned forskjellig fra :)

 

http://filehippo.com/download_nvidia_forceware_xp/

 

 

Er spent på hva Nvidia har koket sammen, bare så synd at TSMC henger etter og at vi ser en god gammel Paper launch...:hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte på forventningene til den gjennomsnittlige mann i gata som har sittet og ventet på kortet i et halvt år :p

 

Usa`s angrepsplaner til afganistan er sikkert lettere å få tak enn noe info om ytelsen til Gtx 480. Skjønner ikke at det skal være så hysj hysj, er bare irriterende. Gikk for et 5970 kort jeg da, ble lei av all ventingen.

 

Men, blir spennende om kortene blir like bra som nvidia lovet, eller om all cuda snakket var pr bullshit til de grader.

 

Hvis ytelsen ikke er minst 15 ( helst 20% jevnt, mer enn det i applikasjoner som utnytter tesselasjon) over 5870 blir jeg direkte skuffet.

Lenke til kommentar

Ja her er fallhøyden STOR! Når det har blitt lovet gull og grønne skoger og ytelse hinsides noe av det vi har sett før, og det har blitt utsatt opptil flere ganger så det hele nærmest har blitt en liten parodi så er det klart at noe annet enn kall god ytelse for prisen vil være en gigantisk skuffelse!

 

Trenger jo ikke å være noe direkte geni for å forstå at nVIDIA har hatt problemer med et eller annet her som de ikke vil at verden skal få vite om, de utsetter ikke et splitter nytt produkt i som har blitt lovet så lenge uten grunn, og tatt i betraktning at AMD / ATI nå tilbyr stort sett bedre ytelse i samtlige prissegmenter sammenlignet med nVIDIA så har det jo vært direkte idiotisk rent økonomisk å utsette Fermi, så her må det ligge noe alvorlig bak.

 

 

Nå som AMD / ATI har hatt HD5xxx serien ute i evigheter allerede og har fått et godt fotfeste i alle prissegmenter, alt fra value, til mid-range og high-end kort så må nVIDIA ha et stort ess i ermet, eller så vil de slite noe voldsomt med å skaffe kunder, store mengder har allerede mistet tålmodigheten og hoppet på et av mange gode HD5xxx serie kort fra AMD / ATI og om Fermi ikke gir fantastisk god ytelse, eller kortene legger seg utrolig godt til hva pris / ytelse angår så vil det vell utelukkende være hard-core nVIDIA fanboys som kjøper nVIDIA skjermkort i år?

 

 

 

Så ja, vi er spente og forventer veldig mye når ting har tatt så utrolig lang tid og nVIDIA var veldig tidlig ute med lovord om fantastisk ytelse og revolusjonerende ny arkitektur som vi aldri har sett før.

 

Vi ser jo allerede at GTX480 som skulle ha 512 CUDA cores har blitt redusert til 480 CUDA cores så kan jo ikke akkurat det love godt for ytelsen? Det betyr vell at det har vært mye problematikk rundt yields på GTX4xx?

 

 

Kan liksom ikke se for meg at nVIDIA har utsatt Fermi i evigheter bare for å ha et respektabelt antall tilgjengelige kort ved release, noe som AMD / ATI ikke hadde?

 

Det må være noe litt mer alvorlig årsak bak når det utsettes i hytt og pine når nVIDIA er i den situasjonen at AMD / ATI per dags dato er et hestehode foran.

 

 

 

Så ja, jeg har vente lenge, litt for lenge på Fermi og med alle lovordene og alt så vil noe annet enn GTX480 langt foran HD5870 være en gigantisk skuffelse, jeg forventer HD5970 nivå her, uansett hvor urealistisk det enn måtte være, når det brukes så lang tid, blir utsatt så ofte og det loves gull og grønne skoger så er forventningene og kravene ditto like store!

 

 

Skal Fermi få en vellykket release må GTX480 ta ytelsestronen og GTX470 må tilby fantastisk ytelse for prisen.

 

 

 

Når vi også tenker på hvor mislykkede driver releaser nVIDIA har hatt de siste månedene, har knapt sett noe fremgang på et halvt år, bare en rekke med halv-buggy releaser? Og AMD / ATI har gjort kvantesprang med deres 10.x drivere så blir argumentene for å vente på og i det hele tatt veldige nVIDIA veldig tynt syntes jeg.

 

 

Nå får jo AMD / ATI også 3D muligheter, og nVIDIA sin surround gaming opplegg er jo en fiasko fra starten av når det faktisk KREVER MINST to skjermkort i SLi for å ha nok utganger for et tre-skjerm opplegg, faller jo kort for Eyefinity når HD5xxx kortene leveres med alt du trenger av utganger på et skjermkort, har alt for dårlig erfaring med SLi og prislappen blir nok alt for høy til at 2x GTX480 på noen måte blir aktuelt, virker rett og slett lite gjennomtenkt å bare som en desperat kontring mot Eyefinity?

Lenke til kommentar

Ja her er fallhøyden STOR! Når det har blitt lovet gull og grønne skoger og ytelse hinsides noe av det vi har sett før, og det har blitt utsatt opptil flere ganger så det hele nærmest har blitt en liten parodi så er det klart at noe annet enn kall god ytelse for prisen vil være en gigantisk skuffelse!

Stengt talt har vel ikke Nvidia kommet med noen spesielle lovnader angående ytelse... De har strengt talt brukt GF100 til å promotere DX11 og effekter som tesselering. Ellers har det vært ganske mye lovnader mot oss som driver med GPGPU, hvor av veldig mye allerede er levert i CUDA 3.0

 

Trenger jo ikke å være noe direkte geni for å forstå at nVIDIA har hatt problemer med et eller annet her som de ikke vil at verden skal få vite om, de utsetter ikke et splitter nytt produkt i som har blitt lovet så lenge uten grunn, og tatt i betraktning at AMD / ATI nå tilbyr stort sett bedre ytelse i samtlige prissegmenter sammenlignet med nVIDIA så har det jo vært direkte idiotisk rent økonomisk å utsette Fermi, så her må det ligge noe alvorlig bak.

Det er ikke noe hemmelighet hva de har hatt problemer med. Det er en kombinasjon av at de har re-designet deler av grafikkpipeline. Setup-delen er nå parallellisert, det er ikke rett frem, og det krever synkronisering. Det har også vært store problemer med 40nm prosessen til TSMC, og at den ikke har oppført seg slik som den var spesifisert. Dette har også kostet AMD problemer, og gjort at de ikke har fått solgt så mange RV8x0 brikker som de kunne ha solgt.

 

Nå som AMD / ATI har hatt HD5xxx serien ute i evigheter allerede og har fått et godt fotfeste i alle prissegmenter, alt fra value, til mid-range og high-end kort så må nVIDIA ha et stort ess i ermet, eller så vil de slite noe voldsomt med å skaffe kunder, store mengder har allerede mistet tålmodigheten og hoppet på et av mange gode HD5xxx serie kort fra AMD / ATI og om Fermi ikke gir fantastisk god ytelse, eller kortene legger seg utrolig godt til hva pris / ytelse angår så vil det vell utelukkende være hard-core nVIDIA fanboys som kjøper nVIDIA skjermkort i år?

Salgstallene de siste kvartalene har vist at dette markedet er veldig lite, og at det kun er snakk om noen få prosent forandring. Størsteparten av dette markedet er storkunder som Dell, HP, etc. For ikke å snakke om laptoper, det har det faktisk vist seg at produsentene har vært mer interessert i Nvidia sine DX10.1 brikker med Optimus teknologien fremfor AMD sine DX11 brikker.

 

Vi ser jo allerede at GTX480 som skulle ha 512 CUDA cores har blitt redusert til 480 CUDA cores så kan jo ikke akkurat det love godt for ytelsen? Det betyr vell at det har vært mye problematikk rundt yields på GTX4xx?

Det er selvsagt en avvenning av hvor mange kort man ønsker å selge. Hvis for eksempel GTX 480 slår HD 5870 med en 10-15% overall med 480 cores aktive så må man avveie hva man tjener på å ha færre kort med 512 cores tilgjengelig. Da kan man eventuelt ha muligheten til å komme med ett kort med 512 aktive kjerner senere for å konkurrere mot ett eventuelt HD5890 kort fra AMD?

 

Det må være noe litt mer alvorlig årsak bak når det utsettes i hytt og pine når nVIDIA er i den situasjonen at AMD / ATI per dags dato er et hestehode foran.

Ny arkitektur versus en refresh? Vil bare minne om problemene AMD(ATI) hadde forrige gang de kom med en ny arkitektur (R600 og R520)

 

 

Så ja, jeg har vente lenge, litt for lenge på Fermi og med alle lovordene og alt så vil noe annet enn GTX480 langt foran HD5870 være en gigantisk skuffelse, jeg forventer HD5970 nivå her, uansett hvor urealistisk det enn måtte være, når det brukes så lang tid, blir utsatt så ofte og det loves gull og grønne skoger så er forventningene og kravene ditto like store!

Citation needed...

Hvis du mener att et single-GPU kort skal konkurrere med ett dual-GPU kort i alle tilfeller så er det kanskje dine egne forventninger det er noe galt med?

 

 

Når vi også tenker på hvor mislykkede driver releaser nVIDIA har hatt de siste månedene, har knapt sett noe fremgang på et halvt år, bare en rekke med halv-buggy releaser? Og AMD / ATI har gjort kvantesprang med deres 10.x drivere så blir argumentene for å vente på og i det hele tatt veldige nVIDIA veldig tynt syntes jeg.

Huh??

Fordi en driver har hatt problemer?

Så vidt jeg vet har vel enda ikke AMD fikset 2D-problemene som HD5000-serien har, heldigvis har ikke jeg hatt problemer med det på mitt HD5870-kort.

 

Nå får jo AMD / ATI også 3D muligheter, og nVIDIA sin surround gaming opplegg er jo en fiasko fra starten av når det faktisk KREVER MINST to skjermkort i SLi for å ha nok utganger for et tre-skjerm opplegg,faller jo kort for Eyefinity når HD5xxx kortene leveres med alt du trenger av utganger på et skjermkort, har alt for dårlig erfaring med SLi og prislappen blir nok alt for høy til at 2x GTX480 på noen måte blir aktuelt, virker rett og slett lite gjennomtenkt å bare som en desperat kontring mot Eyefinity?

Skal du kjøre nye DX11 spill i 1920x1200 på tre skjermer med alle detaljer og AA+AF så trenger man strengt talt Crossfire eller SLI oppsett. Hvor godt AMD sin 3D-løsning fungerer vet jeg ikke, da jeg ikke har sett noen tester av det.

 

Selvsagt er det ikke til å stikke under en stol at Eyefinity er en kul funksjonalitet, og jeg er helt enig at Nvidia ble tatt på sengen der, på samme måte som AMD ble tatt på sengen når Nvidia kom med 3D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...